Standaard maten in NL vs. VS


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,114
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Ik heb gisteren heel veel youtube video's zitten kijken, waaronder een paar van Dustin's fish tanks. Het viel me op dat hij vaak 10 gallons (38 liter aquaria) aan mensen adviseerde om er vissen in te doen. Ik dacht dat dit een beetje zielig was, maar na een beetje te hebben gekeken, kwam ik er achter dat de standaard maten in de VS veel handiger zijn dan in Nederland.
Wij zouden normaal adviseren om géén vissen te houden in minder dan 54 liter (60x30x30), omdat onze standaard maten dat niet toelaten, maar in de VS is de standaard maat voor een 38l aquarium 50.8 x 27.9 x 33.0cm. 50x30cm is zeker niet de grootste bak, maar er kunnen wél vissen in, zoals Boraras, en Microdevario.
Ik heb in Nederland een bak gezocht van ongeveer 35 liter, en vind alleen bakken van maximaal 40x25xhoogte die we nooit zullen gebruiken.

Zouden we onze standaard bakmaten moeten veranderen om ze visvriendelijker te maken? Want laten we eerlijk zijn, wat moeten we met 35x30x30?
 
Ik vind de standaard bakmaten die ze in de VS hanteren ook wel beter voor kleine aquaria (zeker de 10 gallon waar je het over hebt). Zijn net wat meer afmetingen waar je iets mee kunt. Nadeel van de VS vind ik alleen dat ze dan vissen aanraden voor een '10 gallon' zonder naar bijvoorbeeld de lengte van het aquarium te kijken. Dat systeem vind ik wel beter in Nederland.
 
Ik vind de standaard bakmaten die ze in de VS hanteren ook wel beter voor kleine aquaria (zeker de 10 gallon waar je het over hebt). Zijn net wat meer afmetingen waar je iets mee kunt. Nadeel van de VS vind ik alleen dat ze dan vissen aanraden voor een '10 gallon' zonder naar bijvoorbeeld de lengte van het aquarium te kijken. Dat systeem vind ik wel beter in Nederland.
Klopt, al komt dat waarschijnlijk omdat vrijwel alle bakken aan die standaard maten voldoen.

Vind vooral de 12 gallon long mooie bakken, maar idd in de vs zijn de maatvoeringen een stuk leuker
90x20x24 is interessant, inderdaad.
 
c28f4a1fe187b5264161ad0fc9fc4b02.jpeg
 
ik vind het onzin maten, er word dan alleen naar het aantal Liter/gallons gekeken maar niet naar de beschikbare zwemruimte. voor mij zijn juist de afmetingen van een bak belangrijk.

buiten dat kan in de VS ook alles gewoon:

you can easily put angelfish in a 20 long tank... dit is zowel gezegd door msjinkx als aquarium co-op om er maar een paar te noemen.

the king of DIY heeft 15 Discussen + bijvis op +/- 400Liter netto zitten... ook hij lult alleen maar over het aantal Gallons en niet over de afmetingen (behalve bij die betonnen bak dan).
als die beesten rondzwemmen kunnen ze de kont niet keren of ze stoten tegen een andere vis aan (bij wijze van spreken)
dit aantal liters word ook voornamelijk bereikt door de hoogte en diepte van de bakken, lengte valt zwaar tegen.
 
Laatst bewerkt:
ik vind het onzin maten, er word dan alleen naar het aantal Liter/gallons gekeken maar niet naar de beschikbare zwemruimte. voor mij zijn juist de afmetingen van een bak belangrijk.

buiten dat kan in de VS ook alles gewoon:

you can easily put angelfish in a 20 long tank... dit is zowel gezegd door msjinkx als aquarium co-op om er maar een paar te noemen.

the king of DIY heeft 15 Discussen + bijvis op +/- 400Liter netto zitten... ook hij lult alleen maar over het aantal Gallons en niet over de afmetingen (behalve bij die betonnen bak dan).
als die beesten rondzwemmen kunnen ze de kont niet keren of ze stoten tegen een andere vis aan (bij wijze van spreken)
dit aantal liters word ook voornamelijk bereikt door de hoogte en diepte van de bakken, lengte valt zwaar tegen.
De manier van houden vind ik ook onzin. Mijn grootste irritatie bij king of diy is dat hij het bij bezetting alleen over filtercapaciteit heeft. Hij denkt dat je 20 maanvissen + 100 tetra's in 120x60x60cm (voor hun 4x2x2') kunt plaatsen zolang je genoeg filtratie hebt :stom:
Maar het gaat me puur om de maten. Ik vind de 38l bakken in Amerika visvriendelijker dan de gemiddelde 35-40l bak in Nederland.
 
De manier van houden vind ik ook onzin. Mijn grootste irritatie bij king of diy is dat hij het bij bezetting alleen over filtercapaciteit heeft. Hij denkt dat je 20 maanvissen + 100 tetra's in 120x60x60cm (voor hun 4x2x2') kunt plaatsen zolang je genoeg filtratie hebt :stom:
Maar het gaat me puur om de maten. Ik vind de 38l bakken in Amerika visvriendelijker dan de gemiddelde 35-40l bak in Nederland.

wat dat betreft ben ik het wel met je eens idd.

wat wel een voordeel bij hun is:

die standaard maten (10gallon, 20long, 40breeder t/m 220gallon) hebben allemaal een apart aanschafbaar afdeksysteem die je zo´n in de meeste "petshops" kan vinden.. iets wat voor kweekruimtes helemaal ideaal is.
 

Terug
Bovenaan