Stekken en kweken?


Rgs018

Well-known member
Lid geworden
20 mei 2009
Berichten
137
Locatie
A'dam
Hallo,

Ik vroeg mij af of het (goed) te doen is om aquarium planten te stekken en vervolgens te kweken als nieuw plantje? Ik las over een techniek waarbij je ene bak vult met wat potgrond of aquasoil en daar dan plantjes in doet met een klein laagje water.

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Dat is voor veel planten mogelijk en er zijn ook wel topics over.
 
Hallo,

Ik vroeg mij af of het (goed) te doen is om aquarium planten te stekken en vervolgens te kweken als nieuw plantje? Ik las over een techniek waarbij je ene bak vult met wat potgrond of aquasoil en daar dan plantjes in doet met een klein laagje water.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Jawel, ik. Maar ik doe het in een bak met potgrond. Omdat dit gaat drijven wanneer je water bijvoegt heb ik er een laag zand bovenop liggen. Zelf voeg ik water toe tot boven de bodem.
Hier zie je bijvoorbeeld Ludwigia stekken met deze methode gekweekt.

IMG_20180913_140422.jpg
 
Hoe hou je die vochtig Ben want die zijn submers mag ik aannemen.
 
Hoe hou je die vochtig Ben want die zijn submers mag ik aannemen.
Ludwigia is een moerasplant, zoals je wel weet. Het opkweken doe ik feitelijk emers, d.w.z. ze houden wel natte wortels. Dit zijn eigenlijk uitgroeisels uit snoeiafval die ik gewoon in de modder druk en van waaruit dan een nieuwe plant komt. Ze staan buiten in de zon, in een met transparante kap afgedekt kweek bakje, wat maakt dat het blad er al aardig rood uitziet. Binnen mijn familie en kenniskring hebben al aardig wat mensen stekken meegenomen die in een aquarium snel en goed aanslaan.
 
Ok, je dekt het wel af dus en dat verklaard al een hoop;)
 
Ok, je dekt het wel af dus en dat verklaard al een hoop;)
Ja, ook al omdat het water anders redelijk snel verdamd. De plantjes moeten wél natte voeten houden. In het kweekbakje zitten trouwens wel van die schuifjes die bij al te grote hitte open kan zetten zodat e.e.a. niet verbrand. Tot nu toe deed ik dit al met een groot aantal planten, meestal, dus niet altijd, gaat dit best goed.
 
Ik heb al een aantal jaar een pot met hydrocotyle leucocephala op de vensterbank staan. Ik heb de pot niet helemaal vol met grond zkdat er eventueel een laag watwr bove kan staan. De grond is 's winter altijd vochtig en zomers meestal bijna tot de rand met water, hij staat zomers ook buiten bij de andere planten.
Voor de meeste planten werkt het echter niet zo simpel... maar ook dan kan je makkelijk in een curverbox met slagersfolie erover of een doorzichtige deksel met gaatjes erin geprikt planten emers groeien.

In Japan hebben ze er (uiteraard) een kunst van gemaakt om levende kunst met moerasplanten (de meeste aquariumplanten zijn moerasplanten) te maken: wabi-kusa
 
Okay, ik heb me eventjes goed ingelezen en ik denk dat ik het op 2 verschillende manieren ga proberen. Heb 2 plastic bakken 1 ga ik gebruiken voor stekken en 1 voor zaad (mos zaad, fijne graszaad en een paar anubiasjes).

Nou denk ik om de zaadjes eerst te beginnen in mest-vrije potgrond (van die geperste blokken van de action) en zodra ze uitgekomen zijn en wat groter zijn dan gaan ze in steenwol. Stekjes doe ik meteen in steenwol. Aquariumplanten komen tenslotte bijna altijd in steenwol vandaag de dag, dus waarom ook niet?

Voor voeding heb ik Flourish van Seachem. En dit alles gaan gewoon voor de vensterbank dus geen kunstlicht.

Iemand nog een aanvulling w.b.t. mijn plan van aanpak?
 

Terug
Bovenaan