Start met osmosewater


J

Joan1995

Guest
Beste iedereen,

Omdat wij problemen ondervonden in ons garnalen aquarium, veel sterfte, en de vissen in onze andere aquaria vreemd gedrag zijn gaan vertonen hebben wij de waterwaarden in onze aquaria en ons kraanwater gemeten. Het water uit de kraan heeft als waarde:
ph rond 8,5
kh 3
gh 21+? Bij 21 ben ik eerlijk gezegd gestopt met druppels tellen.
De waarden in de auqaria liggen op dezelfde waardes.

Ik heb het kraanwater rond april/mei een keer getest en toen lagen de gh en ph rond een veel lagere waarde. Ook bij mijn ouders, waar ik voorheen woonde en het kraanwater voorheen een erg zacht/zuur karakter had, heb ik dezelfde waarden gemeten. Ze wonen hier namelijk 2 straten vandaan waardoor naar mijn idee de waardes niet heel erg zouden moeten verschillen. Omdat ik ergens hoopte dat deze waarden onjuist waren en de testset misschien verlopen zou zijn, heb ik ze vandaag nog een keer laten testen in de winkel, maar daar kwam de ph ook rond de 8 uit en bij de gh is ook degene die ons heeft geholpen gestopt met tellen.

Doordat wij nu met vissen zitten die duidelijk onder de waterwaarden lijden en wij niet met kraanwater kunnen verversen hebben wij een osmose-apparaat aangeschaft, zodat we in ieder geval met verversen de waarden rond een acceptabeler punt kunnen krijgen. Aangezien de waarden een dusdanig scheve verhouding hebben zien wij weinig andere keus dan over te gaan op volledig osmose water waarbij we de waterwaarden zelf in de hand hebben d.m.v. poeders. Aangezien de situatie nogal urgent is en ik helemaal geen verstand heb van welke poeders gedoseerd moeten worden en welk poeder welke waterwaarde beïnvloed zou ik jullie willen vragen om advies.

We overwegen nu om alleen de garnalen te houden en de vissen weg te doen i.v.m. het grote aantal aan osmosewater dat we met onze huidige aquaria nodig gaan hebben. Wachten we nu te lang ben ik bang dat echter steeds meer vissen problemen gaan ontwikkelen en dat is ook niet de bedoeling.

Vraag is nu dus vooral welke verhouding osmosewater op kraanwater we het beste kunnen gebruiken om verdere problemen op korte termijn te voorkomen.
Verder zou ik het fijn vinden als iemand die zelf ook osmosewater aanvult met mineralenpoeders om specifieke waarden te creëren me een soort van "snelcursus" zou willen geven en eventueel met de specifieke situatie zou willen helpen. Ik ben bang dat ik er zelf te lang over ga doen om het juiste uit te zoeken.

Met vriendelijke groet,
Joan
 
Die Gh zal ongetwijfeld niet zo hoog zijn maar de druppeltest verouderd vrij snel, als je een nieuwe koopt zal je zien dat die waardes enorm meevallen.

Om watvoor garnalen gaat het? welke regio woon je (in bepaalde delen van Europa is de waterkwaliteit enorm bedroevend terwijl 20 km verderop een ander leidingwaterbedrijf wel alles op orde heeft) En wat is je verversingsbeleid van het aquarium? en onderhoud beleid qua filter en dergelijke?
Want osmose is lang niet altijd de oplossing
 
de waarden die je opgeeft zijn lastig met elkaar te rijmen. De GH van 21+ zou in NL nergens uit de kraan moeten komen. en zeker niet in een combinatie met een KH van 3.
op de website van je waterleverancier vind je als het goed is een rapport met de waarden, die gegevens zijn in de meeste gevallen betrouwbaarder dan je eigen testen.

Ik ben een groot voorstander van Osmose, het overgrote deel van onze vissen leeft van nature in water dat aanzienlijk zachter is dan ons leidingwater. De beste manier omdat te bereiken is dmv osmose (0f vergelijkbaar) water. Op basis van het waterkwaliteitsrapport kun je prima een goede mengverhouding voor je vissen bepalen van osmose met leidingwater.
 
Hoe hoog de GH uiteindelijk ligt zijn we inderdaad nog niet helemaal achter. Juist doordat we bang waren voor veroudering hebben we het in de winkel nogmaals laten testen. Die persoon is gestopt rond de 12 druppels, dus tenzij ze daar ook met een verouderde test te maken hebben zal het hoger liggen als deze waarde. De ph gaf echter dezelfde kleur aan als de test bij ons thuis. Op de website van de watermaatschappij geven ze aan dat de totale hardheid rond de 3,8 hoort te liggen. Om echter uit te sluiten dat het aan de testen ligt gaan we morgen een laatste keer op nog een andere plaats het water laten testen.

Om verder antwoord te geven op de vragen van nicolientje.
De garnalen zijn neocaradina-garnalen. Na wat startproblemen in het begin hadden we ze eindelijk een tijd vrij stabiel. Sinds een week of 2 a 3 zijn ze een voor een gaan overlijden. Het verversbeleid ligt op 1x per week ongeveer de helft waarbij de bodem wordt afgezogen (niet in de bodem gewoeld) omdat er vrij veel slakken in de bak zitten. We hebben hier een luchtfilter in zitten dat misschien eens in de maand wordt uitgeknepen in aquariumwater. We wonen in regio Zuid-Limburg en we hebben altijd erg zacht water gehad.

In andere aquaria zitten ook vissen die gebaat zijn bij een zachte waterkwaliteit. Deze beginnen echter ook langzaam problemen te vertonen. Vandaar dat wij ondertussen erg in de richting aan het denken zijn van een (sterk) veranderde kraanwaterkwaliteit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koop gewoon een nieuwe test. Je zal die nog kunnen gebruiken.
Heb je er al aan gedacht om regenwater te gebruiken?
ik gebruik 50/50 regen en kraanwater omdat het water hier ook hard is.
 
Ik denk eigenlijk dat je het in andere waterwaardes moet zoeken (NO2 NH3/NH4) want die mis ik nu en een luchtfilter is leuk maar naar mijn persoonlijke ervaring niet toereikend genoeg.
Of in een mineralentekort, wij kregen hier de jonkies niet groot van de garnalen terwijl de volwassenen wel bleven leven, dit bleek uiteindelijk een mineralentekort te zijn en voegen we nu wekelijks bacter ae toe (te koop bij onlineaquariumspullen) en het gouden zakje van aliexpres (@jessicapilon weet daar een link van) 1x p/w en nu overleeft practisch alles aan jonkies.
Ook kan het nog het voer zijn, wij gaven aan onze algeneters algentabletten van een webshop (merkloos) en hadden telkens dode garnalen, heeft een ruim jaar geduurd eer ik erachter kwam dat het door die algentabletten kwam.
 
Hoewel ik je punt snap Tommie koop ik liever geen nieuwe spullen voordat ik heb vastgesteld of de oude gebrekkig zijn of niet. Is nog steeds een overweging als de waterwaarden morgen een volledig andere uitslag krijgen. We zitten hier in mergelgebied waardoor het wisselen van de centrale waar het water vandaan komt nog wel eens een schommeling zou kunnen veroorzaken. Of deze echter zo heftig zou kunnen zijn betwijfel ik.
Regenwater hebben we zeker aan gedacht, al worden de zomers steeds droger en loop ik dan alsnog tegen een probleem aan. Voor enkel een garnalenbakje zou dat opzich te doen moeten zijn, maar we willen nu eerst de oorzaak vaststellen en dan bekijken of de oplossing in al onze aquaria te realiseren is of dat we grotere maatregelen moeten nemen in de vorm van het aantal aquaria verminderen.

Aan No2 Nh3/Nh4 heb ik niet gedacht omdat het om 20 garnalen ging en met een verversbeleid als dat van ons is dat nou eenmaal niet de eerste gedachte. Verder hebben we een 240 liter die 2x per week 50% wordt ververst en een 80cm waarbij 1x in de 2 weken zo'n 70% wordt ververst. De bezetting in die laatste is niet zo erg groot waardoor ik ook bij die bakken niet direct aan genoemde waardes denk. Het water in de garnalenbak is vandaag volledig vervangen, maar ik kan morgen eventueel eens in de 80cm meten. Als het aan deze waarden ligt dan zou de kans het grootst zijn dat het in die bak te meten is.
Mineralentekort zou eventueel mogelijk zijn (als de rest van de waardes wel in orde blijken te zijn), al sterven bij ons ook de volwassen garnalen.
In het geval dat het het voer blijkt te zijn ben ik bang dat we daar ook nu niet direct achter gaan komen.

In ieder geval hartelijk bedankt voor de input. Mocht er niks met de waterwaarden aan de hand blijken te zijn dan kunnen we eens in die richting experimenteren.
 
In geval van koper, zou dat dan niet iets zijn wat al sinds het begin in het water had moeten zitten? Zal in ieder geval aan mijn vriend doorgeven dat hij dat ook vraagt als hij gaat.

Heb even de waardes in de 80cm gemeten, aangezien zich hier ook wat problemen voordoen.
No2 0,3 mg
No3 12.5 mg
Nh3/Nh4 0,25 mg (Deze vind ik wat moeilijk te zien omdat afhankelijk van hoe ik het in het licht houd de vloeistof lichter van kleur wordt. Het komt in ieder geval niet boven de 0,25 uit)
IMG_20191104_093447.jpg

Naar wat ik uit het bijgaande boekje begrijp is dat allemaal binnen de perken. Eigenlijk had dit weekend een waterwissel plaats moeten vinden. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat die waardes normaal wel boven de veilige waarden uitkomen. Al zeker niet in de garnalenbak met 20 garnalen erin en opzich ook niet in de 240L omdat we daar standaard al erg veel in verversen.

Ben eerlijk gezegd erg benieuwd wat er vanavond uit de test gaat komen. Denk dat dat osmoseapparaat opzich toch een goede zet is, maar zoals eerder aangegeven kom ik niet erg wijs uit het zelf toevoegen van die poeders.
 
NO2 moet absoluut 0 zijn evenals je NH3/NH4 beide stofjes zijn uitermate giftig voor je dieren, dus wat dat boekje zegt klopt niet en zou ik de komende periode meer verversen en blijven meten
 
Koper kan de kleuromslag van een GH-test vertragen of helemaal blokeren, en dus verklaren waarom de GH testen geen uitslag geven/veel hoger zijn dan je zou verwachten.
daarnaast is het giftig voor garnalen en vissen dus kan ook een verklaring zijn voor de problemen.
 
NO2 moet absoluut 0 zijn evenals je NH3/NH4 beide stofjes zijn uitermate giftig voor je dieren, dus wat dat boekje zegt klopt niet en zou ik de komende periode meer verversen en blijven meten
Aan de foto te zien lijkt mij No2 en NH3/4 op nul te staan. maar het is een foto. NH3/4 twijfel ik wel ff.
 
NO2 moet absoluut 0 zijn evenals je NH3/NH4 beide stofjes zijn uitermate giftig voor je dieren, dus wat dat boekje zegt klopt niet en zou ik de komende periode meer verversen en blijven meten
Zoals op de foto te zien is de No2 <0,3. De waarde 0 is niet te meten dus die is het laagst wat ik hem hebben kan. De Nh waarde ligt ergens tussen de 0 en 0,25 (staat ook op de foto). Die is dus inderdaad verhoogd, maar na 2 weken lijkt mij dat niet onlogisch. Om dan direct op die waarde te wijzen en dat aan te wijzen als oorzaak lijkt mij ook iets radicaal. Dat het aquarium toe is aan een waterwissel weten we, want normaal gesproken zou het aquarium zaterdag of zondag ververst zijn. Aangezien we een osmose-apparaat hebben aangeschaft maar dat ook even duurt voordat daar genoeg water mee aangemaakt is wijken we nu iets van het schema af. Ik wil het dan ook nu niet afdoen als opgelost want we hebben het probleem in meerdere systemen die een frequenter verversbeleid hebben.

Koper kan de kleuromslag van een GH-test vertragen of helemaal blokeren, en dus verklaren waarom de GH testen geen uitslag geven/veel hoger zijn dan je zou verwachten.
daarnaast is het giftig voor garnalen en vissen dus kan ook een verklaring zijn voor de problemen.
Bedankt voor die informatie. Dat lijkt me inderdaad ook wel een handige factor om mee te nemen. Ik hoop dat we in ieder geval vanavond meer weten.

Aan de foto te zien lijkt mij No2 en NH3/4 op nul te staan. maar het is een foto. NH3/4 twijfel ik wel ff.
Zoals ik inderdaad zelf ook aangeef vind ik de Nh3/Nh4 zelf ook lastig te beoordelen. Hij is iets verhoogd naar mijn idee maar afhankelijk van de lichtinval lijkt het soms meer op 0 en soms meer op 0,25.
 
Ik zeg ook niet dat DAT het is, maar die waardes moeten gewoon 0 zijn simpel zat, en ik denk niet dat het oplost als je met osmose gaat werken, ik denk zelfs dat het verergerd, neocaredina's doen het erg slecht op osmose.
 
Neocaridina's schijnen het minder goed te doen op zacht of zuur water, maar je kunt met mineralen osmose water weer prima geschikt maken voor deze diertjes, Dennerle shrimpking GH/KH+ is daarvoor bedoelt bijvoorbeeld.
 
Ik zeg ook niet dat DAT het is, maar die waardes moeten gewoon 0 zijn simpel zat, en ik denk niet dat het oplost als je met osmose gaat werken, ik denk zelfs dat het verergerd, neocaredina's doen het erg slecht op osmose.
Dan heb ik jouw reactie niet helemaal juist opgevat. Vandaag staat in ieder geval een waterwissel op de planning, gewoon volgens schema van 70%. Ik kan het dan nog eens na-meten maar ik ga er eigenlijk vanuit dat de waarde dan weer helemaal op 0 staat. Om eerlijk te zijn tasten we qua oorzaak verder volledig in het duister. Zelf volledig de waardes bepalen m.b.v. osmose en daar zelf de juiste mineralen enzovoort aan toevoegen komt (naar mijn idee) nu het meest in de buurt van de optimale omstandigheden creëren zonder dat daar van buitenaf stoffen in terecht komen die er niet in horen. Natuurlijk vinden we het zelf ook fijner als we de echte oorzaak kunnen achterhalen. We houden er namelijk beide niet van om aangekochte dieren weg te doen, maar dit voor alle aquaria gaan hanteren lijkt ons niet te handhaven.

Ik zal proberen vanavond de nogmaals gemeten ph en gh waardes te plaatsen en te melden of er inderdaad koper in het spel is (of mijn vriend dit te laten plaatsen). Ik hoop dat er dan iemand is die het verband ziet of eventueel een oplossing ziet die wij nog niet bedacht hebben.

Neocaridina's schijnen het minder goed te doen op zacht of zuur water, maar je kunt met mineralen osmose water weer prima geschikt maken voor deze diertjes, Dennerle shrimpking GH/KH+ is daarvoor bedoelt bijvoorbeeld.
Advies over deze poeders/middelen zocht ik hier inderdaad ook Akwarium. Dat was namelijk ons oorspronkelijke idee voor als de ph en gh uit de kraan inderdaad abnormale proporties heeft aangenomen.
 
Ik denk dat je het niet met osmose gaat oplossen maar juist verergeren, hier zitten de neocaredina's op knalhard leidingwater met een Ph van 8,5, en doen het ontzettend goed.
Met osmose haal je niet alleen alle mineralen eruit maar verlaag je ook nogeens de Ph en die is juist essentieel bij neocaredina's, en die zal je dna ook weer moeten verhogen en dan krijg je een enorm onstabiele bak.
Ik zou gewoon eerst die mineralen gaan toevoegen aan je bak die ik genoemd heb en dat een aantal maanden volhouden, want juist mineralen worden enorm onderschat in de hobby maar zijn de belangrijkste bouwstoffen voor een dier. Als voorbeeld de giraf die loopt 1x p/m (kan ook p/w wezen dat ben ik vergeten) enkele 100derden kilometers om aan 1 bepaalde steen te likken, zou die dat niet doen overlijdt de giraf.
 
Ik denk dat je het niet met osmose gaat oplossen maar juist verergeren, hier zitten de neocaredina's op knalhard leidingwater met een Ph van 8,5, en doen het ontzettend goed.
Met osmose haal je niet alleen alle mineralen eruit maar verlaag je ook nogeens de Ph en die is juist essentieel bij neocaredina's, en die zal je dna ook weer moeten verhogen en dan krijg je een enorm onstabiele bak.
Ik zou gewoon eerst die mineralen gaan toevoegen aan je bak die ik genoemd heb en dat een aantal maanden volhouden, want juist mineralen worden enorm onderschat in de hobby maar zijn de belangrijkste bouwstoffen voor een dier. Als voorbeeld de giraf die loopt 1x p/m (kan ook p/w wezen dat ben ik vergeten) enkele 100derden kilometers om aan 1 bepaalde steen te likken, zou die dat niet doen overlijdt de giraf.
Welk mineralen kan je kopen dan hiervoor?
 
Let heel goed op voor je met osmosewater begint en lees je goed in, ook met de mineralen. Waarschijnlijk doe je dat ook, maar ik heb genoeg mensen hun hele visbestand om zeep zien helpen omdat osmose het wel op zou lossen.
Voor neocaridina garnalen zou ik kijken naar kh/gh+, dat heb je van verschillende merken. Dat zou voor vissen ook moeten werken. Maak het water, voeg de mineralen toe en meet. Zorg op zn minst voor een kh boven de 3, anders wordt je pH onstabiel en kan crashen (daar gaat het bij de meesten mis). Verder, zorg ervoor dat je de vissen langzaam aan het water met de nieuwe waarden went en ga niet in een keer 20-30% verversen.
 
Mineralen zijn best iets dat we willen proberen, maar de rest blijft toch nog wel afhankelijk van de waterwaarden die vanavond gemeten worden.

Dat bij osmosewater meer komt kijken dan osmosewater aanmaken en dat steeds puur in een bak gooien wist ik gelukkig al. Vandaar ook dat ik deze post begonnen ben. De bekende kh/ph+ enz wat in de winkels te koop zijn waren mij al bekend, echter was ik in de veronderstelling dat er ook poeders zijn (zoals magnesiumsulfaat) waarmee je dus heel gericht je waterwaarden kunt "instellen". Hier kan ik echter zo weinig over vinden (waarschijnlijk omdat we nu een beetje in paniek zijn) dat ik daar liever advies bij vraag, zodat we als alles stabiel is ons daar zelf ook rustig in kunnen verdiepen. De kh beneden 3 en de ph-crash waren mij ook al bekend. Voorheen was het water hier zo zacht dat toen ik nog bij mijn ouders woonde ik een ph-crash gehad heb bij het gebruiken van leidingwater. Daarvoor heb ik toen expres kalkhoudende steen aan het aquarium toegevoegd. Dat hielp gelukkig net genoeg om de ph stabiel te houden.

Dat niet in 1x zoveel verversen is wel een tip waar ik zelf nog helemaal niet bij heb stilgestaan. Fijn dat je me daar even aan herinnert.
 
De waarden waren in de andere winkel:

- PH: 7.2 (Met apparaat)
- KH: 2
- GH: Heeft hij niet gemeten omdat die flesjes te snel verlopen volgens hem en dit in praktisch heel Limburg rond de 8 zou zijn.

Vervolgens begon hij met uitvragen. Of we nieuwe leidingen hadden of een nieuwe CV-ketel. Dit laatste moest ik (helaas) ja op zeggen. Hier blijkt extreem veel koper in te zitten in het begin. Naarmate de CV-ketel ouder wordt neemt het koper hierin af. Nu heb ik spullen voor mineralen meegenomen om de osmose in ieder geval op de goede waarden te krijgen.
 
Ja een nieuwe cv-ketel kan ook de boosdoener zijn inderdaad en dan is osmose een oplossing maar dan nog kun je dat niet 50/50 doen en dan is regenwater misschien een betere oplossing, dan nog zal je mineralen moeten toevoegen want die zitten er niet in regenwater
 
Je kan toch gewoon koud water nemen? Dat komt niet door je cv, en dan heb je geen koper. Als je dat wat opwarmt is je probleem opgelost en hoef je niet aan de osmose.
 
Ja een nieuwe cv-ketel kan ook de boosdoener zijn inderdaad en dan is osmose een oplossing maar dan nog kun je dat niet 50/50 doen en dan is regenwater misschien een betere oplossing, dan nog zal je mineralen moeten toevoegen want die zitten er niet in regenwater
Ik hoor vaker mensen regenwater zeggen. maar in de zomer als het een tijd niet regent? zoals afgelopen zomer? en dan? want je bouwt natuurlijk een bepaalde waarde op en daar is een gewenning aan toch? dan moet je in de zomer wel met leidingwater gaan doen. hmmmm denkertje.. of overzie ik iets?
 
Ik hoor vaker mensen regenwater zeggen. maar in de zomer als het een tijd niet regent? zoals afgelopen zomer? en dan? want je bouwt natuurlijk een bepaalde waarde op en daar is een gewenning aan toch? dan moet je in de zomer wel met leidingwater gaan doen. hmmmm denkertje.. of overzie ik iets?
Is ook absoluut een denkertje hoor, je regenton is tenslotte ook geen bodemloos vat maar voor het komende half jaar zal dat wel meevallen verwacht ik zomaar, belangrijker lijkt mij de vraag hoelang die nieuwe leiding kopersporen af blijven geven.
 
Is ook absoluut een denkertje hoor, je regenton is tenslotte ook geen bodemloos vat maar voor het komende half jaar zal dat wel meevallen verwacht ik zomaar, belangrijker lijkt mij de vraag hoelang die nieuwe leiding kopersporen af blijven geven.
Zal er geen spul zijn in de markt die dat oplost? Of langer per dag douchen.? :D
 
De winkel had spul dat je in je aquarium kunt doen om het koper uit het aquarium te krijgen, maar dat is weer uit het aquarium, en niet uit de CV-ketel. Wij verbruiken met zijn twee al best veel warm water, dus veel sneller dan dit zal het niet gaan (zonder te overdrijven).
 
Wat wij erg jammer vinden is dat het argument van de LFS om niet het koper en de GH te testen was "Die verlopen erg snel dus die hebben we niet open." wat, na het omschrijven van de situatie op mij overkomt als "Meh, geen zin om hier geld in te stoppen."

We hadden gehoopt op duidelijkheid, maar het enige wat we nu weten is dat er mogelijk (nieteens 100% zeker) koper in ons kraanwater zit.
 
Ik kan me wel inbeelden dat ze die test niet direct gaan gebruiken omdat ze die waarschijnlijk maar 1 keer per jaar nodig hebben (of minder).
Koop gewoon zelf een kopertest, en kijk het na. De test kost ca 19€, dus niet goedkoop, maar als je er je vissen mee kan redden, dan is het wel goedkoop....
 
Tommie, ze wilden zelfs de gh test niet doen. Niet netjes als mensen al honderden euro's in je winkel hebben uitgegeven. Vandaag ben ik in een andere winkel geweest en die hebben ons hier wel verder mee geholpen.
"Koop gewoon zelf een kopertest" is iets waar ik al sinds vanmorgen 9 uur mee bezig ben. Blijkt dat mijn laatste optie toch internet gaat worden omdat ze hier nergens in de buurt kopertests verkopen (of ik moet al een winkel gemist hebben).

De waardes van het kraanwater zijn (getest in een andere winkel en met een ander merk druppeltests):
Ph 6,5
Kh 2
Gh 2
Ondanks dat ik best geloof dat dat een probleem is en we daar iets aan zullen moeten doen wil ik toch eigenlijk nog een kopertest doen. Gewoon om zeker te weten dat we de vissen niet alsnog aan het vergiftigen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een testkoffer, alleen dan zonder kopertest. Nog een hele testkoffer aanschaffen voor enkel de kopertest gaat mij iets ver.
 
Ja dat is indd ook weer niks nee, maar ik ging ervanuit dat je zelf geen testkit had.

Wel blijkt nu dat (zoals ik al verwacht had) je Gh gewoon binnen de normale proporties zit en dat je ghtest dus verouderd is
 
De gh test blijkt dan inderdaad verouderd. Ben wel blij dat we nu de juiste waardes weten en weten waar we mee werken, al moet ik zeggen dat ik een gh van 2 nou ook niet helemaal onder normale proportie reken. Gh en Kh verhogende middelen gaan we sowieso niet onderuit komen ben ik bang.

Weten of er koper in het water zit gaat enkel nog onze keuze beïnvloeden of we met osmose gaan werken of niet. En we zullen de knoop moeten gaan doorhakken of we alle aquaria willen behouden of niet. Dat vind ik misschien nog wel de moeilijkste vraag.
 

Terug
Bovenaan