Stelling van 12-2-2023: Is de aquariumvereniging verleden tijd?


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,387
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Deze stelling komt tot stand met medewerking van @MarcelK , waarvoor onze dank.


Beste leden, tot mijn grote verdriet moet ik constateren dat de sectie over aquariumverenigingen (kikkerdeklik) al 3, ja echt waar drie, jaar niet is gebruikt. In al die bijna 1100 dagen is er geen enkele post geplaatst........ We hebben al vaker een stelling gehad over aquariumverenigingen, maar mag ik hier de voorzichtige conclusie trekken dat aquariumverenigingen nu echt niet meer van deze tijd zijn.

Is het het oubollige karakter, of vooroordeel, van een groep mensen (vaak rokende mannen) in een bedompt hok waar men elkaar middels dia presentaties probeert een en ander te leren over de facetten van het moois hetgeen de vivaristiek heeft te beiden. Of is het toch de gejaagde tijd waarin wij leven en er simpelweg geen moment van rust is om een avond per maand met lotgenoten door te brengen. Maar wellicht zijn wij er met het Aquaforum ook wel debet aan. Informatie is immers via het wereldwijde web instant beschikbaar.

Of heeft deze schrijver het bij het verkeerde eind en is het allemaal nog niet zo somber als het lijkt.....

Daarom, om maar een beetje in het thema te blijven, de volgende stelling maar weer eens afgestoft:

Een aquariumvereniging is echt niet meer van deze tijd, informatie is veel sneller, gemakkelijker en beter te verkrijgen (en gezellig een bak koffie of een pilsje drinken doen we wel gewoon thuis)

Voor nu zijn jullie aan zet. Zoals altijd heb respect voor elkaar.
 
Ik ben in België naar een aquariumvereniging gegaan, en ben afgehaakt na een paar keer. Niet alleen rokende mannen, ook een paar vrouwen, maar er werd vooral geroddeld over het dorp. Daarvoor was ik niet echt gekomen.

Maar op zich spreekt het idee van een aquariumvereniging me echt wel aan en ben dan ook bij de verenigingafdeling aan het zoeken geweest naar een 'cluppie' in de buurt van mijn nieuwe huis. Helaas waren de links die min of meer in de buurt zaten, verouderd.

Ik denk wel dat het 'format' kan veranderen, naar bijvoorbeeld:
- een carpoolgroep naar aquariumevenementen of -winkels,
- roulerend huisbezoek om elkaars aquarium te bewonderen,
- indien daar vraag naar is: meer intens op een thema ingaan, bijvoorbeeld aquariumbemesting, fysiologie en anatomie vissen, ziekten etc.
 
maar er werd vooral geroddeld over het dorp. Daarvoor was ik niet echt gekomen.
Nou dat zou mij juist aantrekken in zo n AV. Hier in de stad is er geloof ik nog 1 en die is ook niet druk bezocht en natuurlijk aan de andere kant van de stad.
Ik denk inderdaad dat het aantal sterk is afgenomen door alle info op het web en ook doordat men minder vaak dan vroeger een aquarium heeft.
Tegenwoordig heb je tv en de pc dus ja dan gaat men minder snel zoeken naar iets buiten de deur denk ik.
 
De mensen worden steeds individualistischer en worden dus niet zo snel meer lid van zo’n club denk ik.
en als ze wel wat hebben zoeken ze op internet of gaan naar een LFS die vaak ook al behoorlijk wat kennis heeft opgedaan door de jaren. Dat is toch wat laagdrempeliger als bij zo’n vereniging denk ik.

of ze worden lid van een goed Forum zoals het AF waar dezelfde kennis is als op een vereniging.


hoewel een vereniging bij problemen met techniek oid sneller kunnen schakelen in het weekend met tijdelijke oplossingen.
 
Ik loop al een paar te dubben om mijnaan te sluiten bij een aquariumvereniging.

Echter is het er steeds niet van gekomen. Omdat hier in de buurt alleen een kleine vereniging actief is.
En als ik dan op de site kijk wat ze zoal doen en hoeveel leden er zijn. Dan viel dat behoorlijk tegen.

Maar omdat wij hier recentelijk hebben besloten een grote ommezwaai in ons leven te doen, is ook het onderwerp aquariumvereniging weer aangewakkerd.

Mede omdat ik het gevoel heb wat meer onder de mensen te koeten zijn. En dat dit de integratie wat soepeler zou moeten laten gaan.

Dus ik heb mij recentelijk weer ingelezen in een aquariumvereniging. En heb er 1 gevonden waar ik van denk dat dit wel een gezellige club is.
Volgens hun website en verenigingsblad zijn ze erg actief.
En leuke groep leden. Ook een jongeren programma. En daarnaast regelmatig leuke uitstapjes.

Dus zodra het stof van de verhuizing is gaan liggen en het aquarium is weer up and running gaat Marcel zich toch maar eens aanmelden bij een aquariumvereniging.

Ik zal mijn ervaringen daarna ook maar eens posten in de daarvoor bestemde sectie.
En misschien neem ik deze opmerking wel mee naar de vereniging. Zodat we daar wat mee kunnen gaan doen.
 
Hoewel ik denk dat een vereniging best wat voordelen kan hebben, zoals hulp bieden bij calamiteit en het ruilen/verhandelen van plantjes en vissen (voor een leuk prijsje) is het voor mij er nooit van gekomen. Simpelweg omdat de dichtstbijzijnde vereniging op ca. 30 autominuten van ons zit. Samen met een relatief vroege aanvangstijd van de avond is dit niet te combineren met mijn werk.

Ik denk dat al er een vereniging in de directe omgeving was (lees fietsafstand), ik wel lid was geworden/geweest.
 
Ben al +-15 jaar lid van een aquarium vereniging net als van forum.
Weet nog goed dat ik het toen ook een drempel vond om daar binnen te stappen.
Ik nam plaats tussen die oudere mannen bij iemand die ik half en half herkende.
Deze stelde me voor aan andere grijsaard die me op de rooster legden met allerhande vragen(ook wat ik wou drinken)
Het zweet brak me net niet uit ,gelukkig werd er stilte in de zaal gevraagd en kon de spreker voor deze avond aan zijn voordracht beginnen .
Te lang geleden om te weten over wat deze voordracht ging een 3/4u later was het korte pauze(terug drankje aangeboden)
Enkele jongere(30tigers) leden kwamen naar me toe en vroegen welke aquariaan ik was en waar mijn interesse naartoe gingen( zei vissen met wat plantjes )
Ze riepen 2 anderen erbij die de plantenmannen (Rik en Alain) waren. Ik had beter gezwegen, want dat waren en zijn nog steeds de toppers.
We werden tot de orde geroepen en 2de deel voordracht begon.
Spoelde die vragen met enkele goeie slokken van een biertje door.
De voordracht kwam ten einde en was het tijd voor den tombola waar ik hoopte om toch verschillende plantjes te scoren.
De zakje planten kwamen vlot binnen , stiekem hadden die anderen van mijn tafel ook al boel plantjes bij mijn geschoven(20/25zakje denk ik)
De dag werd afgesloten met nog een gezellige babbel .
Was die avond de aquarium vereniging binnen gestapt om te kijken hoe het verliep en vanaf toen ben ik lid geworden.
Nu 15 jaar later kom ik af en toe eens bij de nieuwe gezichten op de vereniging .
Deel van van die grijsaards zijn er nog steeds bij ook al hebben sommigen al jaren geen aquarium meer.
De club probeert zich te verjongen (lukt aardig) en sterk te houden ,bezit een FB waar vragen , problemen en wel eens een foto geplaatst kan worden.
Dit jaar word ik 50 en hoor ondertussen dus ook al bij de grijsaards 😉.
 
Kennis wordt in de huidige tijd opgedaan via het internet. Soms ook wel misleidende kennis maar de ervaring leert dat je daar wel redelijk snel achter komt. De gegeven lezingen, ik maakte er een paar mee, zijn soms ook wel erg slaapverwekkend. Niet iedereen kan de aandacht bij een lezing houden ben ik bang.
 
Ben zelf heel kort lid geweest van een vereniging. Wat mij opbrak was de reistijd en beschikbare tijd die ik had.

Nu de kinderen wat groter zijn kriebelt het toch wel weer. Bv huiskeuringen, info uitwissellen en of bezoeken bij elkaar.

Op zich kan dat ook afgestemd worden op ons forum natuurlijk en heb dat zelf al een aantal keren gedaan.

Maar vind ook wel dat het hoofddoel moet zijn praten over je hobby. Al gaat het meer over randzaken denk ik dat ik ook aardig snel afhaak, want daar kom je niet voor (mijn mening 😉).
 
k maakte er een paar mee, zijn soms ook wel erg slaapverwekkend. Niet iedereen kan de aandacht bij een lezing houden ben ik bang.
Van de aangebrachte onderwerpen is voor mijn ook maar 1/3 op eerste zicht interessant , vb laatste voordracht was van Wilfried Van der Elst oud verzorger van de zoo Antwerpen over evolutie en bouw van de zoo aquariums.
Eerste gedacht dit is niets voor mij maar was toch een zeer goei voordracht.
Zaal is trouwens te goed verlicht om een dutje te kunnen doen .
 
Van de aangebrachte onderwerpen is voor mijn ook maar 1/3 op eerste zicht interessant , vb laatste voordracht was van Wilfried Van der Elst oud verzorger van de zoo Antwerpen over evolutie en bouw van de zoo aquariums.
Eerste gedacht dit is niets voor mij maar was toch een zeer goei voordracht.
Zaal is trouwens te goed verlicht om een dutje te kunnen doen .
Een goede lezing geven is dan ook een prestatie op zich en ook ik weet; ze zijn er wel die dit kunnen!
 
Er zullen vast nog lange tijd aquariumverenigingen blijven. In elk geval in stedelijk gebied, denk ik, daar kun je nog de mensen bij elkaar krijgen om zoiets levend te houden. :)

Ik heb zelf nooit bij een vereniging gezeten. Verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren, eerlijk gezegd. Het lijkt me wel gezellig ergens, maar op zich heb ik al genoeg bezigheden. En ik weet niet wat de meerwaarde zou zijn van "keurende" blikken in mijn vissenkamertje. :p Echte juweeltjes worden die bakken toch nooit; ze zijn vooral functioneel. Dus wat moet een ander daarmee.

Het is dan weer wel leuk om dingen van elkaar te leren, en gewoon om contact te hebben. De ontmoeting met anderen vind ik dus wel een pluspunt van verenigingen. Maarja, dat kan ook op andere manieren en online.... Kortom, ik zal niet snel fysiek bijdragen aan een aquariumgilde. ^^'
 
In elk geval in stedelijk gebied, denk ik, daar kun je nog de mensen bij elkaar krijgen om zoiets levend te houden
Nou ja hier wonen zo n 200000 inwoners en toch maar 1 AV die veelal oudere leden heeft en huisvest (althans voorheen) in een kroeg. Daar werden de avonden georganissert.
Maar goed ook als je naar het aantal leden hier uit Groningen kijkt dan is dat vrij beperkt.
 
Misschien is het aquaforum wel de aquariumvereeniging vh heden, met voldoende grijsaards en ook veel jonge aanwas!
Als er weer vivaria is dan beloof ik om te komen.
En als ik snoeisel van mijn planten heb dan stuur ik dat kostenloos op😉
 
Van de aangebrachte onderwerpen is voor mijn ook maar 1/3 op eerste zicht interessant , vb laatste voordracht was van Wilfried Van der Elst oud verzorger van de zoo Antwerpen over evolutie en bouw van de zoo aquariums.
Eerste gedacht dit is niets voor mij maar was toch een zeer goei voordracht.
Zaal is trouwens te goed verlicht om een dutje te kunnen doen .

Ik zit sinds een 7tal jaar ook bij een aquarium vereneniging en vind het een meerwaarde.
Je komt met gelijkgestemde bijeen en je kan er veel leren van ervaringen van anderen.

Zoals @triple zegt , niet alle onderwerpen van een lezing spreken aan maar ik vind het toch altijd interessant om er iets van op te steken.
En soms gebeurt het dan dat je interesse gebied vergroot.

Ik ben in ieder geval blij dat het corona gebeuren achter de rug is en dat de lezingen terug door kunnen gaan.
 
Ik vraag me af naast het aantal verenigingen of het ledenbestand van die er nog zijn stabiel blijft of........................................
 
Om de contributie is het doorgaans niet te doen, misschien wel de verenigingsruimte die zou zich van huiskamer naar huiskamer kunnen verplaatsen en dan zonder vergunningen gewoon om de beurt een paar kratjes en zomers wat barbecuen.
Ik heb in elke kamer bakken staan dus dan is het hier ook een verenigingsruimte.
 
Helemaal eens met Edwin, het AF zie ik ook als een moderne aquarium vereniging. Ik ben eigelijk wel nieuwsgierig wie jullie in real life zijn!
 
Helemaal eens met Edwin, het AF zie ik ook als een moderne aquarium vereniging. Ik ben eigelijk wel nieuwsgierig wie jullie in real life zijn!
Om een indruk te krijgen kun je ook in het smoelenboek kijken die in de babbel staat maar ja niet iedereen post daar een foto dus wellicht een leuk idee als men dat zou doen;)

 
Nou ja hier wonen zo n 200000 inwoners en toch maar 1 AV die veelal oudere leden heeft en huisvest (althans voorheen) in een kroeg. Daar werden de avonden georganissert.
Maar goed ook als je naar het aantal leden hier uit Groningen kijkt dan is dat vrij beperkt.
Groningen... pfffffft

;-p Grapje. Nou dat valt dan nog best tegen, inderdaad. En hoe was dat vroeger, dat jij weet? Leefde het toen meer?

Als er weer vivaria is dan beloof ik om te komen.
Houden we je aan. :) 👍

Ik heb in elke kamer bakken staan dus dan is het hier ook een verenigingsruimte.
Hoeveel bakken heb je inmiddels? :0
 
Akva 2m. Rio 400 , lido 200, lido 120, trigon 350, boyu 80, cyano 60 en de katten drinken uit aqua 40
 
Bijna alles op kamertemperatuur, weinig voeren alleen compacte binnenfiltertjes, beetje voorruiten met pasje en sponsje alleen als het storend word en verversen als ik ruik dat het moet dat kost me weinig tijd ik zeg wel eerder dat ik moet stoppen om me vissen te plagen dus misschien 15 min. Per dag.
 
Ik herinner me nog de Geldropse Aquavisie. Als website vaak geraadpleegd. Jan Bukkems die dan informatie had geschreven over vissen en planten. Nooit bij een dergelijke vereniging geweest. Maar volgens mij is het niet alleen met aquarium verenigingen veel minder. Vroeger had je bijvoorbeeld ook meer rijverenigingen (paarden, ponies, pikeurs), concours hippique.

Waar ik woon in de buurt was een eerste keer een concours hippique met 1100 ponies, dus ook nog eens ruiters, amazones, vrienden vriendinnen, ouders. Ga maar na hoeveel er wekelijks getraind werdt, individueel, elftal, dressuur en springen. Wat je ook terugziet in deze hobby. Nu komen mensen vaak thuis van het werken en is onderling, IRL contact veel minder.
 
Als er bijeenkomst komt bij me thuis dan gooi ik er wel een uurtje extra tegenaan.
Zo is de trigon350 alleen met water en wat rommel, die zou samen met hulp van leden nog wel eens verheven kunnen worden maar dan moet het eerst tot stand komen.
Hier in 020 heb ik blauwe zone voor de deur naast uitstekend ov😀
 
Ik herinner me nog de Geldropse Aquavisie. Als website vaak geraadpleegd. Jan Bukkems die dan informatie had geschreven over vissen en planten. Nooit bij een dergelijke vereniging geweest. Maar volgens mij is het niet alleen met aquarium verenigingen veel minder. Vroeger had je bijvoorbeeld ook meer rijverenigingen (paarden, ponies, pikeurs), concours hippique.

Waar ik woon in de buurt was een eerste keer een concours hippique met 1100 ponies, dus ook nog eens ruiters, amazones, vrienden vriendinnen, ouders. Ga maar na hoeveel er wekelijks getraind werdt, individueel, elftal, dressuur en springen. Wat je ook terugziet in deze hobby. Nu komen mensen vaak thuis van het werken en is onderling, IRL contact veel minder.

Ik denk dat er zeer veel verenigingen , van sport tot hobby , het zwaar te verduren hebben om te blijven bestaan of hun leden aantal op peil te houden.
Dat hebben we volgens mij ook grotendeels aan het internet te danken.
We zoeken het allemaal op op de computer en moeten er niet meer voor naar buiten gaan voor de info.
 
Nou dat valt dan nog best tegen, inderdaad. En hoe was dat vroeger, dat jij weet? Leefde het toen meer?
Dat herinner ik me niet want destijds had mn vader wel een aquarium maar dat had niet mijn interesse.
 
Ik zou wel af en toe hulp willen en van gedachten wisselen met mensen die er verstand van hebben en ervaring. Maar dacht juist dat er allemaal jongeren zouden zitten .... Lezingen enzo zou ik niet in geinteresseerd zijn. Maar 1 op 1 hulp van iemand. Ik vind een forum weer zo lastig omdat je verschillende soorten vragen hebt en dan steeds naar andere onderwerpen moet en daardoor raak ik wel de draad kwijt. Zo blijf ik eigenlijk al jarenlang op het niveau van een beginner.
 

Terug
Bovenaan