steigerhouten vijver boven de grond bouwen


Je vijver moet minimaal 1,50 diep worden. 60 cm is veel te ondiep en die dierenzaak zegt dus maar wat.

Ga alsjeblieft voor info over een koivijver naar een koidealer en niet naar een aquariumvissen die zegt er wat van te weten maar je compleet verkeerd adviseert...
 
Overigens is die biosmart die ze aan raden veel te klein, maar dat zal vast het grootste filter binnen hun assortiment zijn ;) verkoop praatjes, verkoop praatjes en meer verkoop praatjes
 
Het houden van koi`s is een zeer mooie en leuke hobby, maar als je dit wil gaan doen neem dan de adviezen van de ervaren koi/vijver houders ten harte.

Als je een vijver wil gaan maken krijg je te maken met bepaalde regels welke weer afhankelijk zijn van de vissoorten en alles wat er verder nog bij komt kijken. Het advies wat de verkoper je geeft om Koi`s te gaan houden in nog geen 60 diepe bak boven de grond, terwijl minimaal 80 centimeter met een voorkeur voor 150 centimeter diepte het advies is is vragen om problemen!

Ik zou mezelf nog eens goed verdiepen in een Koi vijver maken als ik jou was.

Zelf een koi vijver maken
 
hoi allemaal

ik ben nog eens aan het rekenen geweest.
omdat ik 2 verschillende kanten van diepte van de vijvers voor koi heb gehoort ga ik er maar tussenin zitten

de vijver wordt dan rondom tot 40cm uit de kant 0,75cm diep.
in het midden ( een vlak van 2.2 x 1.2m wordt de vijver 1m diep

zo hoeft er niet teveel zand uit en kunnen de vissen in de winter toch zichzelf terugtrekken in het diepe gedeelte

nu wil ik de vijver ook gaan isoleren.
nu zat ik er zelf aan te denken om in de kuil en de opstaande rand een soort van bak te maken van pir isolatie platen van 30mm dik

deze kosten 4.72 euro per m2 en dit is kwa kosten dus goed te overzien.

weten jullie of dit geschikte platen zijn
ze hebben een buiten kant van dun aluminum

en verder heb ik nog een vraag

ik kan van mijn neef die aan de vliet woont in oud gastel 2 zeelden krijgen.
deze zijn een paar jaar geleden in de vliet met een net gevangen en in de vijver gezet.
inmiddels hebben deze zeelden ook jongen gekregen en ik krijg er dus 2 jonge vissen mee van ongeveer 15 a 20cm

maar nu wil ik weten of dit goed samen gaat met koi

ik wil deze vissen er graag in omdat dit parasieten en ziektes tegen kan gaan.
en kunnen die zeelden gewoon koi voer mee eten of moeten deze speciaal voer hebben

thanx allemaal

gr ruud
 
Een koi vijver moet minimaal 1,5 meter diep zijn. En geloof mij, ik heb zat ervaring met koi, en een meter diep is gewoon te ondiep en dat zal je vissen zeker geen recht doen met alle vergroeiingen die dat tot gevolg heeft ;) 2,2 x 1,2 x 1 meter is gewoon te weinig. Ik zie m'n chagoi al van 60 cm in zo'n gaatje zitten, die kan 1 rondje draaien op zo'n stukje.

Het grootste deel van de vijver moet 1,5 meter diep zijn en je zult een meerkamer filter moeten gebruiken of meerdere van die filters die je eerder noemde. De Biosmart 7000 is namelijk geschikt voor een quarantaine bak van een kuub tot maximaal 1,5 kuub ;)

Je moet het zelf weten als je het advies van die aquariumzaak wilt gebruiken, maar je kan beter luisteren naar mensen met ervaring met koi ;)
 
Weinig aan toe te voegen van Symbas Story, heeft helemaal gelijk;)
 
Beste Ruudjuh92

Goed dat je je overal gaat inlezen en informatie inwinnen voordat je over gaat tot bouwen van je vijver. Wat ik me af vraag wat is je budget voor het aanleggen van deze vijver? Aan de hand van een budget kunnen wij natuurlijk meer bruikbare tips geven.

voor het houden van koi is je vijver zoals eigenlijk al gezegd te klein. Je geeft zelf al een aantal maten aan wat ik de juiste maat vind is 3 bij 2 en dan 1,5 meter diep. Als je de vijver een meter boven de grond plaatst hoef je maar een halve meter in te graven. Eventueel als je budget het toe laat is het heel erg mooi om in de zijkant van de vijver ene raam te plaatsen.

Voor de winterperiode zijn er vele opties:
Piepschuim platen laten drijven
Overkapping maken
Dichtlaten vriezen met een bruissteentje

Het filter wat je word aangeraden is leuk voor een kleine vijver maar zeker niet voor ene koivijver, als je dit filter gaat gebruik word je water wel gefilterd echter zal je water niet glas helder worden. Het beste kun je ook bij een koi vijver een bodemdrain gebruiken in combinatie met een meerkamerfilter hierdoor blijft je bodem ook schoon van vuil.

Een kamerfilter werkt eigenlijk net zoals een bioloog in het aquarium. De makkelijkste aansluiting is de pomp in de vijver plaatsen op de bodem het filter plaats je naast de vijver en de uitstroom kun je via een waterval of via een plantenfilter laten uitstromen.

Het water komt binnen in de eerste kamer links van de foto. De filterborstels filteren het meeste zweefvuil er uit en deze maak je ook regelmatig schoon. In de 2de kamer zitten blauwe matten hierin gaan de bacteri�n groeien in de 3e kamer is op te tekening een bewegend bed gemaakt hierin zitten plastic ballen of buisjes welke doordat er kucht word toegevoegd gaan bewegen hierin zitten ook bacteri�n.
Onderop de 3 kamers daalt het vuil neer elke kamer heeft een klep waardoor je water uit de kamer kunt laten stromen en het vuil mee neemt wat op de bodem zit.

171777_0_82_superfish_poly_tech_move_vijverfilter_kamerfilter_schema.jpg


Het andere filter met een ton werkt exact hetzelfde alleen vervuilen deze meer en zijn lastiger schoon te maken als hij verstopt raakt.

Het water komt bovenin het filter terecht en stroomt door diverse materialen heen. Vanaf onder in het filter stroomt het water terug de vijver in.
Als dit filter verstopt raakt dan stroomt het water niet meer door het materiaal heen maar loopt het via de overstroom buis terug het vijver in (dit is de staande buis op de foto) mocht dit gebeuren dan moet het materiaal in het filter worden uitgespoeld.

442128_0_82_69366_1.jpg
 
hoi

mijn max budget is zo'n 700 a 800 euro excl koi karpers.
echter vinden mijn ouders alles dat ik wil doen al te duur en dat is al het minimale
zodoende kan ik max 400 euro aan een filter met pomp en uvc uitgeven.

een grotere oase pomp en filter is dus te duur

zodoende ben ik via google op het merk vivaria gekomen
en dan de variopond 18000

deze kan met vis erin 18000 liter aan
nu vervuilen koi karpers meer maar ik denk dat ik met deze pomp dan alsnog wel goed zit.

ik kan er niet meer zand uit gaan graven dan 50cm diep over de hele oppervlakte
de totale diepte wordt dan dus overal 100cm water diepte.

ik heb het voorgesteld aan ons pa maar die flipte gelijk.
ikzelf heb volgend jaar maar 2 tikken voor de milieustraat.
ik weet dus simpelweg niet waar ik met het zand naartoe moet.

ik kan max 2m3 naar een vriend van mij doen en dan dus 1m3 naar de milieu straat.

meer gaat gewoon niet lukken
en een container laten komen is gewoon te duur voor mij
het is ms niet optimaal voor koi maar het wordt wel vaker gedaan en volgens brouwers worden de koi er niet ziek van.

ik geloof jullie echt wel hoor en ik zou het ook graag doen maar het is bij mij gewoon niet haalbaar
ook ivm dat het een huurwoning is.

een glazen raam erin is idd wel erg leuk maar hoe maak je dat in het vijver folie
mijn omkasting wordt gemaakt van hardhouten vierkante balken en hier platen aan de binnenkant tegenaan.
en aan de buitenkant gebruikt steigerhout dat wel behandeld wordt

gr ruud
 
Ik geloof niet dat je voor 7 a 800 euro een koivijver kan aanleggen. Daar heb je amper een filtersysteem voor. Wat gebeurt er als er een ziekte uitbreekt? Is er dan geld voor een dure (!) koidokter? De koihobby is een dure hobby.

Amper 50 cm. in de grond werkt niet. Je zit met bevriezen, op een diepte van 50 cm. wordt het veel te koud, maakt niet uit hoe hoog de vijver verder boven de grond uitsteekt. Als je echt niet verder dan 50 cm. de grond in kan moet je in de winter de vissen (welke vissen dan ook) binnen halen.
 
De set die je zegt is niet geschikt voor koi vijvers.

Wil je echt een koi vijver MOET de vijver minimaal 1,5 meter diep zijn, en ben je echt een serieus filter nodig, een goede pomp en goede beluchting.

Al met al als ik je verhalen lees zie ik dat een koi vijver voor jezelf niet haalbaar is als je max 0,5 meter de grond in kan gaan. Daarnaast is 800 euro ook een veel te krap budget voor een koi vijver. Als je boven het maaiveld uit wil komen zul je je vijver op moeten metselen of optrekken met sandwich panelen. Je bent ook geld nodig voor wand doorvoeren en ander pvc werk, dan komt het folie nog, en toen was de 800 euro al op, dan heb je geen filter, geen UVC lamp (je bent namelijk al een lamp nodig van 36 watt), geen luchtpomp en geen opvoer pomp.

Kan je de vissen niet bieden wat ze nodig zijn (een ruime vijver van minimaal 1,5 meter diep) begin dan alsjeblieft niet aan koi.


En wat ik me afvraag, is die aquariumzaak ook serieus koidealer??
 
Een variopond filter is op zich een redelijk filter echter zal er met een filter als deze altijd zweefvuil in het water blijven. Nieuw zijn deze filters ook nog eens behoorlijk prijzig.
Waarom kijk je niet op marktplaats een goed 2de hands kamerfiler scheelt al behoorlijk in kosten.
Ik heb wat filters op marktplaats voor je opgezocht. Voor 200 euro heb je al een goede 2de hand kamerfilter.
Basis filter
basis filter 2
basis filter 3
Complete set


Het raam plaatsen is niet heel er lastig. Nadat je alle wanden in je vijver hebt aangelegd zaag je een raam er uit. Het raam word vervolgens tegen de folie aan gekit. Door de druk op de ruit lijft deze goed zitten.
album_pic.jpg
 
Voor grond afvoeren hoef je niet naar de milieustraat de meeste grondhandelaren nemen zand en grond graag van je over. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.
 
Denk je er wel om dat als jullie dat huurhuis ooit uit gaan dat de vijver dan wel weg moet en de grond dus weer terug moet? Ik noem het maar even... Misschien dat je bij particuliere huur de nieuwe huurder nog de vijver kan laten overnemen, maar bij sociale huur zal hij er echt uit moeten.
 
SaskiaZ zei:
Misschien dat je bij particuliere huur de nieuwe huurder nog de vijver kan laten overnemen, maar bij sociale huur zal hij er echt uit moeten.

Nee hoor, dat is allemaal veel gemakkelijker geworden. Als een nieuwe huurder spullen overneemt (uiteraard met handtekening) staan veel corporaties dat gewoon toe. De regel die jij noemt komt uit een ver verleden en veel corporaties zijn daar al jaren van af gestapt. (tenminste de mij bekende)
Uiteraard is even informeren wel verstandig
 
Wat Saskia zegt klopt deels wel, je moet maar net treffen dat de volgende huurder ook een vijver wil natuurlijk anders moet je het wel in originele staat terug worden gebracht.
Ben zelf jaren lang huurder geweest maar het is maar net hoe schappelijk ze zijn, er zit zoveel verschil tussen deze verenigingen dus informeren hoe en wat bij het verlaten van de woning kan nooit kwaad.
 
Voor 200 Euro aan zand en grond + een BBQ voor je vrienden kan je zonder moeite 6/7 kuub aan vijver doen verdwijnen
 
hoi allemaal

na een tijdje afwezig te zijn geweest van het forum als nog een update van wat we inmiddels gemaakt hebben

we hebben de vijver uitendelijk 2 x 1,5 x 1,53 m binnenmaat gemaakt
er draait nu een oase biosmart 14000 filter op met een oase 3500l/h pomp

volgens de betreffende dealer zou het voldoende moeten zijn maar we zullen zien
ik heb de filterset overigens niet daar gekocht maar via marktplaats

dit zijn de foto's

inmiddels is de hele omkasting al geplaatst en ook is er een overloop aangebracht
maar ik kreeg de foto's niet op mijn pc gezet omdat mijn telefoon weer aan het trippen is

3wpn.jpg


oetv.jpg


d8n3.jpg


zoals te zien is het steigerhout concept achterwege gelaten
ik heb nu alles gemaakt van hardhout en betonplex 18mm

de palen zijn vanaf de rand 220cm de grond in gegaan en om de 50cm een paal van 45 x 70cm en uiteraard 2 ringbalken

het water zit erin en hij buigt een heel klein beetje door
maar dit is maar 3mm en dus eigenlijk te verwaarlozen

laat maar weten wat jullie er van vinden.

het folie is met het aanbrengen van de vijver rand mooi strak getrokken dus het ziet er gewoon netjes uit in het echt

ik heb nu alle spullen die we in totaal nodig hebben en ik heb ongeveer 900 euro totaal uitgegeven met filter set en alles erbij

het is dus wel mogelijk om een budget koi vijver te maken

gr ruud
 
Ik vind het gekheid om in zo'n plasje water koi te houden. Doodzonde van die schitterende vissen.

De conclusie dat het wel mogelijk is om een budget koivijver te maken trek je wel erg snel, er heeft nog geen vis in gezeten dus eigenlijk weet je nog helemaal niets.
 
Ik vind het opzich leuk gebouwd maar de meeste koi bakken lijken meer op juwelen vitrines waar mensen hun vissen kunnen showen in plaatst dat ze kunnen zwemmen.

Ik zou er dan ook geen vissen in zetten die na 2 seconden weer om moeten draaien.
 
Ik ben het niet dikwijls eens met Jones, ;)
maar nu moet ik ze bijtreden,
4.5 M� is veel te weinig voor Koi,
komt nog bij dat je pomp maar 3500 liter per uur geeft, wat ook veel te weinig is.

De vijver had beter het dubbele van de lengte gehad
Spijtig, een gemiste kans vind ik dit.
 
De koi zit er nog niet eens in, we kunnen nu beter met suggesties komen voor wat er anders nog in de vijver kan.

Ruud kan er ook een vijver voor sluierstaarten van maken.
 
Het vijvertje ziet er mooi uit, maar ik moet met de andere meegaan dat ik de
vijver erg klein vind voor koi. Sluierstaarten of een paar goudvissen zou een beter idee zijn.
 
Dit is een totaal ongeschikte vijver voor koi maar wel een mooi badje om zelf in te gaan zitten zomers of voor sluiers.

De Coniferen zijn de Cupressocyparis x leylandii een zeer snelgroeiende conifeer. Ze groeien zeer snel worden vrij hoog en zeer breed. Nu kun je ze wel goed snoeien maar een beetje haag is al snel een meter breed en dan zit ie al tegen je vijver aan. De haag 2/3x snoeien per jaar is in dit geval ook bijna onmogelijk omdat die vijver in de weg staat. Ook had 1 exemplaar minder per meter gemakkelijk gekunt. Maar goed in dit geval was een beukenhaag een betere keuze geweest.

Mensen denken vaak aan de Cupressocyparis x leylandii voor een haag omdat deze lekker goedkoop is en snel groeit, maar in de praktijk zijn er mooiere en minder onderhoudsvergende alternatieven.
 
Leuk idee om zo een vijvertje te maken. Maar ik zou er inderdaad geen koi in gaan houden.
Ik vind het wel een mooi bakje voor een groepje Sarasa of Shibunkin. Ook leuk. En die worden niet zo groot.
 
Jammer dat we niets meer horen...
 
Mooie vijver.
Doe je nog islotatie tussen de balkjes? Of blijft dat lege ruimte?
 

Terug
Bovenaan