Wat is er nieuw

Startend aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eendenreetx
  • Startdatum Startdatum
E

Eendenreetx

Guest
Ik wil op korte termijn beginnen met mijn eerste aquarium (25 liter).
Als bodem wil ik starten met bodemsubstraat 2cm voor en 4cm achterzijde. Hierop komt een laagje grind.

voor de reiniging van het glas wil ik een ruitenkrabber halen of een magneet. Voor de bodem ben ik opzoek naar een bodemstofzuiger. Mar hoe werkt dit met bodemsubstraat, word dit niet opgezogen?

Ik zou geen krabber of magneet kopen maar een plukje watten gebruiken. Dat krast niet. In de bodem moet je zo min mogelijk stofzuigen en zelf wapper ik met de hand over de bodem tijdens het verversen en dan zuig je losse troep wel mee. Ook zou ik gewoon een grindboden nemen en werken met bodemvoeding zoals capsules of kleibolletjes.

Je plant de planten dan alleen in het grind? Moet je dan evengoed het kapje + alle steenwol verwijderen?

Ja ze uit het potje halen en de steenwol verwijderen inderdaad en zo in de bodem plaatsen (in het grind dus). Ik maak de wortels vaak even goed schoon met een gebaksvorkje. Daarmee kom je er goed tussen als er stukjes blijven zitten.

Wel of geen voedingsbodem is een veelbesproken onderwerp waarbij er voor en tegens zijn en voor beide kanten is wat te zeggen. In principe ben ik voor een aquarium zonder extra toegevoegde co2 niet direct tegen een voedingsbodem. Het kan daar goed werken want het zijn aquaria waar je weinig aan hoeft te doen en hebben vaak planten die hun voeding uit de bodem halen. Het ligt dus ook een beetje aan wat voor planten je wil gaan houden je hebt namelijk planten die hun voeding uit het water halen en dan heb je aan een voedingsboden niet zo veel. Je hebt ook planten die hun voeding uit de bodem halen en dan is een voedingsbodem een mooie optie. Nadelen van een voedingsboden is dat je bij herplanten altijd moet opletten dat je de voedingsbodem niet boven het aquariumgrind uit laat komen en na een aantal jaar zal die bodem ook uitgewerkt zijn en moet je die vervangen of opnieuw zien te voorzien van voedingsstoffen. Voordeel van een voedingsbodem is de stabiele toevoer van voedingsstoffen voor je planten en door de dikkere bodem kan deze ook lekker biologisch actief worden. Het is dan wel zaak om niet in de bodem te wroeten met een stofzuiger.

Ik vond dit artikel met wat meer informatie:
https://www.aquascaping-blog.com/815/voedingsbodem-aquarium

Als ik jullie zo hoor, lijkt het voor mij als beginner misschien beter om te starten zonder bodemsubstraat. Eerst maar eens leren om een aquarium voor de langere termijn mooi op peil te houden met een stofzuigertje en voedingcapsules.

Is er een reden dat je met 25 liter begint?
Hoe groter hoe stabieler en dus eenvoudiger meestal.
En dan is het ook fijner om deze dingen wat je vraagt te leren.

Heb je geen plek voor een 60 tot 100 liter?

De plek is inderdaad het probleem. Met moeite zal er een 40 liter bak passen.

Bedenk wel dat in 25 liter geen visjes kunnen wegens gebrek aan zwemlengte, daar kunnen hoogstens wat garnaaltjes in. 40 liter is al veel beter maar qua visjes kan er nog vrij weinig maar wel meer als met 25 liter.

Ik zou trouwens eerst bedenken welke vissen je wil en dan daar de inrichting naar doen want veel visjes willen graag een zandbodem, maar als jij grind neemt vallen er dus veel opties af

Zat zelf te denken aan een 3 tal rasbora, met een stuk of 7-8 planten
Mocht het alsnog een 40 liter worden dan een 5 tal rasboras

Ik zou geen krabber of magneet kopen maar een plukje watten gebruiken. Dat krast niet. In de bodem moet je zo min mogelijk stofzuigen en zelf wapper ik met de hand over de bodem tijdens het verversen en dan zuig je losse troep wel mee. Ook zou ik gewoon een grindboden nemen en werken met bodemvoeding zoals capsules of kleibolletjes.
Krabbers krassen ook niet hoor.

Ik snap nie hoe je op je 30e nog aan een username als 'eendenreet' komt...

Zat zelf te denken aan een 3 tal rasbora, met een stuk of 7-8 planten
Mocht het alsnog een 40 liter worden dan een 5 tal rasboras
3 of 5 is te weinig voor een scholenvis. Minstens 10, dus ga dan voor die 40 liter.

Ja 3 rasboras in 25 liter is gewoon zielig, z ehbben EN geen zwemlengte en ze zijn met te weinig, rasboras is echt een scholenvisje, die dus gaan verpieteren met zijn drietjes in zo'n klein bakje

Dan gaan we vanavond nog eens meten of de 40 liter alsnog gaat passen. En dan inderdaad kijken voor een groter aantal rasboras 8-10 met een tweetal andere kleine visjes? Of combineren met garnaaltjes.

Dan gaan we vanavond nog eens meten of de 40 liter alsnog gaat passen. En dan inderdaad kijken voor een groter aantal rasboras 8-10 met een tweetal andere kleine visjes? Of combineren met garnaaltjes.
Garnalen, of een Betta mannetje. Absoluut geen school of paartje meer bij plaatsen.

ik zou gewoon en kleine laag bodem doen dat je glas net is bedekt dan hebt je wat meer oppervlakte verwerkt alles beter

Ik heb toch besloten om te starten met de SuperFish Start 30.
Bodem bedekt met grind en gevulg met een aantal neon tetra's.
Zijn er nog andere spullen die ik moet aanschaffen die het onderhoud van het aqarium vermakkelijken?

Zonde.
Daarin horen geen Neons.
En indraaien ga je dus ook niet doen.
Vragen om problemen is dit.

Succes verder

Oh ik had vanavond wat artikels gelezen en dacht dat daar juist instond van wel. Indraaien ga ik wel 4 weken proberen.

TJa als je goed zoekt op internet vind je vast ook wel een artikel dat Beatrix de dochter van Hitler is, m.a.w. veel info op internet klopt niet al past het wel in je straatje, dus ja als jij dna niks doet met d ehier gegeven adviezen en doet wat bij jouw zin past: succes maar dan heeft het niks van doen met dierenwelzijn en alles met eigen zin doorduwen

TJa als je goed zoekt op internet vind je vast ook wel een artikel dat Beatrix de dochter van Hitler is, m.a.w. veel info op internet klopt niet al past het wel in je straatje, dus ja als jij dna niks doet met d ehier gegeven adviezen en doet wat bij jouw zin past: succes maar dan heeft het niks van doen met dierenwelzijn en alles met eigen zin doorduwen
Weer een lekkere reactie......
Eerst moeten mensen zich goed inlezen op internet en nu kloppen de meeste dingen op internet niet. Als een topic je niet aanstaat reageer dan lekker niet!

Ik geef hier gewoon mijn bevindingen aan, dat ik wellicht een verkeerd artikel heb gelezen, wil niet zeggen dat ik alle adviezen in de wind sla, beetje vreemde reactie Nico..... dat ik het hier plaats blijkt wel degelijk dat ik jullie meningen wil horen als beginner. Heb helaas geen plek voor een 40/60 liter, anders had ik die graag genomen.

Weer een lekkere reactie......
Eerst moeten mensen zich goed inlezen op internet en nu kloppen de meeste dingen op internet niet. Als een topic je niet aanstaat reageer dan lekker niet!
Als mijn reacties jouw niet aanstaan: scroll dan lekker door.....

Ik geef hier gewoon mijn bevindingen aan, dat ik wellicht een verkeerd artikel heb gelezen, wil niet zeggen dat ik alle adviezen in de wind sla, beetje vreemde reactie Nico..... dat ik het hier plaats blijkt wel degelijk dat ik jullie meningen wil horen als beginner. Heb helaas geen plek voor een 40/60 liter, anders had ik die graag genomen.
Ja ik ben vaak erg direct in mijn benaderingen, 1 voordeel: je weet precies waar je aantoe bent met me.

Anyway, als je geen plek hebt voor een groter aquarium, kan een klein aquarium wel maar dan enkel met garnaaltjes, ook hele leuke bezige diertjes

kwa onderhound heb je nie veel nodig je kan van een tuinslang en pet fles al een geval maken dat de grond schoon maakt

Hallo, Ik ben ook begonnen met de superfish 30, maar ben al snel overgestapt naar de superfish 70 liter. De reden hiervoor is dat de superfish 30 eigenlijk gewoon geen tot nauwelijks mogelijkheden geeft zowel m.b.t. hardscape, planten en vissen. De superfish 30 is ook vrij hoog en niet lang waardoor je nog minder ruimte overhoudt voor planten en hardscape. Dit is mijn persoonlijke ervaring misschien kan je er wat mee.

Je schrijft dat je al neons hebt en daarna dat je 4 weken gaat indraaien. Het idee van indraaien is juist dat je dat dus zonder vis doet dus ik begrijp die opmerking even niet. Indraaien met vis kan, is echter niet wenselijk en helemaal niet voor een beginner. Sowieso is een bruto 30 liter bakje eigenlijk gewoon te klein voor vis. Je kunt er een enkele betta in houden of wellicht garnalen maar dat is het wel.

Ik ben bang dat jouw eerste ervaring met onze prachtige hobby op deze manier uit zal lopen op een tegenvaller en dat is zonde. Terwijl je hier wel informatie aan het inwinnen was voordat je iets kocht. Jammer.

Niet alles wat je op internet leest klopt natuurlijk want iedereen kan iets posten maar het is ook zaak om meer te lezen dan 1 artikel of mening. Daarbij kun je altijd op een speciaal forum als deze een vraag kwijt dus het is wel zaak om te proberen om de juiste dingen eruit te filteren.

Hallo, Ik ben ook begonnen met de superfish 30, maar ben al snel overgestapt naar de superfish 70 liter. De reden hiervoor is dat de superfish 30 eigenlijk gewoon geen tot nauwelijks mogelijkheden geeft zowel m.b.t. hardscape, planten en vissen. De superfish 30 is ook vrij hoog en niet lang waardoor je nog minder ruimte overhoudt voor planten en hardscape. Dit is mijn persoonlijke ervaring misschien kan je er wat mee.
Ik vind hem inderdaad ook aan de hoge kant, liever zoek ik een variant die iets lager is en iets breder.
Laat verder even duidelijk zijn, dat ik nog helemaal niks gekocht heb!

Mooi ding, en is inderdaad weer net wat groter. Alleen het fragiele afdekplaatje baart mij wat zorgen. Zeker met een kleine die rondloopt lijkt me dat dan niet heel handig... maar zeker bedankt voor je tip!

je hebt ook bedrijven die je bak op maat maken is niet veel duurder dan uit de winkel ik zou gewoon meer de hoogten in gaan voor liters

De super start 70 is helaas net te breed, anders had ik graag die genomen. Het formaat is mooier.
de enige complete bak blijft dan de 50 maar dat is qua uiterlijk iets minder mooi omdat die smaller en hoger is.

Ik zou dan toch eerder voor de SuperFish start 50 gaan, dan een 35ltr.
Ook moet je er rekening mee houden dat je over ongeveer een half jaar waarschijnlijk alles gaat doen, om toch nog een groter aquarium te krijgen.
Dat is (denk ik) bij de meeste van ons gebeurt. Ook al denk je dat het nu niet kan :DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan