Spraybar met T stuk


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
De Ferplast strar 200 aquarium heeft twee spray bars maar er is onvoldoende stroming in de hoeken, daardoor groeien de planten in de hoek onvoldoend/niet .

Om dit "probleem" te ondervangen zaten we te denken aan een T-stuk te maken zodat er ook stroming is in de hoeken komt.

Voor de ene zijde gebruiken we een spraybar van tetra en voor de ander zijde die van Eheim.

Zijn hier voor deze spraybars T-stukken te verkrijgen of is dit een DIY project

spray bar met T stuk.jpg
 
Even voor de duidelijkheid?

Je hebt nu 2 spraybars met2 filters. Alleen omdat de doorvoer/aansluiting op de spraybar niet mooi in de hoek zit, maar de stroming vanuit de spraybar niet "recht" t aquarium in komt heb je weinig stroming in de hoeken?

T stuk kan, maar is denk diy. Out of the box, je spraybar richten door de binnenste zuignap te voorzien van n afstand houdertje ( geen idee hoe t heet, zie foto).

20190208_225718.jpg
 
T-stuk word denk ik diy, maar als je dan toch bezig bent zou ik meteen alles van pvc maken
 
Wanneer een spraybar achterin je bak zit,net onder het wateroppervlak met de gaatjes iets naar beneden gericht, heeft het de kortste weg om te kaatsen op de voorruit. De stroming wordt dan beneden gedrukt om over de bodem weer naar achter te gaan. Het komt zo ook in de hoeken. Zelf heb ik deze manier toegepast in mijn bak. Het zorgt voor een spiraalvormige stroming richting de dichtsbijzijnde aanzuiging. Werkt perfect!
 
De spray heb ik nu iets naar boven gericht, zal ze nu naar beneden richten
 

Terug
Bovenaan