Steeds de Guppen dood. ik ben heel boos!!


Andre73

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2023
Berichten
350
Leeftijd
51
Beste allemaal ik heb een goed draaiend Aquarium . elke vis word oud en planten zich zelfs voort in mijn bak .behalve de guppen die zijn zo dood. had 2 mannetjes en waarvan de ene wel een jaar werd. de ander 4 maanden maar de 2 vrouwtjes leefden wel erg kort. eentje ging al na een maand en de andere heb ik er vandaag dood uitgevist na 3 maanden. dit is toch absurd??! waarom kweken ze nog Guppen vraag ik mij af want dit is dieren pure beulenrij. de meeste krijgen last van hun zwemblaas blijven of boven drijven of leven op de bodem. andere willen niet meer eten omdat ze niet meer gezond zijn. bijna al mijn andere vissen zijn al ouder dan opgegeven en kern gezond. ik kan nu nooit meer Guppen nemen hoe leuk ik ze ook vind want het zijn erg leuke vissen. dit maakt mij ook erg verdrietig en vooral ook boos op de kwekers die ermee door blijven gaan..
 
Ik moet zeggen dat ook mijn ervaring met guppy's niet geweldig is. Er zijn denk ik veel guppen te koop die wat al te ver doorgekweekt zijn. Dan heeft men zich in de obsessie om een bepaald uiterlijk te bereiken alleen maar daarop gericht. Ik begin er niet meer aan. Toch hoor je ook van genoeg mensen bij wie ze wél mooie leeftijden halen...
 
Er zijn ongetwijfeld wel guppen te krijgen die sterker zijn en niet meteen dood vallen, maar daar zul je wat beter naar moeten zoeken en misschien niet de meeste overfokte variant willen, maar iets wat dichter tegen de sterkere wildvorm aan zit...
 
Ik neem aan dat je de guppen gewoon via de winkel aangeschaft hebt. Vele commerciële kweekvormen van de gup die met name vanuit Aziatische fish farms komen, zijn van een zwakkere kwaliteit als ze al de huishouden van de consument bereiken. En dat heeft met meerdere redenen te maken. Bij Aziatische fish farms zitten ze in grote bassins waar enkel massakweek plaatsvindt zonder enige tot zeer weinig selectiewerk. Hierdoor gaan goede en slechte genen door elkaar heen zitten. Een brede genenpoel komt op zich wel ten goede van de gezondheid van de vissen doch dan moeten we wel spreken over goede genen. En dat is bij Aziatische fish farms vaak ver te zoeken. Ze gebruiken ook veel meer zout en medicatie ter preventie doch belasten zij daarmee wel de vissen op een zware manier. Ook zijn de aangeboden vissen jonger als dat men denkt. De guppen worden namelijk in no time groot getrokken en hebben daardoor ook een verkorte levenscyclus. Een net geboren gup moet al na 1,5 maand tegen halfwas tot aan wasdom zitten. Dit verzekert namelijk de continuïteit van aanlevering van de sierstammen voor de commerciële markt. Dan komt het er nog op aan dat ze 1-3 keer hebben moeten reizen om uiteindelijk in de bak van de consument te belanden. En vanaf het overkomen van de guppen naar de groothandel, winkel en huishouden, zijn ze in gewoon zoetwater gezet terwijl zij uit bassins komen die nogal met een hoog zoutgehalte bij de Aziatische fish farms komen. Allemaal factoren die bijdragen aan een mindere kwaliteit van de commerciële sierguppen.

Maar afgezien van dit verhaal, is het ook belangrijk te weten met wat voor waterwaarden we te maken hebben. Stel je hebt wat zachter water, dan kom je prima weg als het kortvinnige guppen betreffen. Maar grootvinnige guppen zijn veel beter af in water dat qua hardheid zich in de neutrale zone tot hoger (dus harder water) bevindt. Kijk als jij bijv. zalmachtigen hebt die het goed doen in zacht water tot aan neutraal, die doen het al een stuk minder in harder water. Dus ik weet niet wat voor combinatie aan vissen jij er in hebt zitten en de bijbehorende waterwaarden. Want daar kan het ook nog aan liggen waarom jij met snelle guppensterfte zit. Want stel dat jij een vissoort erin hebt zitten die zelfs graag achter guppen aanzit, dan kan ik mij ook nog voorstellen dat de guppen niet al te lang leven.

Kortom, we zullen wat meer informatie moeten hebben om tot de juiste oorzaak te kunnen komen.

Ik kweek zelf ook guppen en die doen het goed. Maar goed, ik selecteer in ieder generatie. En zorg van tijd tot tijd voor vers bloed in de stammen. Dus op zich kan men echt wel goede en gezonde guppen houden en kweken maar dan moet er wel meer moeite gedaan worden opdat de kwaliteit gehandhaafd blijft.
 
Ik moet zeggen dat ook mijn ervaring met guppy's niet geweldig is. Er zijn denk ik veel guppen te koop die wat al te ver doorgekweekt zijn. Dan heeft men zich in de obsessie om een bepaald uiterlijk te bereiken alleen maar daarop gericht. Ik begin er niet meer aan. Toch hoor je ook van genoeg mensen bij wie ze wél mooie leeftijden halen...
Volgens mij worden ze met het opkweken ook flink met antibiotica behandeld maar dat zal Stan beter weten.
 
Volgens mij worden ze met het opkweken ook flink met antibiotica behandeld maar dat zal Stan beter weten.
Ja dat kan. Alleen ik had ook slechte resultaten toen ik een keer "rasguppen" van een bekende fokker kocht. Iemand in de buurt, met hetzelfde water als ik. Dan zou je denken dat die hierboven genoemde omstandigheden (veel medicatie, stress, verhuizingen) niet spelen. En toch hadden ze maar een kort leven...
 
Tja je moet ook wat geluk hebben of beter gezegd kun je een keer pech hebben Gino.
 
Ik neem aan dat je de guppen gewoon via de winkel aangeschaft hebt. Vele commerciële kweekvormen van de gup die met name vanuit Aziatische fish farms komen, zijn van een zwakkere kwaliteit als ze al de huishouden van de consument bereiken. En dat heeft met meerdere redenen te maken. Bij Aziatische fish farms zitten ze in grote bassins waar enkel massakweek plaatsvindt zonder enige tot zeer weinig selectiewerk. Hierdoor gaan goede en slechte genen door elkaar heen zitten. Een brede genenpoel komt op zich wel ten goede van de gezondheid van de vissen doch dan moeten we wel spreken over goede genen. En dat is bij Aziatische fish farms vaak ver te zoeken. Ze gebruiken ook veel meer zout en medicatie ter preventie doch belasten zij daarmee wel de vissen op een zware manier. Ook zijn de aangeboden vissen jonger als dat men denkt. De guppen worden namelijk in no time groot getrokken en hebben daardoor ook een verkorte levenscyclus. Een net geboren gup moet al na 1,5 maand tegen halfwas tot aan wasdom zitten. Dit verzekert namelijk de continuïteit van aanlevering van de sierstammen voor de commerciële markt. Dan komt het er nog op aan dat ze 1-3 keer hebben moeten reizen om uiteindelijk in de bak van de consument te belanden. En vanaf het overkomen van de guppen naar de groothandel, winkel en huishouden, zijn ze in gewoon zoetwater gezet terwijl zij uit bassins komen die nogal met een hoog zoutgehalte bij de Aziatische fish farms komen. Allemaal factoren die bijdragen aan een mindere kwaliteit van de commerciële sierguppen.

Maar afgezien van dit verhaal, is het ook belangrijk te weten met wat voor waterwaarden we te maken hebben. Stel je hebt wat zachter water, dan kom je prima weg als het kortvinnige guppen betreffen. Maar grootvinnige guppen zijn veel beter af in water dat qua hardheid zich in de neutrale zone tot hoger (dus harder water) bevindt. Kijk als jij bijv. zalmachtigen hebt die het goed doen in zacht water tot aan neutraal, die doen het al een stuk minder in harder water. Dus ik weet niet wat voor combinatie aan vissen jij er in hebt zitten en de bijbehorende waterwaarden. Want daar kan het ook nog aan liggen waarom jij met snelle guppensterfte zit. Want stel dat jij een vissoort erin hebt zitten die zelfs graag achter guppen aanzit, dan kan ik mij ook nog voorstellen dat de guppen niet al te lang leven.

Kortom, we zullen wat meer informatie moeten hebben om tot de juiste oorzaak te kunnen komen.

Ik kweek zelf ook guppen en die doen het goed. Maar goed, ik selecteer in ieder generatie. En zorg van tijd tot tijd voor vers bloed in de stammen. Dus op zich kan men echt wel goede en gezonde guppen houden en kweken maar dan moet er wel meer moeite gedaan worden opdat de kwaliteit gehandhaafd blijft.
Interessant en wil ik graag op reageren. de mannen guppen met lange staarten leefden bij mij langer. de vrouwen met korte staarten korter. wel waren ze in no time erg groot, bij mij in de 240 liter bak al in anderhalve week van klein uit de winkel naar volwassen grootte. ik vond ze best oversized. . misschien is mijn bak voor guppen te groot? mijn ex vriendin had guppen in een kleiner bakje en die leefden veel langer. ik heb verder 3 koperzalmen en inderdaad die jaagden de guppen ook vaak op. wat een koperzalm tegen guppen heeft weet ik niet maar mijn black molly jaagt de koperzalmen weer op en ook de corydorassen zit hij vaak achteraan. maar de guppen en de tertra's werden/ worden door mijn molly nooit opgejaagd. de koperzalmen jagen de tetra's wel op. maar die laten zich minder verjagen als de guppen. maar hoe zit dat dan met de zwemblaas bij Guppen? ik heb er 2 gehad die op de bodem lagen met een kapotte zwemblaas?? de andere 2 wilden van de ene op de andere dag niet meer eten en stierven na een paar dagen. al mijn Guppen werden erg dik terwijl de andere vissen dat niet zijn.
 
Volgens mij worden ze met het opkweken ook flink met antibiotica behandeld maar dat zal Stan beter weten.
Is de kweek van andere vissen dan zo anders als met Guppen?
 
misschien is mijn bak voor guppen te groot? mijn ex vriendin had guppen in een kleiner bakje en die leefden veel langer. ik heb verder 3 koperzalmen en inderdaad die jaagden de guppen ook vaak op
Te groot kan een bak niet echt zijn. Anders zouden guppen in het wild wel uitgestorven zijn. ;) De agressie die jij waarneemt komt waarschijnlijk doordat je koperzalmen met een te klein aantal zitten. Scholenvissen worden daar onzeker/gestresst van en gaan dan asogedrag vertonen om zich staande te houden.
 
Te groot kan een bak niet echt zijn. Anders zouden guppen in het wild wel uitgestorven zijn. ;) De agressie die jij waarneemt komt waarschijnlijk doordat je koperzalmen met een te klein aantal zitten. Scholenvissen worden daar onzeker/gestresst van en gaan dan asogedrag vertonen om zich staande te houden.
Ok op die manier . ik heb 3 koperzalmen. 1 black molly sluier. 3 neon tatra's en 10 corydoras panda. eerst 5 maar hebben er 5 bij gekweekt. en dan heb ik nog 2 algeneters mannetjes en die zitten elkaar ook achteraan maar hebben ieder hun plek in het grote aquarium. ik heb 3 kastelen erin staan. en ze hebben ieder hun kasteel. eerst was de ene de baas en nu is het andersom. die nu de baas is verdraagt wel veel meer van de ander. vaak doet hij helemaal niets en zitten ze soms gewoon naast elkaar. vechten deden ze wel in het begin maar nu nooit meer.
 

Sterke guppen verkrijgen is me een kunde gebleken.
Maar zonder gekheid, is dit wat je kunt zien zo naast de voordeur op de gang.
Er zijn er wel een stuk of20 30 uit de winkel vooraf gegaan totdat er iets uit bleef leven, maar nu heb ik 100derden

Overal waar het uitkomt.
 
1717785253808733454268.jpg
 
Jou Guppen zien er heel anders uit dan die ik had. die van mij hadden geknikte ruggen en een dikke buik. veel groter
 
Bekijk bijlage 376405
Sterke guppen verkrijgen is me een kunde gebleken.
Maar zonder gekheid, is dit wat je kunt zien zo naast de voordeur op de gang.
Er zijn er wel een stuk of20 30 uit de winkel vooraf gegaan totdat er iets uit bleef leven, maar nu heb ik 100derden
Bekijk bijlage 376406
Overal waar het uitkomt.
Prachtig schouwspel Edwin! Alsof ze niet in een bak zwemmen maar vrij in de natuur met veel ruimte.
 
Wat voor temperatuur heeft jouw bak?
Mijn ervaring is dat als je guppen wat kouder houdt, ze een stuk langer leven.
 
Waren ze al zo toen je ze kocht?
Wat voor temperatuur heeft jouw bak?
Mijn ervaring is dat als je guppen wat kouder houdt, ze een stuk langer leven.

Nee ze waren gewoon recht toen ik ze kocht en klein. in anderhalve week waren ze al 3x zo groot en kregen een dikke buik met een knikrug/staart

temperatuur van mijn bak 21/22 graden. is dit te warm voor Guppen?
 
Ik heb hier nog wel een foto gevonden van mijn laatste Gup , deze is van 1 April en toen had ik haar een goede maand . je ziet de dikke buik. je ziet de achter stuk bij de staart ook meer naar beneden hangen. daar zit een knik maar zie je op de foto niet goed vanwege iets onduidelijk.
 

Bijlagen

  • IMG_6420[1].JPG
    IMG_6420[1].JPG
    662.7 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Nee ze waren gewoon recht toen ik ze kocht en klein. in anderhalve week waren ze al 3x zo groot en kregen een dikke buik met een knikrug/staart
Dit is echt, idd, niet wat je wilt. Lijkt wel op een puppyfabriek van een broodfokker.
temperatuur van mijn bak 21/22 graden. is dit te warm voor Guppen?
Misschien een idee. Om wat wisseling te krijgen via MP guppen.
 
Vaak is overvoeren en te eenzijidig voedsel het probleem. Mijns inziens kun je met bv brine shrimp, evt supplementen en het behandelen van ziektes prima guppen houden.
 
Vlokvoer en zo af en toe bevroren beestjes (muggenlarven, tubifex, watervlooien etc.) doen ze het prima op, hoor.
En zorgen voor wat alg zo links en rechts, zodat ze kunnen grazen.
Maar dat is doorgaans geen probleem.
De alg die wij nauwelijks zien is voor hen al voldoende.
 
Vaak is overvoeren en te eenzijidig voedsel het probleem. Mijns inziens kun je met bv brine shrimp, evt supplementen en het behandelen van ziektes prima guppen houden.
Ik dacht dat Guppen juist beginners visjes waren en makkelijk? althans zo word het verteld op internet en in de winkel. en mijn guppen aten niet alleen 1 soort voer. ik heb hier verschillende staan. tetra guppyvoer ,granulaat en vlokken voer van oase . voertabletten en andere bodemtabletten . daar aten de guppen ook altijd van. wel zag ik de guppen vaak alleen maar eten . ze aten naar mijn idee meer als mijn andere vissen.
 
Ja ze worden wel vaak beginnersvisjes genoemd maar ja niet alle info klopt.
 
Het zijn ook geen moeilijke vissen, maar niet moeilijk wil zeggen: vergevingsgezind.
Er is een verschil tussen ze in leven houden en ze goed verzorgen.
En in leven houden wil dus niet zeggen dat men ze ook goed verzorgt.

Dat werkt ook andersom.
Als ze zomaar dood gaan wil dat niet zeggen dat je ze niet goed verzorgt.
En als ik het zo lees mankeert er aan jouw verzorging bijzonder weinig, als het niet niets is.

Het probleem is dat het visje zo populair is dat er verschrikkelijk mee doorgefokt is.
De guppen van nu zijn niet meer te vergelijken met die van de jaren 70 / 80 en ook nog wel negentig.
(Ik heb als kind (begin jaren 70) een keer een opkweekbakje, waar de vissen in zaten tijdens het verschonen van de grote bak, s'nachts in de vensterbank laten staan.
Vergeten...
Een ouderwets huis, met enkel glas, waar de bloemen op de ramen stonden omdat het 's nachts zo hard gevroren had.
Het moet dus bijzonder koud geweest zijn in dat bakje.
Alle visjes leefden nog.
Dat hoef je met de huidige generatie guppen niet meer te proberen.)

Ik begin te vermoeden dat je gewoon pech hebt gehad.
De winkel heeft waarschijnlijk een slechte "batch", zogezegd, gehad.
 
Ja ze worden wel vaak beginnersvisjes genoemd maar ja niet alle info klopt.
Ik koop geen Guppen meer. en ook geen Betta's . beter blijft ik bij wat ik nu heb en niet snel dood gaat. ik vind de koperzalmen erg leuke visjes. ze zwemmen snel achter elkaar aan en zijn levendig. met black mollys heb ik begrepen dat je een man en een vrouw moet hebben al wil je er 2 houden? ze zijn nogal agressief. die van mij is ook echt een plaaggeest voor andere vissen.
 
Het zijn ook geen moeilijke vissen, maar niet moeilijk wil zeggen: vergevingsgezind.
Er is een verschil tussen ze in leven houden en ze goed verzorgen.
En in leven houden wil dus niet zeggen dat men ze ook goed verzorgt.

Dat werkt ook andersom.
Als ze zomaar dood gaan wil dat niet zeggen dat je ze niet goed verzorgt.
En als ik het zo lees mankeert er aan jouw verzorging bijzonder weinig, als het niet niets is.

Het probleem is dat het visje zo populair is dat er verschrikkelijk mee doorgefokt is.
De guppen van nu zijn niet meer te vergelijken met die van de jaren 70 / 80 en ook nog wel negentig.
(Ik heb als kind (begin jaren 70) een keer een opkweekbakje, waar de vissen in zaten tijdens het verschonen van de grote bak, s'nachts in de vensterbank laten staan.
Vergeten...
Een ouderwets huis, met enkel glas, waar de bloemen op de ramen stonden omdat het 's nachts zo hard gevroren had.
Het moet dus bijzonder koud geweest zijn in dat bakje.
Alle visjes leefden nog.
Dat hoef je met de huidige generatie guppen niet meer te proberen.)

Ik begin te vermoeden dat je gewoon pech hebt gehad.
De winkel heeft waarschijnlijk een slechte "batch", zogezegd, gehad.
Nou de winkel heeft eerder een slechte kweker vermoed ik zo! ik heb de guppen niet tegelijk genomen. ze komen uit verschillende lichtingen maar wel van dezelfde kweker. en ik weet nog dat ik in het begin nog geen heater had en het winter werd de visjes die ik nu nog steeds heb zaten weken in water wat 12 graden was . ik snapte toen niet waarom ze niet meer wilden eten. tot ik besefte dat het water te koud was en een heater kocht .maar op 1 corydoras panda na hebben ze het allemaal overleeft en heb ik ze nu na 3 jaar nog allemaal. en de algeneters zijn helemaal sterk. eentje had ik het huisje van uit de bak gehaald om schoon te maken en op de vloer van de kamer gezet. ik was echt in de veronderstelling dat hij er niet in zat. bleek dus dat die er na ruim een kwartier toch uit was gekomen. lag op de grond te spartelen. snel terug gegooid maar dat is nu precies een jaar geleden en hij heeft er nooit wat van gehad. ancistricussen kunnen dus best lang zonder water. maar die fout ga ik nooit meer maken. ik had de schrik van mijn leven op dat moment.
 
12 graden is echt het allerminimumst.
Dan gaan ze in een toestand waarvan me de naam even ontschoten is.
Volgens mijn heet het zoiets als 'in lethargie gaan'.
Alle systemen op pauzestand zodat de kans op overleven groter wordt.

Kikkers kunnen in die toestand zelfs ingevroren in ijs overleven.
Een gup uit die toestand krijgen is een vak apart.
Moet echt graadje voor graadje gebeuren en dan is de kans nog niet groot dat ze het redden.
Dus je hebt mazzel gehad.
 
Ik koop geen Guppen meer. en ook geen Betta's . beter blijft ik bij wat ik nu heb en niet snel dood gaat. ik vind de koperzalmen erg leuke visjes. ze zwemmen snel achter elkaar aan en zijn levendig. met black mollys heb ik begrepen dat je een man en een vrouw moet hebben al wil je er 2 houden? ze zijn nogal agressief. die van mij is ook echt een plaaggeest voor andere vissen.

Prima toch? Medaka oftewel Japans rijstvisjes zijn bijzonder tolerant. Qua man/vrouw verhouding voor molly's zou ik hetzelfde doen als met guppen. 1 man = minimaal 2 vrouwen. Als je er 2 wilt houden, kan je beter 2 mannen kopen.
 
Interessant en wil ik graag op reageren. de mannen guppen met lange staarten leefden bij mij langer. de vrouwen met korte staarten korter.
Daar kan ik wel op terug reageren. Waarschijnlijk ben ik daar niet duidelijk genoeg in geweest. Want ik heb niet vermeld dat ik met deze uitspraak me op de mannen richtte. In het algemeen hebben siergupvrouwen van nature al een kortere staart t.o.v. de siergupmannen die over een groot-, lier- of zwaarstaartige (en andere vergrote vinnen) beschikken. Er zijn tegenwoordig wel siergupstammen waarbij een gupvrouw wel over grootvinnigheid beschikt. Doch dan spreken we over het hoger segment die veelal in het showgebeuren vallen. Een gemiddeld huishouden heeft daar niets mee te maken. Dat vrouwen eerder sterven heeft veelal te maken met de energie die ze moeten leveren met het meetorsen van de zwangerschappen, hetzij in veelvuldige vorm danwel in zware zwangerschappen. Dat kost een vrouwtje veel meer energie.
misschien is mijn bak voor guppen te groot?
Formaat van een bak zou niets uit mogen maken op de sterfte van guppen tenzij je er veel te veel in zo'n bak hebt zitten.
ik heb er 2 gehad die op de bodem lagen met een kapotte zwemblaas??
Een zwemblaasprobleem kan helaas altijd voorkomen. Zelfs in e beste bakken. En een zwemblaasprobleem kent meerdere mogelijke oorzaken.
al mijn Guppen werden erg dik terwijl de andere vissen dat niet zijn.
Daar kunnen meerdere redenen aan ten grondslag liggen, zoals overvoeding (als ze sneller bij het eten zijn t.o.v. anderen dan kan dat heel goed), kan een probleem in het water zijn waar juist net de guppen vatbaar voor zijn, het kan ook iets inwendigs zijn en of dat dan besmettelijk voor andere guppen is of niet is dan een tweede. Daar moet meer informatie om de hoek komen kijken om daar een fatsoenlijk antwoord op te kunnen geven.
Ik dacht dat Guppen juist beginners visjes waren en makkelijk? althans zo word het verteld op internet en in de winkel.
Dat is jammerlijk genoeg niet altijd zo. Ik kan je uit ervaring stellen dat ik hier ook guppen heb die een echte gebruiksaanwijzing nodig hebben.
Er is een verschil tussen ze in leven houden en ze goed verzorgen.
Dat is juist weergegeven...! (y)
Nou de winkel heeft eerder een slechte kweker vermoed ik zo! ik heb de guppen niet tegelijk genomen. ze komen uit verschillende lichtingen maar wel van dezelfde kweker.
Als je vissen in het algemeen koopt via diverse winkels, wil dat niet zeggen dat ze niet gelieerd zijn aan elkaar. Want desbetreffende winkels kunnen dezelfde leverancier hebben. Je zou dus verwante vissen in huis kunnen halen via meerdere winkels. Maar verschillende groothandels kunnen ook zaken doen met dezelfde fish farms. Het is dan altijd de vraag in hoeverre zijn mijn vissen aan elkaar verwant waardoor de bloedlijn zwakker is geworden.
het winter werd de visjes die ik nu nog steeds heb zaten weken in water wat 12 graden was .
Bij zo'n watertemperatuur gaat het metabolisme omlaag en worden ze minder actief danwel geheel inactief. Tenzij ze al wat maandjes buiten zijn gehouden en gewend zijn geraakt aan al die fluctuaties in de weersomstandigheden. Dit laatste is een stukje eigen ervaring.
 
Bedankt voor de antwoorden. allen zijn de Vrouwtjes bij mij in de bak nooit zwanger geweest. ik zette ze erin toen het laatste mannetje al op de bodem lag met een kapotte zwemblaas. de winkel adviseerde mij er een paar vrouwtjes bij te stoppen dan zou hij wel weer gaan zwemmen maar was niet het geval. een week later ging hij dood en kon nooit bij de vrouwtjes komen.
 
Bedankt voor de antwoorden. allen zijn de Vrouwtjes bij mij in de bak nooit zwanger geweest. ik zette ze erin toen het laatste mannetje al op de bodem lag met een kapotte zwemblaas. de winkel adviseerde mij er een paar vrouwtjes bij te stoppen dan zou hij wel weer gaan zwemmen maar was niet het geval. een week later ging hij dood en kon nooit bij de vrouwtjes komen.
Ik blijf het wel zeggen dat commerciële guppen in de regel minder sterk zijn dan die bij een serieuze guppenkweker.
Of jouw gupvrouwen nooit zwanger zijn geweest is een tweede verhaal. Want voordat je ze kocht, kunnen de al gepaard hebben met mannen in de winkel, groothandel of bij de fish farm in kwestie. En als ze gepaard hebben, houdt dat niet per definitie in dat ze per direct zwanger zullen zijn. Daar gupvrouwen zaad langer dan een jaar kunnen opslaan, kunnen ze alsnog zwanger raken. Het is aan het vrouwtje zelf of ze 1 of meerdere zaadpakketjes die opgeslagen liggen in de plooien van de eileider loslaat om haar eitjes te kunnen bevruchten. de aangeschafte vrouwen kunnen ook reeds eerder al zwanger zijn geweest eer ze in de winkel terecht kwamen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan