Starten met gecko's


F

Fruitje21

Guest
Hoi allemaal!
Ik heb al een tijdje een saaie lege hoek in mijn kamer staan. Nu was mijn eerste plan: een klein zoetwater aquarium. Maar vanwege de beperkingen kwa grote, toch besloten het even te laten varen.
Nu, kreeg ik plotst een ingeving. Wellicht een terrarium? Met een gecko, wellicht gecko's. Of heel erg misschien zelfs kikkers etc. Al vrees ik dat deze dieren lastiger zijn.
Ik begin helemaal bij 0. Mijn kennis over deze dieren is ontzettend laag. Dus heb even een aantal vragen opgesteld.

First of all, voeding.
Ik heb tijd zat, daar niet van. Maar waar ik een beetje over in zit is dat ik weet dat gecko's levend voedsel nodig hebben. Wat eten deze diertjes? En hoe vaak moet je ze voeren? Kan je zo ook gewoon 'normaal' voer inplaatst van insecten whatever voeren?

Hoeveel ruimte hebben ze nodig, hoeveel liter aan terrarinum zou voldoende zijn?
Ik kan voornamelijk de hoogte in kwa ruimte. Breed zou +/- 40x40 kunnen zijn. Dus niet super veel ruimte. Maar kwa hoogte zat, sowieso 1,60/170.

Alleen of samen?
Ik hoor weinig dat iemand twee gecko's samen heeft zitten. Vrijwel alleen solitair. Wat zou het beste zijn?

Prijzen
Hoe duur is de aanschaf van een gecko? (Hierbij het dier zelf, terranium, tech, alle andere benodigheden)
En hoe duur is voeding per maand/week ongeveer?

Verdere benodigheden?
Een familie lid heeft twee drieteen schildpadden zitten, en die hebben verwarmining nodig. En een goede luchtvochtigheid etc. Hoe zit dit met de gecko?
 
Mijn kennis van gekko's is niet heel erg groot maar ik ben mijzelf aan het verdiepen in gifkikkers en dan kom je af en toe ook wel wat over gekko's tegen. Fruitvliegen en kleine krekels eten ze volgens mij qua levend voedsel. Daarnaast heb je ook fruit en pap hapjes. Misschien dat je een gekko/ reptielen forum zou moeten vinden? Ik denk overigens dat kikkers niet heel veel moeilijker zijn dan gekko's hoor, als je je maar goed inleest over de soort die je wilt gaan houden.
 
Ter aanvulling:
Een terrarium en de overige spullen die je ervoor nodig hebt is wel wat duurder dan een aquarium. Al kun je dit natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. (lichtkap en verlichting is bijvoorbeeld niet bij alle bakken inbegrepen, en komt dus nog bovenop de prijs voor je terra)

Voedseldieren kun je gaan kweken of elke week gaan kopen, waarbij de eerste optie op de lange termijn waarschijnlijk wel goedkoper zal zijn. Potje fruitvliegen betaal je tussen de 2-3 euro voor ongeveer, afhankelijk waar je het koopt.

En gekko's hebben ook behoeften qua luchtvochtigheid, dit verschilt wel per soort. Volgens mij zijn luipaardgekko's meer woestijnachtige diertjes ( correct me if I'm wrong), en bijvoorbeeld de klemmeri of rouw gekko's hebben ongeveer dezelfde behoeften als gifkikkers. Hoge luchtvochtigheid dus.

Nogmaals zoek een goed forum waar ze veel kennis hebben en lees lekker veel op internet.
 
benieuwd of je dit nog leest of nodig hebt maar:
Je hebt heel veel soorten gekko's, met allerlei verschillende behoeftes. Daggekkos-vochtig en warm, en ze eten een papje en/of krekels, luipaardgekko's - warm en droog en ook levende krekels. Wimpergekkes, kamertemperatuur (of iets warmer) en een poederpapje (makkelijk)...Sommigen zie je niet overdag, andere weer wel.
Een luipaard gekko wordt over het algemeen als het simpelst ervaren. Als je googled op caresheet luipaard gekko vind je veel info.
De gekko zelf vind je al vanaf 35 euro ofzo. Een terra van 80*40*40 kan nieuw of via marktplaats voor 80 euro ofzo. Warmte lampen, vitaminen en calcium poeder, inrichting voor een paar tientjes.

Onderzoek is de sleutel! veel lezen en uitzoeken wat je leuk vind en hoeveel je tijd er in wilt stoppen. Ze worden wel 15 jaar!
Succes
 

Terug
Bovenaan