Wat is er nieuw

Standaard juwel verlichting drijfplanten

Nieuwtje

Member
Lid geworden
19 augustus 2022
Leeftijd
39
Drijfplantjes hebben het even goed gedaan, maar dan plots ging het snel achteruit: hier een daar een bruin blad, wortels braken af, en alles stierf af.

Ik heb een LIDO 120 bak met standaard verlichting die 8u per dag draait. Ik vermoed dat hier het probleem ligt dat de verlichting te intens is. Iemand hier ervaring mee?
Welke drijfplanten kunnen hier wel mee om?
Alternatief zou condens moeten zijn sinds dit een afgesloten bak is (standaard afdekplaat LIDO 120)

Welke planten heb je precies?
Heb je nitraat en fosfaat gemeten? Ik heb begrepen dat drijfplantjes vaak veel voeding nodig hebben. Heb je een paar foto’s?

Opzich zijn het makkelijke planten want zowel in mijn Fusion met veel voeding doen ze het goed maar ook in een nano met geheel geen toevoegingen. Geen bak is gelijk maar dat ze het soms niet of niet meer goed doen is iets wat je vaker hoort.

Ik heb een Juwel Rio 350 met standaard verlichting (dat zal dus niet veel in lichtsterkte verschillen met de jouwe) en Limnobia laevigatum, en het groeit de bak uit. Ik geef wel extra bemesting (Makro en mikro-oplossing). Het lijkt me dus niet waarschijnlijk dat het licht de oorzaak is.

Ik had een lido 120 helemaal gevuld bovenin verschillende soorten drijf planten gehad, nooit issues. Pistia, kroos, hygroryza aristata, red root floater, deed het allemaal goed. Soms verslijmen drijfplanten gewoon met weinig achterhaalbare reden in mijn ervaring, je kan het gewoon opnieuw proberen met andere, de verlichting zou het probleem niet moeten zijn
Was trouwens een blackwater bak met hele lage TDS en geen toegevoegde planten voeding dus zo goed als 0 voeding en ik moest elke week planten verwijderen..

Meten is weten: gebruik een druppeltest om de PO4 en NO3 waarden te controleren. Planten hebben macro en micro elementen nodig om te groeien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan