Wat is er nieuw

Stabilisatiestang nodig voor een Rio 400?

• Onderwerp starter Onderwerp starter YinYang
  • Startdatum Startdatum
Y

YinYang

Guest
Ik lees veel over stabilisatiestangen en nu vraag ik me af of die pers� nodig zijn? Ik heb tweedehands een Rio400 overgenomen en daar zitten geen stabilisatiestangen in. Liggen alleen 2 metalen plaatjes in de breedte los erop, maar die zijn er alleen voor dat de lampen niet in het aquarium kunnen vallen.

Nu vraag ik me af of ik me zorgen moet maken dat ik die stabilisatiestangen niet heb? Kan het aquarium kapot gaan zonder die stangen? :/

Pfff shit! Die heb ik dus niet net zoals in de link van Luc! Wat kan ik nu het beste doen? Want mn bak is al gevuld! :O

En zitten die er niet standaard in bij een Rio400? Zullen de vorige eigenaar de stabilisatiestangen dus eruit hebben gehaald? Ze hadden het aquarium 6 jaar, dus dat zouden ze wel moeten weten lijkt me..

Maar hoe moet ik die stabilisatiestrips bevestigen? En op welke plek? En moet het aquarium daar weer helemaal voor leeg?

Hoe dat moet zou ik niet weten maar dat het nodig is dat weet ik wel.
Hoe en waarom ze er niet inzitten is dus gissen.

Kun je niet in de winkel kijken hoe die zijn bevestigd en waar??

Dank voor de reacties allemaal. Maar nu nog de vraag hoe ik erachter kan komen welk model ik heb?

Je kan zo'n stabilisatiestrip toch eenvoudig zelf maken en in je bak lijmen. Je moet uiteraard wel de bak eerst weer leeg laten lopen en de kit een paar dagen uit laten harden

even een foto plaatsen van de bak gezien vanaf de bovenkant zonder de lichtbakken en afdek platen

groet

jaap

Is deels laten leeglopen niet voldoende dan??
Dat staat ook in de link die ik vond. Waarom moet de hele bak leeg??
Tja ik ben geen techneut dus ik snap zoiets weer niet natuurlijk 🙁.

Ik ben ook geen techneut, maar als de bak helemaal leeg is staat er ook geen enkele druk op het glas

Nee, dat begrijp ik zelfs nog hoor 😀 😉.

Nou ja, ik dacht ik vraag het maar omdat ik in dat topic las dat de bak half leeg moet namelijk :daisy:.

Ook met half geeft nog druk,he.
Zou dan met de strippen weggedrukt moeten worden.

Dus ,BIJNA leeg is beter.

als het niet anders kan bak half leeg laten lopen aan beide zijden van de bak een lat zetten tegen de plastic omhulsel ter hoog het van het glas en dan lijm klem er over zetten
klem voorzichtig aanspannen tot de bolling er uit is
strippen lijmen boel even laten staan afhankelijk van de droogtijd gebruikte lijm/kit

groet

jaap

ehh Bertus

YinYang zei:
Pfff shit! Die heb ik dus niet net zoals in de link van Luc! Wat kan ik nu het beste doen? Want mn bak is al gevuld! :O

groet

jaap

Daarom kan hij tijdelijk wel tot 10 cm leeg ,hoor.
Planten vallen wel om.

Bertus zei:
Ook met half geeft nog druk,he.
Zou dan met de strippen weggedrukt moeten worden.

Dus ,BIJNA leeg is beter.

Ja dat is me duidelijk nu hoor. Bij die druk had ik natuurlijk eerst niet stilgestaan.

Heb al wel planten en zand erin, gelukkig nog geen vis. Dus kan in principe wel 10cm water laten staan, dan valt de druk wel mee lijkt me zo en hebben de planten ook nog water 😉

Vandaag ook maar even bij Coenen in Best geweest. Hij gaf aan dat ik het beste ook nog een glazen plaat in de lengte kan bevestigen aan beide kanten en dan daarop de dwarsplaatjes. Dan hoeven die dwarsplaatjes ook niet een precieze lengte te hebben en is het niet erg als ze bijv. 2 cm korter zijn. Je lijmt ze dan op de lengte strips als je snapt wat ik bedoel.

Die lengte strips verdeelt de druk ook nog over het gehele gas ipv dat je alleen de stabilisatiestrips in de breedte hebt, waardoor het druk geeft op een kleiner oppervlak.

Ik kan dus denk ik het beste eerst in de lengte een glazen strip plaatsen van 1 meter ofzo en dan de strips erop in de breedte van zo'n 48cm. Is dat ok�?

Kan ik trouwens die glazen strips zelf niet ergens kopen? Want bij Coenen zal het behoorlijk duur zijn gok ik zo...

En dan met wat voor kit bevestigen?

Bij de eerste de beste glasboer kan je rustig wat afvalglas halen, en met een beetje mazzel snijden ze dat nog op maat ook voor je. En bevestigen met gewone transparante aquariumkit

Vraag stroken van 4 of 5 cm. Breed. 0.8 mm dik. haal er een schuurpapier langs de scherpe randen.

Doe voor het dwarse een strook van 12 cm. 0.8 mm.

kan je er ook nog wat op zetten.

Ok�, dank! In de lengte doe ik wel 2 lange stroken van zo'n 1 meter x 5cm breed x 0,8cm dik en in de breedte 2 stroken van 47cm x 5cm x 0,8cm.

Moet die stabilisatiestrip trouwens over de gehele lengte, voor een Rio dus zo'n 148cm lang? Of mag het bijvoorbeeld ook 100cm zijn in de lengte?

Stabilisatie strippen kan je zo kopen voor een Juwel rio 400.
En kan je er zo in klikken zonder moeite.
Bij mij was er 1 gebroken en ik heb hem half leeg laten lopen en kon dus de nieuwe er zo in zetten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan