Stabiliteit woning 1000 liter aquarium

Ojeeej... je verzekeraar van te voren gecontact? De onderburen al ingelicht?

Ik heb verder geen idee ;)
Zo'n vaart zal het hopelijk niet lopen. Isomo is onder de poten ongeveer 1 CM ingedrukt. Op andere plaatsen is dit minder. Maar de 6 poten drukken wel gewoon evenwichtig. Bak staat volledig waterpas, dus er is m.i. geen (onmiddellijk) gevaar. Het is alleen niet zo'n geweldig zicht, al zie ik dat straks ook niet meer als de ombouw klaar is.
 
Ff voelen of je iets tussen het frame en de bak krijgt dan weet je genoeg ;)

Maar ik snap zelf niet zo goed waarom je iets onder het betonplex hebt gelegd, is mijn inziens niet nodig namelijk.
Ik heb zelf betonplex en tempex tussen het frame en de bak en ik slaap er heerlijk op.
Liggen bij mij wel betonplex plaatjes tussen de stelpoten en de vloer maar dat is vooral om deuken in mijn vloer te voorkomen
 
Ff voelen of je iets tussen het frame en de bak krijgt dan weet je genoeg ;)

Maar ik snap zelf niet zo goed waarom je iets onder het betonplex hebt gelegd, is mijn inziens niet nodig namelijk.
Ik heb zelf betonplex en tempex tussen het frame en de bak en ik slaap er heerlijk op.
Liggen bij mij wel betonplex plaatjes tussen de stelpoten en de vloer maar dat is vooral om deuken in mijn vloer te voorkomen

Nee de bak sluit rondom aan op het frame. De zes poten zijn dan ook evenwichtig doorgedrukt. Ik ga dit goed in het oog houden. Maar zolang er geen speling komt tussen frame en bak is er geen probleem?

Isomo ligt onder de betonplexplaat om voor demping te zorgen. Ik woon langs een drukke weg waar er nogal wat vrachtwagens voorbij rijden. Als ik me niet vergis werd hier ook ergens deze tip gegeven (tempex wel te verstaan, dat lijkt me niet zo fel in te drukken).

Had ik dus beter niet gedaan..

Ik had ook betonplex en isomo voorzien voor tussen het frame en de bak, maar het was allemaal hectisch gisteren. De bak loeizwaar, kleddernat en schuiven over die isomo was dan ook geen optie.
 
Maar de betonplex zit wel tussen je frame en de bak?
Nee ook niet, bak staat kaal op het frame, zoals deze ook al bij de vorige eigenaar stond. (Op het frame kleeft wel een soort tape dat een beetje demping geeft).
 
Ahha duidelijk, Mja het is idd niet om “ff” op te tillen zo’n bak..
Maargoed dacht dat @BigSmoke al 30 jaar een aquarium naast een spoorlijn heeft zonder enig probleem, dan zou dit ook wel goed moeten gaan
 
Ahha duidelijk, Mja het is idd niet om “ff” op te tillen zo’n bak..
Maargoed dacht dat @BigSmoke al 30 jaar een aquarium naast een spoorlijn heeft zonder enig probleem, dan zou dit ook wel goed moeten gaan
Ook als die op een gedeukte betonplexplaat staat? :S
 
Wat er ook van is, mijn beslissing is reeds gemaakt: komende zaterdag gaat de bak opnieuw leeg.

Onder het frame komt dan enkel een betonplex plaat (19mm).

Vervolgens komt op het frame ook een betonplex plaat (19mm), gevolgd door een tempex plaat.

Waar kan ik deze tempex het best kopen? De enige plaatsen die ik vind zijn per 10 of 20.
 
Geen winkel in de buurt als een gamma/praxis/hubo ofzo? Zou daar even vragen, kan vast wel per stuk verkocht worden
 
Geen winkel in de buurt als een gamma/praxis/hubo ofzo? Zou daar even vragen, kan vast wel per stuk verkocht worden

Jawel, maar volgens mij verkopen ze het daar niet? (hubo)
 
Of bedoelen we hier met tempex effectief isomo? piepschuim?Polystyreen?
 
Had ook een pak van 10.
Meteen me bioloog en lichtkap mee geïsoleerd xD
 
Hier idem wordt per pak verkocht inhoud zakt naar gelang dikte
 
Kan mij iemand eens een link sturen van het soort platen dat jullie gebruiken? Want hier in België is er niet veel te vinden als ik zoek onder tempex :)
 
Bedankt. Welke dikte is aan te raden? 2 cm voldoende?
 
https://www.hubo.be/nl/p/polystyreen-100x50x3-cm-8-stuks/22037.html

zouden deze goed zijn?

Is ongeveer hetzelfde als wat ik op niet zo handige wijze onder mijn betonplex op de vloer gelegd heb. Door de poten is het helemaal ingedrukt.

Ik neem aan dat als ik de glasbak zelf op deze platen zet, deze niet zo ver ingedrukt gaan worden? En als ze ingedrukt worden ze in ieder geval gelijkmatig ingedrukt worden over het volledig oppervlak van de bak.
 
Iemand die me kan zeggen of bovenstaande platen goed zijn?

Net een kleine hartverzakking gehad. Hoorde ineens water druppelen onder de bak. Bleek dat een van mijn grotere vissen een hoop water gespetst had tegen de binnenkant van de kap waardoor dit langs de achterkant naar beneden liep. Wellicht mijn grote vijlvis die zich voor de uitstroom van de opvoerpomp geparkeerd had en daardoor het water de lucht in liet spuiten.
 
Nog een vraag: aangezien het hier het zelfbouw gedeelte is moet er natuurlijk ook wel iets zelf gebouwd worden :)

ik wil graag een nieuwe ombouw voor het aquarium maken. Welke materialen zijn aan te raden voor een zeebak? Betreft dus enkel de ombouw, de bak zelf staat op een inox frame.

Momenteel zit er rond het frame een ombouwkast. Ook boven het aquarium is een hoge kast gemaakt (zie bovenstaande foto). Dit zouden we willen veranderen. Ik zie graag zeebakken die open zijn, maar met het huidige visbestand is dat niet aan te raden (o.a. een stermurene).

Er moet redelijk wat verlichting in kunnen zonder de toegankelijkheid tot het aquarium te hinderen. Momenteel zitten er 4 T5 buizen in en een LED buis.

De TL verlichting zou toch wel enige hoogte moeten hebben boven het water, want deze warmen het aquarium enorm op. Ophangen aan het plafond zou een optie zijn, maar dan blijft de bak dus open. Wie o wie heeft een idee? :)
 
https://www.hubo.be/nl/p/polystyreen-100x50x3-cm-8-stuks/22037.html

zouden deze goed zijn?

Is ongeveer hetzelfde als wat ik op niet zo handige wijze onder mijn betonplex op de vloer gelegd heb. Door de poten is het helemaal ingedrukt.

Ik neem aan dat als ik de glasbak zelf op deze platen zet, deze niet zo ver ingedrukt gaan worden? En als ze ingedrukt worden ze in ieder geval gelijkmatig ingedrukt worden over het volledig oppervlak van de bak.
Dik, maar was dacht ik wel hetzelfde
 
Naja dikker dan nodig zegmaar, meeste zeggen dat 1cm al voldoende is om de meeste oneffenheden op te vangen.
Maar zou niet weten waarom het TE dik zou zijn
 
Naja dikker dan nodig zegmaar, meeste zeggen dat 1cm al voldoende is om de meeste oneffenheden op te vangen.
Maar zou niet weten waarom het TE dik zou zijn
Dan ga ik voor 2 CM denk ik. Voor alle duidelijkheid: dit mag toch gewoon het soort piepschuim zijn waar je met je vinger door kan drukken als je wil en niet een of andere harde soort he?
Heb deze ook op mijn stelling liggen onder de bakken. Maar daar zit ntl geen 1000 liter water in :)
 
De "paniek" die in dit topic te lezen is, vind ik prachtig! :thumbs:
 
Dan ga ik voor 2 CM denk ik. Voor alle duidelijkheid: dit mag toch gewoon het soort piepschuim zijn waar je met je vinger door kan drukken als je wil en niet een of andere harde soort he?
Heb deze ook op mijn stelling liggen onder de bakken. Maar daar zit ntl geen 1000 liter water in :)
Ja gewoon dat super statische spul dat een mega rommel geeft en wat je een maand later nog overal vind :p
 
De "paniek" die in dit topic te lezen is, vind ik prachtig! :thumbs:

er gaat idd toch wel een grote portie paniek mee gemoeid. Namelijk niet veel zin om op een morgen tot aan mijn enkels in het zeewater te staan ;)
 
Bak dit weekend weer leeggemaakt en deze keer geplaatst met het frame op een betonplex plaat, alsook betonplex en tempex tussen frame en bak :)

toch weer een uur of 7 mee bezig geweest. Excl. de opruim van de hele bende achteraf :p
 
Nog een vraag: aangezien het hier het zelfbouw gedeelte is moet er natuurlijk ook wel iets zelf gebouwd worden :)

ik wil graag een nieuwe ombouw voor het aquarium maken. Welke materialen zijn aan te raden voor een zeebak? Betreft dus enkel de ombouw, de bak zelf staat op een inox frame.

Momenteel zit er rond het frame een ombouwkast. Ook boven het aquarium is een hoge kast gemaakt (zie bovenstaande foto). Dit zouden we willen veranderen. Ik zie graag zeebakken die open zijn, maar met het huidige visbestand is dat niet aan te raden (o.a. een stermurene).

Er moet redelijk wat verlichting in kunnen zonder de toegankelijkheid tot het aquarium te hinderen. Momenteel zitten er 4 T5 buizen in en een LED buis.

De TL verlichting zou toch wel enige hoogte moeten hebben boven het water, want deze warmen het aquarium enorm op. Ophangen aan het plafond zou een optie zijn, maar dan blijft de bak dus open. Wie o wie heeft een idee? :)

iemand die een idee heeft? :)
 
Ik heb alles met betonplex gedaan wat ik heb geschilderd in de hoop dat het +/- 10 jaar goed blijft.
De buitenkant heb ik bekleed met laminaat en afgewerkt met een strip.
Ik werk met losse deksels op mijn bak, maar je zou ook met kastdeurtjes kunnen werken
 
Nog een kleine update op vlak van stabiliteit:

Na bijna 3 weken staat het gebouw nog steeds recht en ligt mijn bak nog niet bij de onderburen :) dat is al positief!
Wat ik wel merk is dat er in het gebouw andere krachten werken. Het is altijd al een appartement geweest waar je (vooral 's nachts) de nodige geluidjes kan horen, vooral als er wat temperatuurschommelingen geweest zijn. (deze komen dan vooral uit het dak, maar ook uit de vloer want ik hoor het dan resoneren via mijn spiraaltrap). Allemaal niets abnormaals denk ik.

Sinds de bak staat hoor ik meer van diezelfde geluiden op de bovenverdieping, ze lijken dan toch te komen van de muur waar tegen de bak staat (1 verdieping lager).

Nu het lijkt me niet abnormaal dat

1) een gebouw altijd een minimale werking heeft, wat toch wel af en toe hoorbaar is
2) die werking wel wat aangepast kan worden als je ineens op een bepaalde locatie 1500 kg tegen de muur zet.

Ik denk hier dan bij aan de betondallen die minimale wrijving hebben op de poutrellen enz..

Is dit normaal dat ik het gebouw op een andere manier hoor werken? Zou het kunnen dat het gebouw zich moet "zetten" naar de nieuwe situatie en dat dit binnen een paar weken gaat afnemen?

Voor alle duidelijkheid: Het is niet dat ik het gebouw hoor kraken of iets dergelijks. Het zijn geluiden die ik vroeger, zonder zwaar aquarium, ook al wel regelmatig kon horen. Alleen komt het momenteel iets vaker voor en lijkt het nu ook uit een andere dragende muur te komen.
 
Zou gaan verhuizen. Als ik die verhalen allemaal hoor, zou het in moeten storten.\
Bedenk maar dat het vantasie is, en datje nooit feesten moet geven.
Lopen ze een keer de polonaise, stort het gebouw in.


Wat is nou 1000 kg. =1 ton.
Toen ik nog in de bouw werkte werd er met een langejan zo 10 pellets materiaal midden op de betonvloer gezet. 10 x 850 kg.

Du, maak je geen zorgen, of je moet i een oud pand wonen.
Waar er niet nauw werd gekeken met betonijzer.
 
Wees blij dat je weet wat het is..
Ik ben een maand lang bezig geweest met een kraakje zoeken dat uit mijn aquarium leek te komen...

Is dus gewoon de plastic fantastic koelkast die kraakt, en bijna tegen mijn aquarium aan staat..

Maar over je woning zou ik me geen zorgen maken, hier piept en kraakt ook alles bij grotere temperatuur schommelingen
 
Tja als er zon angst bij je zelf zit dan begrijp ik niet dat je aan zon project begint :sorry:
Kom op zeg in ieder huis zijn geluiden te horen al dan niet van uit huis of de omgeving
Gewoon door gaan met adem halen en lekker gaan slapen :daisy::D
 
Terug
Bovenaan