Spraybar gaan maken


Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Goedemiddag lezers ,

ik heb een juwel rio 180 bak . Ik heb al lange tijd last van baardalg . Ik heb alles al geprobeerd , licht aanpassen , plantenvoeding en co2 verhogen . Ik wil nu de stroming gaan aanpakken . Ik wil vanmiddag ff naar de bouwmarkt om een pvc buis te kopen . Ik heb 2 filters . Een eheim experience en de jbl 901 . Ik wil de 2 filters op 1 spraybar bevestigen . De eheim heeft een 16/22 aansluiting en de jbl een 12/16. Doormiddel van een reactor voeg ik co2 toe via het eheim filter .
Mijn vragen :

welke maat pvc buis heb ik precies nodig
Wat heb ik nodig om mijn 12/16 en 16/22 aan te sluiten op de spraybar ?
Hoeveel en hoe groot moeten de gaatjes ?

ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven
 
Ik zou 16 mm nemen. 12-16 mm slang dmv stukje 16-22 mm slang bevestigen op je buis. De 16-22 mm slang past sowieso. Gaatjes op ongeveer 3 cm van elkaar, grote 2-3 mm.

Gr. Ed
 
Ik zou zelf beginnen met vrij kleine gaatjes zodat je ze zo nodig nog wat kan opboren.
 
Is het nu zo verstandig om twee filters op 1 spray bar te zetten zeker gezien het feit dat de filters alkaar kunnen gaat tegen werken.
 
Dat is opzich geen probleem, heb dit zelf ook wel toegepast op aquariums in het verleden. Filters moeten wel vergelijkbaar zijn in netto output.

Gr. Ed
 
Kun je dan niet beter 1 spraybar maken, en deze in de midden doorhalen en afdoppen.
Zo loop je nooit het risico dat de ene pomp, de andere tegenwerkt.

Netto output blijft altijd lastig te bepalen, icm met een co2 reactor, verschil in leidingdiameter, vervuiling enz. enz...
 
Zou een spraybar daar dan enig nut van opleveren, dan is er nog minder waterbeweging, enkel veel meer en langzaam / simpel gedoseerd via de wateroppervlakte, baardalg groeid ook goed op de stilstaande plekken.
Niet simpel gezegd is een probleem met baardalg ofwel soms blauwe alg niet direct een probleem van waterbeweging, anderzijds als ik voor beide een oplossing had werd ik zomaar rijk.
Er is volgens mij nog nooit onderzoek gedaan naar het ontstaan van baardalg, terwijl dit wel een " natuurlijk" verschijnsel is waar wij niets mee kunnen, tot dat er een verandering plaatsvind in het houden van die ineens veranderd en de alg afsterft.
Baardalg is een natuurlijk voorkomend verschijnsel wat wij als ongemak ervaren, het past niet in ons straatje, net als alle algen waar wij problemen mee hebben en die gewoon planten zijn die nooit tot ontwikkeling zijn gekomen.
Mijn ervaring met baardalg is dat deze zich in beginsel vasthecht aan niet de plantenflora, maar aan de ( kunstobjecten) achter en zijwanden, dus in een later stadium pas aan de planten hecht.
Maar het blijft wel een interessante zoektocht om daar vanaf te komen, en waarom vinden wij dit een probleem, heb er zelf in mindere mate ook last van, maar is het niet meer of minder zo van we doen het er maar mee.
 
Zou een spraybar daar dan enig nut van opleveren, dan is er nog minder waterbeweging, enkel veel meer en langzaam / simpel gedoseerd via de wateroppervlakte, baardalg groeid ook goed op de stilstaande plekken.
Niet simpel gezegd is een probleem met baardalg ofwel soms blauwe alg niet direct een probleem van waterbeweging, anderzijds als ik voor beide een oplossing had werd ik zomaar rijk.
Er is volgens mij nog nooit onderzoek gedaan naar het ontstaan van baardalg, terwijl dit wel een " natuurlijk" verschijnsel is waar wij niets mee kunnen, tot dat er een verandering plaatsvind in het houden van die ineens veranderd en de alg afsterft.
Baardalg is een natuurlijk voorkomend verschijnsel wat wij als ongemak ervaren, het past niet in ons straatje, net als alle algen waar wij problemen mee hebben en die gewoon planten zijn die nooit tot ontwikkeling zijn gekomen.
Mijn ervaring met baardalg is dat deze zich in beginsel vasthecht aan niet de plantenflora, maar aan de ( kunstobjecten) achter en zijwanden, dus in een later stadium pas aan de planten hecht.
Maar het blijft wel een interessante zoektocht om daar vanaf te komen, en waarom vinden wij dit een probleem, heb er zelf in mindere mate ook last van, maar is het niet meer of minder zo van we doen het er maar mee.
Hier heb ik gedurende langere tijd wat onderzoek naar gedaan. Het bleek mij dat stroming van invloed is. Een te hoge stroming droeg er zorg voor dat juist daar baardalg ontstond maar ook plekken die niet bereikt worden, waar het water dus eigenlijk stilstond leden onder dit probleem. Een goede waterdistributie blijkt altijd weer de beste remedie tegen alle alg soorten. En met een goede waterdistributie bedoel ik dus geen sterke stroming. Ik schrijf dit omdat men dit wel eens door elkaar wil halen. We moeten ons ook realiseren dat elke decoratie maar ook planten van invloed zijn op die distributie. Daarnaast is er een verschil in de plantensoorten wat gevoeligheid voor, bijvoorbeeld, baardalg aangaat. Helanthium bolivanum 'Augustifolius' is nu zo'n plant die op plekken waar stroming gering is in haar toppen baardalg aanhechting laat zien. Zo heb ik ook een hoge versie Eleocharis (naaldgras) in mijn bak die tot boven het wateroppervlak groeit. Ook zie je, zelf daar waar een goede distributie plaatsvind in de toppen baardalg groei. Overigens, in elke bak vind je alg soorten maar het gaat erom geen alg probleem te hebben.
 

Terug
Bovenaan