Staghorn alg blijft terug komen


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Staghorn alg wil niet verdwijnen.
Hieronder een uitgebreide uitleg.
Voor vragen/verduidelijking; reageer gerust.
Ik geef dan een antwoord terug.
------------------------------------------------------------------

Mijn Juwel Rio 240 draait nu 9 weken.

-Temperatuur: 24 graden

- Vissen: Hand vol Japonica multidentata garnalen, 6 Appelslakken, redelijk veel Torenslakjes, en een groepje van 12x diamant regenboogzalm ( rode vinnen, blauw lijfje).

-Intern Filter: de interne van Juwel zelf
-Extern Filter: 1x Tetra EX 1000 Plus

-Luchtpomp JBL a200 Prosilent

-Verlichting: LED van Juwel
1x Color + 1x Daylight
Duur verlichting: Eerst deed ik 12 uren.
Zodra ik de alg zag, het terug gedraaid naar 9 uren per dag.
Tot nu toe heeft dat niks geholpen, de staghorn alg blijft/komt terug.

-Planten: Snelgroeiers en langzame groeiers.
De staghorn alg lijkt het meeste te zitten op de langzame groeiers.
Ik knip regelmatig de aangetaste bladeren weg, maar dat helpt ook niet.
De alg komt terug.

Ik maak gebruik van plantenvoeding.
EasyLife Carbo + Profito
JBL Npk
De planten die dat nodig hebben zijn voorzien van bolletjes bij de wortels.

Ik ververs het water 1x per week, 30%.
Op het glas zit nog een beetje bruinalg wat soms terugkomt + groene puntjes (alg?).
Dit poets ik elke keer weg.

Ik voer de bewoners 1x per dag vlokken of granulaat.
Soms met een tabletje voor de slakken/garnalen.
Ipv vlokken/granulaat, doe ik 2x per week diepvries rode muggenlarven.
Soms wat komkommer voor de slakken.

Het aquarium staat tegen een muur.
Er is een raam, deze staat haaks op het aquarium.
Ik heb een kleed over het aquarium als de lampen uit zijn om te voorkomen dat er teveel daglicht op het glas komt.
Zodra de lampen aan gaan doe ik eerst de rolluiken van het raam naar beneden en dan haal ik het kleed van het aquarium af.
Bovenstaande met het kleed doe ik nu twee weken, maar dat helpt tot nu toe niet om de staghorn alg weg te krijgen.

Ik las dat verlichting een rol kan spelen bij Staghorn alg.
Mijn lampen branden maar 9 uurtjes.
Moet ik de Daylight vervangen voor Nature?
Zou dat helpen?

Teveel plantenvoeding geef ik denk ik niet.
Ik geef van de EasyLife Carbo iets meer en de Profito net iets minder dan geadviseerd.

De luchtpomp heb ik pas een paar dagen, ik dacht dat dat misschien zou helpen.
Maar merk geen verschil.
Er is overigens genoeg wateroppervlak in beweging.

Waterwaardes heb ik niet op dit moment.
Laatste keer dat ik deze controleerde was alles goed (druppeltest).

Ik zoek dus hulp om de Staghorn alg te lijf te gaan.

Wie heeft nog tips?

Edit:
Ik heb overigens ook last gehad van draadalg.
Dit is weggegaan door minder lang lampen aan + draden weg hevelen tijdens verversen water.
 
Laatst bewerkt:
In plaats van profito een All In One plantenvoeding geven zou al een goede stap zijn. In profito zitten namelijk helemaal geen nitraat en fosfaat, en in AIO wel. Dit hebben de planten wel nodig. Ik gebruik AIO van planted box, dit is al compleet, en dan hoef je zelf ook niets meer te mengen. Ik meet mijn nitraat en fosfaat waardes zelf bijna nooit.
 
Kun je een foto plaatsen van waar de staghorn zich op bevindt?
Je kunt als aanvulling op @Niels_ van aquariumbemesting.nl fosfaat en nitraat toevoegen met poeders voor een stockoplossing.

Hier lees je nog wat tips.
 
Laatst bewerkt:
Het zit denk ik in de vervuiling want je hebt ook bruinalg. Dat ontstaat door organische belasting en Staghorn door een nh3/4 piek.
Welke waterwaarden meet je en dan met name no2 en nh3/4.
 
Er wordt toch al npk toegevoegd? Dan heb je samen met profito een complete voeding.

Ik zou komende tijd spaarzaam voeren (om de dag?) en meer water wissels toepassen. Desnoods tijdelijk 2x per week. Daarmee verlaag je de belasting en dat is vaak de oplossing voor deze alg.
 
8 uur verlichting is voor je planten optimaal, exclusief de gedimde periode. Je hebt het over langzaam groeiende planten; zijn dit planten die zonder toegevoegde CO2 kunnen groeien?
Verder ben ik benieuwd naar je lichtopbrengst. Als je lichtopbrengst hoger is dan 25 lumen per liter, dan moet je overwegen om CO2 toe te gaan voegen.
Of je zorgt ervoor dat de lichtopbrengst onder de 25 lumen blijft, en daar je plantenbestand op aanpassen. Veel licht vraag meer voeding, en dus ook CO2.
Veel licht betekent de stekte van het licht, (lumen of par) en niet de duur van de verlichting.
 
8 uur verlichting is voor je planten optimaal, exclusief de gedimde periode. Je hebt het over langzaam groeiende planten; zijn dit planten die zonder toegevoegde CO2 kunnen groeien?
Verder ben ik benieuwd naar je lichtopbrengst. Als je lichtopbrengst hoger is dan 25 lumen per liter, dan moet je overwegen om CO2 toe te gaan voegen.
Of je zorgt ervoor dat de lichtopbrengst onder de 25 lumen blijft, en daar je plantenbestand op aanpassen. Veel licht vraag meer voeding, en dus ook CO2.
Veel licht betekent de stekte van het licht, (lumen of par) en niet de duur van de verlichting.
Geen idee hoe ik dat kan berekenen ?

Ik heb de standaard Juwel LED buizen.
1x Color + 1x Day Light
Juwel Rio 240
 
Er wordt toch al npk toegevoegd? Dan heb je samen met profito een complete voeding.

Ik zou komende tijd spaarzaam voeren (om de dag?) en meer water wissels toepassen. Desnoods tijdelijk 2x per week. Daarmee verlaag je de belasting en dat is vaak de oplossing voor deze alg.
Spaarzaam voeren ga ik proberen.
Vissen zijn alleen super hongerig 😁🙈

Ik ververste al 2x in de week.
Nu sinds 2 weken niet meer.
Volgensmij maakte dit weinig uit, maar ik kan weer 2x per week waterwissel doen.
 
Het zit denk ik in de vervuiling want je hebt ook bruinalg. Dat ontstaat door organische belasting en Staghorn door een nh3/4 piek.
Welke waterwaarden meet je en dan met name no2 en nh3/4.
Vissen zijn rustig, schuren niet ergens tegen aan.
Ze zwemmen ook gewoon normaal.

Momenteel kan ik even niet meten.
Testkoffer was meeste van op.
Ik ga binnenkort nieuwe kopen.
 
Kun je een foto plaatsen van waar de staghorn zich op bevindt?
Je kunt als aanvulling op @Niels_ van aquariumbemesting.nl fosfaat en nitraat toevoegen met poeders voor een stockoplossing.

Hier lees je nog wat tips.
Bij mij zit het op de Crypto's, Anubias en Bucephalandra's, Javavarens.
Ik zie het ook op sommige snelgroeiers zoals Belgisch groen en Braziliaanse klimop.
Afgelopen week één nieuwe Anubia toegevoegd, twee dagen later zat er al Staghorn alg op.

Het is gelukkig nog niet enorm veel Staghorn, het zijn hier- en daar wat "haartjes" , en gelukkig nog geen enorme plukken alg.
 
Geen idee hoe ik dat kan berekenen ?

Ik heb de standaard Juwel LED buizen.
1x Color + 1x Day Light
Juwel Rio 240
Jouw colour lamp geeft 2500 lumen, en de Day lamp 3335 lumen.
Dat is in totaal 5835 lumen
5835 ÷ 240 = 24 lumen per liter
Je kan dus beter geen planten in je aquarium kiezen die veel licht (>25 lumen) nodig hebben.
 
Jouw colour lamp geeft 2500 lumen, en de Day lamp 3335 lumen.
Dat is in totaal 5835 lumen
5835 ÷ 240 = 24 lumen per liter
Je kan dus beter geen planten in je aquarium kiezen die veel licht (>25 lumen) nodig hebben.
Die heb ik ook niet voor zover ik weet.
Heb expres gekozen voor makkelijke planten.
 
@jessicapilon
De bruinalg zit niet op de planten.
Alleen op de bodem tegen het glas zeg maar, dat randje.
En hier- en daar op het glas.
De bruinalg zit niet op de planten.
 
Dat snap ik maar het is aanwezig en geeft toch wel aan dat er veel organische belasting is. Je ziet deze "alg" ook vaak bij de opstart omdat er dan ook vaak veel organische belasting is.
Het is geen echte alg maar een diatoom.
 
Dat randje heeft volgens mij iedereen met een aquarium wat goed draait. Dat zijn voor zover ik weet nuttige bacteriën en andere dingetjes die een bodem gewoon krijgt. Sommige mensen vinden dat lelijk en plakken daar zwarte tape voor.
Maar een aquarium hoort altijd wel iets van alg en ander natuurlijks te bevatten als het gerijpt is. Als je balans hebt, nemen algen niet de overhand.

Edit: ik reageer alleen op het randje wat je aangeeft, niet op je andere algen probleem.
 
Laatst bewerkt:
Pfff, ik hoop dat de staghorn algen snel weg blijven.
Vind het zo stukken minder leuk om naar het aquarium te kijken 🙈

Gekke is, dat ik nog een aquarium heb waar geen staghorn in zit.
Voor deze aquariums heb ik ook diverse bakken gehad waar nooit staghorn in kwam.
Daar had ik de verlichting zelfs langer aan.

En wat ik ook raar is, het aquarium waar het nu om gaat, is laag bezet kwa vissen.
Je zou zeggen dat er dan ook niet veel organische belasting in het aquarium is.
De planten vertonen geen rotte bladeren ofzo.
Het is puur de staghorn die erop komt.

Straks maar weer een waterwissel doen en de aangetaste bladeren weg knippen (waar staghorn op zit).
Ik knip alleen het aller ergste weg, want anders kan ik bijna alles wel kaal knippen.

Ik geef de planten ook om de beurt een Easy Carbo "badje".
Dan spuit ik het over de plant heen (onderwater via spuitje).
Maar eigenlijk heeft dat geen zin, want de staghorn alg komt toch weer terug...
 
Dat randje heeft volgens mij iedereen met een aquarium wat goed draait. Dat zijn voor zover ik weet nuttige bacteriën en andere dingetjes die een bodem gewoon krijgt. Sommige mensen vinden dat lelijk en plakken daar zwarte tape voor.
Maar een aquarium hoort altijd wel iets van alg en ander natuurlijks te bevatten als het gerijpt is. Als je balans hebt, nemen algen niet de overhand.

Edit: ik reageer alleen op het randje wat je aangeeft, niet op je andere algen probleem.

Ik had afgelopen week een nieuw ppantje gehaald.
Deze had na 2 dagen al enkele "haartjes" staghorn erop.
Ik trek de haartjes er dan af voor zover mogelijk.
En ik knip blad weg waar meer staghorn op zit.

Ik had ook draadalg, maar dat is zo goed als weg, gelukkig.
 
Staghorn alg wil niet verdwijnen.
Hieronder een uitgebreide uitleg.
Voor vragen/verduidelijking; reageer gerust.
Ik geef dan een antwoord terug.
------------------------------------------------------------------

Mijn Juwel Rio 240 draait nu 9 weken.

-Temperatuur: 24 graden

- Vissen: Hand vol Japonica multidentata garnalen, 6 Appelslakken, redelijk veel Torenslakjes, en een groepje van 12x diamant regenboogzalm ( rode vinnen, blauw lijfje).

-Intern Filter: de interne van Juwel zelf
-Extern Filter: 1x Tetra EX 1000 Plus

-Luchtpomp JBL a200 Prosilent

-Verlichting: LED van Juwel
1x Color + 1x Daylight
Duur verlichting: Eerst deed ik 12 uren.
Zodra ik de alg zag, het terug gedraaid naar 9 uren per dag.
Tot nu toe heeft dat niks geholpen, de staghorn alg blijft/komt terug.

-Planten: Snelgroeiers en langzame groeiers.
De staghorn alg lijkt het meeste te zitten op de langzame groeiers.
Ik knip regelmatig de aangetaste bladeren weg, maar dat helpt ook niet.
De alg komt terug.

Ik maak gebruik van plantenvoeding.
EasyLife Carbo + Profito
JBL Npk
De planten die dat nodig hebben zijn voorzien van bolletjes bij de wortels.

Ik ververs het water 1x per week, 30%.
Op het glas zit nog een beetje bruinalg wat soms terugkomt + groene puntjes (alg?).
Dit poets ik elke keer weg.

Ik voer de bewoners 1x per dag vlokken of granulaat.
Soms met een tabletje voor de slakken/garnalen.
Ipv vlokken/granulaat, doe ik 2x per week diepvries rode muggenlarven.
Soms wat komkommer voor de slakken.

Het aquarium staat tegen een muur.
Er is een raam, deze staat haaks op het aquarium.
Ik heb een kleed over het aquarium als de lampen uit zijn om te voorkomen dat er teveel daglicht op het glas komt.
Zodra de lampen aan gaan doe ik eerst de rolluiken van het raam naar beneden en dan haal ik het kleed van het aquarium af.
Bovenstaande met het kleed doe ik nu twee weken, maar dat helpt tot nu toe niet om de staghorn alg weg te krijgen.

Ik las dat verlichting een rol kan spelen bij Staghorn alg.
Mijn lampen branden maar 9 uurtjes.
Moet ik de Daylight vervangen voor Nature?
Zou dat helpen?

Teveel plantenvoeding geef ik denk ik niet.
Ik geef van de EasyLife Carbo iets meer en de Profito net iets minder dan geadviseerd.

De luchtpomp heb ik pas een paar dagen, ik dacht dat dat misschien zou helpen.
Maar merk geen verschil.
Er is overigens genoeg wateroppervlak in beweging.

Waterwaardes heb ik niet op dit moment.
Laatste keer dat ik deze controleerde was alles goed (druppeltest).

Ik zoek dus hulp om de Staghorn alg te lijf te gaan.

Wie heeft nog tips?

Edit:
Ik heb overigens ook last gehad van draadalg.
Dit is weggegaan door minder lang lampen aan + draden weg hevelen tijdens verversen water.
Staghorn ontstaat vaak door vervuiling. Regelmatig en goed onderhoud is nodig. Misschien heb je eens in de bodem gewoeld of je met verplantingen bezig gehouden? Dat kan tot een ammoniumpiek leiden die Staghorn kan triggeren. Maak ook je filter goed schoon, een verstopt en vervuild filter zorgt ook mede voor te weinig waterbeweging, iets wat ook weer kan zorgen voor Staghorn alg. Ververs wat vaker je water! Let op: Carbo is geen plantenvoeding maar kan je wel helpen om je Staghorn te bestrijden dat de zaken die ik hierboven al benoemde. Easy-Life Profita mist inderdaad nitraat en fosfaat, iets wat wel nodig is voor je planten. Lichtduur zorgt niet voor draadalg, lichtsterkte wel! Lichtduur is dus iets anders als lichtsterkte! Draadalg ontstaat dus onder meer door een CO2 tekort t.o.v. de lichtsterkte.
 
Staghorn ontstaat vaak door vervuiling. Regelmatig en goed onderhoud is nodig. Misschien heb je eens in de bodem gewoeld of je met verplantingen bezig gehouden? Dat kan tot een ammoniumpiek leiden die Staghorn kan triggeren. Maak ook je filter goed schoon, een verstopt en vervuild filter zorgt ook mede voor te weinig waterbeweging, iets wat ook weer kan zorgen voor Staghorn alg. Ververs wat vaker je water! Let op: Carbo is geen plantenvoeding maar kan je wel helpen om je Staghorn te bestrijden dat de zaken die ik hierboven al benoemde. Easy-Life Profita mist inderdaad nitraat en fosfaat, iets wat wel nodig is voor je planten. Lichtduur zorgt niet voor draadalg, lichtsterkte wel! Lichtduur is dus iets anders als lichtsterkte! Draadalg ontstaat dus onder meer door een CO2 tekort t.o.v. de lichtsterkte.
Ik gebruik ook Dennerle NPK ;)
 
Aquarium is nog niet voldoende ingedraait.
Stikstofcyclus heb je na 4 weken wel min of meer in orde.

Rest van de cyclus kan wel 3-4 maanden duren. Dan heb je de volledige cyclus. Organisch naar nitraat.

Dat je nog bruinalg hebt, geeft aan dat het nog niet volledig stabiel is. Staghorn vaak gevolg van ammonia.
En dat kan onmeetbaar zijn, maar het zal er af en toe toch nog zijn.

Geduld hebben en water stabiel houden. Dus alles volgens schema.
Filter alleen watten vervangen. Rest niet aankomen.
 

Terug
Bovenaan