Wat is er nieuw

Starten met verschillende bloedlijnen

Ronald

New member
Lid geworden
23 september 2026
Leeftijd
67
Ik wil een bak met Bloody Mary starten. Om de genetische variatie te bevorderen dacht ik met meerdere genetische lijnen te starten, door met groepjes van verschillende winkels / kwekers te beginnen.
Zijn er ervaringen met deze aanpak?

Ronald, geen ervaring mee.
Maar op zich wel een goed uitgangspunt, je zou er een aantal in een aquariumwinkel kunnen kopen en een ander groepje bij een kweker.
Waarschijnlijk wil je de kleur van de vuurgarnaal vasthouden door uit te sluiten dat een groep die je in de winkel tegenkomt van 'een' bepaalde kweker afkomstig is.
Garnalen worden volgens mij maar sporadisch geimporteerd, daar is de vraag te laag voor.
Om de rode kleur vast te houden zou je eens moeten zoeken wat deze soort precies eet om de rode kleur vast te houden, misschien kun je zelf iets bereiken met caroteen.

Om de genetische variatie te bevorderen
Wat is het einddoel wat jij hiermee wil bereiken, een Bloody Masbak? Grapje hoor 😉

Wat is er mis met een goede genetische selectie van een vakkundige kweker om daarmee generaties voort te brengen?

Laatst bewerkt:
Wat is er mis met een goede genetische selectie van een vakkundige kweker?
Niet zoveel, misschien. Of wel.

De vraag is in hoeverre kwekers goed in beeld hebben hoe het zit met die genetische variatie en gezondheid. Ik vermoed (?) dat de meesten vooral gewoon kijken naar de beoogde kleuren van hun kweeklijnen. En daarop selecteren, i.p.v. na te gaan welke dieren het vitaalst ogen en het langst leven.

Dan weet je eigenlijk nog niets.

vakkundige kweker
De vraag is in hoeverre kwekers goed in beeld hebben hoe het zit met die genetische variatie en gezondheid.

Dan zou je dus willen weten waar je deze kwekers kan vinden om met een eigen populatie verder te kweken.

Dan blijft de vraag of het dan is verstandig om met meerdere “bloedlijnen” (als je dat zo mag noemen) nieuwe populaties gaat kweken en wat de verwachtingen hiervan?

Een vakkundige kweker heeft tientallen bakken om te blijven selecteren op elk nageslacht, dat gaat met een enkele bak van TS volgens mij nooit lukken.

Ik verwacht wel dat niet-geselecteerden gewoon in de LFS belanden, i.p.v door de blender.

Laatst bewerkt:
Wat is het einddoel wat jij hiermee wil bereiken, een Bloody Masbak? Grapje hoor 😉

Wat is er mis met een goede genetische selectie van een vakkundige kweker om daarmee generaties voort te brengen?
Binnen de genetica neemt de kans op afwijkingen toe naarmate nakomelingen uit een kleinere poel voorouders komen. Zo is de kans groter dat beide ouders een recessief gen voor een afwijking hebben en doorgeven, die vervolgens bij het kind tot expressie komt. Dus door verschillende bloedlijnen te combineren, neemt het statistisch risico af dat beide ouders een bepaald afwijkende gen hebben en doorgeven.

Praktisch is natuurlijk lastiger, omdat je iets over de achtergrond van de verschillende bloedlijnen wilt weten. Theoretisch kun je in twee winkels kopen en nog steeds uit dezelfde bloedlijn garnalen hebben, omdat beide winkels van dezelfde leverancier hun garnalen betrekken.

Het doel is, gezonde Bloody Mary garnalen, om verder mee te kweken.

Ik ben vooral benieuwd of er vaker op deze manier gekweekt wordt en wat de ervaringen zijn.

Tot slot ben ik ook benieuwd of er tips zijn m.b.t. kwekers / winkels die Bloody Mary garnalen verkopen. (uiteraard heb ik al wel een aantal kwekers / winkels gevonden) Maar allicht zijn er aanbevelingen.

Laatst bewerkt:
Het doel is, gezonde Bloody Mary garnalen, om verder mee te kweken.
Dat gaat natuurlijk nooit in een enkele bak zoals bij TS, je zult nog steeds een selectie moeten maken op elk nageslacht tenzij kweken niet echt de bedoeling is.

theoretisch kun je in een winkel dezelfde tegenkomen, heb dit niet vermeld maar is zeker met een klein aanbod gewoon mogelijk.
Ronald om jou idee na te streven koop ze dus beide niet in jou woonplaats, kan zo maar een locale kweker zijn.
Ga een trip met de auto maken en haal de overige van een heel ander adres.
Leuke discussie,, het forum is weer in beweging.

De Bloody Mary komt van nature niet in de natuur voor.

De diep rode intense kleur is door tussenkomst van de mens en selectie van alle nakomelingen tot stand gekomen.

De vraag van TS is mogelijk….
  • Als je meerdere “bloedlijnen” in je bak hebt zitten behouden ze dan langer hun intensieve rode kleur of juist niet,
  • Idem gezondere garnalen
  • hoeveel generaties gaan er overheen tot zij hun oorspronkelijke natuurlijke kleur weer krijgen bij één “bloedlijn” (dat is dus niet diep rood)

De vraag is ook of een kweker wel zijn geheim wil prijsgeven

Laatst bewerkt:
Zijn er mensen die weten of garnalen inteeltproblemen kunnen krijgen?
Hier al 20 jaar een groep hommelgarnalen waar nooit een andere groep bij is gekomen, denk dat hier een grote mate van inteelt is.

Zijn er mensen die weten of garnalen inteeltproblemen kunnen krijgen?
Hier al 20 jaar een groep hommelgarnalen waar nooit een andere groep bij is gekomen, denk dat hier een grote mate van inteelt is.
Veel garnalen soorten zoals de Bloody Mary zijn juist door een vorm van inteelt tot stand gekomen.

Maar jouw vraag is terecht omdat hommelgarnalen van nature wel in de natuur voorkomen.

Hetzelfde heb ik met mijn honderden mini-japonica’s, vele jaren geleden met maar 5 stuks begonnen.

Ik weet alleen dat garnalen door telers uitgeselecteerd worden op kleur/patroon. In hoeverre ze ook letten op inteelt eigenschappen weet ik niet. Weet ook niet of dat een ding is, maar zou zomaar kunnen.

Veel garnalen soorten zoals de Bloody Mary zijn juist door een vorm van inteelt tot stand gekomen.

Maar jouw vraag is terecht omdat hommelgarnalen van nature wel in de natuur voorkomen.

Hetzelfde heb ik met mijn honderden mini-japonica’s, vele jaren geleden met maar 5 stuks begonnen.
Je hebt dus vele generaties met 5 ouderdieren als oorsprong. Zie jij verschillen in de loop van de generaties, qua levensduur, sterfte, afwijkende garnalen, grootte van aantal nakomenlingen?

Ik weet alleen dat garnalen door telers uitgeselecteerd worden op kleur/patroon. In hoeverre ze ook letten op inteelt eigenschappen weet ik niet. Weet ook niet of dat een ding is, maar zou zomaar kunnen.
Lees bij de RUG dat inteelt bij ongewervelden (insecten) een minder grote rol speelt maar om juist te kunnen overleven.

Waarschijnlijk dan ook het geval bij garnalen?

Laatst bewerkt:
Je hebt dus vele generaties met 5 ouderdieren als oorsprong. Zie jij verschillen in de loop van de generaties, qua levensduur, sterfte, afwijkende garnalen, grootte van aantal nakomenlingen?
Ik zie bij mijn mini-Japonica’s geen afwijkingen na de zoveelste generatie

Enige verschil dat ik zie is dat de garnalen naar mijn idee wat kleiner zijn geworden in de loop der jaren en de meeste hebben doorzichtige banden ipv wit maar heb ze dan ook nooit uitgeselecteerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan