Spraybar+ hoge beplanting


Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Berichten
199
Leeftijd
35
Goedenavond, waarschijnlijk een hele stomme vraag: Mijn bak is aan de achterwand bepland tot aan de waterlijn. Met name de brazilliaanse klimop is vrij dik. Als ik de spraybar daar achter hang, zou dat de stroming niet teveel verminderen?
 
Alles wat voor de bar staat remt/vervormd de stroming.
Bij een sterke pomp of weinig stromingsvraag hoeft dat geen probleem te zijn.
Als je zoekt naar optimale waterverplaatsing kan het een probleem zijn.
Heb je een foto van de situatie en een beschrijving van je bak?
 
Inkorten gaat m niet worden, heb halfsnaveltjes die graag beschutting tussen de drijvende bladeren zoeken. Hierbij een (slechte) foto van de bak. Ik was net flink aan het snoeien geweest dus vandaar dat de achterwand toen niet dicht was.

De reden dat ik het vraag is dat mijn cpo's niet erg actief waren. Er stond toen alleen een jbl e402 op, nu heb ik een aquaball binnenfilter bijgeplaatst en direct waren ze stukker actiever. Denk dat het met de stroming/zuurstof te maken heeft want vervuiling heb ik vrijwel niet met het beperkte visbestand.

Dus zou een betere waterdistributie dmv een spraybar de binnenfilter kunnen vervangen?
 
Uitstroom van de filters staan nu beiden aan de linkerkant
 

Bijlagen

  • IMG-20200829-WA0002.jpeg
    IMG-20200829-WA0002.jpeg
    118.7 KB · Weergaven: 115
Een spraybar op de juiste plaats kan een heleboel doen in positieve zin. Qua wsterbeweging zowel aan het oppervlak als in je bak. Dit kan dan je interne filter vervangen.

Gr. Ed
 
Behalve als er planten voor staan dusšŸ¤£
 
Ja het is wel het proberen waard zou ik zeggen. Bij mij is de spraybar in twee delen , kan je ze allebei uitrichten, bij jou zou dan een helft meer richting wateroppervlak kunnen en de andere helft meer naar beneden.
Test het maaršŸ˜ƒ
 
Misschien moet je een lily pipe overwegen. Een lily pipe werkt uitstekend in kleine tot middelgrote aquaria.
In jouw geval zou ik hem in aan de achterkant in de linker hoek plaatsen, en richten op de linker hoek aan de voorkant.
 
Ja het is wel het proberen waard zou ik zeggen. Bij mij is de spraybar in twee delen , kan je ze allebei uitrichten, bij jou zou dan een helft meer richting wateroppervlak kunnen en de andere helft meer naar beneden.
Test het maaršŸ˜ƒ

Done, werkt inderdaad erg goed! Wat is nu de beste plaats om de co2 diffuser te plaatsen? Onder de uitstroom dan?
 
Ja. Op een plek waar de co2 goed meegenomen wordt.
Met de dropchecker kan je wel goed in de gaten houden of de co2 aankomt op de plek waar je het wil hebben.
 
Kun je die spraybar niet naar voren brengen en dan verticaal plaatsen zodat je stroom beetje diagonaal langs het raam loopt ??
Omdat ik zelf net aan het wiepen geweest ben heb ik veel oplossingen gezien waaronder deze.
daar zat de spraybar links voorin de bak langs het raam en de aanzuig links achterin tegen de achterwand
(die bewuste meneer had een zelfgemaakte achterwand met terrassen ook helemaal dichtgegroeid)

Ok, is misschien niet de mooiste oplossing maar iets dat werkt kan nooit stom zijn
als je belang hebt kan ik heel misschien dat artikel nog terug vinden, was wel een buitenlands forum
 
Fijn dat dit zo goed werkt. Die @Joff komt toch vaak met goede adviezen hoor! :petjeaf:

Ik werk zelf ook met een spraybar over de gehele breedte van het aquarium tegen de achterwand aan. Deze staat ongeveer 30 graden naar beneden gericht. De waterstroming komt zo tegen de voorruit, wordt naar beneden gedrukt en stroomt over de bodem weer naar achteren toe. Ik gebruik dit nu enkele maanden op deze manier en ben hier erg blij mee. Geen zogenaamde deadspots meer en zichtbaar minder algen op die plekken. De CO2 diffuser heb ik zelf aan de rechterkant tegen de zijruit aan onder de stroming van de spraybar. De diffuser heb ik zo laag mogelijk geplaatst zodat de bellen een zo lang mogelijke contacttijd hebben met het water. De bellen worden dus meegenomen door de stroming. De dropchecker heb ik aan de overkankt tegen de linker zijruit geplakt. Deze hangt ongeveer op de helft in de hoogte.
 
Fijn dat dit zo goed werkt. Die @Joff komt toch vaak met goede adviezen hoor! :petjeaf:

Ik werk zelf ook met een spraybar over de gehele breedte van het aquarium tegen de achterwand aan. Deze staat ongeveer 30 graden naar beneden gericht. De waterstroming komt zo tegen de voorruit, wordt naar beneden gedrukt en stroomt over de bodem weer naar achteren toe. Ik gebruik dit nu enkele maanden op deze manier en ben hier erg blij mee. Geen zogenaamde deadspots meer en zichtbaar minder algen op die plekken. De CO2 diffuser heb ik zelf aan de rechterkant tegen de zijruit aan onder de stroming van de spraybar. De diffuser heb ik zo laag mogelijk geplaatst zodat de bellen een zo lang mogelijke contacttijd hebben met het water. De bellen worden dus meegenomen door de stroming. De dropchecker heb ik aan de overkankt tegen de linker zijruit geplakt. Deze hangt ongeveer op de helft in de hoogte.

Alleen.. ik begreep van TS dat dit vanwege hoge dichte begroeĆÆng langs de achterwand geen oplossing zou zijn
 
@RobertDJ ik moet het even doen met de spullen die ik heb, anders boze vriendinšŸ¤£
Je moet zeker geen ruzie met je vriendin gaan makenšŸ˜…
Als je later toch een lilypipe wil kopen: bij Ali express kocht ik een Violet Lilypipe voor 8.74 euro!
Een Violet lilypipe is gemaakt om in diepere aquaria ook boven de bodem voldoende stroming te creeƫren.
Succes met je aquarium!
 
Alleen.. ik begreep van TS dat dit vanwege hoge dichte begroeĆÆng langs de achterwand geen oplossing zou zijn
Nee dat klopt, ach..ik lees mijn bericht terug en vraag mij nu ook af waarom ik dit helemaal heb geschreven. Misschien om een compleet beeld te vormen van een situatie die dus helemaal niet van toepassing is in dit geval. :juggle: :DD
 
Ja het is wel het proberen waard zou ik zeggen. Bij mij is de spraybar in twee delen , kan je ze allebei uitrichten, bij jou zou dan een helft meer richting wateroppervlak kunnen en de andere helft meer naar beneden.
Test het maaršŸ˜ƒ
Waarom richting wateroppervlak? Dat is niet nodig. Zet je spray vlak onder het wateroppervlak, bij mij zie je bovenkant van de buis zelfs boven het water uitkomen. Er ontstaat dan, ook bij de naar beneden gerichte gaatjes, een voldoende oppervlakte rimpeling. Meer moet je eigenlijk niet hebben. Ook al om onnodig CO2 verlies te beperken.

Overigens heb ook ik hoge planten achterin. Maar net niet tot aan het wateroppervlak. Nu kan de spraybar op de achterkant de planten naar voren duwen. Omdat ze maar een korte afstand hoeft te overbruggen is dit voldoende om de waterdistributie door kaatsing met de voorruit naar onder te brengen en over de bodem terug laten keren om daar weer boven te komen voor de volgende "push".
 
Laatst bewerkt:
Alle opties geprobeerd, geen merkbaar resultaat. Uiteindelijk de helft van het water eruit gehaald, toen ging het wel. Krijg het idee dat kreeften enorm zuurstofrijk water nodig hebben.

Inmiddels zijn de plannen veranderd, het oude aquarium incl inhoud is verkocht. Er komt een meterbak (100Ɨ40Ɨ30) met witte clarkii kreeften. Het wordt uiteraard een plantloze bak, dus komt er naast het buitenfilter een eheim air zuurstofpomp met 2 uitgangen. Hopelijk zal dat beter werken.
 
Alle opties geprobeerd, geen merkbaar resultaat. Uiteindelijk de helft van het water eruit gehaald, toen ging het wel. Krijg het idee dat kreeften enorm zuurstofrijk water nodig hebben.

Inmiddels zijn de plannen veranderd, het oude aquarium incl inhoud is verkocht. Er komt een meterbak (100Ɨ40Ɨ30) met witte clarkii kreeften. Het wordt uiteraard een plantloze bak, dus komt er naast het buitenfilter een eheim air zuurstofpomp met 2 uitgangen. Hopelijk zal dat beter werken.
Als je het idee krijgt dat kreeften enorm zuurstofrijk water nodig hebben zou ik dat zeker even verder uitzoeken als ik jou was. In het algemeen kan wel gesteld worden dat het een goed idee is om eerst achtergrondinformatie te lezen voor een dier aangeschaft wordt.

Verder neem ik aan dat het Procambarus Clarkii gaat? Er geldt een verbod op het houden en verhandelen van deze rivierkreeft. Dit lijkt echter specifiek om de rode soort te gaan maar het lijkt mij vreemd als dit dan niet voor een witte variant zou gelden. Ik las dit op AquaInfo: https://www.aquainfo.nl/artikel/procambarus-clarkii-rode-amerikaanse-rivierkreeft/
 
Klopt inderdaad dat je ze niet meer mag verhandelen of mee kweken. Die dieren die er nu nog zijn mogen uiteraard wel tot de dood gehouden worden. Om deze reden heb ik 3 vrouwtjes overgenomen van een kennis, komt verder geen man bij.

Ik ben zeker bekend met kreeften. Eerder heb ik blauwe florida's gehad. Die deden het prima bij een 450 ltr per uur pomp op 100 liter, icm veel verversen. Waar ik dus totaal niet aan gedacht had : de bak met florida's stond vol varens die zuurstof produceren. De clarkii's eten al het groen direct op. Ik denk dat daar het probleem zit.
 
Verder neem ik aan dat het Procambarus Clarkii gaat? Er geldt een verbod op het houden en verhandelen van deze rivierkreeft. Dit lijkt echter specifiek om de rode soort te gaan maar het lijkt mij vreemd als dit dan niet voor een witte variant zou gelden. Ik las dit op AquaInfo: https://www.aquainfo.nl/artikel/procambarus-clarkii-rode-amerikaanse-rivierkreeft/

Nee, dit geldt voor de hele soort, welke kleur dan ook. In het aquarium wordt veelal de rode variant gehouden....voor de vindbaarheid is daarom die naam toegevoegd.
 
Is een bak van 100x40x50 cm dan niet wat aan de kleine kant? Jij hebt hier waarschijnlijk meer verstand van dan ik maar deze vraag kwam wel snel naar boven toen ik las dat ze tussen de 10-12 cm kunnen worden.
 
Er wordt over het algemeen 80x40 geadviseerd voor een koppeltje. Volgens "internet" zou 5 in een meterbak zou moeten kunnen, al zou ik dat zelf niet doen. 2 mannetjes gaat soieso niet, vrouwtjes zijn vreedzamer naar elkaar toe.

Daarnaast hebben ze minimaal 2 schuilplaatsen per kreeft nodig. Mijn bak komt vol rotsen/hout te liggen wat voor meer dan voldoende schuilplaatsen zorgt, ook worden er plateaus en een "beklimbare" achterwand gemaakt voor extra loopruimte. Zo zou het zeker moeten lukken
 
Kreeften zwemmen naar mijn idee ook niet de hele dag rond...meer een beetje voedsel scharrelen en weer terug verstoppen.... neemt niet weg dat ze behoorlijk snel kunnen zijn....maar dan wel anders dan veel mensen denken....zoals mijn broertje merkte....had hem natuurlijk niet veel verteld :DD

 
Haha ze zijn idd erg snel. Voer ze met de hand, nog voor de klep open staat staan ze met open scharen op de rotsen te wachten:)
 

Terug
Bovenaan