Wat is er nieuw

Standaard Juwel filter.

wat is dan een beter alternatief voor siporax
dit wordt toch gerekend tot de beste op de markt dacht ik
 
Siporax: 270m2/liter
Eheim substrat pro: 450m2/liter
Seachem matrix: 700m2/liter
JBL Micromec: 1500m2/liter
 
jeroenw zei:
Wordt het nitraat er ook niet uitgehaald dmv Siporax? Of zie ik dat nu verkeerd?
Ja, dat zie je verkeerd. Siporax is een keramisch medium met een matige oppervlakte, er zijn veel effectievere producten op de markt. Bacterieen die ammonia in nitriet en nitriet in nitraat omzetten wonen op dat keramiek.

Welke dan bijvoorbeeld? Siporax en K1 Kaldness zijn de beste die ik ken.
 
Jeroen?
Ik deed bij juwel altijd bovenin watten, dan een groffe spons, dan of een fijne of keramiek. Als laatste ook een fijne spons.????

Waarom onderop een fijne spons?
Houd grof vuil tegen en raakt dicht.
 
Als deze er niet standaard bij zat heb je waarschijnlijk nog een oudere juwelfilter. Je kan deze ook gewoon apart aanschaffen.

Die koolstofspons kan je wegdoen. Is inderdaad goed voor medicatie, maar als je dan medicatie er wil uitfilteren is de capaciteit van die zwarte sponsjes te weinig. Gelukkig heeft juwel nu iets nieuw, carbax, je kan dan beter dat gebruiken. Het is hetzelfde, ook actieve kool, maar dan in een bakje.

Die nitraxspons kan je er uit halen. Maar houdt ze wel bij, kan altijd van pas komen.


Hou verder zoveel mogelijk het advies van juwel aan (tenzij je aquarium vaak veranderdingen ondergaat en je dit moet opvangen door te 'spelen' met filtermateriaal, maar dan moet je wel weten wat je doet!)

Onderin:

2 blauwe fijne sponzen, de onderste elke 12 maanden uitspoelen, de bovenste elke 9 maanden.
Daarboven het ciraxbakje, jaarlijks vervangen, niet uitspoelen(!) want de steentjes er in brokkelen af.

Daarboven de grove spons en daarboven indien nodig carbax (na medicatiekuur), phorax (bij veel fosfaat) en/of nitrax (bij veel nitraat).

Daarboven de witte wattenlaag van juwel die je wekelijks vervangt (nooit uitspoelen(!), zo blijven ze optimaal werken).

Eventueel daarboven een zakje turf (maar je kan turf ook in zo'n bakje steken en dan kan het onder de watten. Probleem is als je geen passend bakje hebt de watten niet mooi blijven liggen op het zakje en er vuil passeert en de onderliggende filtermaterialen contamineert.

Vind een externe gewoon makkelijker met onder houden.
kraantjes dicht ,stekker eruit,
Los draaien,en naar de keuken,3 filters tgelijk.

Schoon maken,de drie. dan terug, aankoppelen, klaar.

Was ik met 3 intern zo 3 kwartier bezig.
start het pompje weer niet.
Demonteren. pompje defect. WEg ermee.
Nu alles extern.

De juwelfilter werkt makkelijker dan zo'n externe filter. Geen gedoe met kraantjes, gewoon deksel er af en vervangen maar. Stekker er uit hoeft alleen bij waterverversing en voor starten de lucht uit de pomp halen (is zo gebeurt), start deze dan nog niet? Dan gewoon even mee schudden, is gewoonlijk al voldoende.

Als je daar 3 kwartier voor nodig hebt? Bovendien moet het onderste filtermateriaal niet vaak ververst worden. En de watten, die liggen vanboven, even omhoog trekken, vervangen en terug steken. 1 minuut werk, niet meer. Alleen de lichtkap kan wat in de weg zitten, maar dat is bij alle werken in het aquarium zo.

Maar wat voor filter je ook hebt, een reserve pomp in huis hebben is altijd een goed idee.


Toch beter siporax kunnen nemen,as die onderop komt.
Loopt dan snel vol,wat de stroming remt.

Remt de stroming niet, wantt bij de juwelfilter zit een gat in het midden. Het is net de bedoeling dat onderin de stroming langzamer gaat!

Neem ik wel Siporax.die meer water en grof vuil door laat.

Grof vuil hoort in dat deel van het filter helemaal niet thuis. Die moeten bovenaan als eerste door de filterwatten worden tegengehouden.

Nou gaat het bij het indraaien om dat je bacteri�n op je sponzen kweekt die ammonia in nitriet omzetten en nitriet in nitraat. Dit proces kun je volgen door te testen, uiteindelijk zie je ammonia verdwijnen en nitraat stijgen. Als je een spons hebt die veel nitraat opneemt dan kun je dus niet goed zien wanneer het indraaien compleet is.

Dit is nu toch wel een drogreden? Want aan nitraat kan je het sowieso moeilijk zien. Of het nu die nitraxspons is dat nitraat opneemt of de planten. Je kan ook gewoon ammonium en nitriet testen en bij veel planten zal je ook deze niet waarnemen. Dus gewoon weten waar je mee bezig bent en dan weet je ook zonder te meten wanneer je ingedraait bent.

Dus zwarte en groene spons eruit. En siporax in een netje op dezelfde plaats als waar de spons zou zitten? Of moet deze onderaan de filter? Of maakt de indeling niet zo uit? De filter neemt het vuil op van het midden en bovenaan.

zwarte spons er sowieso uit. Groene spons er enkel uit als je het nitraatgehalte hebt gemeten en ziet dat dit te laag is. Niets in de plaats, zo hou je ruimte over voor wanneer er wel eens iets nodig is.

Ja, dat zie je verkeerd. Siporax is een keramisch medium met een matige oppervlakte, er zijn veel effectievere producten op de markt. Bacterieen die ammonia in nitriet en nitriet in nitraat omzetten wonen op dat keramiek.

Toch niet helemaal, want na lange tijd zullen hier mogelijk denitrificerende bacteri�n in gaan zitten. Maar dat is wel moeilijker te hanteren als de nitraxspons, tenzij je weet wat je doet.
 
Zo, ik sloeg de plank flink mis,ja.
Moet met Juwel weer anders gaan denken.
Zal ze weer eens uit de kast halen.
Correct gebruik van de Juwel interne filters - Hobbykwekers


Over de opbouw en werking van de Juwel interne filters bestaan veel
misverstanden heb ik gemerkt, dus bij deze wat uitleg, met plaatjes! De volgende
tekst ...
www.hobbykwekers.nl/.../741-correct-geb ... ne-filters -
 
Toch enkele opmerkingen op die tekst.

Afbeeldingen en uitleg zijn jammer genoeg verouderd en houden niet volledig rekening met de (kleine) veranderingen bij de nieuwste generatie juwelfilters.

Vissen kunnen soms wel in het juwelfilter, wel moeilijker.

Witte filtervlies vervangen, niet uitspoelen. Geen laagje van andere filterwatten gebruiken! De juiste vorm van de juwelwatten zorgen namelijk voor een mooie afdekking van het onderliggende filtermateriaal. Vandaar mijn advies een zakje turf er toch bovenop te leggen, ook al raakt het turf dan jammer genoeg vervuild.

Speciale filtermedia laat je niet ten koste gaan van de grove spons met biologische werking. Daar kan je beter afwijken van het advies van Juwel. Je krijgt het er zo ook altijd wel in. De zwarte spons is er al uit, als het moet kan daar nog phorax bij. Plaats voor de groene spons is er altijd. Turf kan bovenaan op de watten liggen. En carbax dient toch maar tijdelijk gebruikt te worden, moest deze al nodig zijn.

Verder nog een misverstand dat ook in de handleiding van de juwelfilter staat beschreven maar niet vaak wordt gelezen (zo blijkt uit diverse topics) en in tegenstelling tot wat in de tekst wordt gesteld: het slib onder de onderste sponzen er NIET uithevelen. Ook hierin zitten nog waarde volle bacteri�n. Alleen het slib dat uit zichzelf loslaat mag verwijderd worden (dus hoef je hier zelf niets aan te doen). Dit heeft als gevolg dat als de onderste spons vervangen wordt soms veel slib (afhankelijk van de belasting van het aquarium), het aquarium wordt uitgespuwd en je vaak geen vissen meer ziet zwemmen. Dit is normaal. Gewoon alle filtermateriaal weer in het filter en het water wordt spoedig weer helder.
 
Nou,ik laat waar ze staan.

Wat ik zei over 3 kwartier,betrof wel 12 filters,hoor,niet 1.
Had de meeste verbouwd, ZO.
OIaTNEG_eGueFOWf4YegXj6B4eL5ArbS.jpeg

Stroming naar de andere kant.
 
3 kwartier over 12 filters is nog lang 😉

Ik loop hier met een doosje juwel filterwatten elke week van het ene naar het andere aquarium. Zo klaar 😉
 
Jij weet niet ,hoe het Toen was. in mijn oude huis.
Dat jij 5 minuten klaar bent,zal best wel.
 
Zo Gapak, dat is een pak informatie, waarmee ik wel even zoet ben. Dank je wel.

Ik heb nu in het onderste deel inderdaad 2x de fijne blauwe spons en daar bovenop een bakje Cirax. Wat jij ook al aangaf.
In het bovenste deel eigenlijk de standaard opstelling die Juwel aangeeft. Dus van onder naar boven: grove blauwe spons, groene nitrax, zwarte carbon en de watten.

Maar ik ben nu pas net 4 dagen aan het indraaien.
 
Die groene nitrax is nog geen ramp. Die doet nu mee in het evenwicht en kan je er zoals ik zei altijd nog uithalen als blijkt dat dit te weinig nitraat over laat.

Maar die zwarte spons 'absorbeert maar wat'. Niet alleen wat je uit je water wil maar ook wat je er in wilt houden. Dus die kan je er echt beter uit halen.
 
gapak zei:
Dit is nu toch wel een drogreden? Want aan nitraat kan je het sowieso moeilijk zien. Of het nu die nitraxspons is dat nitraat opneemt of de planten. Je kan ook gewoon ammonium en nitriet testen en bij veel planten zal je ook deze niet waarnemen. Dus gewoon weten waar je mee bezig bent en dan weet je ook zonder te meten wanneer je ingedraait bent.

Hoe dan? Op je gevoel?


Toch niet helemaal, want na lange tijd zullen hier mogelijk denitrificerende bacteri�n in gaan zitten. Maar dat is wel moeilijker te hanteren als de nitraxspons, tenzij je weet wat je doet.

Die kan ik niet plaatsen, kun je dat uitleggen?
 
gapak zei:
Die groene nitrax is nog geen ramp. Die doet nu mee in het evenwicht en kan je er zoals ik zei altijd nog uithalen als blijkt dat dit te weinig nitraat over laat.

Maar die zwarte spons 'absorbeert maar wat'. Niet alleen wat je uit je water wil maar ook wat je er in wilt houden. Dus die kan je er echt beter uit halen.

Ik heb dit hele topic nog eens goed nagelezen. Ik denk er sterk aan om Gapak's advies te gaan opvolgen.

Ivo wees mij er gisteren op dat ik wellicht een nitraat tekort kan hebben om dat een paar bladeren van de zwaardplant al geel/bruin verkleuren. Anderzijds staat het aquarium nu pas een week te draaien.

Het onderste deel laat ik dus zo. Dat is nu 2x fijne blauwe spons en daar boven op een bakje Cirax.

Als ik de zwarte Carbon en de groene Nitrax er nu uithaal, kan ik dat dan beter vervangen door nog een tweede blauwe grove spons of, misschien beter, nog een extra bakje Cirax??

Overigens heeft Juwel nu ook van die bakjes met een turfmengsel er in.
 
Ivo wees mij er gisteren op dat ik wellicht een nitraat tekort kan hebben om dat een paar bladeren van de zwaardplant al geel/bruin verkleuren. Anderzijds staat het aquarium nu pas een week te draaien.

Meten = weten. Meet even het nitraatgehalte. Als dit niet > 15 ppm is, kan je de nitraxspons er uit halen. Hou 'm dan wel bij voor wanneer je 'm terug nodig hebt.

Als ik de zwarte Carbon en de groene Nitrax er nu uithaal, kan ik dat dan beter vervangen door nog een tweede blauwe grove spons of, misschien beter, nog een extra bakje Cirax??

Ik zou dat open laten voor wanneer je er iets moet kunnen bijsteken.

Overigens heeft Juwel nu ook van die bakjes met een turfmengsel er in.

Helaas niet te vinden op hun website 🙁
 
gapak zei:
Ivo wees mij er gisteren op dat ik wellicht een nitraat tekort kan hebben om dat een paar bladeren van de zwaardplant al geel/bruin verkleuren. Anderzijds staat het aquarium nu pas een week te draaien.

Meten = weten. Meet even het nitraatgehalte. Als dit niet > 15 ppm is, kan je de nitraxspons er uit halen. Hou 'm dan wel bij voor wanneer je 'm terug nodig hebt.

Als ik de zwarte Carbon en de groene Nitrax er nu uithaal, kan ik dat dan beter vervangen door nog een tweede blauwe grove spons of, misschien beter, nog een extra bakje Cirax??

Ik zou dat open laten voor wanneer je er iets moet kunnen bijsteken.

Overigens heeft Juwel nu ook van die bakjes met een turfmengsel er in.

Helaas niet te vinden op hun website 🙁

Zo dat is snel!!! Bedankt en het is duidelijk.

De Juwel turfbakjes heeft mijn LFS (Waterweelde in Den Haag voor alle Bioflow filters. Het zit ook gewoon in de bekende Juwel verpakking. Ik zal de volgende keer even precies opschrijven hoe het heet.
 
Zelf ervaring mee?
 
gapak zei:
Zelf ervaring mee?

Nee nog niet. We hebben het aquarium pas en week draaien nu.

Maar ik meldde het, omdat veel mensen het vaak hebben over filteren met turf.
 
Goed, ik ben wel benieuwd, had er nog nooit over gehoord.
 
gapak zei:
Goed, ik ben wel benieuwd, had er nog nooit over gehoord.

Mijn excuses Gapak. Het bleek Phorax te zijn. Ik heb me vergist, omdat de inhoud van de cassette op het doosje bruin gekleurd was. Daarom dacht ik dat het turf was.

Trouwens, toch nog even vragen aan je omdat ik twijfel. op jullie advies, heb ik de carbon en nitraat sponzen er uit gehaald. Dat waren beide grove sponzen. Zou ik in plaats daarvan nog een extra grove blauwe spons kunnen doen? Of is er een ander alternatief?

Graag je advies.
 
Ik wil jullie toch nog even om advies vragen over de post hierboven...
 
dat kan altijd ja

een spons of wat siporax of dergelijke
 
Dus nu is het binnenfilter als volgt ingericht.

Onderste deel van onder naar boven (de standaard Juwel indeling):
2x de fijne blauwe spons.
1x bakje Cirax.

In het bovenste deel van onder naar boven:
1x grove blauwe spons.
1x witte filterwatten (1 vel)

Als ik nog een spons zou gaan toevoegen, dan neem ik aan dat die in het bovenste deel zal moeten en dan tussen de grove baluwe spons en de filterwatter?
En wat zou ik dan het beste kunnen nemen?

Ik zie dat siporax "los" geleverd wordt. Doen jullie dat dan in een ouwe panty of zo, of is dit te fijnmazig?
 
ouwe panty of een netje voor filtermateriaal wordt ook verkocht
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan