Stabilisatiebalken verwijderen Juwel Rio 300?


O

oxxis

Guest
Goedenavond allemaal,

Ik ben nu ruim 2 jaar de eigenaar van een Juwel Rio 300. Nu zou ik hier heel graag een mooie 3D achterwand in willen plaatsen (een van Arstone.eu of Rockzolid.nl bijvoorbeeld, om jullie een beetje een idee te geven hoe en wat). Het probleem is alleen, dat juwel natuurlijk van die stabilisatiebalken in haar aquaria monteert, waardoor ik zo'n grote achterwand er natuurlijk niet in ga krijgen.

Nu is mijn vraag dus, is het mogelijk om deze stabilisatiebalken er op een of andere manier tijdelijk uit te halen? Als ik het goed zie, zitten ze aan de plastic omlijsting vast, dus dat zou betekenen dat het in zijn geheel losgemaakt zou moeten worden. En als ik het dan terug zou kitten, zou dit dan niet ten koste gaan van de stevigheid van mijn aquarium? Ik heb er geen zin in dat hij door mijn geknutsel ineens uit elkaar klapt of iets dergelijks natuurlijk.

Een ander idee is om de achterwand in delen te zagen en ze er zo in te zetten, maar dat zou ik echt heel zonde vinden omdat je dan sowieso de zaaglijnen gaat zien lijkt me. Dat zou echt mijn laatste optie zijn.

Hopelijk hebben jullie ideeën voor me? Ik hoor ze graag!

Groet,

Ryan
 
Je bent niet de eerste en ook zeker niet de laatste...

Maar het schijnt dat bij bepaalde types de stabilisatie strips eruit kunnen en opnieuw geplakt kunnen worden, ook schijnt het dat de volledige boven rand los te verkrijgen is bij juwel.
Zelf geen ervaring mee (gelukkig) maar heb het hier wel vaker voorbij zien komen
 
Kan je even een foto maken van die balk?
Net zoals mijn voorganger zijn er inderdaad verschillende type, volgens mij ligt dat aan de fabrieksdatum van de bak.

Als je die hele bak toch al leeg gaat halen om de wand te plaatsen (althans ik neem aan dat dat het geval is?) kan je wellicht deze plastic strip weghalen en er een glazen voor in de plaats kitten (alleen dan op het glas ipv de kap)
 
Dankjullie wel voor de reacties! Bij deze de foto's van de balken. Volgens mij zitten de balken inderdaad aan de bovenrand vast voor een deel. De balken weg zagen en vervangen voor glas is dan ook zeker een goed idee inderdaad, en misschien ook wel eenvoudiger dan de hele bovenrand van het aquarium los moeten maken. Hier ga ik me nog even verder in verdiepen, bedankt!

https://ibb.co/FD2nVCW
https://ibb.co/YhZXKC1
FD2nVCW

3f08Xnh

YhZXKC1
 
Zaag je toch een stuk tussen uit. op 15 vanaf de achterkant. Dan de wand erin. En koppelstukken maken .
Kam je kitten en met korte plaat parkers vast zetten.
 
Nieuwe model zo te zien.

ga je niet "zomaar" eraf krijgen en weer netjes erop....

Zitten wel al glazen strips over de lengte van de bak zo te zien? zou ik daar 1 brede glazen strip in de diepte overheen kitten.
 
Nee er zitten nog geen glazen strips over de lengte, die zou ik er zelf nog op moeten monteren inderdaad. Spijtig dat Juwel niet iets van een systeem heeft dat je die balken los kan maken zonder te hoeven gaan knutselen. Dat zou toch moeten kunnen zou je denken, maar goed. Bedankt voor alle input!
 
DAt kan jij nou toch doen? !5 cm tussen uit zagen. . wand neer zetten. 15 cm terug monteren.
 
Ik ga mee met het antwoord van rich,de plastic strip weer op dezelfde plek teruglijmen is meestal geen succes.Gewoon een dwarsstabilisator van glas in de midden ( voor naar achter) en klaar ben je.
 
Heb in het verleden ook eens geprobeerd om de plastic strips er op nieuw in te zetten was een kort durend succes (kwamen heel gauw weer los)
Setje glas strips gekocht bij de schilder en :thumbs: zit heden ten dagen nog en bijkomend voordeel je bent gelijk de schaduw plekken kwijt in je bak :D
Kwam nog een oude post van me tegen :D
hallo marline de glas stroken worden zo in de bak gelijmd
voordeel hier van is dat je een veel groter lijn oppervlak hebt ten opzichte van de oude plasticstroken

713155flipper23_0_82_steun_strook-jpg.202186


1 is met volledige lengte stroken met daar op twee dwars stroken

2 wordt ook wel gedaan er worden twee strippen glas in het midden geplaatst met daar over twee dwars stroken


hoop dat het zo duidelijker is


groeten

jaap
 
Dankjullie wel voor de reacties! Bij deze de foto's van de balken. Volgens mij zitten de balken inderdaad aan de bovenrand vast voor een deel. De balken weg zagen en vervangen voor glas is dan ook zeker een goed idee inderdaad, en misschien ook wel eenvoudiger dan de hele bovenrand van het aquarium los moeten maken. Hier ga ik me nog even verder in verdiepen, bedankt!

https://ibb.co/FD2nVCW
https://ibb.co/YhZXKC1
FD2nVCW

3f08Xnh

YhZXKC1
Ik zou toch echt liever de achterwand, netjes(!), in delen plaatsen dat is echt wel te doen zonder lelijke naden. Op den duur zal door aangroei de eventuele zichtbaarheid sowieso verdwijnen.
 
Hartelijk dank voor alle reacties! Hier kom ik zeker verder mee. Ik ga inderdaad aan de slag met glazen strips, dat lijkt me de meest nette optie. Fijn ook dat overzichtje, Flipper34. ik ga optie 1 aanhouden inderdaad.

Ik zou toch echt liever de achterwand, netjes(!), in delen plaatsen dat is echt wel te doen zonder lelijke naden. Op den duur zal door aangroei de eventuele zichtbaarheid sowieso verdwijnen.

Voor een beplant aquarium zou ik het met je eens zijn inderdaad. Dan kan je er makkelijk een dekkende plant voor de snijlijnen plaatsen. Helaas gaat het in dit geval om een aquarium voor mijn twee muskusschildpadjes. die twee slopen alles wat ze kunnen slopen, dus zitten er geen planten in mijn aquarium. Ik werk vooral met hout en stenen (plus een paar kunstplantjes om er toch wat groen in te krijgen) en daarmee is het helaas niet echt te verbergen naar mijn idee. Wellicht dat je met een stanleymesje of iets soortgelijks een dermate dunne insnede kunt maken dat je het niet zou zien dat de achterwand in delen gesneden is, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga dat bij het op maat maken van de achterwand misschien nog wel even proberen, dan zou dat ook nog kunnen inderdaad.
 
Waarom zou je het makkelijk doen, Als het moeilijk ook kan?
 
De oplossing van jaap lijkt mij de beste optie.Anderzijds,als je een achterwand met een groot stanly mes doormidden snijd doe dit dan niet recht want dan moet de achterwand perfect tegen elkaar gelijmd worden om de naad niet te zien.

Gebruik je een scherp mes,snij de wand dan door in op een schuine manier 45 gr.Zo past de wand altijd nog beter in elkaar dan wanneer deze recht tegen elkaar aansluit.
 
Als dat een harde wand is, gaat dat niet.
Of plastic
 
Zaag je toch een stuk tussen uit. op 15 vanaf de achterkant. Dan de wand erin. En koppelstukken maken .
Kam je kitten en met korte plaat parkers vast zetten.


Kan hij nog een keer uit. zonder wee te slopen.
 
Hartelijk dank voor alle reacties! Hier kom ik zeker verder mee. Ik ga inderdaad aan de slag met glazen strips, dat lijkt me de meest nette optie. Fijn ook dat overzichtje, Flipper34. ik ga optie 1 aanhouden inderdaad.



Voor een beplant aquarium zou ik het met je eens zijn inderdaad. Dan kan je er makkelijk een dekkende plant voor de snijlijnen plaatsen. Helaas gaat het in dit geval om een aquarium voor mijn twee muskusschildpadjes. die twee slopen alles wat ze kunnen slopen, dus zitten er geen planten in mijn aquarium. Ik werk vooral met hout en stenen (plus een paar kunstplantjes om er toch wat groen in te krijgen) en daarmee is het helaas niet echt te verbergen naar mijn idee. Wellicht dat je met een stanleymesje of iets soortgelijks een dermate dunne insnede kunt maken dat je het niet zou zien dat de achterwand in delen gesneden is, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga dat bij het op maat maken van de achterwand misschien nog wel even proberen, dan zou dat ook nog kunnen inderdaad.
Ook in een bak zonder planten zal de achterwand, en dus ook dus naden , langzaam natuurlijk begroeien.
 
Weet niet of je een hout of stenen wand wilt, maar je zou ook kunnen snijden langs de stenen. Dat de koppeling op een meer natuurlijke manier hecht als het ware.
Even gezocht naar een video waarin dit duidelijk is. Vanaf 1:44 zie je de wanden die in delen worden verstuurd, maar zo zou je ze eventueel ook kunnen zagen. Mocht je ze er dan ooit weer uit willen halen, zal dat een stuk eenvoudiger gaan. Eventueel met een houtlook zal je dit ook wel lukken, kwestie van de juiste zaagplekken bepalen. Wel afhankelijk van je achterwand en het materiaal waarvan dat gemaakt is

 

Terug
Bovenaan