Starten Oase Biomaster 350 + Sera Co2 reactor


H

Huipie

Guest
Hallo allemaal,

ik ben bezig met opstarten van een nieuwe aquascape (Juwel Rio 180) hiervoor maak ik gebruik van een Oase Biomaster Thermo 350 als extern filter in combinatie met een Sera Flore Co2 reactor 500. Zie foto voor de setup. Ik ben overigens van plan om een foto thread te maken voor het volledige project :)
Volgens de planning ga ik ergens volgende week de bak beplanten, vullen en daarna de filter en CO2 activeren.

Ik hoor echter verschillende verhalen over het starten (primen) van de filter icm de reactor;
- In de LFS werd mij verteld dat ik gewoon een aantal keer extra de prime knop moet gebruiken om te zorgen dat de reactor ook vol loopt met water en de lucht eruit duwt.
- In het instructieboekje van sera staat dat je de reactor ondersteboven moet houden nadat de filter gevuld is om alle lucht eruit te krijgen. Ik heb rekening gehouden met slang lengte, maar volledig op z'n kop word lastig denk ik.
- Op internet lees ik dat het voldoende zou moeten zijn om de reactor horizontaal te houden nadat de filter is volgelopen met water.

Deze setup is volledig nieuw, dus ik vind het een klein beetje spannend om alles aan te gaan zetten nadat de bak beplant is. Ik gebruik voor de 1e keer deze filter en een CO2 reactor, dus het is nog een beetje aftasten en vertrouwen opdoen :)

Heeft iemand tips voor me? wellicht ervaring met deze filter en een Co2 reactor?

ik hoor het graag :thumbs:

Biomaster-CO2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn advies zou zijn: Bouw zelf een reactor en zorg voor een ontluchting. Zo'n luchtbel blijft bovenin hangen en geeft vervolgens een klaterend geluid hetgeen gaat irriteren. Dat probleem blijft ook terugkomen want je zal je filter van tijd tot tijd schoonmaken hetgeen weer voor lucht in het filter en dus in je reaktor zorgt. De Sera reaktor heb ik ook gehad, een paar zelfs. Het probleem bleek telkens de tule waar het CO2 slangetje opzit is van hard plastic en breekt zeer snel af! Met alle nare gevolgen van dien! Dat op de kop houden van je reaktor verhelpt het luchtbel probleem niet, het blijft terugkomen. Het bouwen van zo'n reaktor is erg eenvoudig en kan iedereen eigenlijk wel. Kijk hieronder maar eens hoe ik het deed:



 
Mijn advies zou zijn: Bouw zelf een reactor en zorg voor een ontluchting. Zo'n luchtbel blijft bovenin hangen en geeft vervolgens een klaterend geluid hetgeen gaat irriteren. Dat probleem blijft ook terugkomen want je zal je filter van tijd tot tijd schoonmaken hetgeen weer voor lucht in het filter en dus in je reaktor zorgt. De Sera reaktor heb ik ook gehad, een paar zelfs. Het probleem bleek telkens de tule waar het CO2 slangetje opzit is van hard plastic en breekt zeer snel af! Met alle nare gevolgen van dien! Dat op de kop houden van je reaktor verhelpt het luchtbel probleem niet, het blijft terugkomen. Het bouwen van zo'n reaktor is erg eenvoudig en kan iedereen eigenlijk wel. Kijk hieronder maar eens hoe ik het deed:



bedankt voor je reactie. Wellicht zal ik dat in de toekomst zeker doen, maar voor nu wil ik deze reactor gaan gebruiken en ben ik opzoek naar de beste manier om de filter te starten. Brak de tule af tijdens onderhoud of tijdens gebruik door de Co2 druk? Ik las in het boekje dat de werkdruk niet hoger mag zijn dan 1 bar om afbreken te voorkomen.
 
bedankt voor je reactie. Wellicht zal ik dat in de toekomst zeker doen, maar voor nu wil ik deze reactor gaan gebruiken en ben ik opzoek naar de beste manier om de filter te starten. Brak de tule af tijdens onderhoud of tijdens gebruik door de Co2 druk? Ik las in het boekje dat de werkdruk niet hoger mag zijn dan 1 bar om afbreken te voorkomen.
Vooraf, ik vind het niet fijn om dit allemaal te schrijven maar je hebt er niets aan wanneer ik er omheen draai: Doordat je het ding in je handen moet houden, juist om die luchtbel kwijt te raken loop je het gevaar op breuk! Door het ding op de kop te houden trekt de CO2 slang wat en zodra je even wat te onnadenkend en ruw bent breekt het ding af. Ik vind het zelfs een gevaarlijk ding. Ik begrijp dat je het apparaat al hebt maar wees er alsjeblieft zeer voorzichtig mee! Overigens ben je voor een diffuser al meer druk nodig, anderhalf tot twee bar! Probeer, wanneer je kan het ding om te ruilen bij je Lfs! Wanneer je liever niet bouwt adviseer ik een CO2 reactor als onderstaand. Daar hangt een ander prijskaartje aan maar is in elk geval vertrouwd.

 
Vooraf, ik vind het niet fijn om dit allemaal te schrijven maar je hebt er niets aan wanneer ik er omheen draai: Doordat je het ding in je handen moet houden, juist om die luchtbel kwijt te raken loop je het gevaar op breuk! Door het ding op de kop te houden trekt de CO2 slang wat en zodra je even wat te onnadenkend en ruw bent breekt het ding af. Ik vind het zelfs een gevaarlijk ding. Ik begrijp dat je het apparaat al hebt maar wees er alsjeblieft zeer voorzichtig mee! Overigens ben je voor een diffuser al meer druk nodig, anderhalf tot twee bar! Probeer, wanneer je kan het ding om te ruilen bij je Lfs! Wanneer je liever niet bouwt adviseer ik een CO2 reactor als onderstaand. Daar hangt een ander prijskaartje aan maar is in elk geval vertrouwd.

ok, bedankt voor je eerlijke advies! :thumbs: Ik ga er even over nadenken. Ik heb nog een mooie Aquario Neo Co2 diffusor liggen, die kan ik eventueel in de tussentijd gebruiken.
 
Ik denk dat ik de reactor er tussen uit ga halen, en hem terug breng naar de lfs. Ik wil het risico niet nemen, het is toch 180 liter water wat door dat plastic ding heen stroomt. Eea oogt ook vrij fragiel. Ik ga voor zekerheid.
 
Ik gebruik dezelfde reactor ook in combinatie met oase thermo filter.
Na onderhoud zit er een beetje lucht in maar na 5/10 minuutjes is dat weer weg en is er niks aan de hand.
mijn ervaringen met deze reactor in combinatie met dit filter zijn zeer positief.
 
Niet te veel paniek.
Als je de filter aan sluit, druk dan gewoon een paar keer op die knop tot je hoort dat het water begint te lopen.
Wacht dan een paar minuten, druk nog een paar keer, en dan schakel je de pomp in.
De rest van de lucht (ook in je reactor) verdwijnt vanzelf. Lucht lost langzaam op in water.
Kan zijn dat je de eerste uren nog een paar bubbels ziet komen, en dat je wat gebrubbel hoort, maar dat gaat allemaal over.
 
Gisteren zag ik ook weer een berichtje voorbij koemn op deze site, ik weet even niet wie het schreef, maar ook daar was sprake van een afgebroken CO2 tule. Een (te) veel voorkomend euvel bij een Sera reaktor. (Ik heb er drie (!) gehad.)
 
Ik ga eerst de opstartfase doen zonder reactor ertussen, zodra ik vertrouwd ben met de nieuwe setup ga ik weer eens over een reactor nadenken.
 

Terug
Bovenaan