zee aquarium van jan fokke


20180820_183430.jpg
20180820_183434.jpg
20180820_183442.jpg
 
Haha, die pakken echt alles mee en hier loopt ie ook vaak door de bak met van alles en nog wat aan bepakking.
 
Het zal niet de eerste keer zijn dat stekjes ineens ergens anders staan. Ik ben zelf van de wat grotere egels en daar kan het soms vervelend worden.
Maar met deze kleine is dat niet zo erg...
 
oke ja maakt ook niet veel uit. morgen even naar lfs en dan iets halen om mijn hamer weer vast te zetten die is gister los geraakt tijdens het schoonmaken.
 
ja klopt die staat er mooi bij en doet het ook goed. Hamertje moet ik nog wel nog weer even op zijn luiste plek weer zetten. Maar komt morgen wel.
 
Het trekt al wat bij zo te zien. De voorruit is ook mooi schoon :)

De kokerwormpjes in je bak hebben me hier ooit doen posten, en nog steeds heb je ze. Ik blijf dat opvallend vinden. Ik ben er fan van, maar er moet nogal wat voer aanwezig zijn om ze zo te krijgen zoals jij ze hebt. Redelijk dik en groot. Vaak zie je kolonies van hele kleintjes.

En pas op met die paddenstoel. Hij word denk ik geneteld links boven.
 
Ja klopt heb heel erg veel van die kokerwormpjes en ze blijven ook.
Ja klopt voor de paddestoel moet ik nog beter plekje vinden denk ik
 
Ik heb het net gedaan en de ramen even goed meegenomen. Ik zuig dan altijd de eerste centimeter bij het raam weg voor de zekerheid.
 
Zie ik het goed dat hij 6 tentakels heeft rondom zijn mondopening?

Kun je de basis zien? Zover je kunt zien, lijkt dat een hard skelet?
Zijn meer tentakels, de basis is een rond bolletje zal vanmiddag als ik hem weer heb schoongemaakt kijken of ik betere foto kan maken.
 
Je kunt koraal vaak determineren door naar poliepen/tentakels/mondjes en patronen te kijken.
Het is enorm lastig, zeker als het nog zo klein is, maar we kunnen het proberen.
 
Ja. Naar mijn persoonlijke, eenzijdige, niks zeggende en niet wetenschappelijk onderbouwde mening wel (in zee zijn amper mensen het met elkaar eens dus dat was nuance genoeg dacht ik zo :D )

Ik steek in elke zeebak een vingerleder die het goed doet onder sterke stroming. Dit is mijn snoeikoraal. Vele vinger leders vinden het heerlijk om voor een powerhead te staan en zullen dan ook heel hard groeien.
In mijn filosofie is dat een van de belangrijkste filters in je bak. Ik zet die heel bewust in.
Naar mijn mening verwijder ik effectief afvalstoffen als ik dat koraal snoei.

Probleem is dat ze niet zo heel mooi zijn. Vaak bruin en geen felle kleuren of bijzonder poliepen. Men loopt er vaak voorbij in de winkel omdat ze het niet mooi vinden. Ik blijf roepen dat het een MUST is. Dit is een onderdeel van je hele ecosysteem en super simpel. Je zet het ding neer en snoei er elke 2 weken een berg af.

Zet je sump ermee vol, of zet echt een flink aandeel in je bak. Ik zou echt een flinke bos laten groeien die eigenlijk iets groter is dan je lief hebt.

Ik ben hier zelf eigenlijk promotor van op andere forums vroeger. Ik kwam er zelf achter doordat ik bij toeval van iemand een stuk kreeg en dat er maar in had gezet (lelijk vond ik het)
Het viel me op dat die ontzettende snel groeide en ik bijna elke week wel kon snoeien (ik voer heel veel).
Ook merkte ik een afname in aanslag. En dan vooral de bruine aanslag.

Ik kan er niet in relatie tot flap niet veel onderbouwt over zeggen, maar ik weet zeker dat het flap niet erger maakt.

Ik ben zo fan van vinger leders geworden dat ik dus geen enkel bak meer zonder bouw, en het echt als onderdeel van het hele systeem zie.
Water, licht, skimmer, lederkoraal, levendsteen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de rest hier van vind.

Het klinkt heel erg logisch. In zoetwater gooi je er ook een bos waterpest (over lelijk gesproken) in. De groeit snel.
Vooral bij opstart erg nuttig.
 
Het klinkt heel erg logisch. In zoetwater gooi je er ook een bos waterpest (over lelijk gesproken) in. De groeit snel.
Vooral bij opstart erg nuttig.

Ja zoiets ja. In zout zijn bakken alleen 99% van de keren overbezet tegen de hoeveelheid water, dus laat ik ze er voor altijd instaan. Koralen wil je vaak bijvoeren en dat samen met het visvoer maakt een bak al snel over de grens. Eigenlijk heeft men vaak dubbel de hoeveelheid water nodig dan men heeft.

Vingerleders kun je dus continu blijven zien als filter en meerekenen in het oppervlakte. Als je meer koraal of vis inzet, dan laat ik het leder ook wat groter groeien.
 
Ik ben zo fan van vinger leders geworden dat ik dus geen enkel bak meer zonder bouw, en het echt als onderdeel van het hele systeem zie.
Water, licht, skimmer, lederkoraal, levendsteen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de rest hier van vind.

Kan ik me zeker in terugvinden .
Ik heb ook veel leders staan , en weinig problemen denk ik . Op mijn nitraat na dan op deze moment (mijn sps houdt het nog goed moet ik erbij zeggen , groei blijft er goed in)
Maar zelfs de bruine leders vind ik mooi (dat is al meegnomen)
Je ziet dikwijls sps-lps bakken voorbij komen die me toch dingen meemaken waar ik het mijne van denk .
1 ding ontbreekt daar , en dat zijn snelgroeiers ....
 

Terug
Bovenaan