Bij folie heb je soms bubbels (ja, er zijn veel mensen die super duper kunnen plakken maar niet iedereen). Bij verf (een andere optie) heb je vaak een super strak resultaat (acryllatex met lakrollertje opbrengen) maar is het resultaat niet super krasvast. Een goed alternatief is dan de achterkant te schilderen (met rollertje) en die, na drogen, te beplakken met folie (met natte methode). De folie heeft dan puur als doel de lak te beschermen (dus een klein luchtbelletje hier en daar kan geen kwaad). Als je de folie nat opbrengt (plantenspuit water met drupje afwasmiddel en na afloop goed omspoelen) dan kun je het met een behangspatel mooi strak (en nagenoeg perfect glad) aanbrengen. Meer dan nagenoeg perfect is ook niet nodig (want het zichtwerk heb je al gedaan met de verf).
Na verloop van tijd zal het glas aan de binnenkant een beetje bealgd raken (prima, hebben algeneters en/of garnaaltjes ook wat te doen). In mijn geval (want bovenstaande methode is precies wat ik bij m'n eigen bakje gedaan heb) is er zelfs javamos op een gedeelte van mijn glas gaan groeien. Het is nu zelf al zover dat ik de javamos op m'n glas regelmatig moet snoeien.