Wat is er nieuw

starten met 60 liter aquarium

Monique65

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2022
Leeftijd
60
Hallo allemaal,

Net ons voorgesteld, want Eric en ik zijn nieuw op dit forum en zijn echte beginners.

Wij hebben een tweedehands aquarium van 1 jaar oud gekocht, breed 60 cm, diep 30 cm, hoog 35 cm, inhoud 60 liter.
Nu zitten wij met de volgende vragen, hou je vast:

Hoe kan ik verantwoord het aquarium en de meegeleverde spullen schoonmaken?
Spullen: filter, thermometer, heater, lamp, decoratie, schoonmaak magneet. Rest vervang ik.

Opstarten zal ik mij inlezen, dat komt wel goed. Veel info over te vinden.

Dan samenstelling aquarium.
Natuurlijk allerlei kleuren vissen zou geweldig zijn, maar ook vreselijk dom. Wij beginnen dus even met ietwat eenvoudige visjes, althans dat hopen wij.

Keuze viel op neontetra en dan ongeveer 10?? of 6 en dan een combi met een andere kleur, maar welke vis dan?
Wij vinden de Blauwe Koningszalm erg mooi of de vuurneon.
Zijn deze te combineren in een 60 liter aquarium met neontetra of niet??
Wat is verstandig. Als het afgeraden wordt dan doen wij niet een combi, maar qua kleur leek het ons mooi.

Graag jullie kennis en hulp hierin.
Alvast bedankt.

Een heel nieuw avontuur om te starten 🙂

Wat schoonmaken betreft zou ik het houden bij lauwwarm water en een sponsje. Voor kalkaanslag kan je wat azijn gebruiken. Als je de azijn op lastige plekken wat wil inweken, helpt het vaak om een paar lagen keukenpapier op die plek te leggen, en dat te doordrenken met azijn. Door het vocht blijft dat plakken. Na een kwartier tot half uur kan je de kalkaanslag meestal zo wegvegen. Natuurlijk goed naspoelen met water.

Mijn slechte nieuws is dat er zeer waarschijnlijk dingen mis zullen gaan, hoe erg jullie ook je best doen. Bij mijn weten gaat het bij iedereen wel eens mis. Zeker in een nieuw startende bak.

In een bak die langer draait (denk aan een maand of 6), ontstaat vaak een balans. Tegen die tijd is alles een beetje gewend, zijn de benodigde bacteriën wat meer in evenwicht, en begint de boel vaak beter te draaien.

Mijn tips om te beginnen (die je gewoon naast je neer mag leggen uiteraard) :

Begin met een goed en compleet plan, voor je dingen gaat kopen. Het meeste geld ga je kwijtraken aan dingen die je koopt, en die achteraf ongeschikt of overbodig blijken te zijn.

In het plan moet je denken aan wat zie ik graag. Wat zijn de waarden van mijn drinkwater, en vind ik de vissen en planten die daar bij passen mooi.

Hoe ingewikkeld wil je de bak maken? 1 van de grootste oorzaken van ellende in een aquarium komen er uit voort dat verlichting en planten niet voldoende bij elkaar passen. Grof gezegd is de makkelijkste optie weinig licht, daar passen bepaalde soorten planten bij en je hebt de minste extra apparatuur nodig (maar goed, beperkte plantenkeuze).

Meer licht (normaal tot veel licht) zal meer keuze mogelijkheden geven in de soorten planten, maar om te voorkomen dat je een bak vol ellende (algen) krijgt, heb je dan al snel te maken met het steeds toevoegen van plantenvoeding plus een vorm van co2 (geen vloeibare co2 zoals easy carbo, dat is geen co2).
Dat zijn aardig wat extra kosten, en extra werk, dus beter om het bewust te kiezen.

Zorg voor een goed filter. Kleine filters kunnen voldoende zijn, zeker wanneer de bak eenmaal in balans is, maar wat grotere filters met meer filtermateriaal (bijvoorbeeld spons) geven vaak wat meer reserve, die vangen kleine problemen vaak wat makkelijker op.

Zorg voor een makkelijke visvriendelijke bodem. Filterzand 0,7-1,25mm is daar een voorbeeld van. Dat zand geeft gemiddeld minder kans op problemen als bodemrot, heeft een wat afgeronde korrel wat fijn is voor bodemvissen en andere bewoners, en het is betrekkelijk goedkoop. Ook is het wat meer vergevend wanneer je, zoals je in het begin vaak doet, veel met de planten zit te trekken en te verplaatsen. Daar kan filterzand goed tegen.

Neem de tijd om je bak in te draaien voor je er vissen of andere bewoners inzet.

Na het schoonmaken begin je met het plaatsen van oa de bodem, de planten, de decoratie en het filter en vul je de bak uiteraard met water (kraanwater of ander water als je dat nodig hebt).
Zeker bij weinig licht kan je dan volstaan met de bak enige dagen zo te laten staan. Daarna is het goed om zo nodig te beginnen met een beetje plantenvoeding (in het begin groeien planten nog niet goed en hebben dus zeker geen volle portie nodig), en af en toe, zeker een keer of 3 a 4 per week, wat vissenvoeding te verkruimelen in de bak. De eerste week wat minder omdat je nog weinig goede bacteriën hebt.

Op die manier zullen er verschillende bacteriën gaan groeien die zorgen voor jouw bak, die gaan zorgen dat afval en slechte stoffen in het water worden afgebroken. Die bacteriën hebben zeker een week of 4 nodig om op het minimale peil te komen.

Flesjes uit de winkel kunnen helpen, maar verkorten deze tijd, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd niet. Het bevat namelijk zelden alle bacteriën die je nodig hebt, en die bacteriën zijn wel heel essentieel.
Wanneer je die tijd niet neemt, heb je kans dat de vissen die je in je bak gaat zetten ziek worden of doodgaan.

Na de 4 weken kan je rustig aan bewoners gaan toevoegen, liefst wat geleidelijk, bijvoorbeeld soort voor soort.

Heel veel succes en plezier met jullie avontuur 🙂

Aanvulling:
Ik heb de vissen die noemt opgezocht voor je bij aquainfo. Volgens hen is voor de blauwe koningszalm jullie aquarium te klein. Die heeft minimaal 80cm nodig.

Neon tetra zou volgens die informatie moeten passen.

Sowieso is het, zeker in zo'n klein aquarium, vaak mooier om niet teveel vissen in de bak te houden, en het bijvoorbeeld te beperken tot 1 soort bodemvis en 1 soort scholenvis, eventueel aangevuld met wat garnaaltjes die passen bij het water.

Laatst bewerkt:
Hoi Drup,
Wat al veel informatie, ben ik heel blij mee en kan ik zeker wat mee. 😀😍

We willen veel planten die voor de vissen goed zijn en begrijp dat de neon niet van veel licht houd, dus het wordt diffuus of maar een paar uur licht en dan bovenop drijvende planten.
Tjee, moet ik ook nog uitzoeken. Die had ik nog niet door, pfff gelukkig dat ik deze info van je kreeg.

Wat betreft de bodem, wil ik deze graag donker. Is edelsplit ook te gebruiken?

Qua vissen hoop ik dat het goed gaat, maar begrijp wat je schrijft. Wij kunnen alleen onze best doen om het zo goed en aangenaam mogelijk voor ze te maken.

Zijn er ook combi met andere vissoorten mogelijk, zoals ik schreef in vorige bericht, en kleine garnaaltjes is dat ook mogelijk en hoeveel dan?

Sorry voor al die vragen hoor.

Groet, Monique

Hoi Drup,
Wat al veel informatie, ben ik heel blij mee en kan ik zeker wat mee. 😀😍

We willen veel planten die voor de vissen goed zijn en begrijp dat de neon niet van veel licht houd, dus het wordt diffuus of maar een paar uur licht en dan bovenop drijvende planten.
Tjee, moet ik ook nog uitzoeken. Die had ik nog niet door, pfff gelukkig dat ik deze info van je kreeg.

Wat betreft de bodem, wil ik deze graag donker. Is edelsplit ook te gebruiken?

Qua vissen hoop ik dat het goed gaat, maar begrijp wat je schrijft. Wij kunnen alleen onze best doen om het zo goed en aangenaam mogelijk voor ze te maken.

Zijn er ook combi met andere vissoorten mogelijk, zoals ik schreef in vorige bericht, en kleine garnaaltjes is dat ook mogelijk en hoeveel dan?

Sorry voor al die vragen hoor.

Groet, Monique

Hee Monique 🙂

Fijn dat je er wat aan hebt. Drijfplanten zijn vaak heel goed om het licht laag te houden. Veel gebruikte (maar zeker niet de enige) drijfplanten zijn kikkerbeet en drijvende bamboe. Het ding met drijfplantjes is dat je daarvoor vaak wel plantenvoeding moet toevoegen, en dan ook plantenvoeding waar nitraat en fosfaat in zit.

Er zijn verschillende manieren om dat te doen, poeders en dan zelf een mengsel maken is een optie.
All in one (de naam zegt het al) is een andere optie. Wij gebruiken bijvoorbeeld de AIO van Plantedbox. Maar de nitraat en fosfaat zijn belangrijk. Iets als profito noemt zichzelf compleet, is een goede voeding, maar doorgaans niet voldoende voor drijfplanten omdat er geen nitraat en fosfaat in zit.

Wanneer je bak goed begint te lopen en de vissen doen het goed, dan kan het zijn dat je de extra nitraat en fosfaat niet nodig hebt, dat dat voldoende aangemaakt wordt uit het afval van de planten en de vissen. Maar zeker in het begin zal dat niet zo zijn.

Het kan verstandig zijn een testkoffer te kopen met druppeltesten. Nitriet, nitraat en fosfaat zijn daarbij naar mijn mening belangrijke dingen om te kunnen meten. Teststrips geven helaas geen betrouwbare resultaten.

Goede planten voor weinig licht zijn oa anubias en javavaren. Beide niet in de bodem planten. De wortels zou kunnen, maar daarmee hou je de plant meestal niet op de plek. Beide planten hebben boven hun wortels een wortelstok. Die wortelstok mag niet in de bodem staan. Deze planten zijn erg geschikt om bijvoorbeeld tegen hout te plakken (speciale lijm) of er tegenaan te binden. Je kan ze ook met een zuignap tegen de wand plakken.

Ook een leuk plantje is sagittaria subulata. Mooie maat ook voor een bak als die van jou.

Het zijn maar opties.

Edelsplit heb ik opgezocht, en ik denk niet dat dat goed gaat werken voor jullie.

Veel mensen hier op het forum hebben voor donkere bodem goede ervaring met aquariumzand van de Hornbach. Dat is verkrijgbaar in 0,4-0,8mm, en 1-2mm. Net wat je zelf mooier vindt. Dit is een goed afgeronde (rond gemaakte) korrel. Ik heb de links zo niet bij de hand, maar ik weet zeker dat er mensen zijn die dat hebben voor je.

Drup (=Marjan)

Vissen weet ik weinig van, sorry. Ik zou zelf de tetra's combineren met corydoras habrosus denk ik, maar dan zou je moeten kijken of die qua temperatuur bij elkaar kunnen.

Als je corydoras overweegt, zou ik die als eerste nemen denk ik.
Voor garnalen zou ik zelf gaan voor neocaridina garnalen, die zijn er in veel kleuren (ook blauw), maar er zijn meer opties. Die houden hun eigen populatie in stand door te blijven kweken.

Grote Japonica garnalen zou ook kunnen denk ik, als de bak daar groot genoeg voor is, maar die zijn wel een stuk groter, en veel meer aanwezig in de bak. Die kweken niet succesvol in een zoet water-aquarium.

Laatst bewerkt:
Hoi Marjan,

Ik ga op zoek naar dat zand van Hornbach, gaat vast lukken en tips van planten ben ik blij mee.
De drijvers moet ik misschien even mee wachten, rustig aan beginnen en anders een diffuus licht. Ik wil mijn hier eerst beter inlezen, dus goed advies, top!
Vooral in het begin zoek je soms verkeerd of word je overspoeld met enorm veel informatie die niet ter zake komt.
Zo start ik sneller op met de bak. Mijn vingers jeuken nl.

De vissen haal ik pas na zeker 4 weken en als de waardes van het water goed zijn. Daar ben ik voorzichtig mee, in ieder geval weet ik welke planten ik zeker kan aanschaffen.

Heel erg bedankt, blij mee.

En daar sluit ik me bij aan ik ga jullie volgen

Ranzijn heeft ook zwart en 10 kilo voor 6.99 en afgerond

Die is ook echt zwart en mooi van kleur

Ik heb bij mijn stukjes hier en daar nog wat aangevuld en tussengekladderd sorry 🙂

Vwb het zand, zwart kan prachtig zijn. Wat ik dacht is, dat zwarte zand van de hornbach is niet helemaal zwart. In zekere zin komt het dichter in de buurt bij dat split wat je zelf had uitgezocht. Het zal iets donkerer zijn, maar niet heel veel.

Van hornbach is het inderdaad niet mooi zwart maar meer grijzig

Ik lees straks alle berichten nog een keer door, ook wat je hebt aangevuld. Leuk dat er garnaaltjes bij kunnen, ga ik mij inlezen op de soort. Moet nu even weg, straks lees ik weer.

Nu ik toch al zo'n lap tekst heb neergepend, zal ik nog wat zeggen over slakken.

Wanneer je planten koopt (online is een goede optie, wij gebruiken https://www.aquarium-planten.com/
Maar er zijn vele goede opties), of je koopt of krijgt ze via iemand, dan is de kans groot dat je, oa slakken of eitjes daarvan meekrijgt.

Dat hoeft geen probleem te zijn. Veel mensen vinden slakken leuk, en veel soorten zijn erg nuttig in je aquarium.

Sommige mensen willen beslist geen slakken, en sommige mensen willen zelf kiezen welk soort ze gebruiken.

Als je geen slakken wil, of zelf kiezen/toevoegen, dan kan je het beste, voor je je planten in het aquarium doet, ze behandelen tegen die slakken.

Wij gebruiken daarvoor aluin. Dat werkt erg goed, en op onze manier ook tegen de eitjes. Ook de meeste wormen gaan er dood van. Wij hebben nog niets zien overleven maar er zijn vast uitzonderingen.

Deze behandeling doe je dus buiten het aquarium, en voor je ze in de bak doet.

Als je heel zeker wil weten dat je via het tweedehands aquarium geen slakken krijgt is aluin daar in draaien voor je gaat beginnen met indraaien ook een optie. Maar daarna moet je alles wel heel erg goed uitspoelen met schoon water.

Wanneer je de slakken in je draaiende aquarium hebt kan je ze ook nog weg krijgen, maar dat is vaak wel een taaie klus.

Hoi Marjan,

Dat is een goede tip van jou, wat betreft slakken. Heb niks tegen die diertjes, maar heb ze liever niet in mijn aquarium. Ga zeker aluin gebruiken en dan goed uitspoelen.

Hoi Willemina,

Fijn dat je mij de tip voor zwart van Ranzijn geeft. Ga gelijk even kijken, want ik wil die zeker hebben.

Verder heb ik het aquarium net opgehaald en de ornamenten zijn een kunststof boomstronk en twee echt hout. Voor mijn gevoel moet ik uitkijken met het echte hout en kan ik dat beter nieuw en schoon kopen. Ben voorzichtig wat betreft kans op ziektekiemen. Hebben jullie daar ervaring mee?

Wij gebruiken aan aluin 1 theelepel per gallon, dus 3,8/4 ltr water. Goed doorroeren. Dan 3 dagen daar in houden.

Wat betreft het hout zou ik eerder angst hebben voor de kunststof houtstronk dan het echte hout. Soms is dat een constructie die van binnen erg scherp is, soms een constructie waar water stil in blijft staan. Dat soort dingen.

Ik zat al te twijfelen over de kunststoffen boom. Deze is nogal groot en als je praat over scherpe stukken, dan laat ik deze mooi eruit.
Ik ben aan het rondkijken op die site die je doorgaf. Heb heel veel al in winkelwagen, dus moet nog gaan minderen. Heb gelet op licht e.d. echt hele mooie bij.
Jammer dat de oranje kleuren meer ontstaan bij meer licht, maar wil er 1 of 2 als kleur tussen het groen. Ga het proberen.

Ik kijk ook naar stenen in het water, vind ze best wel duur. Heb ook begrepen dat stenen van buiten ook beter niet gebruikt kunnen worden, jammer.
Woon in Drenthe dus die zijn hier volop🤣

Denk beetje hout en een paar stenen en meer niet. Vind vooral planten mooi in het water.

Nog veel gelezen over ander vissen en de garnaaltjes, maar is best lastig wat betreft compatibel. Daarom houden we het gewoon op de neon tetra.
Ik denk 15 stuks in ons aquarium van 60 cm lang.

Aankleding aquarium

Ik doe er zwart zand in,

12 soorten plantjes van klein naar groot en 1 drijvend plantje, hier moet ik nog wat gaan schrappen. Denk niet dat ze allemaal in de bak kunnen😅
Anubias coffeefolia
Anubias nana sp. Gold
Anubias gracilis
Rotala indica/rotundifolia
Blyxa japonica
Bolbitis heteroclita difformis
Eleocharis parvula (Dwergnaaldgras)
Ranunculus inundatus
Ludwigia sp. Mini Super
Alternanthera reineckii Mini
Microsorum pteropus/ javavaren
Cryptocoryne nevellii
Phyllanthus fluitans

1 stuk hout Jati S ca.18-25 cm

Als achterwand en 1 zijwand neem ik zwart karton, natuurlijk aan de buitenkant😉
De wandplaten voor in het aquarium nemen best nog wat cm in beslag en mooi karton is niet lelijk.

Enfin, ik hou mij aanbevolen voor meer goede tips van jullie over vullen van de bak.

En daar sluit ik me bij aan ik ga jullie volgen
Hier sluit ik me ook bij aan. Trouwens drijfplantjes slagen niet bij iedereen even gemakkelijk. Wat dat betreft kun je bijvoorbeeld ook vallisneria gebruiken om het licht te dimmen met die plant.

Bedankt Friesian,
Ik ga even naar vallisneria kijken. In de lijst had ik gekozen voor Phyllanthus fluitans.
Zal vandaag minder reageren, ben druk aan het werk.

Fijne dag,

Monique

Kreeg vandaag de reactie, waarom geen guppen?
Dus ik kijken bij guppen en nooit geweten dat deze zo mooi en divers zijn.
Nu begin ik toch te twijfelen, dan misschien guppen?

Zijn guppen moeilijk te houden of net zo "eenvoudig" als neon tetra of toch lastiger?

Wie heeft hier ervaring mee?
Wil ook geen jongen en alleen mannetjes lijkt mij ook niet goed of is dit een fout idee en kunnen alle soorten guppen bij elkaar?

Voor nu is het dus neon tetra of guppen?????

Hoi monique guppen zijn inderdaad hele mooie visjes je kan ze gerust combineren hou er wel rekening mee dat ze zich in bijna allen omstandigheden voortplanten en dat het er snel teveel guppen zullen rond zwemmen en dat je ze bijna niet kwijtgeraakt door het groten aanbod op marktplaats en Facebook

Ik heb een bak met een groepje mannenguppen (na een korte periode kweken, wat ik snel zat was 😀 ). Voordat ik de mannen/vrouwen uit elkaar haalde goed rondgezocht of het kon, de bronnen op het internet zijn het niet 100% met elkaar eens, maar de meeste die ik kon vinden gaven aan dat het prima kon als de groep maar groot genoeg is. Met minimaal 7 mannen, liefst nog iets meer, zorg je ervoor dat er niet 1 het onderspit kan delven. En dan kan je alle kleuren die je wilt combineren.

Tip: kijk op youtube of je filmpjes kunt vinden met aquaria waar neon dan wel guppen in zitten. Je kan dan het gedrag een beetje zien en kijken wat je leuker vindt om naar te kijken.

Wederom goede tips, ga zeker ook even kijken naar het gedrag. Dat is ook zoiets, gedrag is ook anders en zo`n bak vol met nieuwe guppen is voor mij niks. En dan niet kunnen kwijtraken is ook zoiets.

Ga nu gelijk kijken.

Hoi Monique,

Wat betreft de donkere bodem kreeg ikzelf op Facebook ook veel de suggestie voor JBL Sansibar Dark. Ik heb geen idee of dit donkerder (zwarter) is dan het zand van de Hornbach, want zelf ben ik juist op zoek naar dat grijzige 😛 Misschien mensen hier die dat weten??

Succes met je bakje!

Ik heb op advies van Boon zwart aquarium zand gekocht en hoop dat ik hier plezier van zal hebben. Dus ook voor mijn even aanzien.
Zelf heb ik nog weinig kennis, maar hoop dat iemand je raad kan geven over grijs zand/grind. Succes!!!!!

Niet te geloven, heb de bak uit mijn handen laten vallen, zonde van het geld. Maar dan maar een nieuwe besteld en kunnen wij morgen ophalen, met inhoud van 70 liter, dus iets ruimer en prettiger voor de vissen. Nu aan de slag met de plantjes, want die zijn net binnen en ga ik in emmers zetten met aluin ( goede raad hiervoor gekregen) Dus hou jullie op de hoogte!!

Niet te geloven, heb de bak uit mijn handen laten vallen, zonde van het geld. Maar dan maar een nieuwe besteld en kunnen wij morgen ophalen, met inhoud van 70 liter, dus iets ruimer en prettiger voor de vissen. Nu aan de slag met de plantjes, want die zijn net binnen en ga ik in emmers zetten met aluin ( goede raad hiervoor gekregen) Dus hou jullie op de hoogte!!
Ojee, wat een pech! Succes ermee!

Hoihoi,

Heb nu een 70 liter bak en daar zit een BIO Flow filtersysteem bij voor max. 80 liter aquarium en doet 300l/uur van 4,4 W
Is deze wel voldoende voor onze bak?

Ga ook een nieuw warmte element kopen
En een pomp voor stroming.

Wat raden jullie aan?

Naast een goed filter lijkt een stromingspomp me niet nodig.

Hoihoi,
Ik heb net een mosbal binnen gekregen van aquastore. Moet ik deze nog schoonmaken of behandelen tegen slakken en dergelijke?

Ook een paar lavastenen, zwart, en las ergens dat ik die met gekookt water moet schoonborstelen. Dus dat ga ik zo doen en dan kan ik nog een plantje en wat mos daarop vastbinden of plakken.

Verder kleibollen binnen gekregen en die wil ik in de bodem stoppen, wel vind ik het onduidelijk hoeveel van die bollen in de bodem moeten zonder dat het schadelijk kan worden voor de toekomstige bewoners, de guppen en garnaaltjes.

Dus wie hier wat over weet, hoor graag jullie mening en ervaring.

Hallo allemaal,

Nou mijn aquarium draait nu zo`n 3 dagen en vind het reuze leuk, maar ook spannend.
Was toch wel erg benieuwd naar de waterwaardes van dit begin en heb ze dus gemeten. Vond dit ook erg leuk om te doen, voelde mij een kind met een scheikunde pakket.
En dat is het natuurlijk ook hè, een soort scheikunde pakket.

Heb heel secuur de metingen gedaan en kwam op de volgende waardes:

PH 7.5
KH 5
GH 10
NO2 0,0 mg/l

Lijkt mij een aardige startwaardes.
Hoop dat deze perfect zijn voor de guppen en later de garnaaltjes. Ben druk met inlezen in diverse onderwerpen en ook aantekeningen maken, ik merk dat als ik iets gelezen heb dat ik
dan later niet meer goed weet wat wat is. Teveel verschillende info en onderwerpen lees ik door elkaar.

Nu vooral weer kijken naar bemesting planten. Heb 2 kleibollen in de bodem gedaan, die vielen aardig uit elkaar en heb ik waarschijnlijk niet diep genoeg gedaan.
Dus ga ook kijken naar bemesting met vloeistof. Had iemand ook een tip geloof ik voor gegeven, maar niet gelijk genoteerd, excuses hiervoor. Ga ik zo gelijk doen.

Als er nog mensen zijn met tips voor deze starter, dan zijn die welkom.

Fijne dag allemaal!

Heb 2 kleibollen in de bodem gedaan, die vielen aardig uit elkaar en heb ik waarschijnlijk niet diep genoeg gedaan
Moeten iig zo diep dat je ze niet meer ziet en bedekt worden met bodemmateriaal. Volgende keer dus gewoon wat dieper duwen.

Bedankt Thea,

Ben nog wat onhandig, hahahahha

Bedankt Thea,

Ben nog wat onhandig, hahahahha
Maakt niet uit. De rommel van die kleibollen kan geen kwaad voor je vissen/garnalen ziet er alleen niet zo mooi uit misschien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan