Spraybar, lilypipe, helemaal niks... Wat is wijsheid?


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Volgende week vrijdag wordt mijn nieuwe bak geplaatst en ga ik dus aan de slag met alles installeren. Er komt een Eheim 2275 op te staan en ik vraag me af wat wijsheid is qua uitstroom.

De in- en uitstroom slangen gaan beide via een droogkamer in de linkerhoek van de bak lopen, waardoor het het meest logisch zou zijn om de in- en uitstroom ook aan de linkerkant te plaatsen en dan de stroming van links naar rechts te laten gaan. Dat kan met de meegeleverde spraybar, al is het even afwachten of die gaat passen. De bak is namelijk 45cm diep en daar gaat aan die kant natuurlijk wat af door de droogkamer.

Maar wat is nu het beste? Die spraybar gebruiken of een spraybar over de hele lengte (150cm) langs de achterkant van de bak maken? En zo ja, hoe doe ik dat het beste? Volgens mij zijn er namelijk geen spraybars van 130-140cm in de handel.

Of zou een lilypipe (zoals de Eheim Flowpipe) beter zijn, of zelfs gewoon de uitstroom in de bak hangen? In geval van een lilypipe of 'kale' uitstroombuis zou ik deze dan middenop de droogkamer hangen en schuin naar de tegenoverliggende hoek laten blazen.

Mijn ervaring is tot nu toe beperkt tot 60cm bakjes, dus het goed regelen van de stroming in een bak van dit formaat is even nieuw voor me en ik wil het het liefste in 1 keer goed doen omdat de bak in een kast ingebouwd wordt. Alle ideeën zijn dus van harte welkom! :)

Groeten,

Erik
 
Maar wat is nu het beste? Die spraybar gebruiken of een spraybar over de hele lengte (150cm) langs de achterkant van de bak maken? En zo ja, hoe doe ik dat het beste? Volgens mij zijn er namelijk geen spraybars van 130-140cm in de handel.
Een spraybar is eenvoudig zelf te maken, wat Elektriciteitbuis doorzichtig of grijs daar om de zoveel cm (6) een gaatje erin van 2 a 3 mm en even slim verbinden, de buis kan je aan een paar zuignappen ophangen.
 
Vaak kun je bij de lfs ook wel stukken groen buis kopen en daar zelf gaatjes inmaken. Hornbach had het ook altijd te koop.Je kan eventueel 2 van die buizen met een stukje tuinslag verbinden of met filterslang.
 
Kan ik daaruit ook de conclusie trekken dat een spraybar over de hele achterzijde van de bak het beste is? :)
 
Er zijn meerdere wegen welke naar Rome gaan, het ligt er een beetje aan wat je bewoners voor stroming wensen, mijn vissen wensen een matige stroming welke met een sprayvar goed te realiseren is en de stroming toch in de hele bak zit.
 
ja idd,heb je zeker stroming in hele bak,en als het te hevig stroomd kan je de gaatjes nog wat groter boren. probeer eerst 2mm,groter gaat altijd nog. 150cm is heel wat. ik heb ook een zelf gemaakte spraybar met elec.buis over een lengte van 120cm met 2mm gaatjes. en heb overal stroming. van links naar rechts ga je niet overal stroming hebben denk ik,tenzij pomp zwaar genoeg is mss wel.
 
Zelf heb ik een 1800L/U externe pomp op een 150cm waarbij de in en uitstroom links zit.

Uitstroom via een breedstraler gericht naar de ruit aan de overkant en de flow gaat mooi door de hele bak heen. Hoef (bijna) nooit de bodem af te hevelen.

Is ook een mogelijlheid.
 
Erg veel mogelijkheden inderdaad. Weet niet of er een beste is. Denk het niet, anders waren er niet zoveel topics over.

Mooier vind ik een buis boven de waterlijn. Tussendoor doe je T stukken en dan een 90 graden stuk daar onder, een stuk of 6 ( hoe meer T stukken, hoe minder hard de stroming uit dat gedeelte komt).

Hierdoor zie je bijna geen buis in je aquarium, maar heb je wel een leuke stroming.
 
Geloof dat het een kwestie van experimenteren wordt. :)

Ik heb ook al het advies gekregen om de bijgeleverde (vrij korte) spray bar op de achterwand te zetten en dan in de stop op het het eind van de spray bar nog een extra gaatje te maken. Zelf denk ik echter dat dat een veel te lokale stroming aan de linkerkant van de bak op gaat leveren, maar kan het natuurlijk makkelijk proberen.

Die breedstraler klinkt me ook wel goed in de oren! Zal eens kijken of die voor Eheim te vinden is. En anders is het idee van Canon ook een goeie, ga ik ook eens naar kijken.

Thanks!
 
Ik zou ook gewoon eens kijken wat het beste werkt voor jouw bak. Een standaard antwoord is er eigenlijk niet:)
 
Nou, dan nog maar wat verwaring brengen.

Heb 2 uitstromen. Gewoon een knietje zo de bak in. Rechtsachter naar linksvoor.
Rustige stroming door heel de bak. Water staat normaal wel hoger he he.

Laat ik daar nou ook een plaatje van hebben.:D


IMG_0527.JPG
 
Ook leuk. :) Kijk, het liefste zou ik gewoon weer mijn Eheim Installatieset gebruiken, maar die is voor 12/16 slang en ik vrees dat ik met een verloopstuk grandioos drukverlies krijg.

Ik zou natuurlijk ook gewoon een nieuwe 16/22 installatieset kunnen halen en die combineren met de oude. Heb ik een 60cm spraybar waar ik op het einde een breedstraler aan kan zetten (of gewoon een gaatje in de eindkap kan prikken) en net zo veel kan verlengen als ik wil. Misschien is dat ook nog niet zo'n verkeerd idee...
 
Nou, dan nog maar wat verwaring brengen.

Heb 2 uitstromen. Gewoon een knietje zo de bak in. Rechtsachter naar linksvoor.
Rustige stroming door heel de bak. Water staat normaal wel hoger he he.

Laat ik daar nou ook een plaatje van hebben.:D


Bekijk bijlage 11647

Dat kan ook prima zolang het elkaar niet tegenwerkt. Hier is te zien dat het zo prima kan.
 
jbl heeft ook mooie setjes om een spraybar te maken
maar wat Ton voorstelt is een stuk goedkoper voorbeelden genoeg bv
266911flipper34_0_85_mijn_afbeeldinge.jpg

waar ken ik die foto toch van :D:D
 
Ik ga volgende week gewoon eens even wat dingetjes proberen, denk ik. Ik heb de bijgeleverde spraybar, lilypipe ligt ook nog wel ergens en 5/8 buis is vast nog wel op zolder te vinden als restant van de verbouwing. :)

Allen mijn grote dank voor het meedenken!
 
Vanochtend even naar de Gamma voor speelzand voor zoonlief en dan kost zo'n grijze elektrabuis toch net niks. Dus ik ga toch maar een spray bar over de hele achterkant maken. :)

@TonHageraats : Dus om de 6cm een gaatje en dan aansluiten op de uitstroompijp van de Eheim met een stuk filterslang? Of moet ik met mofjes en lijm aan de slag?

Heb de oplossing van @Canon ook nog overwogen, maar ze hadden bij de Gamma geen t-stukken...
 
Ik heb ze inderdaad om de 6 cm gedaan om een mooie verdeling te krijgen op mijn 2 mtr bak, zelf kan je de verdeling natuurlijk aanpassen, de uitstroom van de Eheimpijp kan je inderdaad daar voor gebruiken i.c.m. een stuk slang of een bochtje, even kijken wat bij jou het beste uitkomt.
Boor de gaatjes niet te groot, beter om ze later nog uit te boren als dat nodig blijkt.

Zelf heb ik hem in 3 gedeelte gemaakt om makkelijk te kunnen demonteren en te plaatsen onder de stabilisatiestrips door, de verbinding is met 2 mofjes gemaakt, voordeel is dat ik ook de uitstroom hoogte/richting in deze 3 gebieden kan laten variëren, bij mij staat het binnenste deel wat naar boven gericht om een goede gasuitwisselling te verkrijgen.

De open kant kan je een dopje in maken of in mijn geval dicht geplakt met isolatietape.
 
Dat gaat lukken! Ik heb nog wel wat mofjes liggen en bij de Eheim spray bar zat een dopje, dat vast ook wel op deze past. :)
 
Gaat helemaal goed komen. :) Volgens mij heb ik zelfs nog wel ergens een bochtje liggen voor electrabuis, kan ik ook nog de hoek om.
 
Precies. Zou de pijp de bocht om laten gaat eigenlijk nog wat toevoegen? Ik heb een buis van 2 meter, dus de mogelijkheid is er wel...
 
Neen, je krijgt alleen een verstoorde stroming, dus een tegenwerkende.
 
Heb je intussen nog een update met foto's voor ons want daar ben ik wel benieuwd naar.
 
Foto's zo 1,2,3 niet, maar momenteel heb ik een spraybar over de hele achterwand. Ik heb die gemaakt van elektrabuis, maar denk er over om hem er weer uit te halen en het nog eens te gaan proberen met deze uitstromer: https://aquaforum.nl/threads/nieuwe-uitstromer-gemaakt.102016/#post-1561700

Reden daarvoor is dat de spraybar het op zich prima doet, ook voor de oplossing van co2, maar dat ik last blijf houden van zweefvuil. De spraybar pompt dat vrolijk rond, maar het komt onvoldoende bij de intake van het filter. Waar dat precies door komt weet ik niet, maar ik wil nog eens kijken of het met die 3 uitlopen beter wordt. Ik heb ook al de standaard Eheim-uitloop los in de bak gehad, maar dan krijg ik aan de andere kant van de bak een compleet stilstaand oppervlak en dat is ook niet ideaal ivm het ontstaan van een kaamlaag.
 
Foto's zo 1,2,3 niet, maar momenteel heb ik een spraybar over de hele achterwand. Ik heb die gemaakt van elektrabuis, maar denk er over om hem er weer uit te halen en het nog eens te gaan proberen met deze uitstromer: https://aquaforum.nl/threads/nieuwe-uitstromer-gemaakt.102016/#post-1561700

Reden daarvoor is dat de spraybar het op zich prima doet, ook voor de oplossing van co2, maar dat ik last blijf houden van zweefvuil. De spraybar pompt dat vrolijk rond, maar het komt onvoldoende bij de intake van het filter. Waar dat precies door komt weet ik niet, maar ik wil nog eens kijken of het met die 3 uitlopen beter wordt. Ik heb ook al de standaard Eheim-uitloop los in de bak gehad, maar dan krijg ik aan de andere kant van de bak een compleet stilstaand oppervlak en dat is ook niet ideaal ivm het ontstaan van een kaamlaag.

Met dank aan @Sanneke80 die deze tekening maakte. Maar deze stroming werkt het best.

Het water moet een volledige rondgang maken voordat het bij de aanzuig komt. Dus als je 1 aanzuig hebt. Moeten alle uitstromers weg van de aanzuig blazen.

E6A2077A-B90F-45B7-996A-4AC3D7E076BD.jpeg
 
In dat geval zou ik dus met de uitstromer die ik op die van jou heb gebaseerd de beste stroming moeten krijgen. Ik ga die er vanmiddag weer monteren en dan eens kijken hoe dat gaat. Er kwamen de vorige keer nog wel eens belletjes uit en de uitstroom zat redelijk ver onder water (door een verstevigingsstrip aan de achterwand), vandaar dat ik de spraybar nog een keer geprobeerd heb. Vanmiddag nog eens kijken hoe dat beter kan....
 
In dat geval zou ik dus met de uitstromer die ik op die van jou heb gebaseerd de beste stroming moeten krijgen. Ik ga die er vanmiddag weer monteren en dan eens kijken hoe dat gaat. Er kwamen de vorige keer nog wel eens belletjes uit en de uitstroom zat redelijk ver onder water (door een verstevigingsstrip aan de achterwand), vandaar dat ik de spraybar nog een keer geprobeerd heb. Vanmiddag nog eens kijken hoe dat beter kan....

Waar komen die belletjes dan vandaan?
 
Co2. Ik heb een JBL Proflora in de uistroomslang zitten. Die past ook niet in de instroomslang, want daar gebruik ik geribbelde Fluval slang ivm onderhoudsgemak.
 
IMG_20180320_191353.jpg
IMG_20180320_191403.jpg


Zo, hij hangt er weer in en het ziet er zo uit. Dit zijn 2 van de 3 uitlopen en ze zijn (vind ik) wel vrij aanwezig. Dat was ook het voordeel van de spraybar, die viel minder op.
 
Als je de felle kleurtjes er uit haalt. Dan valt het toch niet zo op. En op den duur komen er wat algen aan te zitten en krijgt het dezelfde kleur als de achterwand.

Vind ik toch mooier dan een buis over de hele lengte.

Wel de juiste hoek nog instellen zodat de uitstromen elkaar meewerken en niet tegenwerken. Dit zie je als een grote stroming door heel de bak.
 
Welke felle kleurtjes bedoel je? Die stukjes slang? Die heb ik er juist in zitten om uit alle drie dezelfde stroming te krijgen. Doe ik dat niet, dan hobbelt het water vrolijk door de eerste uitstroom de bak in en doet de laatste vrijwel niks. Nu zijn ze alle drie ongeveer gelijk.

En je hebt natuurlijk wel gelijk, er komt vanzelf alg op en dan valt het veel minder op. En ik heb nu de boel wat verder naar voren gehangen, waardoor ik hem aan de voor-achter stabilisatiestrips kon hangen en de buis net boven water blijft. Hij zou nog wel iets hoger kunnen, maar dan moet ik hem met wat anders dan zuignappen vastmaken. Volgende onderdeel van het proberen....

En de uitstromen staan nu ongeveer in een hoek van 45 graden, dus ze zouden samen moeten werken. Toch...?
 

Terug
Bovenaan