Wat is er nieuw

starten met garnalen, heb een aantal tips nodig.

sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Hallo mede forumleden.

tegenwoordig zit ik weer aan het bureau aan de studie en mis ik het uitzicht van een aquarium wat ik beneden wel heb. nu heb ik een superfish Aqua 30 LED tropical kit besteld. nu wil ik hier graag garnalen gaan huisvesten.

nu heb ik een aantal vragen. ik vind de citroengarnaaltjes en de vuurgarnaaltjes voor mij het handigst omdat ik nog geen enkele ervaring heb met garnalen. en de vuurgarnaaltjes de wat makkelijkere soort is. en ik de citroentjes mooi vind.

nu heb ik de volgende vragen:

- hebben deze 2 soorten verschillende eisen?
- waar moet ik goed op letten met garnalen?
- wat voor bodem wordt aangeraden?
- wat voor planten wordt aangeraden.

ik heb al wel wat dingen gelezen op het forum maar toch zie je af en toe nog wat afwijkende antwoorden.

alle tips zijn welkom. ik krijg dinsdag het aquarium binnen en kan dan met de opstart beginnen.

ook nog een vraag die binnenschiet. waar moet ik op letten bij de waterwaardes bij de garnalen.

Als je mooie kleuren wil behouden zul je moeten kiezen tussen vuurgarnalen of citroen garnalen. Als je ze beide in een bak houdt zullen ze gaan kruisen en krijg je minder mooie garnalen. Citroentjes zijn wat duurder en vuurtjes goedkoper. Ze zijn allebei sterk (relatief gezien) en stellen weinig eisen aan de omgeving).

Zorg dat je wekelijks gewoon een beetje ververst 10-20% van het water.

Mos bijv. java mos wordt erg aangeraden. Hier halen de garnalen weer voeding uit wat er in het mos groeit.

Het ligt er maar net aan wat je wil uitgeven aan een bodem. Zelf gebruik ik ada aqua soil al is dat wel overkill als je er verder geen planten in gaat zetten.

Garnalen houden van een stabiele bak. Verder is het beste om geen vissen te nemen om de kans te vergroten dat babytjes het overleven.

Ze kunnen volgens mij zelfs op kamertemperatuur worden gehouden maar ik dacht met een verwarming zo rond de 23 dat ze wat sneller broeden.

De Citroengarnaal is een kleurvariant van het Vuurtje en stelt gelijke eisen. Deze kun je in de regel prima op een gewone bodem en leidingwater houden. Ik zou ze niet beiden nemen ivm kruisen. Zelf richt ik de bakjes in met wat hout en mosjes maar er kunnen ook prima gewone plantjes in de bak. Het zijn makkelijke garnalen en ik denk een verstandige keuze.

het wordt een garnalen bakje in verband met de grote er kan maximaal 30 liter in. ik wil er wat simpele plantjes in doen en mossen dit samen met wat kleine drijfplantjes. maar dan ga ik voor de vuurgarnaaltjes met een zwarte bodem. ik gebruik nu de ei methode op de rio als ik deze plantjes goed wil laten groeien wat raden jullie mij dan aan. ik wil er het lieft geen co2 op hebben in verband met de ruimte

Ik zou wat mosjes nemen en een Crypto en bv de Sagittaraia Sabulata en dan is co2 niet nodig. garnalen stellen mos erg op prijs en wat drijvers om in te kunnen hangen.

Ik zou wat mosjes nemen en een Crypto en bv de Sagittaraia Sabulata en dan is co2 niet nodig. garnalen stellen mos erg op prijs en wat drijvers om in te kunnen hangen.

Dankjewel ga gelijk even kijken en bestellen

wij hebben thuis een klein groepje vuurgarnaaltjes, in een 15 liter bakje zonder dat de verlichting echt aanstaat. naar de PH of GH is nooit echt gekeken.
ze leven allemaal nog, planten zich gewoon voort en groeien prima... Tis natuurlijk niet aan te raden om daar nooit naar om te kijken maar niet te veel stress dus 😉
ik had een stukje kienhout met daarop wat mos, dat vonden ze erg fijn.

wij hebben thuis een klein groepje vuurgarnaaltjes, in een 15 liter bakje zonder dat de verlichting echt aanstaat. naar de PH of GH is nooit echt gekeken.
ze leven allemaal nog, planten zich gewoon voort en groeien prima... Tis natuurlijk niet aan te raden om daar nooit naar om te kijken maar niet te veel stress dus 😉

het belangrijkste is volgens mij wel dat de KH en GH niet te laag worden bij neocaridina garnalen.
althans naar wat ik begrepen heb moeten deze beide 5+ zijn. (wat bij de meeste zo uit de kraan komt zetten overigens)

oke naja heb de spullen ervoor liggen dus testen van het water ga ik wel doen en ook zorgen dat het mooi gelijk blijft.

het belangrijkste is volgens mij wel dat de KH en GH niet te laag worden bij neocaridina garnalen.
althans naar wat ik begrepen heb moeten deze beide 5+ zijn. (wat bij de meeste zo uit de kraan komt zetten overigens)

bedankt voor de reactie de kh en gh van mijn leidingwater ligt inderdaad boven de 5 dus dat zal dan goed moeten komen.

Riccia fluitans zou ook een leuke drijver zijn!

zijn die erg groot wil het liefst kleine drijfevers zodat niet gelijk de hele bak vol hangt 😀

Nou dan moet je geen drijvers nemen😀 Wat je ook neemt, als je bakje het goed doet kan je elke week oogsten😀

Dat is waar maar bedoel meer de grote van de bladeren haha

Oh haha nee de riccia heeft heeel kleine blaadjes als mosjes zowaf maar dan drijft het!

Kijk dan eens naar de Natans als drijvertje of het mosselplantje.

Denk ik niet Richard want je ziet hem ook veel in de nano s met niet veel licht maar het is niet mijn plantje hoor om het maar zo te zeggen😀😀

jij hebt deze toch in je meterbak? heeft deze veel licht nodig om te groeien ? (als drijver)

Nouja, in mijn bak is nogal licht...... Dus kan je daar vrij weinig over zeggen. Heb hem ook in een ander bakje zitten met minder licht, maar ik merk wel dat hij 10x zo sloom groeit dan. In mijn meterbak gaat hij als een dolle, minstens 5cm2 per week komt erbij

welke crypto soort bedoelde je? er zijn zoveel soorten haha

Welke jij mooi vindt natuurlijk! 😉

De volgende lijst besteld hoop ze dinsdag samen met het aquarium binnen te krijgen.

IMG_6088.PNG

Nog geen drijf plantjes besteld maar denk dat ik deze uit mijn rio haal omdst deze toch de bak uit groeien

Kun je vast wat leuks mee maken lijkt me zo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan