steigerhouten vijver boven de grond bouwen


R

ruudjuh92

Guest
hoi allemaal

mijn naam is ruud en ik woon sinds een week in een eigen huurhuisje in roosendaal.

nu ligt er een kleine tuin bij mijn woning.
deze lijkt nu meer op een gemeente perk en ik wil deze dus mooi gaan maken

nu wil ik achterin de tuin een vijver gaan maken van 3m x 1,5m x 0,5m

het is de bedoeling dat de omkasting van gebruikt steigerhout wordt gemaakt.

uiteraard doe ik dit meerdere malen behandelen met een doorzichtige buiten beits zodat het goed tegen vocht kan.

nu wil ik dus eerst een raamwerk van balkjes van 70mm x 50mm maken en hier aan de binnenkant underlayment platen tegenaan schroeven

hier komt dan het zeil in en daarna de steigerplanken aan de buitenkant ertegenaan.

echter heb ik hier een paar vragen over.

is mijn bouwwerk sterk genoeg, de planken zijn 30mm dik en dan de balken en platen

en aangezien de vijver volledig boven de grond komt vraag ik me af hoe dit in de winter zal gaan icm vorst en vriezen

gaan mijn vissen dan dood en moet ik dus speciale maatregelen nemen bij de bouw van de vijver

en als er bv ijs op de vijver ligt, hoe kan ik de vissen dan eten geven.

en kunnen hier kleine koi carpers in

en zo ja hoeveel maximaal

ik dacht zelf aan een stuk of 4

en kwa filterpomp
is een standaart pomp die mijn volume aankan met filter ingebouwd voldoende.

of moet ik dan ook van die filterbakken etc

uiteraard komen er ook zuustof planten in etc

ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen

gr ruud
 
Welkom Ruud,

Ik zou nog een gedeelte uitgraven want een diepte van 50 is niks,bv een cm of 30/40 de grond in.
 
Ik denk dat het aardig bol gaat staan.
3 meter is een lang eind zonder dwarsondersteuning
 
Nee 3 meter lengte zonder tussenondersteuning gaat idd niet werken maar begrijp uit het verhaal dat er wel iets van versteviging gemaakt gaat worden.
 
Hoi Ruud,

Vorig jaar heb ik ook zo mijn vijver gemaakt, door tussen je steigerplanken en underlayment isolatie te plaatsen kun je al e.e.a. isoleren voor de winter. Door middel van een luchtpomp je houd je een gat in het ijs, voeren in de winter hoeft niet.

Ik heb voor de balken geimpregneerd tuin hout gebruikt van 70x70.
De diepte is inderdaad wat ondiep zoals Seabit aangeeft, maar de balken heb ik net zoveel in de grond gezet als wat erboven uit gaat steken. Hierdoor krijg je een stevige bak in combinatie met je steigerplanken en je underlayment, vergeet niet dat er erg veel druk op staat.

Ik heb een hoekbak (zie foto) gemaakt welke tegen de schuur en schutting aan staat die een deel daarvan opvangen.

619181daftruckie_0_82_dscf0009.jpg
 
hoi allemaal

thanx voor de reacties

de lengte van 3 m wordt idd nog ondersteund met om de 50cm een staande balk naar onderen.
je kan het als een soort kozijn zien hier heeft het wat van weg.

ik kan hem idd wel uitgraven tot 40cm diep
echter zit ik dan wel met een probleem.

het is een huurwoning en als ik daar dus ooit weer weg zou gaan moet de vijver gegarandeerd weg en moet al het zand er terug in.

nu kan ik ons pa eens lief aankijken of ik het achter de bossen in zijn tuin mag gooien
daar heeft al eens vaker zand gelegen.
je ziet het daar toch niet want het is 1100m2 tuin bij ons pa.

maar weten jullie hoeveel koi karpers ik er dan maximaal in kwijt kan.

want als ik dan 40cm uitgraaf en de water hoogte boven de grond ophoog naar 60cm dan zit ik op een meter totale diepte.

de breedte kan dan eventueel naar 2m en de afmetingen worden dan dus 3x2x1m
6m3 dus


alvast bedankt

gr ruud
 
Dat zand niet weg brengen.
Maak er een heuvel van om je vijver heen.
Moet hij weer dicht,heb je het nog liggen.
 
Dat is te klein en te ondiep voor koi. Vissen die bijna een meter lang worden kan je niet in zo'n vijvertje zetten. Voor goudvissen kan het wel, hoewel ik denk dat je met maar 40 cm. onder de grond nog erg tricky bezig bent.
 
Jones zei:
Dat is te klein en te ondiep voor koi. Vissen die bijna een meter lang worden kan je niet in zo'n vijvertje zetten. Voor goudvissen kan het wel, hoewel ik denk dat je met maar 40 cm. onder de grond nog erg tricky bezig bent.

er zit 40cm onder de grond maar ook nog 60cm boven de grond he

dus totaal 1m diepte.
dat moet toch wel voldoende zijn voor koi karpers
 
Bertus zei:
Dat zand niet weg brengen.
Maak er een heuvel van om je vijver heen.
Moet hij weer dicht,heb je het nog liggen.

dat zal bij mij helaas niet meevallen.

mijn tuin is maar 4m breed en er moet ook nog aan beide kanten een rij met coniferen komen.

dus die 3m is van kant tot kant.

en de tuin is maar 5m diep
als ik een heuvel neerleg dan heb ik geen terras meer over

een goede suggestie maar in mijn geval helaas niet mogelijk

toch bedankt
 
ruudjuh92 zei:
Jones zei:
Dat is te klein en te ondiep voor koi. Vissen die bijna een meter lang worden kan je niet in zo'n vijvertje zetten. Voor goudvissen kan het wel, hoewel ik denk dat je met maar 40 cm. onder de grond nog erg tricky bezig bent.

er zit 40cm onder de grond maar ook nog 60cm boven de grond he

dus totaal 1m diepte.
dat moet toch wel voldoende zijn voor koi karpers
Hoe hoog het boven de grond zit maakt niet uit, het gaat erom hoe diep het de grond in gaat i.v.m. vorst in de winter.
 
ruudjuh92 zei:
Jones zei:
Dat is te klein en te ondiep voor koi. Vissen die bijna een meter lang worden kan je niet in zo'n vijvertje zetten. Voor goudvissen kan het wel, hoewel ik denk dat je met maar 40 cm. onder de grond nog erg tricky bezig bent.

er zit 40cm onder de grond maar ook nog 60cm boven de grond he

dus totaal 1m diepte.
dat moet toch wel voldoende zijn voor koi karpers

Persoonlijk vind ik 4,5M� zwemruimte te weinig voor koi, deze zou toch meer plaats moeten hebben.
De bak is dan wel 1M diep, maar je vult hem toch niet volledig tot boven met water en laat ons zeggen dat je 10cm onder de rand blijft.
Dan hebben je vissen maar een 90cm diepte meer en is er ongeveer een 4000 liter water, wat te weinig is voor een groep koi.

Wat het bevriezen betreft, als je er in de winter verandaplaten oplegt en aan de buitenkant tegen de bak piepschuimplaten bevestigd dan zal het nogal meevallen ivm dat de vijver diep bevroren geraakt.
Platen als deze bv.
http://www.el-bee.com/marlonalgemeen.htm

Ik zou daarom echt wel afstappen van koi te nemen ofwel je vijver wat groter maken en een diepte nemen van 180cm

Hier heb je een link naar een lid zijn topic, deze heeft een vijver waar Koi inzit. ;)
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post626811
 
hoi allemaal

ik heb besloten om de vijver 1m in te graven en de rand van de vijver 60cm boven de grond uit te laten komen.

dit is dus totaal zo'n 9 cuub aan water
3x2x1,5m

is dit voldoende voor koi.

en is dit filter geschikt voor mijn type vijver
http://www.vijver-expert.nl/hozelock-ecocel-20000

maar weten jullie welke pomp het beste past bij mijn vijver

wel in de voordelige klasse van rond de 100 a 200 euro max excl filter

het is de bedoeling dat er een lage fontijn op komt.
hiermee creeer ik dat er beweging in het water komt

hierdoor bevriest het water minder makkelijk

thanx alvast

gr ruud
 
algeneter12 zei:
is 6000 liter genoeg?
(oude droom)

ik verander mijn ideeen naar aanleiding van wat jullie adviseren he.

aangezien jullie zeggen dat 1 meter diep vrij weinig is.
pas ik het gewoon aan.

ik ben een complete leek met vissen en vijvers
ik heb al wel behoorlijk veel op internet gezocht maar het minimale volume ben ik nog nergens tegen gekomen.

kwa vijverbouw staat er niet zo heel veel op
er staat wel veel op van de dingen eromheen.

daarom vraag ik het hier

ik ga van het weekend ook nog ff naar brouwers in roosendaal
deze heeft als specifieke doelgroep koi maar ook veel andere vissen en doet ook aan vijverbouw voor particulieren.

echter wil ik wel een goede basis kennis hebben

vandaar dat ik mijn vragen hier post

sorry dat ik ms iritant overkom met al mijn vragen maar ik probeer hier van te leren

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

gr ruud
 
Ik weet niet veel van vijvers af, wat ik wel weet is dat Brouwers in Roosendaal mijn favoriet is ivm LFS ;)
 
Koi's kunnen niet in die vijver. Een vis toch al snel tussen de 60 en 90cm zit. 2x zwaaien met zijn staart en hij heeft 3 meter afgelegt...
 
Beste Ruud,

Ik heb zo'n 8 jaar een koivijver. De afmetingen van je vijver zijn voldoende voor het houden van Koi's. Qua diepte houd het niet over maar dat wist je al.

Qua filter zou ik kiezen voor een meerkamerfilter. Ze schilderen het filter van jouw link er mooi af maar dit zal niet voldoende zijn wil je een mooie heldere gezonde koivijver. Daarnaast is een UV-lamp erg belangrijk en moet je het qua installatie niet onderschatten. Zo zou je kunnen denken aan een bodemdrain etc. etc.

@ Botia: De Koi's in mijn vijver zijn 8 jaar oud en bij lange na nog geen 60 en 90 cm, dit zal de eerste 10 jaar dus wel goed gaan, tenzij hij ze erg groot haalt maar daar is de prijs dan ook na!!
 
Ik ken iemand die haar koi's waren in een vijver van 4x3meter in 3 jaar tijd 60cm (er zaten einig andere vissen bij en ze ware uitgezetals visjes van 15cm). Als ze in jou vijver zo klein blijven betekent dat er iets niet in orde is. Ws teveel vis op een te kleine oppervlakte.
 
Botia zei:
Ik ken iemand die haar koi's waren in een vijver van 4x3meter in 3 jaar tijd 60cm (er zaten einig andere vissen bij en ze ware uitgezetals visjes van 15cm). Als ze in jou vijver zo klein blijven betekent dat er iets niet in orde is. Ws teveel vis op een te kleine oppervlakte.

En na 3 jaar?

Deels zijn toch de erfelijke eigenschappen van de soort Koi die normaal bepaald hoe groot deze wordt?
 
Na 3 jaar zijn ze uitgezet in een meertje (iets waar ik tegenstander van ben).

Bij karpers zijn het de genen, het watervollume en kwaliteit van het water , en de voeding de belangerijkste dingen. Maar een dier van 8 jaar behoort wel 60cm+ te zijn.
 
luc zei:
Deels zijn toch de erfelijke eigenschappen van de soort Koi die normaal bepaald hoe groot deze wordt?

Klopt, of in ieder geval de groeisnelheid
 
Botia zei:
Na 3 jaar zijn ze uitgezet in een meertje (iets waar ik tegenstander van ben).

Bij karpers zijn het de genen, het watervollume en kwaliteit van het water , en de voeding de belangerijkste dingen. Maar een dier van 8 jaar behoort wel 60cm+ te zijn.

Ik ben ermee akkoord dat er allerlei factoren zijn die zowel + als - kunnen geven ivm grootte van de vis.

Alleen 60cm is maar 2/3de van de 90cm grootte
 
Botia zei:
Na 3 jaar zijn ze uitgezet in een meertje (iets waar ik tegenstander van ben).

Bij karpers zijn het de genen, het watervollume en kwaliteit van het water , en de voeding de belangerijkste dingen. Maar een dier van 8 jaar behoort wel 60cm+ te zijn.

Temperatuur van het water moet je ook niet onderschatten want dat maakt voor het grootste deel uiteindelijk de groei uit.
 
Ze zijn nu ook wel rond de 40/50 cm. maar geen 90 cm. dat bedoelde ik ermee te zeggen;)En luc heeft helemaal gelijk dit hangt af van de erfelijke eigenschappen van zo'n vis.
 
Seabait: datr klopt die was ik nog vergeten.

Blox: dan nog vissen van 40/50cm moeten flink de ruimte hebben.Alsjeeen grotere vijver had gehad waren ze ws al veel groter dan 40/50cm.
 
Heb een vijver van netto ong. 23m3 dus lijkt me voldoende (4x3x2);) zoals gezegd ligt grotendeels aan de vis.
 
Klopt helemaal, de groeisnelheid en uiteindelijke lengte zijn in het beginsel afhankelijk van hoe de bepaalde soorten koi erfelijk belast zijn. De uitwendige factoren zoals bijvoorbeeld temperatuur, voer en vijverinhoud hebben wel een bepaalde invloed op het bovenstaande.


Edit; typefout
 
hoi allemaal

k was een tijdje druk dus ff niet op het forum gekeken

k ben vandaag bij brouwers geweest in roosendaal
een erg mooie zaak en ik heb ook echt het idee dat ze weten waar ze het over hebben.

ik heb daar ook de vraag gesteld die ik ook aan jullie heb gesteld
het minimale volume en afmetingen van de vijver.

ze vertelden daar dat er regelmatig mensen komen die ook in een vrij kleine vijver koi willen plaatsen.

het gaat hier dus om vijvers van 3 x 2 m en bv 60 cm diep.

hij vertelde toen ik vroeg of dit wel ging dat dit allemaal goed gewoon ging.
wat hij er wel bij zei was dat ik wel beter een dieper stuk van bv 2m2 van een meter diep of meer kon maken.

hier konden ze zich dan in de winter schuil houden voor het koude weer.

ik kan er dan max een stuk of 2 a 3 in zetten.
maar aangezien er behoorlijk veel m3 zand uit zou komen en ik niet weet waar ik dit moet laten ga ik dus ws hetzelfde doen

de vijver wordt dus 3 x 2 x 0.6 m en van deze oppervlakte is een gedeelte 1.20 m diep.

er komen dan 2 a 3 koi s in en de rest goudvissen van zo'n 22cm.
kwa filter adviseren ze een biosmart 7000 set dus pomp met filter en uvc lamp ingebouwd.

als de vissen dan op termijn te groot worden voor de vijver dan mogen ze van een goede vriend van mij in zijn vijver komen rondzwemmen.

ik kan dan gewoon weer koi kopen van zo'n 18 - 22cm lang.

zoals dit gaat mijn vijver worden maar dan met een iets hogere rand.

http://www.steigerhoutmeubelen.nl/tuininrichting.html

als je het wil zien moet je iets naar beneden scrollen en op de foto van de vijver klikken

thanx voor alle hulp

gr ruud
 
ik heb nog een vraagje

hoe snel zit een vijver van 60 cm diep op 20 graden water temperatuur met goed weer van rond de 20 a 25 graden buiten temperatuur.

thanx

gr ruud
 
ruudjuh92 zei:
ik heb nog een vraagje

hoe snel zit een vijver van 60 cm diep op 20 graden water temperatuur met goed weer van rond de 20 a 25 graden buiten temperatuur.

thanx

gr ruud

Kan je moeilijk op antwoorden,
-heb je stroming staan op je vijver
-staat er wind op
-Ligt hij in volle zon
-ligt hij in halfschaduw of half zon
-ligt hij in de volle schaduw.
 
Lastig - eigenlijk onmogelijk - te beantwoorden inderdaad.

Een flinke plas water koelt langzamer af dan de omringende lucht - en warmt langzamer op. Denk maar eens aan zee.

~ Ivo
 
Zou het op 1 m warmer zijn? om een ringleiding te leggen.
 
Bertus zei:
Zou het op 1 m warmer zijn? om een ringleiding te leggen.

Tov. de oppervlaktetemperatuur is het in de zomer op 1M diepte koeler, in de winter is het op 1M diepte warmer ;)
 
luc zei:
ruudjuh92 zei:
ik heb nog een vraagje

hoe snel zit een vijver van 60 cm diep op 20 graden water temperatuur met goed weer van rond de 20 a 25 graden buiten temperatuur.

thanx

gr ruud

Kan je moeilijk op antwoorden,
-heb je stroming staan op je vijver
-staat er wind op
-Ligt hij in volle zon
-ligt hij in halfschaduw of half zon
-ligt hij in de volle schaduw.

hoi allemaal

er komt een fontijn pomp op, verder is er geen doorstroming buiten de stroming van het filter in de vijver.

er is niet veel wind
op 4m rondom heel de vijver staan kleine laagbouw woningen.
het is namelijk op een erf
verder staat er op 3 zijkanten ook een klimop schutting.

de tuin ligt op zuid
echter als de zon draaid komt er een deel schaduw van de klimop schutting op waar die tegenaan komt

ik denk dus een mix van schaduw en volle zon

thanx voor de reacties allemaal

gr ruud
 

Terug
Bovenaan