Starten met EI-methode


Eremetaal zei:
Nee ik verwacht er ook geen wonderen van maar alle beetjes helpen. En hoor van andere ook wel positieve verhalen over het nut van deze garnaaltjes.

Algen zullen uiteindelijk moeten verdwijnen door het goed hanteren van de ei-methode.

:thumbs:
 
sinds deze week gestart met EI en ben eens benieuwd.�

Hopelijk zie ik snel resultaat van deze methode
 
Woensdag verversing gedaan en vervolgens 20/2 no3/po4 toegevoegd en donderdag 20 ml. Profito.

Vandaag gemeten :

Kh 6
Ph 7
Gh 10
No3 20-25
Po4 2-2,5 (mijn test gaat maar tot 1,8 maar mijn schatting is dat hij tussen de 2 en 2,5 in zit)
Fe 0,05


Valt mij vooral de Fe waarde op dat die toch laag blijft, nog hogere dosis profito ? Of overgaan op speciale ijzer bemesting (ferro) ?

En woensdag weer gewoon circa 50% verversen en 20/2 toevoegen ?
 
Fe is wel erg laag

Persoonlijk zou ik de dosis profito opvoeren naar 30 ml en dan nog eens meten :)


Normaal gezien zou 20 ml op 100 Liter je Fe verhogen naar 0.48 maar profito blijkt niet zo geconcentreerd te zijn zoals ze zeggen ;)
 
Op een bak van 110 liter zou je volgens de fles 10 ml moeten geven dus 20 moet meer dan genoeg zijn.
Maar vaak meet je na een dag al bijna geen Fe meer en dat is denk ik de oorzaak.
Volgende keer moet je eens na een uurtje of 3 de Fe meten en kijken of dat dan anders is.
Prima waarden verder zo toch.

Als de PF op is kun je ook de csm+b nemen van aquariumbemesting.nl
 
Ok, zal woensdag weer verversen en donderdag profito toevoegen en laterna meten. Maar bij ei-methode is het toch de bedoeling dat je juist de hele week geen tekorten krijgt ?Lijkt mij dat de fe nu toch te weinig is ?
 
jessicapilon zei:
Op een bak van 110 liter zou je volgens de fles 10 ml moeten geven dus 20 moet meer dan genoeg zijn.
Maar vaak meet je na een dag al bijna geen Fe meer en dat is denk ik de oorzaak.
Volgende keer moet je eens na een uurtje of 3 de Fe meten en kijken of dat dan anders is.
Prima waarden verder zo toch.

Als de PF op is kun je ook de csm+b nemen van aquariumbemesting.nl

Zelf doseer ik met producten van aquariumbemesting.nl en als ik P+ toevoeg meet ik de ganse week door een mooi ijzer gehalte.

Bij Eremetaal zou het ijzer dat hij da toevoegt op 1 dag "op" zijn.


ik dacht altijd das het best was om een ijzer gehalte tussen de 0.25 en 0.5 aan te houden of ben ik daar fout in ?
 
Wat jullie zeggen klopt maar als je voeding toevoegt dan is het Fe gehalte vaak al snel niet meer meetbaar. De planten hebben wel voor de voeding een reserve namelijk. Als je voldoende doseert dan is het wellicht snel amper meetbaar maar de planten hebben wel een reserve.
Op zich is vaak 0.2 Fe al voldoende voor de meeste planten.
Dat het langer wel meetbaar is komt wellicht door de gelaten, maar dat is iets wat ik niet zeker weet.

Je zou wat Fe kunnen toevoegen als je dat toch wilt totdat de PF op is en dan overstappen op de poeders die ook veel goedkoper zijn (csm+b).
Ik voeg de poeders 1x per week toe en dat gaat prima hoor.
 
van poeders gebruik ik momenteel:
KNO3
KH2PO4
K2SO4
en dan in de vloeibare vorm de plantenvoeding ooit eens 2 bussen aangeschaft en zijn nog niet leeg als ze leeg zijn de overstap maken op csm+B denk ik
 
Ja ik blijf voorlopig even op dit schema, misschien ook een lagere fe omdat ik de afgelopen weken niet optimaal voor hetbaquarium heb kunnen zorgen. Die csm+b zodra de profito op is lijkt mij wel een goede optie.

Ik heb het flesje fosfo op dus ga deze week voor het eerst met poeder werken. Binnekort is de de nitro ook op, heb van beide al een zakje poeder in huis, ben benieuwd.
 
Ik heb nu ook de vloeibare vorm van de csm+b want dat is makkelijker. Ook van dezelfde zaak hoor.
Wel ietsje duurder maar wel zit er weer kalium in wat in de csm+b niet zit.
Maar in de regel is de kalium in de nitraat en fosfaat meer dan voldoende.
Dus de vloeibare is ook prima hoor.
 
Ik heb nog ongeveer 250 ml. Profito, gebruik nu dus 20 ml per week dus daar kan ik nog wel een tijdje mee vooruit. Daarna eens kijken voor eventueel iets anders. Bedankt voor de tip, ik zal hier komende week nog eens posten na de verversing.
 
Vanmorgen 20ml profito toegevoegd en enkele uren later FE meting gedaan : 1,0. Goed ?
 
Op zich meer dan voldoende hoor. De kans is groot dat je morgen weinig er meer van meet maar dat is niet erg hoor.
 
OK, dan gaan we deze methode maar eens een tijd aanhouden. Hopelijk gaat de rotala nu ook wat meer rood kleuren.
 
Ja soms heb met een bepaalde plant gewoon problemen. Dat heb ik ook weleens ondanks de EI.
Maar ja in de regel doet 99% het wel goed van wat ik heb of koop.
 
juist even het schema aan het bekijken geweest voor het doseren en stel mij een vraag

wekelijks :

KNO3 : 48 ml = 24.14
KH2PO4: 120 ml = 3.35 => is dit niet een beetje aan de hoge kant ?
P+ : 18ml
 
Ja dat vind ik ook het nadeel aan die calculator hoor. Die berekend zo dat je 24mg no3 en 3 mg po4 toevoegd.
Ik los de poeders altijd op zoals op het zakje staat in 500 ml ieder.
Dan geef ik per 100 liter 20 ml no3 en 40 ml po4. Dat staat gelijk aan 20/2 en dat is in de regel meer dan voldoende.
Ik vind die 3 mg fosfaat ook wat overbodig maar ja...........
Daarnaast geef ik zo n 10ml van de csm+b per 100 liter. Dat is een ruime dosering maar iets teveel kan geen kwaad.
En ik heb co2 in de bak.

Ik gebruik dus nooit de calculator maar los 4 gram po4 en 83 gram no3 op in ieder 500ml water en doseer dan per 100 liter 20ml nitraat en 40ml fosfaat om op ongeveer 20/2 te komen.
 
jessicapilon zei:
Ja dat vind ik ook het nadeel aan die calculator hoor. Die berekend zo dat je 24mg no3 en 3 mg po4 toevoegd.
Ik los de poeders altijd op zoals op het zakje staat in 500 ml ieder.
Dan geef ik per 100 liter 20 ml no3 en 40 ml po4. Dat staat gelijk aan 20/2 en dat is in de regel meer dan voldoende.
Ik vind die 3 mg fosfaat ook wat overbodig maar ja...........
Daarnaast geef ik zo n 10ml van de csm+b per 100 liter. Dat is een ruime dosering maar iets teveel kan geen kwaad.
En ik heb co2 in de bak.

Ik gebruik dus nooit de calculator maar los 4 gram po4 en 83 gram no3 op in ieder 500ml water en doseer dan per 100 liter 20ml nitraat en 40ml fosfaat om op ongeveer 20/2 te komen.

jessicapilon de afgelopen 2 weken heb ik juist het zelfde gedaan buiten dan dat jij 10 ml csm+b doseert en ik 9 ml :)

had ni veel te doen deze middag en dacht ga da van de calculator eens omrekenen en kwam toen tot de ontdekking en had zo iets van hmmm +/- 3mg PO4 is wel hoog

het schema dat ik volg ik :

ZA: 50 % water wissel
20 ml KNO3
40 ml KH2PO4
ZO: 9 ml Csm+B
MA: 20 ml KNO3
40ml KH2PO4
DI 9ml Csm+B
WO-DO-VR:niets
 
Hoeveel je wekelijks toevoegt staat onder het schema dat de calculator geeft en had je dus niet zelf hoeven om te rekenen hoor ;)
 
als bij het begin van de calculator EI is nieuw voor me als dan heel het schema volgt krijg ik geen waardes te zien.
Als ik dan ik wil ervaring opdoen dan krijg ik wel de waardes te zien maar dan zit je met dat mikro en makro gedoe
 
Ja ik vind de calculator niet je van het, maar dat is persoonlijk. Ik volg altijd gewoon de aanwijzing op de zakjes op en los ieder soort op in een aparte fles.
Als je eenmaal hebt berekend wat je moet toevoegen ben je klaar. Ik vind die 3 mg po4 ook te hoog om eerlijk te zijn. Dat is voor verreweg de meeste bakken niet nodig.
 
de calculator is wel handig voor een indicatie te hebben en zoal je zegt alles apart is flesjes en de instructies volgen van de zakjes.
Denk als je 20/2 aanhoud dat je niet te snel een tekort zal hebben of je moet echt een bak hebben waar extreem veel planten in staan.
 
ik werk zelf ook met de ei methode en heb alle verhoudingen zon beetje wel gehad 20/2 30/3 40/4 en ik voeg nu 30/3 toe om de simpele reden dat ik zo minder kans heb op een tekort ook voeg ik hieraan nog 10ml/100 liter profito en csm+b aan toe en een klein beetje extra kalium

ik moet er wel bij zeggen dat ik redelijk wat planten heb

voor jou bakje is 20/2 meer dan voldoende dus dat zou ik ook aanhouden en dan proberen je planten te lezen en vanuit hier bij gaan sturen
 
Het gaat nu wel aardig al heb ik nog wat twijfels bij de Rotala erg veel steeltjes met bruine plekjes en nu vandaag viel bij de verversing ook dat het Belgisch groen onderaan gaatjes in de bladeren heeft. Waar zou dat op kunnen duiden ?

Van de (baard)alg lijk ik verlost, mede door de zeer nuttige Japonica's. :)

w6F_zWAPpltnjGN5bNd6Gqy3gdBtbGhZ.jpeg
 
Dat zijn de onderste delen begrijp ik en dus al de wat oudere delen. Wellicht dat dit al is ontstaan voor de EI.
Planten moeten ook weer wennen aan een nieuwe bemesting. In de regel heeft Belgisch groen weleens gaatjes bij een fosfaat of kaliumgebrek maar et een toevoeging van 20/2 is dat bijna niet mogelijk.
Maar ik lees het vaker over deze plant hoor.
Ik zou even kijken over enkele weken of het zo blijft. Bij het snoeien gooi je neem ik aan toch de onderste lelijke delen weg dus dan moet het binnenkort wel goed zijn verwacht ik.
Als de planten goed op de EI reageren na enkele weken dan moeten de nieuwe bladeren ook schoon blijven dus.
 
Zaterdag eens even toppen en dan nog eens een tijdje aanzien. Rotala heeft ook flink te lijden gehad dus ook die waarschijnlijk zaterdag eens goed bekijken en alleen de gezonde stekjes herplaatsen.
 
Soms heb je gewoon dat een bepaalde plant het niet goed wil doen. Dat heb ik ook wel en die doe ik er dan maar uit.
 
Ik was van plan de rotala te toppen maar toen ik hem eruit had gehaald bleek vrijwel elk stekje van top tot teen een soort bruine aanslag te hebben. Ook de E. Altberger heeft het niet gered, alle bladeren hadden gaatjes. Verder het belgisch groen getopt en ik heb het L. Cardinalis straatje volledig opnieuw ingericht.

Nu eens kijken wat ik op de lege plekken ga zetten.
 
Ik moet zeggen dat ik in mijn meterbak, een Ferplast, ook moeite heb om de "rode" planten goed te houden. Ik heb er eigenlijk geen rode planten instaan momenteel.
Gaatjes duiden vaak op een tekort van iets. Wellicht door de omschakeling bij jou dat dit is ontstaan.
Als het merendeel van de planten het goed doet zou ik me niet teveel zorgen maken als een incidenteel plantensoortje het minder goed doet.
 
Ja die ik nu heb weggedaan hadden al wat problemen voordat ik met de ei-methode begon. Kan goed dat ik gewoon weer voor de rotala kies omdat ik nu weet dat ik alles wat betreft co2 en voeding op orde heb.
 
Ja je moet het gewoon een beetje uitproberen wat er het beste groeit. Ik heb nog 1 stengelplant erin staan die met mijn licht het minder doet omdat ik erg veel drijvers gebruik. Die ga ik nu dus ook vervangen door Sterrekruid.
Ach zo heb je ook weer eens wat anders om naar te kijken he.
Als je vragen hebt dan moet je het maar laten weten.
Suc6.
 
Nadat de hobby even wat minder aandacht heeft gekregen ben ik weer volop bezig.

Gisteren nieuwe inrichting gedaan. Goed vol geplant. Ververs iedere dinsdag circa 50%, en voeg na verversing meteen po4 en no3 respectievelijk 2 en 20 toe. Dag erna 20ml profito. Maar is het slimmer om de profito wat meer te verspreiden over de week ?

Morgen ga ik alle waardes eens meten en hier posten.
 

Terug
Bovenaan