Wat is er nieuw

Staart guppen weg door Killivis

RicardoDimm

Well-known member
Lid geworden
17 april 2019
Leeftijd
31
Hallo allemaal,

Gister heb ik bij de Intratuin in Duiven 2 Killivissen gekocht. Het zijn 2 mannetjes. Heb aan de verkoper uitgelegd wat ik thuis heb aan inhoud (70L) en aan visbestand (10 guppen, 3 black molly's). Volgens verkoper kon dit prima, mits ik de temperatuur 1 graad naar beneden zou doen en genoeg beplanting heb. Planten zat, dus ik heb de 2 vissen gekocht.

Na een autorit van een uur, eerst de vissen langzaam laten overwennen. Halfuur de zak in het water gehad, en daarna om de 10min wat aquarium water toegevoegd. Uiteindelijk vrij gelaten, en niet heel veel aan de hand. Halfuur later verlichting uit gedaan en gaan slapen.

Vanochtend wakker geworden, en tot mijn grote schrik zie ik dat alle staarten van mijn mannelijke guppen zijn afgebeten.

Mijn vraag is nu, wat moet ik doen? Hebben de Killivissen dit uit stress gedaan, en is het 1malig? Of zullen ze dit blijven doen?

En groeien de staarten van mijn guppen weer aan, of moet ik ze uit hun leiden verlossen?

Alvast bedankt

Bijlagen

• IMG_20191214_090935.jpg
    IMG_20191214_090935.jpg
    130.2 KB · Weergaven: 196
  • IMG_20191214_090935.jpg
    IMG_20191214_090935.jpg
    130.2 KB · Weergaven: 161
Om welke Killivissen gaat het? Ik heb ook de Gardneri gehad en weet dat dit felle rakkers kunnen zijn.

Hier een foto van de daders.

Bijlagen

• IMG_20191213_224656.jpg
    IMG_20191213_224656.jpg
    164.3 KB · Weergaven: 225
Weet je zeker dat het geen vinrot is? foto is handig

100% zeker geen vinrot. Is allemaal in 1 nacht gebeurt. Hiervoor nergens last van.

Foto staat in de openingspost.

100% zeker geen vinrot. Is allemaal in 1 nacht gebeurt. Hiervoor nergens last van.

Foto staat in de openingspost.
Ja vind de foto erg onduidelijk en vinrot kan in 1 dag al heel erg toeslaan, dus zou het zeker niet uitsluiten zonder duidelijkere foto's

Heb je voldoende planten in de bak? Misschien kun je een foto posten want de Killi s hebben wel graag veel planten en wellicht is je bak niet voldoende beplant.
Als het juist tijdens de afgelopen nacht is gebeurt dan verdenk ik ze voor 95% hiervan.

Ja vind de foto erg onduidelijk en vinrot kan in 1 dag al heel erg toeslaan, dus zou het zeker niet uitsluiten zonder duidelijkere foto's
Nogmaals, dit is geen vinrot. Mn guppen zijn al maanden gezond, sommige zelfs jaren. En in 1 nacht (7 uur) zou bij alle mannetjes vinrot optreden?

Ik zoek alleen advies. Kan dit stress van de Killie vissen zijn geweest, of staan ze hier om bekend?

Volgens mij zijn dat kaap lopez. Ik heb gelezen dat ze agressief kunnen zijn. Mij lijkt het ook geen vinrot want dan zie je meestal ook witte rafelranden. De Black Molly’s zijn het waarschijnlijk ook niet want die zitten ook bij mijn broertje samen met guppen. Mij lijkt het dat de kaap lopez het hebben gedaan.

Ik lees ook dat ze in koppels horen te leven en dat je ze beter niet in een gezelschapsaquarium kunt houden. Ik ben ook nog een beginner maar heb veel geleerd van dit forum. Volgende keer zou ik ook eerst research doen op internet. Alleen als je ze terug wilt brengen is dat waarschijnlijk niet mogelijk bij winkelcentra, of ja dat heb ik ook al een paar keer geprobeerd maar die namen geen vissen in

Ik heb zelf de Kaap Lopez (oranje) gehad samen met guppen en endlers. Nooit problemen mee gehad. Was dan wel een bak van 120l dus ze hadden veel meer ruimte en heel veel planten.

Iemand interesse in deze Killi vissen? Ik heb zelf geen andere plek voor ze...

Ik heb zelf de Kaap Lopez (oranje) gehad samen met guppen en endlers. Nooit problemen mee gehad. Was dan wel een bak van 120l dus ze hadden veel meer ruimte en heel veel planten.
Tja, je moet geluk hebben soms haha 😀 Ligt ook wel aan het karakter van de vis. Misschien moet je deze 2 even doorlezen:
https://www.aquainfo.nl/artikel/aphyosemion-australe-kaap-lopez/https://tropischevissengids.jouwweb.nl/vissen/eierleggende-tandkarpers-1/kaap-lopez

Ik heb 70L en veel planten en hout. Zou dat t verschil maken?

Iemand interesse in deze Killi vissen? Ik heb zelf geen andere plek voor ze...
Ik heb geen plek meer in mijn aquarium. Misschien moet je ze verkopen op marktplaats ofzo. En dan leuk platy’s of zwaarddragers halen, of een schooltje tetra’s zoals bloedvlektetra’s

Volgens mij zijn dat kaap lopez. Ik heb gelezen dat ze agressief kunnen zijn. Mij lijkt het ook geen vinrot want dan zie je meestal ook witte rafelranden. De Black Molly’s zijn het waarschijnlijk ook niet want die zitten ook bij mijn broertje samen met guppen. Mij lijkt het dat de kaap lopez het hebben gedaan.

Volgens mij is het deze:

https://nbat.nl/artikelen/vissen/aphysemion-gardneri

Nou best wel hoor en ik heb ze beide gehad en de man van de Gardneri is qua bouw echt een tank soms. Dan doel ik op het uiterlijk en qua karakter zullen ze elkaar mss niet veel maken.

het is ook een vis die in het wilt in kleine poeltjes leeft is het nie dus lijkt me best logies dat die agresief is zowie zo altijd handig om zelf de vis eerst te google etc voordat je het koopt

Dit ziet er mij inderdaad ook de Gardneri uit, zeker geen Kaap Lopez. De Gardneri wordt iets groter en voor zover ik weet is het ook een agressievere soort. Ik zou hiervan sowieso geen 2 mannen samen houden tenzij in een grote bak met veel beplanting.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan