Stelling van 12-04-2021: Is Esha2000 nog werkzaam of is er sprake van resistentie?


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,309
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Beste leden,
In het OTT laaide de discussie op over de werkzaamheid van het middel Esha2000. De een zegt dat dit middel wel effectief is en de ander zegt van niet en komt dan aan met de redenatie dat bacteriën/ziekteverwekkers hier resistent voor zijn geworden. Als je kijkt op de bijsluiter van dit middel dan zit hier voor zover ik kan zien geen antibiotica in.
Daarom zou ik weleens willen hoe jullie hier tegenaan kijken en wat jullie ervaringen zijn.

Daarom dit maal de volgende stelling:

Esha 2000 is niet meer werkzaam.


Zorg voor een constructieve discussie en heb respect voor elkaar en elkaars mening.
 
Ik ben blij met dit topic en heel erg benieuwd naar andermans ervaringen want je ziet in het ziekevissentopic toch met enige regelmaat zeggen dat esha2000 niet meer effectief is, dan zou je naar mijn mening kunnen concluderen dat de ziekteverwekkers er resistent voor geworden zijn, maarja hoe werkt resistentie als er volgens esha2000 zelf geen antibiotica inzit?
 
Hoi allemaal, als wetenschapper (ik doe onderzoek naar ontwikkelingsbiologie en het ontstaan van kinderkanker) wil ik hier wel helpen met de discussie omtrent deze stelling. Ik geef meteen toe dat ik geen expert ben in infecties en antibiotica. Wel kan kan ik helpen met de bronnen, aangezien ik toegang heb tot medische literatuur en wetenschappelijke onderzoeken. Ook kan ik helpen met de interpretatie van lastige jargon woorden of vertalingen uit het engels.

Ik ben verder vrij neutraal in de discussie, want ik heb het middel nog nooit gebruikt. En er dus ook (nog) geen mening over. Ben benieuwd of dit straks na wat lezen wel zo is!

Allereerst wat basics:
eSHa2000 bevat inderdaad geen antibiotica.

Wat dan wel?
1 ml eSHa2000 bevat volgens mijn google search de volgende actieve bestanddelen:
ethacridinelactaat 6,3 mg,
koper 2+ 3,2 mg,
methyloranje 0,26 mg,
proflavine 1 mg.

Dit zijn ontsmettingsmiddelen (ethacridinelactaat, koper en proflavine) en kleurstof (methyloranje).
Dit soort ontsmettingsmiddelen kun je vergelijken met bijvoorbeeld het gebruik van Betadine (povidon-jodium) als je een wondje hebt.
Het ontsmet de wond door het doden of remmen van de groei van bacteriën, schimmels en virussen.

Juist ontsmettingsmiddelen kennen weinig (let op, ik zeg hier expres weinig, en dus niet géén) resistentie in vergelijking met antibiotica. Daarom is algemeen aangenomen dat het goed is om ontsmettingsmiddelen in te zetten om antibiotica gebruik te verminderen.

Tot zover.
Laat maar weten wat de vragen zijn, dan probeer ik hier en daar wat op te zoeken en te verduidelijken.
 
Maar volgens de bijsluiter dood het bacterien (staat er letterlijk in) maar volgens het ingredientenlijstje en de uitleg, staat er niks wat bacterien dood. Dus of esha2000 is niet helemaal open over de ingredienten, of het dood geen bacterien, dat laatste zou dan wel verklaren waarom veel aquarianen de ervaring hebben dat esha2000 niet effectief is
 
Even een citaat van Michelle
Helaas hebben we geen arts of wetenschapper hier op het forum. Bepaalde termen worden gewoon door elkaar gehaald. Antibiotica, anti septisch en nog vele andere ingewikkelde woorden.

In ESHA zit proflavine (let op want ik ben ook geen arts en dit onderwerp is zeer ingewikkelde materie waar wetenschappers ook nog ruzie over maken) dus zal een poging wagen in Dummy stijl.

Een bacterie heeft bepaalde zaken nodig om zich te handhaven, groeien en te vermeerderen. Proflavine doet volgens mij iets met de DNA streng van z on bacterie. Het woord resistent is wellicht niet correct in wetenschappelijke taal. De bacterie past zich aan en er ontstaan mutaties. Dus bactie A heeft spulletje x nodig. Door de proflavine heeft bactie A spulletje X niet meer nodig en er ontstaat een bactie B. Je krijg dus allerlei diverse nieuwe stammen bacties.

Dat is ook waar artsen en wetenschappers mee in de maag zitten. Hier zijn hele wetenschappelijke oorlogen over want er zitten ook weer vele andere dillema s aan vast met het steeds uitvinden van nieuwe oplossingen. Elk voordeel heeft ook een nadeel.

Een klein stukje lees voer. Er is veel meer maar nu geen tijd voor om allemaal te zoeken en is ook geen fijn leesvoer. Als ik weer eens tijd en zin heb zal ik wat meer "wetenschappelijk" lees voer zoeken voor onze "graag wetenschappelijke" onderbouwing liefhebbers.


Ik denk gewoon in oer hollandse stijl waar veel rook is, is vuur ;)
 
Maar volgens de bijsluiter dood het bacterien (staat er letterlijk in) maar volgens het ingredientenlijstje en de uitleg, staat er niks wat bacterien dood. Dus of esha2000 is niet helemaal open over de ingredienten, of het dood geen bacterien, dat laatste zou dan wel verklaren waarom veel aquarianen de ervaring hebben dat esha2000 niet effectief is
Het doodt en remt de groei van bacteriën wel, zoals ik ook al aangeef in mijn eerdere comment.
 
Geen probleem. Zie ook dat er meerdere topics door elkaar gaan op het forum. Dan is de verwarring snel compleet ;)
Ik beperk me denk ik even tot dit draadje.
 
Verder betwijfel ik ten zeerste dat bacteriën resistent zouden kunnen worden tegen bijvoorbeeld de koper die in eSHa zit.
linkje: https://senitas.com/antimicrobieel-koper-een-wonder-metaal-in-de-gezondheidszorg/

Wel zie ik het zomaar gebeuren dat de filters (met of zonder actieve kool) die we in onze aquaria hebben draaien, of de waterverbeteraars die sommigen toevoegen ervoor zorgen dat eSHa te snel wordt afgebroken als je het toevoegt. En ja, dan werkt het niet meer en lijken de bacterien 'resistent', terwijl dat niet zo is.
 
Hoi allemaal, als wetenschapper (ik doe onderzoek naar ontwikkelingsbiologie en het ontstaan van kinderkanker) wil ik hier wel helpen met de discussie omtrent deze stelling. Ik geef meteen toe dat ik geen expert ben in infecties en antibiotica. Wel kan kan ik helpen met de bronnen, aangezien ik toegang heb tot medische literatuur en wetenschappelijke onderzoeken. Ook kan ik helpen met de interpretatie van lastige jargon woorden of vertalingen uit het engels.

Ik ben verder vrij neutraal in de discussie, want ik heb het middel nog nooit gebruikt. En er dus ook (nog) geen mening over. Ben benieuwd of dit straks na wat lezen wel zo is!

Allereerst wat basics:
eSHa2000 bevat inderdaad geen antibiotica.

Wat dan wel?
1 ml eSHa2000 bevat volgens mijn google search de volgende actieve bestanddelen:
ethacridinelactaat 6,3 mg,
koper 2+ 3,2 mg,
methyloranje 0,26 mg,
proflavine 1 mg.

Dit zijn ontsmettingsmiddelen (ethacridinelactaat, koper en proflavine) en kleurstof (methyloranje).
Dit soort ontsmettingsmiddelen kun je vergelijken met bijvoorbeeld het gebruik van Betadine (povidon-jodium) als je een wondje hebt.
Het ontsmet de wond door het doden of remmen van de groei van bacteriën, schimmels en virussen.

Juist ontsmettingsmiddelen kennen weinig (let op, ik zeg hier expres weinig, en dus niet géén) resistentie in vergelijking met antibiotica. Daarom is algemeen aangenomen dat het goed is om ontsmettingsmiddelen in te zetten om antibiotica gebruik te verminderen.

Tot zover.
Laat maar weten wat de vragen zijn, dan probeer ik hier en daar wat op te zoeken en te verduidelijken.

Fijn dat je je hulp aan bied (y) Wellicht komt er ooit een eind aan de ESHA discussies.
 
Verder betwijfel ik ten zeerste dat bacteriën resistent zouden kunnen worden tegen bijvoorbeeld de koper die in eSHa zit.
linkje: https://senitas.com/antimicrobieel-koper-een-wonder-metaal-in-de-gezondheidszorg/

Wel zie ik het zomaar gebeuren dat de filters (met of zonder actieve kool) die we in onze aquaria hebben draaien, of de waterverbeteraars die sommigen toevoegen ervoor zorgen dat eSHa te snel wordt afgebroken als je het toevoegt. En ja, dan werkt het niet meer en lijken de bacterien 'resistent', terwijl dat niet zo is.
Daarom wordt ook altijd gezegd om kool of waterverbeteraars niet te gebruiken met dit middel.
 
Ik denk dat het discussie punt ligt in extern bacterieel bestrijden en inwendig.

Vis krijgt een wondje je ben op tijd met behandeling of te laat en bacterieen verspreiden zich in het lichaam. Voor vissen zijn maar weinig bacteriele medicatie voor handen in de reguliere LFS.

Zelf ben ik geen fan van koper in medicatie omdat dit een naar goedje schijnt te zijn voor de kieuwen. Ik heb een microscoop waardoor ik wat gerichter medicatie kan inzetten maar vele gaan naar de LFS en kopen de ESHA omdat dit alles zou oplossen.
 
Verder betwijfel ik ten zeerste dat bacteriën resistent zouden kunnen worden tegen bijvoorbeeld de koper die in eSHa zit.
linkje: https://senitas.com/antimicrobieel-koper-een-wonder-metaal-in-de-gezondheidszorg/

Wel zie ik het zomaar gebeuren dat de filters (met of zonder actieve kool) die we in onze aquaria hebben draaien, of de waterverbeteraars die sommigen toevoegen ervoor zorgen dat eSHa te snel wordt afgebroken als je het toevoegt. En ja, dan werkt het niet meer en lijken de bacterien 'resistent', terwijl dat niet zo is.
Wat bijzonder dat koper die eigenschap bezit, dus dan zou de koper ook de bacterien moeten doden in je bak als je dat toevoegt, blijft wel overeind staan dat best veel mensen de ervaring hebben dat esha2000 niet meer werkt
 
Ik denk dat het discussie punt ligt in extern bacterieel bestrijden en inwendig.

Vis krijgt een wondje je ben op tijd met behandeling of te laat en bacterieen verspreiden zich in het lichaam. Voor vissen zijn maar weinig bacteriele medicatie voor handen in de reguliere LFS.

Zelf ben ik geen fan van koper in medicatie omdat dit een naar goedje schijnt te zijn voor de kieuwen. Ik heb een microscoop waardoor ik wat gerichter medicatie kan inzetten maar vele gaan naar de LFS en kopen de ESHA omdat dit alles zou oplossen.
Ik dacht dat antibacteriele middelen ook de bacterien in de vissen bestrijden.
 
Esha 2000
Tot en met vele jaren geleden is dit medicijn naar mijn beleving ( te) veel gebruikt, door de groene kleur ging en gaat nog steeds de kit verkleuren. Of het nog steeds werkzaam is durf ik niet te zeggen omdat ik het al heel lang niet meer gebruikt en niet de kennis heb om het te beoordelen, toch beveel ik het niet aan.

Klinkt het heel oneerbiedig als ik zeg dat het " misschien" helpt bij kleine aquariumvissen maar niet bij de grote chichliden zoals dicusvissen en andere grote zwemmers.
Het lijkt mij heel aannemelijk dat vele aquariumvissen, tetra's neon's al een dergelijk middel over zich heen hebben gehad voor deze in uw aquarium rondzwemmen.

Het doet vermoeden dat het een breed spectrum heeft en behandeld, maar niet gericht op een specifiek behandelschema zoals de medicijnen van manaus dit wel doen.
Kan mij ook wel weer voorstellen dat " een" aquariumwinkel dit toch adviseerd of meegeeft bij ziekte-ongemakken, enerzijds zijn zij dan van het gezeur van de aquariumhouder af en verdienen ze ook nog wat.
Misschien te kort door de bocht, maar er wordt om een mening gevraagd.
gr.bert
 
Ik dacht dat antibacteriele middelen ook de bacterien in de vissen bestrijden.

Zo simpel werkt dit niet helaas. Je moet iets hebben wat werkzaam is voor het soort bacterie en dat zijn er vele en je moet ze ook nog bereiken waar het zit.

Als je een blaas ontsteking heb en je drink een flesje handen alcohol op blijf je ws. met je blaas ontsteking zitten en ws. ook nog flink wat maag klachten en wellicht zit je ook nog de hele dag op de wc en kun je je handen niet meer ontsmetten ;) Daarom hebben artsen ook nog wat te doen. Helaas voor vissen is hier niet zoveel kennis en middelen voor handen.
 
Alle producten van esha mogen niet gebruikt worden icm enige vorm van watervoorbereider. (zijn de letterlijke woorden van Nikki Boumans/esha zelf)
Wat dus de ganse esha lijn onbruikbaar maakt in quasi gans België.
Maar ze worden hier wel in quasi elke zaak die in de verste verte met vissen te maken hebben verkocht.
Zo is het niet moeilijk om iets als verouderd te zien, als het hier gewoonweg nier verkocht zou mogen worden.
 
blijft wel overeind staan dat best veel mensen de ervaring hebben dat esha2000 niet meer werkt
Over een andere boeg. Of er is de verkeerde diagnose gesteld, misschien wel te laat met de medicatie gestart. Dan krijgt ESHA de schuld.
 
Over een andere boeg. Of er is de verkeerde diagnose gesteld, misschien wel te laat met de medicatie gestart. Dan krijgt ESHA de schuld.
Dat is ook een optie inderdaad, maar laatst was er een aquariaan op dit forum met ziekte in zijn bak en die gebruikte al meer als 10 jaar esha2000 maar nu werkte het niet meer en was zijn bestand ziek (even vergeten wat ze hadden), dat is best opmerkelijk vind ik
 
Wel zie ik het zomaar gebeuren dat de filters (met of zonder actieve kool) die we in onze aquaria hebben draaien, of de waterverbeteraars die sommigen toevoegen ervoor zorgen dat eSHa te snel wordt afgebroken als je het toevoegt. En ja, dan werkt het niet meer en lijken de bacterien 'resistent', terwijl dat niet zo is.
Klopt. De fabrikant geeft aan dat biologische filtratie het medicijn afbreekt. Ik had de fabikant al eens gemaild en die kwamen (zie ook dit topic) met het volgende:

3. Over gedimensioneerde of te krachtige filter systemen, inclusief biologische filters.
De eSHa producten zijn biologisch afbreekbaar, als een filter te krachtig is dan kan het de actieve stoffen te snel afbreken waardoor de werkzame concentratie te snel verdwijnt.
Een simpele test om dit visueel te onderzoeken is, doseer eerst de helft van de benodigde druppels bij de uitstroom, roer nog extra om met het netje voor een vlotte verdeling en kijk na 5 minuten welke kleur het water heeft.
Geef vervolgens de andere helft van de dosering en kijk na 5 minuten naar de, nu intensere, kleuring. Na 24 uur zou de kleur van het water ongeveer gereduceerd moeten zijn tot die van de halve dosering.
We hebben al mee gemaakt dat de gehele kleuring binnen 2 uur was verdwenen.
Remedie eerst het filter grondig reinigen maar wel nog wat bio materiaal laten zitten.
Als dat niet helpt de filter reduceren of de filter "kortsluiten" of in een ander bakje laten lopen, nooit de filter uitzetten.

Verder is er al veel gezegd in dit topic. Waar het in de kern om draait, denk ik, is dat mensen met de juiste verwachtingen een middel moeten inzetten. Dus wat doet het middel, onder welke omstandigheden heeft het een werking (zijn er in het aquarium of in de werkwijze tegenwerkende omstandigheden aanwezig?) en last but not least: heeft de te behandelen vis überhaupt aandoening X onder de leden?

Bij elkaar opgeteld is dit alles veelal te ingewikkeld voor de thuishobbyist om te overzien. Ook speelt mee dat dierenwinkels wat "makkelijk" kunnen zijn in hun advisering, en dat gebruikershandleidingen van fabrikanten wel eens willen tekortschieten.

Dus wat gebeurt er: er wordt "op hoop van zegen" iets van medicatie in de bak gegooid, zonder dat men zich op alle terreinen bewust is van de processen die spelen. En dus zonder dat enige effectiviteit kan worden gegarandeerd. Nu kun je zeggen: maar dat kun je ook niet verwachten van een doorsnee consument. Dat klopt. Maar het is o.a. wel hierdoor dat behandelwijzen een slechte naam krijgen.
 
vis&versa

Voor wat betreft de toekomst zie ik nog wel wat vissen specifieke medicijnen verdwijnen, de drinkwaterbedrijven hebben het al moeilijk genoeg om veel rotzooi uit het water te halen, zowel in Belgie als in Nederland.
De toelating van een bepaald vissenmedicijn gaat voor de toekomst volgens mij onder een loupe zodat er waarschijnlijk wel weer iemand in Brussel dit gaat verbieden.
 
vis&versa

Voor wat betreft de toekomst zie ik nog wel wat vissen specifieke medicijnen verdwijnen, de drinkwaterbedrijven hebben het al moeilijk genoeg om veel rotzooi uit het water te halen, zowel in Belgie als in Nederland.
De toelating van een bepaald vissenmedicijn gaat voor de toekomst volgens mij onder een loupe zodat er waarschijnlijk wel weer iemand in Brussel dit gaat verbieden.
Vind ik een goede zaak, mensen gooien veel te makkelijk (vaak vooral preventief) medicatie in het water, iets wat totaal overbodig is. Ik zou voorstander zijn op een totaalverbod van dierenmedicatie in de vrije handel en dat het enkel via de dierenarts verkrijgbaar is op recept
 
Zo simpel werkt dit niet helaas. Je moet iets hebben wat werkzaam is voor het soort bacterie en dat zijn er vele en je moet ze ook nog bereiken waar het zit.

Als je een blaas ontsteking heb en je drink een flesje handen alcohol op blijf je ws. met je blaas ontsteking zitten en ws. ook nog flink wat maag klachten en wellicht zit je ook nog de hele dag op de wc en kun je je handen niet meer ontsmetten ;) Daarom hebben artsen ook nog wat te doen. Helaas voor vissen is hier niet zoveel kennis en middelen voor handen.
Hahaha, Donald Trump vond dat anders een prima optie. Hij stelde voor om bleekmiddel te injecteren toch? Misschien dat dat ook helpt bij de eerder genoemde 'resistente' gevallen.

Nee alle gekheid op een stokje, je hebt hier helemaal gelijk, net als Gino hieronder:

Klopt. De fabrikant geeft aan dat biologische filtratie het medicijn afbreekt. Ik had de fabikant al eens gemaild en die kwamen (zie ook dit topic) met het volgende:



Verder is er al veel gezegd in dit topic. Waar het in de kern om draait, denk ik, is dat mensen met de juiste verwachtingen een middel moeten inzetten. Dus wat doet het middel, onder welke omstandigheden heeft het een werking (zijn er in het aquarium of in de werkwijze tegenwerkende omstandigheden aanwezig?) en last but not least: heeft de te behandelen vis überhaupt aandoening X onder de leden?

Bij elkaar opgeteld is dit alles veelal te ingewikkeld voor de thuishobbyist om te overzien. Ook speelt mee dat dierenwinkels wat "makkelijk" kunnen zijn in hun advisering, en dat gebruikershandleidingen van fabrikanten wel eens willen tekortschieten.

Dus wat gebeurt er: er wordt "op hoop van zegen" iets van medicatie in de bak gegooid, zonder dat men zich op alle terreinen bewust is van de processen die spelen. En dus zonder dat enige effectiviteit kan worden gegarandeerd. Nu kun je zeggen: maar dat kun je ook niet verwachten van een doorsnee consument. Dat klopt. Maar het is o.a. wel hierdoor dat behandelwijzen een slechte naam krijgen.


Er is niks mis met het gebruik van een product als eSHa, naar mijn mening. Het verdient wat mij betreft zeker zijn plaats in het schap van de dierenwinkel.
Maar net zoals bij mensen is het belangrijk om een medicijn alleen toe te dienen als het nodig is. En dan ook altijd netjes volgens de bijsluiter.
De gevallen waarbij men klaagt over de verminderde werking van producten als eSHa zullen waarschijnlijk niet komen door resistentie.
 
Ik denk dat het discussie punt ligt in extern bacterieel bestrijden en inwendig.

Vis krijgt een wondje je ben op tijd met behandeling of te laat en bacterieen verspreiden zich in het lichaam. Voor vissen zijn maar weinig bacteriele medicatie voor handen in de reguliere LFS.
Dit is ook een belangrijk punt. Er is maar weinig beschikbaar aan medicatie die méér aanpakt dan alleen wat oppervlakkige infecties. Je zou eigenlijk de medicatie (wanneer je de juiste werkzame stof te pakken hebt) in het eten van de vis moeten doen, in plaats van het homeopathisch in het water te druppelen. Dit wordt echter maar zelden gedaan. En fabrikanten verdienen nou eenmaal ook meer aan het model "aquarium behandelen", met hun flesjes die al gauw op zijn...

Vind ik een goede zaak, mensen gooien veel te makkelijk (vaak vooral preventief) medicatie in het water, iets wat totaal overbodig is. Ik zou voorstander zijn op een totaalverbod van dierenmedicatie in de vrije handel en dat het enkel via de dierenarts verkrijgbaar is op recept
Daar is wel iets voor te zeggen ja. Al zou ik dan graag zien dat dierenartsen meer verstand kregen van visziekten en effectieve behandelwijzen. Zodat de expertise ligt bij de verkopende partij.
 
Daar is wel iets voor te zeggen ja. Al zou ik dan graag zien dat dierenartsen meer verstand kregen van visziekten en effectieve behandelwijzen. Zodat de expertise ligt bij de verkopende partij.
Dat is zowiezo een vereiste dan inderdaad anders is het nog dweilen met de kraan open
 
Nicolientje-w

Ben het daar niet helemaal mee eens, als iets niet helpt ( op vissen genezing) kunnen we dan de dierenarts hiervoor aansprakelijk stellen, en de volgende stelling kan weer geopend worden, is de dierenarts nog betaalbaar.

Maar het gaat over Esha 2000 en ik kan mij er niet in vinden dat het 18 ziekte verschijnselen kan behandelen, waaronder huid en kieuwwormen beina onmogelijk, en tja heel misschien bij kleine vissen maar niet bij vissen waarbij de aangetaste interne organen veel groter zijn en specifiek genezen moeten worden, als voorbeeld kieuwwormen bij discusvissen en flagalaten.
Maar ik val je niet af hoor nicoline, we delen een mening, en die heb jij en die heb ik:)
 
Nicolientje-w

Ben het daar niet helemaal mee eens, als iets niet helpt ( op vissen genezing) kunnen we dan de dierenarts hiervoor aansprakelijk stellen, en de volgende stelling kan weer geopend worden, is de dierenarts nog betaalbaar.

Maar het gaat over Esha 2000 en ik kan mij er niet in vinden dat het 18 ziekte verschijnselen kan behandelen, waaronder huid en kieuwwormen beina onmogelijk, en tja heel misschien bij kleine vissen maar niet bij vissen waarbij de aangetaste interne organen veel groter zijn en specifiek genezen moeten worden, als voorbeeld kieuwwormen bij discusvissen en flagalaten.
Maar ik val je niet af hoor nicoline, we delen een mening, en die heb jij en die heb ik:)
Het aquariumwater stroomt door de kieuwen, dus die zijn juist heel goed bereikbaar voor medicatie in de waterkolom.
 
vis&versa

Voor wat betreft de toekomst zie ik nog wel wat vissen specifieke medicijnen verdwijnen, de drinkwaterbedrijven hebben het al moeilijk genoeg om veel rotzooi uit het water te halen, zowel in Belgie als in Nederland.
De toelating van een bepaald vissenmedicijn gaat voor de toekomst volgens mij onder een loupe zodat er waarschijnlijk wel weer iemand in Brussel dit gaat verbieden.
Of dit het geval zal zijn is koffiedik kijken zou ook op zich vreemd zijn wat wat er door de uitscheiding van de mens in het riool komt is vele malen erger qua medicijn resten
wordt dan weer een geval van dweilen met de kraan open.
 
Er is niks mis met het gebruik van een product als eSHa, naar mijn mening. Het verdient wat mij betreft zeker zijn plaats in het schap van de dierenwinkel.
Maar net zoals bij mensen is het belangrijk om een medicijn alleen toe te dienen als het nodig is. En dan ook altijd netjes volgens de bijsluiter.
De gevallen waarbij men klaagt over de verminderde werking van producten als eSHa zullen waarschijnlijk niet komen door resistentie.
Dit vind ik een interesante opmerking want waar basseer je dat op? dat het geen resisitentie is. Nu kan ik drammerig over komen maar heel recentelijk heeft mijn stiefzoon zijn leven aan een zijden draadje gehangen door resistente bacterien waardoor hij nu aan 1 voet 4 tenen minder heeft. Resistentie is iets wat zwaar onderschat word en de gemiddelde aquariaan totaal niet boeit
 
Ik zit totaal niet in deze materie en snap dat de medicatie niet of slecht inwendig komt maar hoe werkt dat dan als een vis inwendig wormen heeft en we bv Levimasole gebruiken. Dat komt dan toch ook bij de wormen in de vis terecht?
 
Nicolientje-w

Ben het daar niet helemaal mee eens, als iets niet helpt ( op vissen genezing) kunnen we dan de dierenarts hiervoor aansprakelijk stellen, en de volgende stelling kan weer geopend worden, is de dierenarts nog betaalbaar.

Maar het gaat over Esha 2000 en ik kan mij er niet in vinden dat het 18 ziekte verschijnselen kan behandelen, waaronder huid en kieuwwormen beina onmogelijk, en tja heel misschien bij kleine vissen maar niet bij vissen waarbij de aangetaste interne organen veel groter zijn en specifiek genezen moeten worden, als voorbeeld kieuwwormen bij discusvissen en flagalaten.
Maar ik val je niet af hoor nicoline, we delen een mening, en die heb jij en die heb ik:)
Ja een dierenarts kun je nu ook niet verantwoordelijk stellen als je kat ziek is en de medicatie niet aanslaat, dan is het gewoon zoeken naar de juiste medicatie, iets wat bij dieren stukken lastiger is als bij mensen.

Ja als je de bijsluiter mag geloven is het een wondermiddel en ben je ermee op alles voorbereid, zelf geloof ik daar niet zoveel van en zal je voor parasieten toch iets anders moeten gebruiken als voor een bacteriele infectie.
 
Ik zit totaal in deze materie en snap dat de medicatie niet of slecht inwendig komt maar hoe werkt dat dan als een vis inwendig wormen heeft en we bv Levimasole gebruiken. Dat komt dan toch ook bij de wormen in de vis terecht?
Klopt hoor, John. Dat heeft te maken met de benodigde concentratie van de stof, hoeveel je kunt doseren zonder dat het giftig wordt, en de plek waar de stof moet belanden. Is een paar happen in het darmstelsel voldoende (wormen) of moet een antibioticum een nierinfectie te lijf gaan en helemaal worden opgenomen...
 
Dit vind ik een interesante opmerking want waar basseer je dat op? dat het geen resisitentie is. Nu kan ik drammerig over komen maar heel recentelijk heeft mijn stiefzoon zijn leven aan een zijden draadje gehangen door resistente bacterien waardoor hij nu aan 1 voet 4 tenen minder heeft. Resistentie is iets wat zwaar onderschat word en de gemiddelde aquariaan totaal niet boeit
Oh wat heftig om te horen Nicolientje!
Ik weet natuurlijk niks van het geval van jouw stiefzoon, maar ik kan me goed voorstellen dat je dan even klaar bent met medicatie. Helemaal niet drammerig dus wat mij betreft.

Ik baseer mijn opmerking op het feit dat de stoffen die in eSHa zitten niet bekend staan als veroorzakers van resistentie. Dit in ieder geval voor zover ik kon vinden. Het zijn geen antibiotica, maar antiseptische middelen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan