Stabilisatie-strips voor de helft los?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik heb 3 weken terug een Juwel Rio 300 2de hands overgenomen
Alleen nooit op de stabilisatie-strips gelet.
Nu zag ik dus met onderhoud dat bij beide strips zowel voor als achter het onderste gedeelte los is.
Ze zitten alleen nog vast aan de bovenkant, aan de plastic lijst zelf.
Zie foto.
Kan dit kwaad?
Aquarium staat waterpas.

Kan deze bak zo blijven draaien nu?
Of zouden de strips/de lijst kunnen scheuren?
En stel zo'n strip knapt ( lijkt mij sterk), zou het aquarium zonder de strips, of met één strip kunnen?

Ik heb er drie foto's bij gedaan.
Bij de laatste foto zie je één kant van zo'n strip.
Zit dus nog alleen aan de bovenkant vast, aan de lijst.
Dit is bij alle twee de strips zo, op alle vier de punten.

En zo te zien is het al eens geprobeerd op te vullen met ik denk de verkeerde (?) kit.
Want de fabrikant doet zoiets niet zo slordig lijkt mij.
 

Bijlagen

  • 20211001_210521.jpg
    20211001_210521.jpg
    511.3 KB · Weergaven: 130
  • 20211001_210352.jpg
    20211001_210352.jpg
    539.6 KB · Weergaven: 131
  • 20211001_210811.jpg
    20211001_210811.jpg
    507.4 KB · Weergaven: 125
Op een dergelijk aquarium met een flinke inhoud (300 liter), komen krachten te staan dus zonder trek(?)strips zou ik het niet aandurven. De fabrikant heeft ze niet voor niets gemonteerd. Net zoals een veiligheidskooi van een auto geeft het een stuk geborgenheid.

Lees ook maar even wat hier wordt genoemd.
Tip van Jip.
 
Bij m’n vision hebben ze nooit gekit gezeten aan de onder kant..

En om heel eerlijk te zijn ziet dit er ook niet uit alsof het in de fabriek is gedaan, dit lijkt meer op een hobbybob met een tube kit
 
Mijn rio240 heeft ze ook alleen aan de plastic lijst zitten, toen ik hem overnam zat hij nauwelijks vast. Flink met secondelijm in de weer geweest en zit al 5 jaar probleemloos vast.
 
Mijn rio240 heeft ze ook alleen aan de plastic lijst zitten, toen ik hem overnam zat hij nauwelijks vast. Flink met secondelijm in de weer geweest en zit al 5 jaar probleemloos vast.
Als ik dit met secondelijm doe dan ben ik bang dat dat erg moeizaam zal gaan.
Er zit ongeveer 2 of 3 mm ruimte tussen.
De lijm loopt er dan gewoon onderuit.

Daarom heeft de vorige eigenaar denk ik ook kit gebruikt omdat dit dikker is.
Maar dat heeft blijkbaar niet geholpen.
 
denk dat wouter gelijk heeft ziet er niet uit als van juwel zelf
de trek strip zit nog prima vast aan het frame dus blijven ademhalen ;)
zo zit het vast bij de rio240
1633117875184.jpg
je ziet zonder kit
 
Bij m’n vision hebben ze nooit gekit gezeten aan de onder kant..

En om heel eerlijk te zijn ziet dit er ook niet uit alsof het in de fabriek is gedaan, dit lijkt meer op een hobbybob met een tube kit
Ik meende dat de hele strip op beide zijden volledig gekit zijn altijd, ipv alleen op het bovenste gedeelte.

Jammer dat ik dit niet eerder gezien heb.
Want dan weet ik niet of ik deze bak wel gekocht had om eerlijk te zijn.
 
denk dat wouter gelijk heeft ziet er niet uit als van juwel zelf
de trek strip zit nog prima vast aan het frame dus blijven ademhalen ;)
zo zit het vast bij de rio240 Bekijk bijlage 331985 je ziet zonder kit
Bedankt voor de foto.
Dat stelt me gerust.
Misschien raakte de vorige eigenaar nog meer in paniek dan mij en heeft er een dot kit tussen gepropt haha.
 
Hoi Tiny..

Voor de zekere zekerheid zou je tijdens een knappe waterwissel even heel secuur bovenin,
tussen voor en achter ruit kunnen meten en dan weet je zeker of het glas erg werkt,
want dan weet je het exacte verschil tussen half vol en vol
Niet schrikken van een paar milimeter (geen idee hoeveel eigenlijk maar veel gekker dan 1 - 1.5 zou het niet moeten zijn gok ik zo) , een bak moet nl kunnen werken anders zou het glas breken bijv. tijdens vullen ed.

Meten is simpeler dan je denkt
2 roerhoutjes (voor verf), 1 tegen de voor, en 1 tegen de achterruit
zet bij het voorste houtje een streepje bij 20 cm en bij het achterste houtje een stipje waar hij de andere bij het streepje van de 20 cm raakt
en dan met de bak half leeg nog een keer en zie je gelijk of en hoeveel verschil er tussen de stipjes zit
 
Bedankt voor de foto.
Dat stelt me gerust.
Misschien raakte de vorige eigenaar nog meer in paniek dan mij en heeft er een dot kit tussen gepropt haha.
Kan maar er wil nog wel eens rommel of slakken in de strip te recht komen goed afgekit heb je daar geen last van.
 
Bi Juwel aquarium, behalve bij erg oude types, zitten de stabilisatie strips vast aan de boven lijst, het is dus een geheel met het totale bovenste plastic gedeelte. Ook Juwel gebruikt daaronder wel kit, meestal geen, tenminste ik heb dit nooit gezien, zwart. Ze gebruiken een transparante kit die er overigens ook niet altijd mooi aangebracht is en bovendien dus ook loslaat. Overigens vraag ik me af of de kit als doel heeft om extra krachten op te vangen. Want veel zal het op dat gebied niet toevoegen omdat het dan gaat om wat "puntbelasting" op te vangen. Misschien denk men aan wat verfraaiing met ook als doel om vervuiling, die in het holle deel kan nestelen, op te vangen? Zelf heb ik me er nooit veel zorgen over gemaakt maar er zijn inderdaad mensen die een dan betere kit verbinding aanbrengen.
 
Meten is simpeler dan je denkt
2 roerhoutjes (voor verf), 1 tegen de voor, en 1 tegen de achterruit
zet bij het voorste houtje een streepje bij 20 cm en bij het achterste houtje een stipje waar hij de andere bij het streepje van de 20 cm raakt
en dan met de bak half leeg nog een keer en zie je gelijk of en hoeveel verschil er tussen de stipjes zit
Of gewoon een (digitale) schuifmaat :DD:DD
 
Daar moest ik lang over nadenken... Ook ik heb een, zij het geen digitale, schuifmaat. Maar het overbruggen tussen het achter- naar het voor raam zal nog niet meevallen, die dingen zijn te kort. :):);)
je kunt ook de ruimte tussen muur en aquarium meten als hij kort op de muur staat
 

Terug
Bovenaan