Starten met planten


Apisto

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2015
Berichten
1,269
Locatie
Belgie, Temse
Website
web.aquaforum.nl
Dag Aquarianen,

Het is al een tijdje geleden dat jullie van mij gehoord hebben, het was een drukke periode.
De vissen doen het nog steeds super, geen doden of gewonden sinds de aankoop van 4 jaar geleden.

Dat ter zijde, zoals jullie weten heb ik een aquarium van l140b50h60 met Zuid-Amerikaanse vissen in en rond de zijrivieren van de amazone.
Ik heb ondertussen enkele jaren een vrij sobere inrichting met was hout, zand en enkele echinodorussen.

Nu begin ik dat uitzicht wel een beetje beu te worden en zoek ik wat meer beplanting.
Momenteel heb ik gewone led strips in de kap hangen en stop ik af en toe een capsule voeding bij de wortels. De ledverlichting staat meestal op 30-40% omdat er anders blauwalg optreedt.
Ik wil graag jullie advies van wat ik nodig heb om planten deftig te laten groeien.

*Wat voor soort verlichting heb ik nodig, blijkbaar is niet elke LED hetzelfde?
*CO2 staat in de planning
*Is EI aan te raden ook bij matige beplanting?

Alvast bedankt
Apisto
 
Licht:
uiteindelijk is een foton gewoon een foton ongeacht de golflengte. Je kunt er een heel bos over opzetten maar uiteindelijk zijn er twee dingen belangrijk:

1 het moet er in jouw ogen mooi uitzien
2 het moet genoeg zijn voor de planten

1 is een kwestie van smaak, maar de meeste mensen komen toch ergens op een wit tint uit. 2 vooral een kwestie van omstandigheden. globaal zul je op jouw formaat bak richting de 100-120 watt aan ledverlichting zitten wil je de meeste planten goed kunnen houden. (simpele rekensom: 30 lumen per liter is genoeg in 95% van gevallen. degelijke led verlichting zit rond de 120 lumen per watt, dus 4 liter per watt op ruim 400 liter is dat dus 100 watt of iets meer) heb je minder veel eisende planten of hoge kwaliteit ledverlichting kan het wattage natuurlijk lager uitvallen. Jouw bak is vrij hoog (cq afstand tussen planten en lampen is groter) dus zou ik aan de hogere kant gaan zitten en als je kunt dimmen zit je dan altijd goed.

Lumen zijn niet zaligmakend, omdat dat vooral licht in het groen-gele deel van het spectrum uitdrukt terwijl planten het volledige zichtbare spectrum benutten (en blauw en rood zelfs iets efficienter). Als de fabrikant PPF of umol/s geeft dan wil je ergens rond de 0,7 umol/s per liter uitkomen. Dat is vooral relevant bij RGB verlichting of lampen met blauwe en rode LED's. Maar lang niet altijd worden die gegevens gegeven en lumen meestal wel dus bij gebrek aan beter kun je daar prima mee rekenen.

Voeding:
EI is in de meeste gevallen behoorlijk overbemesten, dat hoeft niet erg te zijn, zolang je je waterverversingen goed doet. Maar je bouwt echt behoorlijke concentraties aan voedingstoffen op en vanuit het oogpunt van de vis ben ik daar niet echt fan van. Het is wel een erg overzichtelijke bemestingsmethode zonder kans op tekorten maar zeker voor een matig beplante bak zou ik zeggen begin met 1/2 van de normale hoeveelheden.
 
EI is in de meeste gevallen behoorlijk overbemesten, dat hoeft niet erg te zijn, zolang je je waterverversingen goed doet. Maar je bouwt echt behoorlijke concentraties aan voedingstoffen op en vanuit het oogpunt van de vis ben ik daar niet echt fan van. Het is wel een erg overzichtelijke bemestingsmethode zonder kans op tekorten maar zeker voor een matig beplante bak zou ik zeggen begin met 1/2 van de normale hoeveelheden.
Inderdaad kun je als je wil geen 20/2 maar 10/1 mg toevoegen en dan een paar weken meten voor het verversen of er genoeg over is. Hoeveel licht is afhankelijk van de behoefte van de planten. Veel moerasplanten zijn langzame groeiers en hebben minder licht nodig en doen het prima met 20 lumen. Ik zit op bijna 20 lumen en heb bv Zwaardplanten. Javavaren, Crypto s .
Dus het is een beetje afhankelijk welke planten je wil nemen.
 
Licht, en met name de lichtintensiteit, wordt bepaald door je plantenkeus. Overwaarde kiezen is belangrijk. Het kan zijn dat je planten planten wilt die zo rond de 20 á 30 lumen vragen maar mogelijk wil je later toch iets anders. Je weet dat het zo werkt want aanvankelijk was je tevreden en nu wil je toch meer. Zelf zou ik daarom kiezen voor een goede lichtkwaliteit met overwaarde! Ledstripjes kopen is dan geen goed plan. Overigens blauwalg ontstaat niet door een hoge lichtintensiteit. Wel door te veel afvalstoffen, weinig of slechtere waterdistributie, te veel vissen of teveel voeren. Kortom amoniumpieken. Weinig nitraat speelt ook een rol.
 
Licht, en met name de lichtintensiteit, wordt bepaald door je plantenkeus. Overwaarde kiezen is belangrijk. Het kan zijn dat je planten planten wilt die zo rond de 20 á 30 lumen vragen maar mogelijk wil je later toch iets anders. Je weet dat het zo werkt want aanvankelijk was je tevreden en nu wil je toch meer. Zelf zou ik daarom kiezen voor een goede lichtkwaliteit met overwaarde! Ledstripjes kopen is dan geen goed plan. Overigens blauwalg ontstaat niet door een hoge lichtintensiteit. Wel door te veel afvalstoffen, weinig of slechtere waterdistributie, te veel vissen of teveel voeren. Kortom amoniumpieken. Weinig nitraat speelt ook een rol.
Daar ben ik het mee eens, al zie ik wel een verband met de verlichtingsintensiteit en de snelle groei van blauwalg zoals John ook aanhaalt.
Voor een dikke 400l bak is mijn visbezetting best wel oké denk ik, overvoeren doe ik zeker niet. Al is de nitraat/fosfaat balans wel iets wat geregeld uit evenwicht is. Misschien door het voeren van diepvriesvoeding.
Bedankt voor de tips!
 
Licht:
uiteindelijk is een foton gewoon een foton ongeacht de golflengte. Je kunt er een heel bos over opzetten maar uiteindelijk zijn er twee dingen belangrijk:

1 het moet er in jouw ogen mooi uitzien
2 het moet genoeg zijn voor de planten

1 is een kwestie van smaak, maar de meeste mensen komen toch ergens op een wit tint uit. 2 vooral een kwestie van omstandigheden. globaal zul je op jouw formaat bak richting de 100-120 watt aan ledverlichting zitten wil je de meeste planten goed kunnen houden. (simpele rekensom: 30 lumen per liter is genoeg in 95% van gevallen. degelijke led verlichting zit rond de 120 lumen per watt, dus 4 liter per watt op ruim 400 liter is dat dus 100 watt of iets meer) heb je minder veel eisende planten of hoge kwaliteit ledverlichting kan het wattage natuurlijk lager uitvallen. Jouw bak is vrij hoog (cq afstand tussen planten en lampen is groter) dus zou ik aan de hogere kant gaan zitten en als je kunt dimmen zit je dan altijd goed.

Lumen zijn niet zaligmakend, omdat dat vooral licht in het groen-gele deel van het spectrum uitdrukt terwijl planten het volledige zichtbare spectrum benutten (en blauw en rood zelfs iets efficienter). Als de fabrikant PPF of umol/s geeft dan wil je ergens rond de 0,7 umol/s per liter uitkomen. Dat is vooral relevant bij RGB verlichting of lampen met blauwe en rode LED's. Maar lang niet altijd worden die gegevens gegeven en lumen meestal wel dus bij gebrek aan beter kun je daar prima mee rekenen.

Voeding:
EI is in de meeste gevallen behoorlijk overbemesten, dat hoeft niet erg te zijn, zolang je je waterverversingen goed doet. Maar je bouwt echt behoorlijke concentraties aan voedingstoffen op en vanuit het oogpunt van de vis ben ik daar niet echt fan van. Het is wel een erg overzichtelijke bemestingsmethode zonder kans op tekorten maar zeker voor een matig beplante bak zou ik zeggen begin met 1/2 van de normale hoeveelheden.
Bedankt, hier kan ik wat mee!
 
fantastisch plan om zo'n grote bak in een jungle te veranderen.
mijn perspoonlijke tips zouden zijn;

-Led met wit/koelwit gebruiken. weet niet of je programmeerbare leds wil gebruiken maar zelf ben ik erg tevreden over de SuperFish Slim LED-serie. een goede verhouding qua prijs/prestaties. en dimbaar met algemeen verkrijgbare goedkope dimmers
-plantenvoeding overdoseren en minimaal 50% ww per week. (dit is een beetje een zoektocht in het begin maar als je de juiste EI hebt dan gaat het soepel
-luchtige bodem, met voedingcapsules en of ph-verlager
-maximale stroming, alle planten in beweging
-Co2, alle planten houden van co2
-temperatuur 22-23 is optimaal
 
Goedemorgen,

Bovenaan mijn aquarium heb ik een verstevigingsstrip die de voorruit en de achterruit bij elkaar houd.
Deze strip is ongeveer 30cm breed en zit in het midden van het aquarium.
Zou dit een probleem kunnen vormen voor de verlichting gezien deze in het midden eerst nog door het glas moet stralen alvorens het water te bereiken?

Groeten
Apisto
 
Zelf was ik altijd erg tevreden over JMB verlichting. Achterin had ik wit/rode leds, de planten groeien daar het hoogst dus het licht hoeft minder ver door te dringen, in het midden had ik een witte balk en voorin blauw/witte leds, daar staat veelal lage beplanting dus het licht moet verder doordringen. Qua kelvinwaarde; de lichtkleur dus is het best voor de planten een daglichtwaarde zo rond de 5000 kelvin dus. Planten zijn het meest gevoelig en vragen ook om kleuren rood en iets minder om blauw. Mijn plantenbak was druk bezet, zie daarvoor mijn fotoboek.
 
Daar ben ik het mee eens, al zie ik wel een verband met de verlichtingsintensiteit en de snelle groei van blauwalg zoals John ook aanhaalt.
Voor een dikke 400l bak is mijn visbezetting best wel oké denk ik, overvoeren doe ik zeker niet. Al is de nitraat/fosfaat balans wel iets wat geregeld uit evenwicht is. Misschien door het voeren van diepvriesvoeding.
Bedankt voor de tips!
Zelf vermoed ik dat dit meer te maken heeft met warmte en zuurstof level in het aquarium. Blauwalg zorgen met name op juist die warme dagen ook buiten voor problemen.
 
Zelf vermoed ik dat dit meer te maken heeft met warmte en zuurstof level in het aquarium. Blauwalg zorgen met name op juist die warme dagen ook buiten voor problemen.
Met warm weer heb je snellere afbraak denk ik en dus meer stikstof in de bak en zover ik weet is blauwalg gek op organische stikstof.
 
Zijn er bepaalde merken of combinaties die goed werken of als degelijk bevonden zijn?

ik neem aan dat je ze in wilt bouwen in een lichtkap? in dat geval zijn de daytime matrix modules vrij geliefd in het hogere segment. erg goed gebouwd zowel de LEDS als de behuizing en het is modulair dus zelf helemaal samen te stellen maar voor een complete set betaal je ook een klein vermogen. Betaalbaarder maar in termen van licht zeker niet minder goed zijn de solid LS lampen van aqua-grow.de, degelijke dingen met een hele goede kleurweergave. (in de zin van natuurlijke kleuren) en

JMB-balken worden ook wel veel gebruikt door serieuse plantenbak mensen geloof ik. maar heb ik zelf nooit in het echt gezien. De balkjes van superfish e.d. geven ook licht, maar zijn in alles van mindere kwaliteit dan de betere merken. Dat ga je merken in levensduur, hoeveelheid licht per watt verbruik en hoe de kleuren in je aquarium eruit zien.

waar je sowieso goed op moet letten is dat de lampen ingebouwd mogen worden, veel ledlampen zijn bedoelt voor open aquaria en verdragen de hoge temperatuur en luchtvochtigheid in een lichtkap slecht.
 
Met warm weer heb je snellere afbraak denk ik en dus meer stikstof in de bak en zover ik weet is blauwalg gek op organische stikstof.
Ja en naar ik vermoed kan minder zuurstof in het water ook weer bijdragen tot verstoring van de plantengroei en dus ook weer tot extra vervuiling. Maar ik ben geen specialist op dit gebied. (Eigenlijk op geen enkel gebied...)
 
ik neem aan dat je ze in wilt bouwen in een lichtkap? in dat geval zijn de daytime matrix modules vrij geliefd in het hogere segment. erg goed gebouwd zowel de LEDS als de behuizing en het is modulair dus zelf helemaal samen te stellen maar voor een complete set betaal je ook een klein vermogen. Betaalbaarder maar in termen van licht zeker niet minder goed zijn de solid LS lampen van aqua-grow.de, degelijke dingen met een hele goede kleurweergave. (in de zin van natuurlijke kleuren) en

JMB-balken worden ook wel veel gebruikt door serieuse plantenbak mensen geloof ik. maar heb ik zelf nooit in het echt gezien. De balkjes van superfish e.d. geven ook licht, maar zijn in alles van mindere kwaliteit dan de betere merken. Dat ga je merken in levensduur, hoeveelheid licht per watt verbruik en hoe de kleuren in je aquarium eruit zien.

waar je sowieso goed op moet letten is dat de lampen ingebouwd mogen worden, veel ledlampen zijn bedoelt voor open aquaria en verdragen de hoge temperatuur en luchtvochtigheid in een lichtkap slecht.
Ja inderdaad, en bedankt voor de extra informatie.
Ik was inderdaad al aan het rondkijken op verschillende websites, maar zag daar toch vooral opbouw verlichting en met een redelijk beperkt vermogen.
Zelfbouw moet wel lukken gezien ik mijn aquarium ook zelf geautomatiseerd heb, nu is het alleen kijken of ik ergens een mooie combo kan vinden tussen goede LED's en een zo dun mogelijk kap.
 
Zelf vermoed ik dat dit meer te maken heeft met warmte en zuurstof level in het aquarium. Blauwalg zorgen met name op juist die warme dagen ook buiten voor problemen.
Beperkte zuurstof zou wel een dingetje kunnen zijn, ik heb maanden geleden wel een stromingspomp gekocht omdat de pomp van de filter toch niet zo'n groot debiet uitblaast.
Sindsdien heb ik wel minder last van blauwalg, dat in combinatie met beperkte verlichting geeft bijna geen overlast.
Maar binnenkort gaan we dus rommelen met de verlichting :p
 
Ja inderdaad, en bedankt voor de extra informatie.
Ik was inderdaad al aan het rondkijken op verschillende websites, maar zag daar toch vooral opbouw verlichting en met een redelijk beperkt vermogen.
Zelfbouw moet wel lukken gezien ik mijn aquarium ook zelf geautomatiseerd heb, nu is het alleen kijken of ik ergens een mooie combo kan vinden tussen goede LED's en een zo dun mogelijk kap.
Als je helemaal DIY wilt kwa verlichting. Hier koop ik meestal mijn leds; https://www.led-tech.de/de als je in je ontwerp de heatsink onderdeel maakt van de bovenkant van je kap is het niet alleen dun maar kunnen de leds hun warmte ook goed kwijt.
 
Waar ik nog wel op zou letten met plantenvoeding is je visbestand. Als je o.a. Zuid-Amerikaanse dwergcichliden erin hebt zou ik niet te hoge concentraties plantvoeding en met name NO3 willen hebben. Heb er zelf geen ellende van gehad maar sommige soortjes schijnen hier gevoeliger voor te zijn aldus de literatuur. Ik zelf zorg dat ik niet boven de 20ppm kom maar zit vaak rond de 10.

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan