Staghorn


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
Ik heb al een tijd een aquarium draaien. Alles gaat goed ben de laatste tijd alleen wat minder stipt geweest met water verversen en plantenvoeding toevoegen. Gebruik altijd aio van planted box.

Nu heb ik plotseling op het filter wat staghorn alg zitten.

Hoe krijg ik dit weg zonder chemische middelen? Ik heb een garnalen aquarium.
 
Je geeft zelf de oorzaak denkelijk al aan. Vervuiling! Staghorn krijgt een kans na een ammoniumpiek maar ook vervuiling speelt een rol. Dus begin met reinigen. Maak je bodem schoon zonder er al te veel in te woelen. Verwijder rottende planten resten. Kijk ook in je filter. Regelmatig een waterverversing uitvoeren. Sommigen gebruiken daarbij soms ook wat carbo maar zelf ben ik daar geen liefhebber van. Regelmatig en goed onderhoud doet de truc. Je zal zien dat je probleem vanzelf minder wordt en tenslotte verdwijnt.
 
Laatst bewerkt:
Zoals Ben al aangeeft vaak door een nh3/4 piek. Heb je een foto van de alg?
 
Ik heb een Aquael turbo filter. En heb er nooit nog in gekeken. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik ermee moet. Haal het er wel eens uit en spoel dan de spons voorzichtig in een emmer aquariumwater. Verder doe ik er nooit iets mee. Er zitten in het bovenste deel van die ringen geloof ik.

Ik bedenk ook nu. Ik heb planten uit de bodem verwijderd recent. Wellicht heb ik de bodem opgewaaierd en zijn daar veel afvalstoffen uit gekomen?
 
Dat lijkt me normaal onderhoud en dat uitspoelen moet je pas doen als de uitstroom echt minder wordt. Ik zou het van de filter afborstelen en hopen dat het verder de planten niet aantast.
 
Ik heb een Aquael turbo filter. En heb er nooit nog in gekeken. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik ermee moet. Haal het er wel eens uit en spoel dan de spons voorzichtig in een emmer aquariumwater. Verder doe ik er nooit iets mee. Er zitten in het bovenste deel van die ringen geloof ik.

Ik bedenk ook nu. Ik heb planten uit de bodem verwijderd recent. Wellicht heb ik de bodem opgewaaierd en zijn daar veel afvalstoffen uit gekomen?
Daar is inderdaad de ammonium piek mogelijkheid. Oplossing als hierboven aangegeven.
 
63D23D3D-C55E-4708-974A-6189930E4909.jpeg
87266015-6346-4CC2-9503-D53F28B58C3F.jpeg
 
Op de planten zie ik niks van alg. Alleen op het filter zelf.
 

Bijlagen

  • A3DDD002-2C22-4E66-B2C9-142497EA4947.jpeg
    A3DDD002-2C22-4E66-B2C9-142497EA4947.jpeg
    198.8 KB · Weergaven: 47
Dat is inderdaad Staghorn maar beperkt tot een paar plukjes en ik zou het filterhuis even schoonmaken. Op mijn SF Aquaflow 100 zie ik soms wat groene alg en daar haal ik dan een schuursponsje over.
 
Dat is inderdaad Staghorn maar beperkt tot een paar plukjes en ik zou het filterhuis even schoonmaken. Op mijn SF Aquaflow 100 zie ik soms wat groene alg en daar haal ik dan een schuursponsje over.
Dit klinkt vast dom maar ik heb geen idee hoe dat moet. Bedoel je de buitenkant ervan?
 
Ik denk dat John bedoelt dat je handmatig de alg van het filterhuis (inderdaad buitenkant) afhaalt. Met een sponsje of schuursponsje ofzo.
 

Terug
Bovenaan