Spraybar of Wentelkop


World Citizen

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2018
Berichten
1,075
Leeftijd
39
Hey!

Na weer eens het halve forum doorgelezen te hebben zie ik herhaaldelijk dat er over uitstroom van filters gesproken word. Je ziet adviezen over spraybars en opstellingen van in en uitstroom. Dat alles weer in relatie tot Co2 en stroming en vuilafvoer.


Nu, vaak word er geadviseerd om over te stappen naar een spraybar als die er niet opzit. Een buisje zonder spraybar zou het niet zo goed verdelen.

Top, daar kan ik me helemaal in vinden. Maar ik krijg er altijd toch een nare bijsmaak van. Spraybars kunnen sneller verstoppen, eventueel druk verminderen. Elk bochtje, pijpje, verloopstukje kost weer wat vermogen van je pomp. Het werkt dus top maar het is niet mijn ding.



Mijn stelling is anders geweest in het verleden en daar heb ik persoonlijk goede resultaten mee geboekt.
Op zee heb ik een ander principe gehanteerd.

Ik heb de eventuele potfilters of circulatiepompen uit sumps altijd helemaal los opgezet. Dus met zo min mogelijk belemmeringen gezorgd dat deze aparaten zo vrij mogelijk hun werk kunnen doen. Bij bv een potfilter sluit ik zo kort mogelijke slangen aan, zet ik hem naast de bak en probeer zo min mogelijk koppelstukken en bochten te gebruiken. Mijn uitstroom is dan ook altijd gewoon een pijpje wat 5cm onder het wateroppervlakte een paar graden naar beneden gericht is.
Doelstelling is dus zo min mogelijk weerstand op je filter uitstroom (of dat dus een potfilter, sump of whatever is maakt niet uit)

Vervolgens werk ik dan met losse stromingspompjes om deze uitstroom door de bak heen te krijgen. Ik gebruik zelf van Hydor 2 hele kleine stromingspompjes met daarop een draaiende kop. Dit heeft in mij ogen 2 voordelen.

- Je belemmerd je pomp niet
- Je hebt een wisselende stroming

hydor-flo-rotating-water-deflector.gif


Doordat die draaiende kopjes nooit precies even hard draaien krijg je eigenlijk nooit een stagnerende stroming in je bak. De pompjes stromen soms tegen elkaar in en creëren turbulentie, en soms richten ze ieder een ander kant op. Al bij al heb je dus continu andere stroming. Het is overigens niet zo dat die kleine stromingpompjes een hele berg water verplaatsen. Juist doordat het zo turbulent is kon ik hele kleine pompjes pakken. Als de 2 pompjes toevallig naar dezelfde plant gericht zouden zijn, dan zou je hem dus nog niet plat duwen.



Een echte vraag heb ik eigenlijk niet. Naar mijn persoonlijke ervaring ging dit echt mega goed op zoutwater, en verwacht ik dat dit bij zoetwater hetzelfde effect heeft. Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd waarom ik deze methode niet zo vaak geadviseerd zie. Men neigt toch sneller naar spraybars.

Dus schrijf lekker wat je denkt :) als je het niet eens bent of wel eens.. top! Ik verander graag van mening.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Als je filter ('s) groot genoeg is zal je ook voldoende flow hebben om dit rond te krijgen ook met een spraybar over de hele lengte, een extra stromingspomp is ook weer extra techniek in de bak welke zichtbaar zal zijn en dat willen velen vermijden, een spraybar is daarom ook een elegante oplossing.
Veel bakken hebben overigens wel een goede doorstroming nodig maar geen harde stroming.
 
Als je filter ('s) groot genoeg is zal je ook voldoende flow hebben om dit rond te krijgen ook met een spraybar over de hele lengte, een extra stromingspomp is ook weer extra techniek in de bak welke zichtbaar zal zijn en dat willen velen vermijden, een spraybar is daarom ook een elegante oplossing.
Veel bakken hebben overigens wel een goede doorstroming nodig maar geen harde stroming.

"Groot genoeg"
Ja uiteraard. Je filter moet natuurlijk wel groot genoeg zijn. Of zelfs te groot. Maar dan nog belemmer je hem als er een spraybar op zit. Dan zou je dat moeten incalculeren, maar gezien daar kosten aan zitten (marginaal, maar stroom en aanschaf ligt iets hoger) vind ik het fijn om ook te kijken of je dat anders kan oplossen.

"Extra techniek"
Ja dat is een nadeel. Ik ben er ook niet echt fan van, maar nu bouw ik lampenkappen altijd zo dat ze ruim over de watergrens vallen. Ik zie in mijn geval de pompjes dus niet snel. En ik pak dan 2 kleine van max 5/7 cm groot. Maar gelijk heb je, het kost een extra kabel en stopcontact en kan eventueel stuk gaan. Dat risico vergroot je.

"Harde stroming"
Ik zie eigenlijk zelden echt harde stromingen. Wellicht komt dat omdat ik zelf vaak vind dat men te klein gaat.. Ik heb het ook wel eens getest zonder die draaikopjes, en dan raakte ik in de problemen. Als de bak geseteld is na een aantal uur bleven er vaak plekken over met minder en plekken met meer stroming. Ik moest dan heel selectief koraal wegzetten omdat niet elke plek geschikt was. Ik had betere resultaten met die draaikopjes omdat je dan meer plaatsingsvrijheid hebt. Je hebt eigenlijk nooit de kans dat je iets continu kapot drukt omdat de stroming daar continu op staat.

Het idee van die draaikopjes is juist om harde stroming om te zetten in veel stroming.
 
Een filter moet het water zuiveren!

Een stromingspomp zorgt voor stroming.

En bij zeewater blijven deze zaken dan ook strikt gescheiden.

Een sump of potfilter met voldoende capaciteit, zorgt voor zuiver water.
Echter voor koralen is de waterbeweging die deze filters geven onvoldoende.
Dus er is behoefte aan stroming.
Dus plaatsen we een stromingspomp.

De zoetwater gekken snappen er eigenlijk helemaal geen snars van. Die denken ik moet stroming in mijn bak, dus mijn filter moet 10x bruto bak filteren (stroming) geven.

Denkfout!!! Een zoetwaterbak heeft aan 1x netto per uur FILTERCAPACITEIT voldoende. Om puur het water schoon te houden.
Maar dan heb je dus te weinig stroming. Dus nemen we veel te grote filters. Om aan de stroming te voldoen.

Een 2e aspect is het zogenaamde zweefvuil / molm. In zoetwaterbakken is de organische belasting behoorlijk hoog. Er wordt dan niet goed gecomposteerd, dus zweefvuil.
Als je dan dus met stromingspompen gaat werken, dan blaas je het vuil rond.

Bij zeewater is de organische belasting laag door afschuimen.

Dus bij zoetwater heb je bij meer stroming ook meer behoefte aan filtercapaciteit.

Of, en dat is beter. Zorg voor een lage organische belasting. Door hoogwaardig voer. Met de juiste C:N ratio.
Dan composteerd het vuil vanzelf van de bodem. En komt tot de beschikking van de planten.

Voer zonder granen en vismeel bijvoorbeeld.

Ik heb zelf een zeer lage stroming en filtercapaciteit.
Hiervoor 475 liter per uur netto op een 300 liter bak.
Nu een bruto 1000 liter filter op 300 liter bak.

Geen spoortje bodemvuil.
 

Terug
Bovenaan