Stagnerende plantengroei bepaalde planten.


Gummiebeer

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2014
Berichten
365
Locatie
Enschede
Hallo,

Ik heb een vraag over de Helialux spectrum, met name de lichtsterkte bij hogere bakken.

Deze verlichting heb ik boven een Rio 450 en draait nu bijna 2 maand. De meeste planten doen het goed, voornamelijk Echinodorussen, Braziliaans klimop, Belgisch groen en Riccia fluitans.

Het probleem zit bij de Alternanthera en Staurogyne, die zijn opgehouden met groeien.

Verlichting brand 7 uur op 90% rood en wit, 50% groen en 35% blauw. Daarvoor en erna dimt die in 2 uur tijd.
Plantenvoeding all in one van aquariumbemesting.nl
Co2 bemesting, eitje is groen tot lichtgroen.
Ph 6.8
Kh 8
No3 25
Po4 2 (hoog! gevolg van all in one voeding, wordt aan gewerkt)

Zou het mogelijk zijn dat de Helialux spectrum moeite heeft met 60cm waterhoogte en zodoende niet diep genoeg doordringt?
Of moet ik het toch in een andere hoek zoeken?
 
Ik zou het niet in het licht zoeken. Planten zijn totaal niet kritisch als het op de kleur licht aan komt. Is de Alternanthera wel mooi rood? (indicatie dat je genoeg licht geeft)
vormen de Alternanthera en de Staurogyne wel goede wortels? Als je bodem bijvoorbeeld dichtslibt zie je dat deze planten 'verstikken' onder de grond en dan groeien ze niet goed.
Eventueel zou je een kleibolletje bij deze planten kunnen proberen.
En misschien dat iets meer CO2 wonderen doet... Je zou het eens voorzichtig kunnen proberen. tandje hoger. Als planten 'ophouden met groeien' zou dat kunnen komen doordat de bak voller en voller groeit, waardoor op sommige plekken de CO2 te laag wordt. Je CO2 behoevende planten zullen daar als eerste last van hebben. Na een flinke knipbeurt hebben ze dan wel weer genoeg CO2, totdat het weer vol groeit.

Je NO3 en PO4 zijn prima hoor. Er zijn volgens mij geen nadelen bekend van een wat hogere PO4. 2 vind ik ook niet echt hoog eigenlijk. Ik stuur juist bewust op 2 aan.

Staurogyne heeft het bij mij ook een tijd niet goed gedaan, maar opeens 'sloeg hij aan' zonder dat ik echt weet waarom dit was.

Een foto erbij van de betreffende planten helpt altijd wel om een idee te krijgen natuurlijk :)
 
Helialux werkt met erg wit licht, een mengelmoes van 9000 K leds en 6500 K leds. Zelf heb ik een hekel aan die hoge kelvin waardes. Bij mijn eigen plantenbak merk ik op dat een gemiddelde kelvinwaarde van rond de 5000 en 6000 Kelvin toch het meest plezierig licht oplevert. Ook en vooral voor de plantengroei. In mijn bak vind je zowel Staurogyne repens als Alternanthera reineckii. Het kleurenspectrum in het witte licht acht ik dus wel van belang.
 
ik gebruik ook de helialux spectrum op mijn rio 240 .die brand momenteel 6 uur op wit 95% rood 95% blauw 95% groen op 75% daarbij een opbouw van 2,5 uur en afbouw van 2,5 uur.en ik moet zeggen dat de plantengroei bijzonder goed is. ik moet de reinicki mini en de staurogyne repens regelmatig terug snoeien.mijn verlichting is ook 60 watt maar mijn bak is maar 55cm hoog en de rio 450 is 66cm hoog dus mischien krijg je onderin iets te weinig licht.want de helialux spectrum geeft ong 140 lumen per watt op de witte leds op mijn verbruiksmeter geven de witte leds aan ong. 33watt verbruik op dat zou neerkomen op ong 4600 lumen voor alleen de witte leds dus ik denk dat het mischien inderdaad te maken heeft met de hoogte van de bak.op youtube zie je veel dat ze in de rio 450 met 2 balken werken.
 
De Alternanthera is wel mooi rood. Sloeg in het begin ook mooi aan, tot nu toe dan. De redenering om co2 iets te verhogen is inderdaad logisch dan.

Mij lijkt 1 balk ook iets te weinig voor de waterhoogte, maar dat verklaart niet waarom de plant halverwege stopt met groeien. Daarentegen groeit E. tenellus wel door.

Zal vanavond een paar foto's plaatsen van de planten.
 
Ik gebruik ook de Helialux spectrum in mijn Vision260. Hier ook een waterhoogte van 60cm. Maar meeste plaatsen is dit hooguit 55 cm vanwege de bodem.

Ik ben van de gewone Helialux overgestapt naar de Helialux spectrum en ik ben er heel tevreden over, mijn planten doen het goed (en zeker beter als met de normale Helialux).
Ook de Alternanthera reineckii mini doet het prima.

Ik heb 80% wit, 40% blauw en 100% rood en groen. Met groen licht doen (groene) planten niet zoveel. Het meeste wordt weerkaatst/afgestoten. Groen heb ik op 100% om het rood wat te compenseren anders wordt de kleur wel erg rood.

De reden dat ik rood zo hoog heb staan is omdat rood licht een lange golflengte heeft (in tegenstelling tot blauw welke korte een golflengte heeft). Rood licht dringt dus minder diep door in het water. Blauw juist makkelijk, dus deze op 40%

Wit staat op 80% omdat deze op de Helialux 100% stond. De spectrum is wat sterker (meer totaal aantal Lumen).

Ook zo'n 7 á 8 uur licht met daarnaast nog een zonsopgang en zonsondergang..
 


Foto's van de Alternanthera en de Staurogyne 'porto velho'.
Daarnet nog een klein beetje meer co2 gegeven maar niet teveel in een keer, dus even afwachten.
 

Terug
Bovenaan