Spraybar, hoe te gebruiken? Co2


Bestel alles tegenwoordig in 500gr plakken bij Ronald, bestellen verloopt soms wat rommelig maar je hebt wel knap spul thuis geleverd voor een goede prijs.

Mee eens al koop ik het in blisters want 5 blisters zijn maar een klein beetje duurder en dan heb je mooie kant en klare blokjes en thuis geen gedoe en gebreek hiermee.
 
Ik heb nu ook meer variatie via blisters en wafels voor bodemvissen. En granulaat mat een handig doseersysteem.

@TonHageraats naar de LFS geweest in Eindhoven, probleem is silicaat in leidingwater, druppeltest gaf dat duidelijk aan. Dus silikat-ex ook meegebracht. Dit gaf ook de bodem -grind - problemen.
@Nicolientje-W (@tuinkabouter ) ik las in een ander topic dat je bij Corys nooit de bodem afhevelt, bij mij was dat nodig.

Nu geduldig w88 op het resultaat.
 
Ik ben van mening dat silicaat geen algen veroorzaakt maar het wordt wel door bruinalg gebruikt voor het schild. Dus ja de bruinalgen voeden zich met silicaten maar volgens mij krijg je geen bruinalg door een wat hoger silicaatgehalte.
 
tip van mij: als je garnalen in je bak doet, voeg ze dan pas toe als de lampen uit zijn gegaan, anders denken je vissen dat ze te eten krijgen en dan is het leed niet te overzien
 
Meteen nog even een vraag hierbij. De aanzuigkorf van de JBL buitenfilter is een beetje wijd. Suggesties die zorgen dat er geen kleine beessies in het filter worden gezogen zijn welkom.
 
Shrimpguard heb je in 12 mm en 16 mm, kan je er wel toesturen, pm maar als je interesse hebt
 

Bijlagen

  • gaaskorfjes.jpg
    gaaskorfjes.jpg
    267.1 KB · Weergaven: 62
Wij gebruiken een spons om de aanzuigkorf. Functioneert ook gelijk als voorfilter.
Komt geen slak of garnaal door, en afhankelijk van de belasting is eens per 2 tot 4 weken een beetje uitspoelen voldoende om hem goed open te houden.

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-spons-voor-aquael-turbo-filter-500.html

Shrimpguard ging bij ons roesten aan de binnenkant en miste de filterende (als in vuilverwerkende) functie. Die verzamelden alleen maar afval.
 
Wij hebben in 2 bakken een shrimpguard en al meer dan 2 jaar, enige wat we merken is dat er wat algen op groeien maar roest heb ik nooit kunnen ontdekken, is ook van rvs gemaakt dus roest niet, en een spons slibt heel snel dicht (ook geprobeerd) en dan zuigt die spons letterlijk vacuüm en doet je pomp vrijwel niks meer
 
Wij gebruiken een spons om de aanzuigkorf. Functioneert ook gelijk als voorfilter.
Komt geen slak of garnaal door, en afhankelijk van de belasting is eens per 2 tot 4 weken een beetje uitspoelen voldoende om hem goed open te houden.

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-spons-voor-aquael-turbo-filter-500.html

Shrimpguard ging bij ons roesten aan de binnenkant en miste de filterende (als in vuilverwerkende) functie. Die verzamelden alleen maar afval.
Ik zou bijna gaan denken dat het dan geen roestvast staal is als je roest ziet. Ik zeg dat niet alleen m.b.t. de aquarium hobby.
 
Zou dat garnalen tegenhouden? Het is idd mogelijk. Ik ga dan even kijken. Ik vermoed dat ik dan de aanvoerbuis en korf moet vervangen. Het zou zo maar kunnen dat het daarmee gaat! Thanx!
 
Owh, ik d8 richting de korf die al wat kleiner en fijner lijkt dan bij JBL.
Zometeen even naar de huisarts voor een kleine apk controle.
 
Compleet voorfilter heeft meestal meer filtercapaciteit/mogelijkheid tot verschillende typen spons etc dan een (klein) stukje spons voor je aanzuigbuis.

Dat is weer waar want zo n korfje in maar vrij kort dus zal het oppervlak met een voorfilter van Eheim groter zijn om vuil af te vangen.
 
Even een dankwoord voor de goede adviezen. Met een langere buis op de achterwand en meer gaatjes licht naar beneden is er stroming in de hele bak. De planten hebben geen last van te harde stroming waar ik over struikelde.

Planten groeien nu veel meer en komen beter tot hun recht!

Ook wat betreft de aanvullende adviezen.
Heel erg bedankt allemaal!
 
Even een dankwoord voor de goede adviezen. Met een langere buis op de achterwand en meer gaatjes licht naar beneden is er stroming in de hele bak. De planten hebben geen last van te harde stroming waar ik over struikelde.

Planten groeien nu veel meer en komen beter tot hun recht!

Ook wat betreft de aanvullende adviezen.
Heel erg bedankt allemaal!

Graag gedaan en laat maar weten waar de nota naartoe mag Andre ;)
 
Bij klachten waar u niet tot overeenstemming kunt komen kunt u zich het beste wensen tot de feestcommissie.
:regen: :D :D
 
Laatst bewerkt:
Even wat beelden van hoe de spraybar geïnstalleerd is.
 

Bijlagen

  • IMG_20200310_183726_compress26.jpg
    IMG_20200310_183726_compress26.jpg
    58.8 KB · Weergaven: 84
  • IMG_20200310_183740_compress24.jpg
    IMG_20200310_183740_compress24.jpg
    72.2 KB · Weergaven: 89
  • IMG_20200310_183316_compress2.jpg
    IMG_20200310_183316_compress2.jpg
    69.7 KB · Weergaven: 85
Ik heb dezelfde spraybar in mijn aquarium gehad maar ik stoorde me aan de zichtbare buis net onder het wateroppervlak.
Omdat mijn aquarium bijna de vorm van een kubus heeft (Lido200), kreeg ik het idee om de spraybar verticaal in de hoek van de achterwand te plaatsen.
De buis heb ik een beetje op de zijwand gericht met als gevolg dat op elke diepte water met daarin opgeloste CO2 wordt verspreidt.
De stroming circuleert prima door het hele aquarium en een verticale buis is beter met waterplanten te camoufleren.
Voor een lang aquarium werkt het wellicht minder goed, maar voor een kubus aquarium werkt het prima!
 

Terug
Bovenaan