Staghorn alg


Flappie00

Well-known member
Lid geworden
26 september 2019
Berichten
271
Leeftijd
38
Ik heb last van staghorn alg...

Ikbheb gelezen dat t door een amonia piek kan komen of door te weinig stroming. Deze beise lijken mij niet t geval.

Wat zou nog meer een okrzaak kunnen zijn en hoe voorkom ik jet? Bak draaid ongeveer een maand.
 
Ik denk dat je toch nh3/4 tijdens de opstart hebt gehad en dan krijg je soms Staghorn.
 
Gehad zou kunnen. Op t moment zelf niet.
Wat kan ik er nu aan dien om t weg te krijgen?
 
Gehad zou kunnen. Op t moment zelf niet.
Wat kan ik er nu aan dien om t weg te krijgen?

Regelmatig water verversen. Zorg dat je planten, om goed door te kunnen groeien, bemest worden. Maak eventueel filter en bodem schoon. Ruim eventueel vuil, rottende bladeren ed., op.
 
Je kunt ook plaatselijk behandelen met bijvoorbeeld Söchting ofwel waterstofperoxide, niet te uitbundig uiteraard ;)
 
"...Ikbheb gelezen dat t door een amonia piek kan komen of door te weinig stroming. Deze beise lijken mij niet t geval..."
Waarom denk je dat beide niet het geval zouden zijn? Want de pomp was al ingedraaid maar de bak zelf is wel ingericht met allemaal 'nieuwe' spullen toch? Niks uit de oude inrichting van het aquarium is verder over gegaan naar de nieuwe inrichting toch? En waarom denk je dat er geen sprake is van te weinig stroming?
 
Omdat de vissen het anders niet overleefd hadden. Het kan wel zijn dat ie is geweest voor de vissen er in zaten maar toen ik dat alg ook nog niet. Stroming is denk ik voldoende omdatvje t door de hele bak ziet stromen.
 
Het kan ook bij het plaatsen van de vissen zijn geweest voor een kortere duur. Dat heb je dan misschien niet vastgesteld maar bij Staghorn is er normaliter wel een nh3/4 piek geweest.
 
Het kan ook bij het plaatsen van de vissen zijn geweest voor een kortere duur. Dat heb je dan misschien niet vastgesteld maar bij Staghorn is er normaliter wel een nh3/4 piek geweest.
nh3/4 piek is helemaal niet noodzakelijk voor staghorn hoor, genoeg andere mogelijke oorzaken.
 
Dit staat op aquascaping-blog maar volgens mij zijn alle oorzaken terug te leiden naar teveel nh3/4:

Er zijn meerdere oorzaken voor staghorn alg:


  • Een ammoniumpiek, bijvoorbeeld door het omwoelen van het substraat;
  • te weinig watercirculatie;
  • slecht onderhoud (bijvoorbeeld een verstopte filter) ;
  • een substraat vol mulm en ander vuiligheid zitten.
 
Dit staat op aquascaping-blog maar volgens mij zijn alle oorzaken terug te leiden naar teveel nh3/4:

Er zijn meerdere oorzaken voor staghorn alg:


  • Een ammoniumpiek, bijvoorbeeld door het omwoelen van het substraat;
  • te weinig watercirculatie;
  • slecht onderhoud (bijvoorbeeld een verstopte filter) ;
  • een substraat vol mulm en ander vuiligheid zitten.
Hoe herleid jij een slechte waterciculatie terug naar een overkill aan nh3/4? Kan volledig los van elkaar staan hoor.
 
Ja maar een slechte circulatie geeft alleen Staghorn als je daardoor ophoping van vuil krijgt wat weer nh3/4 veroorzaakt. Het een kan inderdaad vaak met het ander te maken hebben maar op zich is een mindere circulatie ansich geen oorzaak van Staghorn volgens mij.
Je kan er wel tekorten door krijgen en dus weer andere algen.
 
Die onbalans in die driehoek lijkt me duidelijk. Maar met een CO2 tekort of schommeling is Staghorn niet direct te relateren.
Schommelingen of te weinig co2 betekent automatisch een onbalans in de driehoek, dus ik kan dat zeker wel eraan relateren.
 
Hmm vaag ik xag me bericht van co2 niet. Nu 2x
 
Schommelingen of te weinig co2 betekent automatisch een onbalans in de driehoek, dus ik kan dat zeker wel eraan relateren.

Een waarheid als een koe. Maar daar ontstaat echt geen Staghorn door. Ammonium, vervuiling dat soort zaken liggen hieraan ten grondslag. Sorry maar hier verschillen onze meningen toch.
 
Een waarheid als een koe. Maar daar ontstaat echt geen Staghorn door. Ammonium, vervuiling dat soort zaken liggen hieraan ten grondslag. Sorry maar hier verschillen onze meningen toch.
Verschillende ervaringen leiden tot verschillende meningen; niets mis mee, maar ik blijf wel bij de mijne :)
 

Terug
Bovenaan