Steeds meer algen

po4 : 0.5
Fe: 0.5
Ph:Stuk dichter bij 7 dan 6.5 maar weer geen 7. Dus denk 6.8 / 6.9
Kh:7

En dan zou ik nu bijna halverwege verlichting tussen de 26 en de 32 mg zitten.


Zal dan eens wat vaker de ph en kh meten, begin en halverwege verlichting. Kijken wat
de waarden dan zijn.

Denk wel dat groter maken geen optie is aangezien de vissen wild worden. Zou dan weer
een bruissteentje moeten toevoegen oid en dan kan ik 's ochtends weer met een veel te
lage co2 zitten bij de start.

Het was nl duidelijk dat er na 10 min met 2 bruissteentjes niks meer aan de hand was
met de vissen.

Ook ben ik al aan t rondkijken voor een continue test maar die zal nog even moeten
wachten.
 
Misschien is het een optie om toch het grotere bakje te nemen en dan als het donker wordt de fles los te koppelen??
Maar ja het risico dat je zoiets vergeet is natuurlijk wel aanwezig.
 
zelf hou ik po4 en no3 waarde liefst iets hoger al is je huidige 0,5 reeds voldoende
 
jessicapilon zei:
Misschien is het een optie om toch het grotere bakje te nemen en dan als het donker wordt de fles los te koppelen??
Maar ja het risico dat je zoiets vergeet is natuurlijk wel aanwezig.

ook hiervoor heb je enkele mogelijkheden

werken met je 1% bakje en een extra stromingspompje samen schakelen met je verlichting die gericht is naar de co2 bel onder je omgekeerd bakje (co2 gehalte kan dan niet oplopen tijdens de nacht maar wel naar einde verlichting toe)

of met je 2% bakje werken en dan een extra stromingspompje richten net onder het wateroppervlak tijden de onverlichte periode zodat er voldoende gasuitwisseling dan heb je eenhoog o2 gehalte en +- stabiele co2 gehalte tijdens de nacht
 
Zou em idd kunnen loskoppelen met een eventueel terugslagventiel erop. Dan word de fles niet drukloos
en loopt ie meteen weer bij aankoppelen. Alleen de vraag of dat nut heeft aangezien de verlichting om
22.30 uit gaat en dan binnenkort de co2 weer aan moet vanaf 07.00 uur. Mocht ik dat eens vergeten zit ik
een dag zonder co2, of andersom, vergeet ik af te koppelen, een te veel aan co2 maw schommelingen.

Nu zie ik ergens iets staan ( van triple ) dat me weer aan t denken zet.

profito 125% weekdosis (hogere dosis geeft groene stof alg op de ramen en moet ik wekelijks ramen reinigen nu duurt het +-2 weken voor ik aanslag zie)

po4 +-2(bij lager dan 1mg/l krijg ik groene stippelalg)

Bron

Mijn raam word ook heel snel weer groen ( stof alg ) en eerder had ik nergens last van.

Zou dit dan kunnen betekenen dat die bemesting van 25 ml niet te veel zou zijn of is die vergelijking te makkelijk gemaakt?

De raam zit ook vol met groene stippels zoals het omschreven word

groene stippelalg meestal zit je dan met een tekort aan fosfaat of co2 of beide

Bron

Fosfaat is met 0.5 sowieso al niet hoog.

Dan zou ik misschien eerder aan een fosfaat tekort denken dan een co2.


En toch eventueel een overschot aan voeding?

Of denk ik nu te eenvoudig.



---------------------------

Edit: was zo bezig met zoeken en post maken dat ik je reactie nog niet had gezien.

Een eventuele uitstroom of een bruissteen op een timer kan natuurlijk ook.
 
Ik zou de fosfaat in ieder geval ook verhogen.
Maar draadalg is wel een indicatie voor co2 tekort hoor.

Ik heb met een dubbele dosis Profito of plantenvoeding geen last van groene ruiten hier. Ik doseer dus nog meer dan die 125%. Zal ook wel afhangen aan wat er opgenomen wordt.
Maar als zowel je po4 als co2 goed op orde is zal je hier geen last van moeten hebben.
Volgens mij is er over de groene Dustalg die jij bedoeld nog een boel onbekend. Dit heb ik in ieder geval weleens gehoord.

Het nadeel is wel als je de fles loskoppelt dat je het zeker niet moet vergeten en dat vergt weer discipline dus.
Maar het zou wel kunnen werken omdat er s nachts geen co2 toevoer is.

Edit: ik lees net de post van Triple en die mogelijkheden kun je ook doen dus.
 
Ik denk ook dat het een goed idee is om de po4 te verhogen dus zal eens kijken bij
aq bem.

Zie ook hier en daar gaten in de bladeren vallen, en ook dit is een teken van te laag po4 als ik t goed heb?

Wat de co2 betreft weet ik het nog niet. Aan discipline zal het niet liggen, meer aan t feit dat het automatisch
zou moeten lopen. Bij werken volgende week ben k om 07.00 uur de deur uit, als dan de co2 al aangaat, is er nog
dik 6 uur voor het licht weer aangaat. Dat heeft geen nut. Dus zal iets moeten bedenken met een bruissteen op
timer oid.


Wel is de baardalg zich aan het uitbreiden en zit nu ook op de valisneria. Dan zal er toch nog een tekort zijn. En
dat moet dan toch co2 zijn.

Ach ja, we komen er wel, langzaam maar zeker.

Zou het goed zijn om de Fe ook te verhogen, of iets anders nog erbij te doen. Dan hoef ik niet 2 keer verzendk te betalen bij aq bem.
 
als je toch nog moet bestellen zie ik als basic plantenvoeding

sporenelementen indien verijkt met fe=ijzer hoef je geen fe apart te kopen

kaliumnitraat en kaliumfosfaat om npk tekorten te voorkomen

altijd leuk om easy carbo of gelijkaardige in huis te hebben om anti-algkuurtje of co2 tekort op te vangen

ook verrijken van de bodem via lateriet of kleibolletjes bij de wortels van moerasplanten raad ik aan.
 
Thanks voor t lijstje.

Zal er eens voor gaan kijken.

Zie dat als ik stockoplossingen ga kopen, ik ook een weegschaal moet hebben.

Dus dat word volgende week pas dan. Kan je zo'n stockoplossing lang bewaren?

Zie ook dat je ze niet samen mag toevoegen, eerder met uren ertussen.

Heb vannacht iig al eens de co2 afgekoppeld. Vissen waren veel rustiger vanmorgen.

Ook valt het me mee met nieuwe aanvoer, deze loopt weer binnen 20 min.

Zal eens gaan bedenken hoe k dit het beste kan aanpakken. Denk dat als
er voor in de nacht een oplossing komt, dan toch voor het grotere bakje ga.
Zeker omdat de bak langzaam toch ook voller en voller word. Een
optie bv kan toch ook zijn 3e slangetje in het bakje aanbrengen.
En dat dan "knijpen" en op een timer zodat er in de nacht een
snellere aanvoer is van de luchtbellen dan van de co2 bellen?

Dit natuurlijk dan pas nadat de verlichting uit is en dan tot de
planten weer open gaan 's ochtends.

Plantenvoeding is trouwens pas aangeschaft, en bevat sporenelementen. Hier kan ik nog geruime tijd mee voorruit.

Dus ga dan voor de standaard fe.

Verlichting was trouwens een grote factor. De groei is nu VEEL
compacter.

Nu tijd om de rest aan te pakken :)

Zag gisteren dat de prijzen waren gedaald, nu weer alles normaal. Rare intervallen daar. Scheelt ook weer een paar euries.
 
Beide algen breiden zich uit. En behoorlijk snel.

Ook is duidelijk te zien dat er snel gaten en bruine plekken komen in de planten.
Mede in de laatst nieuw aangeschafte rode, dat is in 2 dagen gebeurd.
In t sterrenkruid zaten ze al wat langer.

Vallisneria groeit zo goed als niet meer, moet wel zeggen dat ik em nog eens verplaatst
heb een tijdje terug maar toen deed ie ook al niets meer. Net na plaatsing ging ie als een gek. Nu zo goed als niks meer. De nieuwe die nog groeit is gegolfd en lijkt alsof er deuken in zitten.
Steeds meer bladeren hiervan gaan ook kapot, niet verslijmen maar breken als het ware en daarboven
gaat dan alles kapot.

Nu ga ik wat poeders bestellen deze week maar was benieuwd wat ik moet zo meteen na de
wekelijkse wissel. Zodat ik een week inga MET alle veranderingen en niet weer iets aan pas. En dan bedoel ik voornamelijk de co2 toevoeging en de dosering plantenvoeding.

Co2 heb ik nu 2 dagen 's avonds uitgeschakeld bij het uitgaan van de verlichting. Maar
dit zie ik me niet elke keer doen. Ook lijkt me dat dit niet goed is gezien de uitbreiding
van de alg en de gaten in de planten. Zou dus het grote bakje weer moeten plaatsen. Denk met
toename van de planten dat er een duidelijk co2 tekort is ontstaan, het kleine bakje voldoet gewoon niet meer.

Nu weet ik niet of ik die 's avonds dan moet uitzetten cq beluchten. Meten blijft moeilijk dus zou de vissen in
de gaten kunnen houden de ochtenden erna. Lijkt me logisch dat ze sneller ademen indien de co2 oploopt in de nacht maar
is dit ook direct schadelijk, mede omdat ik merkte dat na aantal min bruissteen in de bak alles weer normaal ademde.
En dit was toen met de grotere bak. Dus of het nu echt ZO hoog oploopt dat t schadelijk is? Er is een rimpel aan de opp dus ook een uitwisseling.

Qua voeding zit ik op sterk verlicht en co2, er word dan aangeraden om te starten met 6-8 ml per 100l.

Gok ik dat ik een 350 liter heb na aftrek invulling bak geef ik nu 25 ml. Is dit genoeg of zou ik
meer geven. Ook voeg ik dit wekelijks toe aangezien dagelijks gewoon niet gaat lukken.

Paar foto's van de huidige situatie:














Begrijpend dat veranderingen in de bak tijd nodig hebben vind ik wel dat het sneller achteruit gegaan is dan dat dit waarschijnlijk gebeurd was zonder aanpassing. Dus doe ergens toch iets de verkeerde kant op. Dan denk ik EN te min voeding EN te weinig Co2.
 
Qua gaten zou ik zeggen een te kort aan een bepaalde voedingsbron.
 
Terug
Bovenaan