Wat is er nieuw

Spraybar maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eremetaal
  • Startdatum Startdatum
E

Eremetaal

Guest
Ik ben van plan om voor mijn Juwel Rekord 800 een spraybar te maken om ervoor te zorgen dat de voeding en co2 goed verdeelt wordt door de gehele bak. Dit omdat ik ontevreden ben over de standaard uitlaat/stroming van de interen juwel filter. Maar nu vroeg ik mij enkele dingen af :

- Er zit nog gewoon de interne filter in en mijn plan was om ook aan die ruitzijde (rechterkorte zijde) de spraybar te hangen. Maar door die filter mis ik dus eigenlijk al 10 cm.Blijft dus 26 cm. over wat dus uiteindelijk iets van 20/25 cm ruimte over voor de spraybar. Is dit voldoende en krijg ik zo geen 'dode hoek', omdat ik dus niet over de volledige zijkant voor stroming zorg ?

- En is het het best om een rij gaatjes op ��n lijn te doen of is een beetje verdelen, dus zorgen voor stroming in bovenlaag en een beetje richting beneden het beste ?

Verdere tips zeker wat betreft materialen/producten etc. zijn van harte welkom. Alvast dank.

Wil je de spraybar aan het interne filter monteren?

Stuk grijs electra? Kan je met bochten alle kanten op.
Begin met een grijze sok op de uitstroom.
Dan eventueel met grijs flex de hoek om,of wat.

Zoiets.
QO7WYiuO8EfweeitIsuePyLVvxwOkV3X.jpeg

Ik wil hem idd aan de huidige uitstroom monteren.
Goede optie idd Bertus.

Maar is dat stukje zijwand tussen filter en voorruit breed genoeg om stroming door de gehele bak te krijgen ?

Daar kan je een spraybar maken.
Kan je tot de hoek gaan,dan een bocht ,en nog een stukje.
Is kwestie van uit proberen,he.

Foto is al 12 jaar oud,hoor.

Ik ben van mening dat een spraybar aan het binnenfilter niet optimaal is hoor.
Capaciteit van die dingen loopt echt veel terug als het een tijdje staat te draaien en dan heeft zo'n bar eigenlijk nog meer een remmende werking waardoor de rondstroming alleen maar minder zal worden.
Volgens mij is de foto van Bertus het bewijs want als ik het goed zie is die bak zo smerig als de nete 😉

Is ook geen spraybar, he.
Wel een losse flex.
Ja, zag er niet uit.
Foto is al 12 jaar oud,hoor.
WAs nog aan het expirimenten,toen.

Ok, wat is dan een betere optie voor een goede stroming ?

Hoeveel liter geeft het pompje nu per uur? in principe zou je met deze opzet een goede circulatie moeten kunnen hebben maar de capaciteit heeft hier alles mee te maken.

Ik zou het niet durven zeggen. Is nog gewoon de standaard Juwel binnen filter (Rekord 800). Maar hoe ik de uitlaat ook richt ik krijg niet overal goede stroming. Wat o.a. resulteert in alg problemen.

Na wat zoeken zou het de bioflow super moeten zijn.

De Bioflow Super is met een krachtige Bioflow 400 l/h-pomp uitgerust

Je zou eens een 600 kunnen proberen bv.

Is die pomp vervangbaar dan ? Ben hier niet zo thuis in..

794575_0_82_juwelrotor400.jpg

=de 400

687899_0_82_juwelrotor600.jpg

=de 600

387514_0_82_juwelrotor1000.jpg

=de 1000

Ja je kan van de Bioflow verschillende uitvoeringen krijgen die gewoon passen dus dat is handig.
Ideaal in jouw geval bv,je kan eens rondkijken voor tweedehands want veel mensen jassen de binnenfilters gelijk uit hun bak dus zijn ze zo goed als nieuw want in de winkel kosten ze best aardig wat.
In de Rio en Vision 180 zit standaard de 600.

Volgens mij moet je het volledige pompje vervangen Bertus en niet enkel de impellor want dan heeft het weinig zin als ik het goed heb.

En misschien ook niet en lukt het enkel met dat losse ding... 😉

IK laat zien welke er in de handel zijn,John.
De 1000 zal niet in de 400 passen.

Morgen even kijken.
Heb dacht de 1000 nog liggen.
Geeft meer water door meer pellers .
De rotors zijn verschillend van dikte.

Het licht is net daar uitgegaan.
in die ROTZOOI kamer zo gezegt.

Sorry B 😉

Houder met pompje kan je zo uit je filter trekken,

924455_0_82_p1100372.jpg

En dan kan je het pompje uit de houder trekken,

733763_0_82_p1100374.jpg

Duidelijk, morgen eens in mijn filter kijken.

Kijk maar eens,denk dat meer capaciteit wel gaat werken.
Uitlaat schuin omhoog naar het oppervlak laten stromen zodat de bovenlaag mooi in beweging is,water wordt boven tegen de zijruit aan de andere kant van de bak omgebogen en onderlangs weer teruggekaatst waardoor het vuil zo aan de andere kant van je bak door de filteropeningen wordt opgezogen.

Seabait zei:
Kijk maar eens,denk dat meer capaciteit wel gaat werken.
Uitlaat schuin omhoog naar het oppervlak laten stromen zodat de bovenlaag mooi in beweging is,water wordt boven tegen de zijruit aan de andere kant van de bak omgebogen en onderlangs weer teruggekaatst waardoor het vuil zo aan de andere kant van je bak door de filteropeningen wordt opgezogen.

Goede tip John, heb dit nooit geweten en vroeger ook met die binnenfilter gekloot zeg maar.
Dit zou de TS zeker kunnen proberen. Met wat diepvriesvoer kan hij zo zien of de stroming goed is.

Zie je John, het is niet moeilijk,he.
Kan nog zijn dat hij een ander huis heeft.

Ligt aan het huis, of de onderkant ovaal is.
Wat John laat zien.
Als dat bij jou ook zo is,wel.

Die ecco's hebben een veel grotere ronding aan de onderkant maar daar hebben ze ook een adapter voor dat het past zo te zien.
Revieuws van die dingen zijn niet zo positief trouwens.

Ik heb de pomp zojuist even uit het filter gehaald maar ik krijg hem met geen mogelijkheid uit zijn 'huis'. Zit muurvast, is hier soms een handigheidje voor ofzo ?

SRp5Ao3sfW5QFCVjq0pQam0PIobBr6yL.jpeg

ik heb nog wel een bioflow 600 en 900 liggen..(nieuw, zelfs nog met alle filtermedia ook) stuur maar een PB als je er 1 wenst over te kopen..

Eremetaal zei:
Ik heb de pomp zojuist even uit het filter gehaald maar ik krijg hem met geen mogelijkheid uit zijn 'huis'. Zit muurvast, is hier soms een handigheidje voor ofzo ?

8LPa3IQdhdoWwG7qBg6JuFLSKeKXU8UU.jpeg

Zal klemvast zitten,met klipjes?

Zo hij is ineens losgeschoten, zat flink vast. Even wat schoongemaakt.

Impeller bioflow 280productcode: 85070het schoeprad de impeller transporteert het water, door dat deze de hele dag in beweging is zal deze in loop van de tijd versleten zijn, hier door doet de pomp minderwater en kan de pomp wat lawaai gaan maken,...

dus is maar de vraag hoelang dit mee gaat . als je elk jaar een nieuwe moet kopen is het aardig prijzig .

Draait nu denk ik ruim een halfjaar maar de bedoeling is dat de bak goed beplant is en heb het idee dat deze te weinig kracht heeft om te zorgen dat er overal voeding+co2 komt. Zeker rechts vooraan eigenlijk naast de filter bewegen de planten totaal niet waardoor ik bijv. alg problemen heb gekregen.

Ik heb je als het goed is een pb gestuurd Bertus.

Is dus een 280 zelfs ipv een 400.
Als opa B teveel vraagt kan je mij ook een pb doen hoor 😉

Zijn verschillende rotoren,zie dat dat niet past.
400 is dik , 600 dunner.

Ik zou nooit teveel vragen!!!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan