Wat is er nieuw

Starten met Cichliden

Pascal1993

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2022
Leeftijd
31
Beste forumleden,

Ik ben geïnteresseerd in het starten met een aquarium met Cichliden en zoek advies, tips etc. omdat dit voor mij compleet nieuw is en ik me goed wil voorbereiden voordat ik kosten ga maken voor het ombouwen van mijn huidige aquarium.

De interesse gaat, mede door de kleurstellingen, uit naar Malawi Cichliden.

Ten eerste, ik ben in bezit van een Juwel Trigon 350 hoekaquarium met een Oase Biomaster Thermo 600 extern filter en ben benieuwd hoe jullie de mogelijkheden hiervan zien qua grote, aantal koppels/harems etc? Als het een slecht idee is hoor ik het ook graag al heb ik goed hoop 😂

Na wat inlezen lees ik dat de voorkeur uitgaat naar een zand bodem, maar dat heel fijn (afgerond) grind ook een optie is (volgens de speciaalzaak is dit laatste handiger met stofzuigen/schoonmaken van de bodem) en dat ik daarnaast moet zorgen voor schuilmogelijkheden door het plaatsen van steenformaties.

Ook weet ik dat de Malawi Cichliden houden van wat meer basisch water PH 7-8.5?? Nou is dat met het harde en kalkrijke water hier in Enschede verwacht ik geen probleem maar toch.

Voor de rest heb ik weinig kennis van het houden van deze vissen dus ben ik vooral benieuwd naar tips en informatie die, volgens jullie, belangrijk is alvorens te starten met het houden van Cichliden.

Zoals ik al zei, ik wil me graag goed voorbereiden en hier ook rustig de tijd voor nemen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Pascal

In een dergelijk aquarium zou ik gaan voor Mbuna's en dan een paar soorten om het zo natuurlijk mogelijk te laten ogen.

Stenen zijn zeker belangrijk. Probeer veel schuilmogelijkheden te creëren door stenen op een stevige en natuurlijke manier te stapelen.

De stenen raken op den duur bealgd. Lekker laten zitten zou ik zeggen, je Mbuna's zullen je dankbaar zijn.

Qua zand zou ik gaan voor filterzand 0.4-0.8 mm. Dit is een afgeronde korrel en geeft een natuurlijke uitstraling. Ook zijn er geen scherpe zijdes aan dit zand, zodat kiewen niet beschadigd raken, als ze eens in het zand happen bij hun voedsel speurtocht.

Filtratie lijkt me goed genoeg. Mogelijk kan je in de toekomst nog denken aan een klein stromingspompje.

Qua soorten zou ik lekker op speurtocht gaan naar wat je mooi vind en hier even plaatsen wat je in gedachte hebt. Kunnen we altijd even meedenken 😉.

Gr. Ed

Dank voor je advies Ed,

Zoals ik al zei, ik ga er de tijd voor nemen.
Ik zal eens op onderzoek uit gaan naar de Mbuna’s en welke ik het mooist vind.

In de tussentijd ga ik maar eens inkopen doen zodat ik het aquarium straks kan voorbereiden.

Als ik een idee heb over het bestand kom ik er op terug.

Gr. Pascal

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan