zee aquarium van jan fokke


Screenshot_20180610-104635_Aquarium Note.jpg
 
Ik zit qua ca en mg ongeveer op dezelfde waarden maar ergens is me verteld dat de mg zo n 3x de waarde van de ca moet zijn dus zitten we iets hoger. Maar ik merk geen problemen en weet ook dus niet of het problemen kan geven.
 
Ja ca probeer ik rond de 450 te houden. Mg vind ik zelf aan hoge kant had liever 1400 gehad ongeveer. Maar door verkeerde meting is die te hoog geworden. Verbruik van de kh wordt ook steeds hoger ik voeg nu 2ml per dag toe om hem stabiel te houden op 9,5 maar zo te zien kan ik dit ook wel weer verhogen.
 
Hey Jan, Op die laatste foto links in beeld zie ik volgens mij een klein koker wormpje. Is er dat 1 of zijn er dat meer aan het worden? Heb je niet toevallig ergens een beginnende kolonie zitten? Zou vet zijn.

Ik vermoed ergens dat je nog net iets minder kunt voeren of doseren, of dat je net een tikje meer water kan verversen. Het ziet er helemaal top uit. Alg, wier etc.. zoals ik je bak zie zijn het de juiste signalen. Maar volgens mij kun je nog net iets gaan ondervoeden. Je zit denk ik net over rand van wat nodig is. Dat resulteert dan in iets minder alg op je steen, en maakt de kleur een tikje frisser.
 
Ja dat is een kleine koker worm heb er een aantal meer zitten.

Ja zal wat minder gaan voeren mischien om de dag voeren beter dan dagelijks?

20180610_120427.jpg
20180610_120451.jpg
20180610_120517.jpg
 
Die kokerwormpjes komen of tijdens de opstart, of je krijgt ze later als er veel voeding in het water zit. Bijvoorbeeld Gorgoon liefhebbers die daar fijnvoer voor geven zien vaak kokerworm kolonies. Ik vind ze prachtig, en zou ze niet kwijt willen.
Jij hebt ze dus omdat er voldoende voedsel in het water aanwezig is wat eruit gefilterd kan worden. Die is over het algemeen niet compleet opgelost maar heeft een minuscule vaste vorm. Zweefvoer...

Dat is goed dus, maar omdat je her en der wat groen en bruin op de stenen ziet heb ik het vermoeden dat je die kokerwormpjes kunt behouden als je net een tandje minder voert. Het is lastig te bepalen of het echt door je voeren komt. Het kan ook andere oorzaken hebben in filtering etc. Ergens is er een marge die je nog kunt verbeteren zonder dat je bak arm word.

Al die pluisalgen boeien niet. Het zijn die enkele paar puntjes op je steen die het signaal afgeven dat je ergens iets kunt optimaliseren.

Sorry als het niet echt een advies is maar ik vind het ontzettende gevaarlijk om iets te zeggen aan de hand van wat foto's en tekst.
 
Ja snap ik, ik zal wel komende weken wat proberen beetje minder voeren en als dat niet helpt kan ik e carbo ook met een 0,1 ml opvoeren mischien geeft dit net het juiste resultaat.
 
Die kokerwormpjes zijn leuk en ik heb ze ook. Wat ik nu ook heb is een aantal van die kleine mosseltjes die zich in de stenen vastzetten zeg maar. Die zijn maar een centimeter groot maar je kan ze eigenlijk niet loskrijgen.
 
Ja snap ik, ik zal wel komende weken wat proberen beetje minder voeren en als dat niet helpt kan ik e carbo ook met een 0,1 ml opvoeren mischien geeft dit net het juiste resultaat.

Je moet inderdaad even zoeken en testen wat het is. Ik zou wel elke dag blijven voeren, maar dan bv 10% minder. Een heeeel klein beetje dus maar. Dat doe je dan 6 weken. Als je koralen en kokerwormen gewoon normaal blijven dan neem je rust. Je weet nu dat het nog steeds goed is. Dan ga je weer rustig nadenken over de signalen die je ziet. Ik ben benieuwd hoe deze foto er dan uitziet https://www.aquaforum.nl/attachments/20180610_114053-jpg.252403/
 
Die kokerwormpjes zijn leuk en ik heb ze ook. Wat ik nu ook heb is een aantal van die kleine mosseltjes die zich in de stenen vastzetten zeg maar. Die zijn maar een centimeter groot maar je kan ze eigenlijk niet loskrijgen.

Die zijn ook leuk ja. Er kunnen ook schelpjes komen. Maar let daar wel mee op. Als ze dood gaan moet je ze echt acuut verwijderen. Als 1 zo een klein schelpje oplost in het water, en je zit toevallig tegen de grens van je bak aan... dan kan 8 uur voldoende zijn voor een puinhoop. Zeker onder de 100 liter zijn dat wel riskante dingen.

Maar je moet ze gewoon laten zitten als je een fatsoenlijk systeem hebt. Als je niet te veel vis, en te weinig filtering hebt... of net op het randje.. dan komt het allemaal goed en zijn het prachtige dieren.

Wel altijd in je achterhoofd houden dat dit soort filterdieren enkel en alleen overleven als je bak rijk is.
Zie het als een buffer bij bakken die al een jaar staan. Als je dit soort filterdieren krijgt dan is er dus voldoende voer aanwezig. Als je armer gaat voeren dan gaan ze dood. Als je echter nog meer gaat voeren dan kunnen die filterdieren het niet meer compenseren dus gaan er bepaalde andere soorten dingen groeien. Dit zijn vaak algen of wieren, maar ook bepaalde lederkoralen kunt je rustig in verontreinigd water steken. Als je dus bij een flink ingedraaide bak naast je kolonies kokerwormen (dus niet 5) ook nog eens alggroei ed krijgt.. dan zit je er overheen. Dit is niet meteen een probleem maar geeft je dus ruimte dingen te verbeteren of optimaliseren. Liever kokerwormen met daarbovenop alg, dan zo arm water dat leders niet groeien.
 
Ik kreeg het uiteindelijk als dit. Ik had veel gorgonen en na heel wat weken testen en wachten en testen en wachten had ik de perfecte balans. Ik had 0.0 verkeerde aangroei op mijn steen, maar een werkelijk explosieve groei aan kokerworm kolonies.


Over periodes van maanden ga je daar echt liefhebber van worden. Die dingen geven exact aan hoe het met je bak gaat.
 
Sorry dat ik je spam maar ik wil toch even kwijt dat je niet perse vandaag iets hoeft te doen he. Je kunt hier rustig wat weekjes over zoeken en pluizen. Je bak draait ... dus aanpassing kun je rustig en op je gemak maken.
 
Die zijn ook leuk ja. Er kunnen ook schelpjes komen. Maar let daar wel mee op. Als ze dood gaan moet je ze echt acuut verwijderen. Als 1 zo een klein schelpje oplost in het water, en je zit toevallig tegen de grens van je bak aan... dan kan 8 uur voldoende zijn voor een puinhoop. Zeker onder de 100 liter zijn dat wel riskante dingen.

Maar je moet ze gewoon laten zitten als je een fatsoenlijk systeem hebt. Als je niet te veel vis, en te weinig filtering hebt... of net op het randje.. dan komt het allemaal goed en zijn het prachtige dieren.

Wel altijd in je achterhoofd houden dat dit soort filterdieren enkel en alleen overleven als je bak rijk is.
Zie het als een buffer bij bakken die al een jaar staan. Als je dit soort filterdieren krijgt dan is er dus voldoende voer aanwezig. Als je armer gaat voeren dan gaan ze dood. Als je echter nog meer gaat voeren dan kunnen die filterdieren het niet meer compenseren dus gaan er bepaalde andere soorten dingen groeien. Dit zijn vaak algen of wieren, maar ook bepaalde lederkoralen kunt je rustig in verontreinigd water steken. Als je dus bij een flink ingedraaide bak naast je kolonies kokerwormen (dus niet 5) ook nog eens alggroei ed krijgt.. dan zit je er overheen. Dit is niet meteen een probleem maar geeft je dus ruimte dingen te verbeteren of optimaliseren. Liever kokerwormen met daarbovenop alg, dan zo arm water dat leders niet groeien.

Nou ze zitten vast in de stenen die kleine krengen dus ik kan niet weten wanneer en of er een dood is natuurlijk. De bak draait dik 5 maanden dus is nog erg jong.
 
Sorry dat ik je spam maar ik wil toch even kwijt dat je niet perse vandaag iets hoeft te doen he. Je kunt hier rustig wat weekjes over zoeken en pluizen. Je bak draait ... dus aanpassing kun je rustig en op je gemak maken.
Ja snap ik beter aanpassingen rustig aan doen dan te veel in een keer doen en alles in onbalans krijgen.
 
Ja dankje ik vin hem ook mooi alleen denk ik de liggende steen die op de boem licht anders neer te leggen
 
Leuk filmpje en het staat er goed bij.

Aanpassingen blijf je inderdaad altijd wel doen. Ik merk zelf dat ik altijd wel iets weet te vinden wat in mijn ogen beter/anders "moet", soms is het goed om even wat afstand te nemen en gewoon eens genieten van je mooie bak. Dan valt je opeens op dat de bak eigenlijk heel mooi is en er goed bij staat en dat de zaken die in mijn ogen anders of beter moeten eigenlijk maar minimaal zijn.
 
Ja klopt door de weeks werk ik en heb dan zaterdag mooi tijd osmose water te maken en zout op te lossen over nacht zodat ik het zondag kan gebruiken.
 
Net even bij ocean art geweest die hadden gister net en zending nieuwe visjes binnen. Nu 2 nemotjes en 2 karinaal baarsjes aan het overwennen.
 
Tipje, als je bij die winkel vraagt wat ze besteld hebben, kun je ze gelijk vanuit de levering in je bak zetten. Nu zijn ze overgezet naar een bak van de winkel en een dag later weer in een zakje naar jouw bak. Ik probeerde dat altijd te vermijden en vaak willen winkeliers daar wel met je over meedenken.

Met koraal boeide me dat niet, maar met vis wel. (kauderni's vooral)
 

Terug
Bovenaan