Steeds meer algen

W

w3bcr4wl3r

Guest
Haai,

Langzamerhand begint de bak wat voller te komen, merk alleen met het voller worden, dat ook de algen gaan toenemen.

Geef sinds 2 weken weer plantenvoeding van aqbemesting en sinds een kleine week zitten er 3 nieuwe lampen in.

2 x 865 en 1 x 840 en een oudere plant color 4900k.

De lampen staan 8.5 uur per dag aan ( alle 4 )

Ook geef ik bio co2

waterwaarden :

ph: 7
kh:8
gh:12
fe:0.5
po4:0.5
no2:0
No3:15
co2:31mg
Temp:24

Plantenvoeding geef ik nu : 18 ml al heb ik het gevoel dat ik met de nieuwe lampen op sterk belicht + co2 zit dus wel naar de 6-8 ml / 100 l mag. Dus een 25 ml / week.

Nu zie ik dat de po4 wat laag is. Fe is langzaam stijgende. Ging van 0 naar 0.25 afgelopen week naar 0.5 nu. Sinds ik plantenvoeding bijgeef.

De meting hierboven is gedaan VOOR de waterwisseling. Ben nu bezig met het onderhoud, daarna voeg ik weer toe en meet 2 uur daarna nog eens. Zal dus goed kunnen dat de voedingstoffen op t einde van de week ver op zijn en ik eventueel meer moet gaan toevoegen?

Zie onderstaande foto's:

Draadalg:





Planten worden bovenin bruin :



Dikke zwarte alg in mos:



Dezelfde alg op het bakje co2:



en wat ik gek vind, ook dezelfde alg, overal plukjes
moeilijk te zien, in de bodem. en een heel aantal.



Nu denk ik zelf de voeding is te min. Zit nu met 3 nieuwe lampen erboven, dus sterk verlicht. 4 lampen zijn 8.5 uur aan. Zal ik de voeding verhogen na de waterwissel na 25ml?

Zal straks na de wissel ook nog eens meten, aantal uren erna.
En dan vooral po4 want die was normaal altijd 1.
 
Misschien te veel geweest om 3 lampen in 1x te verwisselen? Heb je ook je stroming aangepast? Draadalg kan ook door wijziging van je uitstroom opkomen.
 
Dat zou idd kunnen, heb 2 weken geleden de eerste nieuwe erin gezet.

En afgelopen week de 2 andere nieuwe.

Qua voeding zat ik nog altijd op normaal belicht + co2. Dus 18 ml.

Dat terwijl het bij sterk belicht+co2 toch zeker 25 ml had mogen zijn.
 
Loop zelf al een tijdje met draadalg en ben nu juist wat minder voeding erin gaan doen. Zie het nu ook wat afnemen. Echter gezien je al aangaf juist weer begonnen te zijn met voeding, zou het kunnen dat je planten zich nog moeten aanpassen aan de voeding en de alg dus sterker is.
 
Algen(heb ik geleerd)is ergens een gebrek.
Zien je snelgroeiers nu zo geel, of is dat de foto?

Als dat zo is heb je m.i. een gebrek aan ijzer.
Medeforummers, wat denken jullie?

Gr. Rob.
 
Nee, de snelgroeiers zijn groen, alles is mooi fris groen.

Denk dat het een combinatie is van licht intensiteit veranderd op korte tijd
van lampen die op waren naar 3 nieuwe en de bijbehorende bemesting, bij de hoeveelheid
licht, welke te min was, zelfs bijna de helft maar.

Dat er een ijzer tekort is zou kunnen komen dat ik pas 2 weken weer toevoeg. Was 0, nu 0.5

Ook fosfaat is wat laag, daarom misschien zoals boven al geschreven, misschien te weinig toegevoegd
en op einde van de week, alles al op.

Heb voor deze week 25 ml toegevoegd. Zal straks of morgen nog eens meten. Dan zien we wel
verder.
 
Ik zie dus penseel en draadalg en die zijn beide meestal een tekort van de co2.
Je kunt dus de co2 opvoeren want in mijn lijst zit je op 23,7mg.
Dus wijkt af van de jouwe zie ik.
Ik mag aannemen dat je stroming goed is en onveranderd.
Dus ik denk dat de nieuwe lampen wellicht wat meer licht geven en er dus wat meer co2 nodig is.
Beide algen zijn namelijk co2 gerelateerd. Je hebt het licht al niet te alng aan dus dat is in orde.
Ook kun je veel drijvers er boven doen waardoor de vraag ook zal afnemen.

Ben benieuwd naar de waarden na de verversing.
Je Fe moet met 0,5 meer dan voldoende zijn hoor.
Probeer zoveel mogelijk de alg te verwijderen.
 
ph: 7,5
kh:8
gh:12
fe:0.5
po4:1
Temp:24

Ph is na waterwissel naar 7.5


zoals je boven zei klopt 7 en 8 is 23.7

ik keek op de sera bijsluiter tabel en hier stond 31.

Als ik nu kijk op 7.5 en 8 kom ik schrikbarend laag.

co2 van 8.5 ?????
 
Ja maar na een wissel moet de co2 nog bijtanken toch??
Ik denk dat die co2 over enkele uren wel weer een stuk hoger zal zitten.
Als ik ververs dan is de co2 ook stukken minder omdat het verversingswater bijna geen co2 bevat.
Ph zal dus wel weer zakken verwacht ik.
Toch wat licht gaan dempen met drijvers of een groter bakje gaan gebruiken nu.
Dan is er meer co2 voorhanden en dat is wellicht voldoende.
 
Dat klopt, maar dacht na 3 uur dat ie toch al wat was bijgelopen.

Zal morgen nog eens meten, ph en kh en dan zien wat ik heb.

Als je denkt dat ik een groter bakje nodig heb dan ga ik eens kijken
of ik iets qua formaat kan vinden, volgens mij zat ik nu aan 1% opp.

Als het goed is krijg ik volgende week enkele drijvers ( thanks An :) ) maar die zullen
zich toch eerst nog eens moeten vermeerderen.

Dus waarschijnlijk is dan een groter bakje wel ideaal.

Wel raar dat de tabel op de sera beschrijving afwijkt van de tabel die ik
van t net heb.

Wel fijn eigenlijk om te weten dat beide algen co2 gerelateerd zijn. Daar is in ieder
geval makkelijk iets mee te doen, bedankt voor je hulp zo ver. :thumbs:
 
Vanmorgen opnieuw gemeten en kom nu op een ph van 7 en een kh van niet hoger dan 6.
Vreemd eigenlijk, want gisteren kwam ik voor en na de waterwissel uit op 8 en vorige
keer, dat was 2 maanden geleden, ook op 6. Dus, de co2 was ver op aan t einde van de week, en
de kh ging omhoog. Nu de co2 een nacht heeft gelopen zit ik weer op mijn "standaard" kh van 6.

Heb 3 keer gemeten en bleef 6.

Kijk ik nu in de tabel kom ik uit op 17.8mg/ltr.

Denk idd dat dit wel wat hoger mag. Kan niet nauwkeuriger meten dan op .5 want als de
ph zelfs 7.2 is, zit ik nog maar op 11.3mg/ltr

Zal dus een groter bakje gaan voorzien.

Vorige keer ben ik uit gegaan van 1%, zal nu kijken voor een bakje van tussen de 1.5 en 2%
van de oppervlakte.
 
Het rare is volgens mij dat co2 nauwelijks invloed heeft op de kh. Wel op de ph namelijk.
Dus hoe die zo kan zakken weet ik niet.
 
Het het gelezen, en das in ieder geval duidelijk, bedankt!

Weet niet waarom het gisteren 8 was, na een aantal keren meten.
Ook voor en na de waterwissel was hetzelfde.

De laatste maanden heb ik om de maand gemeten en kwam ik altijd uit op

07-01 : 7
28-03 : 6
19-04 : 8 - 8 - 8
20-04 : 6 - 6 - 6

Kh van kraanwater is ook 6.



Zou toch laten zien dat indien de ph daalt, zoals bij mij. Zou de kh stijgen. Maar deze is ook gedaald :p

Ga in ieder geval een groter bakje maken. Heb een heel aantal van die dingen
maar niet veel wat in de buurt komt van iets groter, word dus even zoeken :)
 
Tja ik snap die fluctuatie van je kraanwater niet hoor. In zo n korte tijd zoveel veranderde waarden.
Want tja bij een kh van 6 heb je een heel ander co2 gehalte dan bij een kh van 8.
Zo ben je bijna verplicht om wekelijks te meten.
Wat geeft je leverancier aan (weet je dat toevallig)??
 
Als ik op de website kijk http://www.wml.nl/nl-nl/158/5909/waterhardheid.aspx

dan kom ik uit op



Dit is dan de Gh want ik meet zelf 11-12.

Dan weet ik niet waar ik de KH vandaan moet halen.

En een fluctuatie is er niet echt. Ik heb 1 x gemeten aan de kraan, en dat was 3 x 6.

In de bak was het 3 x 8 gisteren en in de maanden ervoor 6 en 7.

Ook de bak was vandaag 6.
 
Ja ik bedoel daar ook meer mee de laatste maanden hoor. eerst 7 dan 6 dan 8 en dan weer 6.
Als ik bij mijn waterbedrijf kijk dan geven ze een kh van 10 op terwijl ik met 3 verschillende merken een kh van 5 meet.
Vroeger was dat 7 maar we kregen vorig jaar een brief dat we op een ander punt ofzo aangesloten zouden worden en vanaf toen is de kh 5. Wel altijd 5 als ik het meet moet ik zeggen.

Maar ja dat het bij jou tussen de 6 en de 8 heen en weer gaat is vrij lastig moet ik zeggen want dan blijf je er op inspelen he.
Ik zou een ph proberen te krijgen van 6.8.
Dan zit je met jou kh van 6 tot 8 op een co2 ergens tussen de 27 en 36mg.
Ik zit hier ook een co2 van 35mg.
 
Weet het verhaal van de gh ook niet echt. Meet in de kraan 12 en in de bak 12. Terwijl ze toch iets meer aangeven dan 10.

De KH kan ik er niet vinden.

Heb een bakje gevonden denk ik.

Zat op 1.3%

1500 x40 / 100 : 60 ( was 10x8 ) word dan 14x9

Is net iets groter en zou dan van 1.3% naar 2 % gaan.

Zal dit eens gaan gebruiken en zien wat het met de ph doet.

Kan de waarden enkel meten in .5 dus zullen zien wat ik kan doen :)
 
Ja ik zou wel een paar keer testen hoe hoog het gaat uitpakken hoor. Voor alle zekerheid dus.
Maar die waarden die ze aangeven, is dat niet de KH??
Tja beetje lastig meten he als je alleen de waarden per 0.5 kunt zien.
Daarom heb ik destijds een ph pen gekocht want dan meet je wat preciezer.
Maar ja die investering moet je willen en kunnen maken.
Ach als alles een beetje stabiel is en je je bak kent dan is vaak meten ook niet nodig.

Edit: wat ke kunt overwegen is wellicht een continutest te kopen. Die van JBL vindt ik wel ok en de vloeistof is niet al te duur er weer bij te kopen.
Dan heb je in ieder geval een redelijke indicatie.
 
Ik zal het in ieder geval een aantal keren testen in de loop van de komende dagen.

Ook de vissen in de gaten houden.

Lijkt me sterk dat de 10.4 een kh is? Want uit de kraan meet ik een kh van 6 en een gh van 12.

Kom dus dichterbij de gh dan ik ooit bij de kh zou komen. Zal dan toch echt de GH zijn.

Zal eens kijken wat zo'n continu test kost. Die investering willen is een feit, kunnen is wat anders :)

Ook wel raar dat ik niet gewoon een tabel kan vinden per regio wat de waarden zijn. Andere waarden zijn
toch net zo belangrijk uit de kraan. In belgie bij mijn vriendin zit er bijvoorbeeld nog chloor in, en hier
is dat verboden. Misschien zoek ik niet goed, maar ga ze iig een mail sturen om me te voorzien van
de waarden van deze regio.
 
Tja maar hier geven ze ook 10kh op terwijl het maar een kh5 is hoor.
Ik kan bij ons wel zo n lijstje vinden maar die zijn ook ingewikkeld hoor. Althans voor mij :O
 
Bakje zit erin. Was weer een gepriel.

Zal het in de gaten houden.

Bedankt alweer !

:petjeaf:
 
Viel me op dat de vissen een stuk sneller ademden vanmorgen.

Ph gemeten en deze zit rond de 6.5

Met een Kh van 6

Ga ik uit van 6.5 ph kom ik op 56mg/l
Indien ik uitga van 6.7 word het 35 mg/l

Lettend op de vissen is het te veel, dus zal het eerder
tegen de 50 aan zijn.

Zoals al gezegd, kan enkel meten op 0.5 en een continutest zit er even niet in.

Heeft misschien ook wat met de kleur van de cichliden te maken?

Hang het oude bakje er voorlopig even terug in en een dubbele bruissteen tot het wat gezakt is.
 
Blijf de draadalg verwijderen zo veel als ik kan. Das niet schokkend veel werk.

Wel nog even een vraag over deze plant.



Wat is dit bruine bovenin. Zit echt alleen helemaal bovenin.

Is het een alg of een verkleuring doordat het zo dicht onder de lamp hangt.

Aangezien het ene bakje te groot was, zie post hierboven, is het misschien aan te raden om een bakje te zoeken ertussenin?
 
vermoedelijk zijn 4lampen 8uur aan teveel voor bio-co2

je omgekeerd bakje moet je dan veel te groot maken waardoor je vissen het lastig krijgen door oplopende co2 waarde tijdens de onverlichte uren ,oplossing hiervoor is beluchten of extra stromingspompje tijden de onverlichte uren waardoor er voldoende zuurstofgehalte in het water behouden blijft en de co2 waarde niet extreem kan oplopen

andere oplossing zonder het bakje te groot te maken is de lampen per 2 schakelen
-4tal uur met enkel de 2 achterste lampen :bv 12-16uur
-2uur met 4 de lampen :bv 16-18uur
-4tal uur met enkel de 2 voorste lampen :bv 18-22uur

ook de po4 waarde zie ik liever iets hoger(+-2) dan je huidige 0,5

ps
op je laatste foto roetalg
 
Ik heb de 4 lampen altijd aangehad. En zonder het geven van voeding groeide t wel, maar niet
"vol". Nu heb ik in een korte tijd veel veranderd, zou dat het probleem niet kunnen zijn. De aanpassing?

Ik ben sinds een aantal weken weer voeding aan t geven EN ik heb in diezelfde weken 3 lampen
verwisseld. Aangezien de andere helemaal op waren, was het aan intensiteit duidelijk te zien
dat dit nodig was.

Zou ik in korte tijd niet te veel veranderd hebben, dat dit nu gebeurd?

Ik merk ook dat ik gisteren foutief was. De vissen ademen nu ook een heel stuk snellen.
Waarschijnlijk ook de reden die je aal aangeeft, de co2 ondanks dat het nu weer met
hetzelfde kleine bakje is en er heel wat meer planten instaan, de co2 waarschijnlijk te
hoog oploopt.

En dat laatste,roetalg. Heb ik dat nu weer. De extreemste er uit?

Ondanks dat ik weet hoeveel verstand je er van hebt, twijfel ik aan de roetalg. Elke plant op die hoogte is namelijk roder. En belgisch groen word toch rood bovenin bij voldoende licht. Ook een ander plantje, waar ik de naam nu van kwijt ben. Zou ook rood worden met voldoende licht, en ook deze begint pas op dezelfde hoogte. Dezelfde plant als op de foto, staat aan de andere kant van de bak, heeft ook op exact dezelfde hoogte deze rode kleur. Dus het is bijna een lijn. Dan lijkt me roetalg toch sterk, eerder aanpassen aan de verlichting? Als ik em weg knip, en t nieuwe groeit aan, word ook enkel dat weer deze kleur.
 
Paar foto's

Alles boven een lijn kleurt roder. Nu ben ik echt benieuwd of dit niet door de pas vernieuwde verlichting kan komen.







 
webhond zei:
Blijf de draadalg verwijderen zo veel als ik kan. Das niet schokkend veel werk.

Wel nog even een vraag over deze plant.



Wat is dit bruine bovenin. Zit echt alleen helemaal bovenin.

Is het een alg of een verkleuring doordat het zo dicht onder de lamp hangt.

Aangezien het ene bakje te groot was, zie post hierboven, is het misschien aan te raden om een bakje te zoeken ertussenin?

cabomba die goed groeit, en voldoende licht en ijzer heeft, wordt rood/bruin aan de bovenkant.
Dit is juist hartstikke goed.

Gr. Rob.
 
RobB zei:
cabomba die goed groeit, en voldoende licht en ijzer heeft, wordt rood/bruin aan de bovenkant.
Dit is juist hartstikke goed.

Gr. Rob.
Dit is geen cabomba :)


limnophila sessiflora

Maar ook hier bv, is ie boven rood.

http://www.youtube.com/watch?v=HLeo2AGwtpA

Belgisch groen heeft dezelfde eigenschap

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... mber=93269

en het plantje wat ik van Ronald V heb overgenomen, volgens mij ook.

Edit



Dit is em in zijn bak, en ook hier is ie bovenin rood.

Gezien de groene vingers van Triple zou ik em zo op zijn woord geloven als ik niet denk dat dit een normaal verschijnsel is en geen roet alg.
 
In eerste instantie zou ik zweren dat het cabomba is, maar nu ik een groter overzicht zie, ben ik het met je eens.

Gr. Rob.
 
webhond zei:
Gezien de groene vingers van Triple zou ik em zo op zijn woord geloven als ik niet denk dat dit een normaal verschijnsel is en geen roet alg.

:oops: ik heb je duidelijk goed doen schrikken ;) je hebt het juist bij voldoende licht en plantenvoeding worden de toppen van sommige planten bruin/rood .

ik dacht aan roetalg omdat de overgang van groen naar de bruine kleur me verdacht leek

roetalg kan net zo'n bruine kleur hebben en als je erover wrijft komt deze gemakkelijk los
 
Webhond kreeg de schrik van zn leven Rinzo ;)
Maar goed zo n rot soort alg heeft niemand graag in zn bak natuurlijk.
 
Tja, eerlijk gezegd, had er de pest in :rolleyes:

Denk nu groeit t eindelijk , nieuwe lampen, bemesting... gaan met die banaan.

En dan dat :)

Maar goed.

Enig idee verder dan, verlichting, voldoende? 8.5 uur of toch schakelen.

Bemesting 25 ml per week.

Co2 bakje denk ik niet groter maken, eerder een bruissteentje 's avonds erin aangezien de vissen 's ochtends zeer snel ademen en zelfs de cichliden aan de oppervlakte zitten?

na 10 min bruissteentje is alles weer ok, tenminste, dan ademen ze normaal. Denk dat hierdoor ook alle mini corys zijn gestorven.

Wil graag een lijn aanhouden nu alles aanwezig is. Ook al weet ik dat hier geen lijn op te trekken is maar overdrijf ik niet of doe ik net iets te kort ergens mee?

Zal zo meteen nog eens alles meten.

Bedankt voor de schrik trouwens, je bent er alleen 24 dagen te laat mee, was een goeie grap geweest :p
 
bij gebruik van bio-co2 heb je 2 belangrijke momenten
dit is het
- begin van verlichtingperiode dan is de co2-waarde het hoogst
-einde van verlichtingperiode dan is de co2-waarde het laagst

hou een (veilige) max van +-30mg/l en min van +-15mg/l

indien je bv na 4 uur verlichten reeds op de minimum waarde zit heb je een teveel aan licht

dan is het zeker aan te raden om de verlichting te dimmen of lampen per 2 te laten branden (mijn eerder voorgestelde licht schema)
 
Terug
Bovenaan