Spraybar horizontaal of verticaal


Jaap Fresco

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
67
Leeftijd
46
Locatie
/dev/radio
Website
www.jacobfresco.nl
Ik heb al enige tijd een Eheim 2224 als extern filter voor mijn Lido 120. Het interne filter zit er nog en fungeert als voorfilter (oftwel, de aanzuigbuis van Eheim zit in de ruimte waar normaal de verwarming zit). Nu zit de spraybar horizontaal in mijn Lido, tegen de achterwand. Aangezien ik ook CO2 toevoeg via een diffuser, vraag ik me af of ik de spraybar niet beter verticaal in een hoek kan plaatsen? Ik lees tegenstrijdige verhalen hierover.

Graag jullie mening?
 
De stroming gaat vanzelf wel omlaag als deze tegen de ruit botst, dus verticaal plaatsen lijkt me niet nodig.
 
Je kan de circulatie ook testen met wat waterverbeteraar of diepvriesvoer.
 
De stroming gaat vanzelf wel omlaag als deze tegen de ruit botst, dus verticaal plaatsen lijkt me niet nodig.

Dat klopt, maar het gaat mij om het effect op de toegevoegde CO2.

Je kan de circulatie ook testen met wat waterverbeteraar of diepvriesvoer.

Ik test zo nu en dan met Filter Medium en binnen no time is de hele bak mistig, dus met de circulatie zit het wel goed.
 
Kun je niet gewoon je co2 wat hoger zetten als je het alleen om die co2 te doen is? Verder: meer oppervlaktebeweging= meer uitwisseling van stoffen. Dat kan zijn meer verlies van c02 als die hoog staat, maar net zo goed andersom.
 
Maar goed als de circulatie goed is dan komt de co2 dus overal dus zul je denk ik eerder als dat nodig is de co2 moeten ophogen. Als de co2 verder goed is zou ik de spraybar lekker zo laten zitten.
 
Zelf kies ik er altijd voor om de te overbruggen afstand zo klein mogelijk te maken. Daarom zit mijn spraybar tegen de achterwand over de volle lengte vlak onder het wateroppervlak, de gaatjes licht naar beneden gericht. Dit maakt dat het water vrij gemakkelijk tegen de voorruit naar onder gedrukt wordt en over de boden naar achter gaat waar het weer naar boven komt. Ook ik heb de aanzuiging in mijn oude interne filterhuis zitten, eveneens in gebruik als voorfilter. Daardoor ontstaat er een spiraalvormige beweging naar rechts waarbij m'n bemesting en CO2 elke plek vind in mijn bak. Ik heb een automatisch CO2 systeem en gebruik verder een Bazooka diffuser.
 

Terug
Bovenaan