Stelling van 13-6-2019: Zijn al die middeltjes in de hobby een verbetering of een verslechtering?


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,393
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Beste leden,

Hierbij een nieuwe stelling met dank aan Ruben01.

Vroeger ging het aquarium houden er heel anders aan toen dan nu, je had een bak, paar plantjes en visjes en je keek of het goed ging. Niks geen waterbereiders, voedingsmiddelen, van allerlei soorten voer. Gewoon kraanwater, 1 soort vlokvoer en geen plantenvoeding, laat staan CO2. (Klopt dit, is voor mijn tijd:oops::D) Anno 2019 vallen er hele schappen te vullen met waterbereiders, voer voor alle soorten vissen, plantenvoeding etc. De meeste mensen raken het overzicht kwijt als ze dat zien:oops:. Is dit alles niet overbodig?! Kunnen we het niet redden met 1-2 soorten voer, gewoon kraanwater gebruiken en geen plantenvoeding?

Kort gezegd, zijn al deze middeltjes een verbetering of een verslechtering voor deze hobby?
 
Naar mijn bescheiden mening kunnen al die middeltjes een verbetering zijn voor de hobby. Waar het meer fout gaat is de manier waarop nieuwe (en soms ook bestaande) hobbyisten omgaan met die middelen.....beter gezegd, door de middelen kun je zonder enige kennis van zaken van alles in je water flikkeren in de hoop dat het beter wordt.

Vroeger werd men lid van een aquarium vereniging. Daar liepen oud gedienden rond die hun kennis gebruikten om de starters wat te leren. Als je er niet uitkwam ging je vragen stellen in de vereniging. Door de opkomst van internet en sociale media is de snelheid waarmee informatie kan worden verkregen EN verwacht enorm gestegen. De verschuiving begon met fora. Vragen werden al sneller beantwoord dan bij de vereniging, doordat er enige controle was op wie er wat antwoordde waren de antwoorden nog van redelijke kwaliteit. Met de opkomst van sociale media werd de snelheid nog veel groter. Binnen een paar minuten is er antwoord.....helaas is daarmee ook de kwaliteit bedroevend gezakt. Je ziet niet meer wie er enige kennis van zaken heeft en wie er eigenlijk geen bal van weet of snapt. De antwoorden worden dan ook 100 x herhaald zonder te kijken naar wat er eerder is gezegd.....zelfs als de antwoorden gewoon fout zijn. (denk bv aan het advies na de vraag: help ik heb een slakkenplaag.....dan volgt al snel het hele korte antwoord: Clownbotia of Kogelvis.....zonder verder te vragen naar soort aquarium, afmetingen, mede bewoners etc etc etc.

Terug naar de middeltjes: De middeltjes kunnen een toevoeging zijn op de hobby, mits goed gebruikt. In de handen van een starter met onjuiste adviezen doen ze vaker kwaad dan goed. Met middeltjes (Co2, plantenvoeding) kun je dingen bereiken die zonder niet mogelijk zijn.
 
Het klopt dat je vroeger inderdaad een bak inrichtte en het beste ervan hoopte.
En ik heb prachtige bakken gehad.
De moeilijkste planten groeiden tegen de klippen op en ik heb menigmaal goerami-jonkie-overschotten gehad.
Dan doe je dus iets goed.
Al heb je geen idee wat.

Het voer bestond inderdaad uit Tetra algemeen vlokvoer.
Er was ook Sluis visvoer te koop, maar dat stond als minder goed bekend.
Af en toe ving je met je netje wat watervlooien uit de vijver in het park of vond je een regenwormpje in de tuin.
Dat was het eigenlijk wel.

Het enige wat ik deed was over actieve kool en turf filteren.
Gewoon omdat je gehoord had dat dat goed was.

Maar ik heb ook bakken gehad waar het maar niet in wilde lukken.
Alg, alg en nog eens alg.
Planten die niet aanslaan.
Het enige dat er min of meer in leefde waren de vissen.
Leeghalen, opnieuw inrichten, andere verlichting en steeds weer ellende.
En je maar afvragen wat er mis gaat, totdat je het zat bent en het aquarium leeghaalt en op de zolder in een ver hoekje wegzet.
De enige bron van kennis waren vrienden en Elsevier's Aquariumencyclopedie. (Die ik nog steeds wel eens raadpleeg)
Nu heb je internet en fora als deze.

Tegenwoordig heb ik nog steeds geen CO2 installatie.
Maar dat is een financiële kwestie
Maar wel easycarbo.
Aquasafe
Vloeibare plantenvoeding
Watertests.

En het gaat goed.
En als het niet goed gaat heb je tenminste een idee wat er aan te doen zou kunnen zijn.

Ging het vroeger niet goed?
Jawel hoor.
Heb je al deze dingen dus niet nodig?
Jawel, dat heb je wel.
Als je de huidige hulpmiddelen negeert sta je volgens mij stil.

Vroegah hadden we ook geen GPS en navigeerden we op de sterren en de zon.
Nu hebben we wel GPS en gebruiken het ook.
Dat heet vooruitgang.

Kan het ook zonder?
Zeker.
Maar je maakt het jezelf wel eens stuk moeilijker.
 
Allemaal waar wat hier boven staat, maar wel merk ik dat steeds meer mensen serieus naar hun bak gaan kijken of ze sommige dingen als b.v. Co2 wel echt nodig hebben, veel bakken bestaan uit een kleine groep planten welke allemaal niet zo behoevend zijn en hoeft daarbij de nieuwste snufjes ook niet te worden toegepast.
Daarbij raakt de beginner vaak het spoorbijster en gaat hij af op mensen met de meest ingewikkelde bakken en denken dat ook zij dat nodig hebben om een gezonde bak te krijgen, wat veelal niet zo hoeft te zijn, de natuur is niet veel veranderd hooguit de keuze van planten en vissen waardoor andere technieken of middelen nodig worden.
 
Het klopt dat je vroeger inderdaad een bak inrichtte en het beste ervan hoopte.
En ik heb prachtige bakken gehad.
De moeilijkste planten groeiden tegen de klippen op en ik heb menigmaal goerami-jonkie-overschotten gehad.
Dan doe je dus iets goed.
Al heb je geen idee wat.

Het voer bestond inderdaad uit Tetra algemeen vlokvoer.
Er was ook Sluis visvoer te koop, maar dat stond als minder goed bekend.
Af en toe ving je met je netje wat watervlooien uit de vijver in het park of vond je een regenwormpje in de tuin.
Dat was het eigenlijk wel.

Het enige wat ik deed was over actieve kool en turf filteren.
Gewoon omdat je gehoord had dat dat goed was.

Maar ik heb ook bakken gehad waar het maar niet in wilde lukken.
Alg, alg en nog eens alg.
Planten die niet aanslaan.
Het enige dat er min of meer in leefde waren de vissen.
Leeghalen, opnieuw inrichten, andere verlichting en steeds weer ellende.
En je maar afvragen wat er mis gaat, totdat je het zat bent en het aquarium leeghaalt en op de zolder in een ver hoekje wegzet.
De enige bron van kennis waren vrienden en Elsevier's Aquariumencyclopedie. (Die ik nog steeds wel eens raadpleeg)
Nu heb je internet en fora als deze.

Tegenwoordig heb ik nog steeds geen CO2 installatie.
Maar dat is een financiële kwestie
Maar wel easycarbo.
Aquasafe
Vloeibare plantenvoeding
Watertests.

En het gaat goed.
En als het niet goed gaat heb je tenminste een idee wat er aan te doen zou kunnen zijn.

Ging het vroeger niet goed?
Jawel hoor.
Heb je al deze dingen dus niet nodig?
Jawel, dat heb je wel.
Als je de huidige hulpmiddelen negeert sta je volgens mij stil.

Vroegah hadden we ook geen GPS en navigeerden we op de sterren en de zon.
Nu hebben we wel GPS en gebruiken het ook.
Dat heet vooruitgang.

Kan het ook zonder?
Zeker.
Maar je maakt het jezelf wel eens stuk moeilijker.
Je vergelijking met GPS vind ik niet echt goed.

Met GPS wordt alles makkelijker gemaakt. je hoeft geen kaart te lezen je zet het aan en je gaat.

maar aquarium houden mbt vroeger en nu? als het vroeger ook goed ging zonder al die verbeteraars en dingetjes. wat is dat dan beter of makkelijker dan nu?

kijk is het bewezen dat de vissen daardoor langer leeft? dat ze gezonder zijn?

( let wel: ik spreek je niet tegen dit is meer een vragenlijst)
 
Wat ook meespeelt is dat de keus in planten vroeger veel beperkter was en dat we nu vaak wel planten hebben die iets meer vereisen. In dat geval ben je sneller meer voeding en/of co2 nodig en de belichting speelt ook een rol. Deze was vroeger minder dan die in onze huidige bakken waardoor je vroeger al snel met minder voeding en middeltjes uit de voeten kon.
 
De bakken zoals Ts in z'n begin post omschreef heb ik gehad. Zelfs zonder de mogelijkheid om vragen te stellen aan een aquariumvereniging. Langzamerhand bouwde je ervaringen op. Wel waren er zaken anders als nu. De plantenkeuze, bijvoorbeeld, was aanzienlijk beperkter. CO2 hadden we niet maar de verlichtingsmogelijkheden lagen ook op een ander vlak. We haalden turven op en sneden die aan plakjes die vervolgens onder de bodem gelegd werden. Aanvankelijk had ik zelfs geen filter. Een luchtpompje waarmee je door watten blies deed zo goed of kwaad mogelijk dit werk.

Dit gezegd hebbende denk ik dat er veel verbeterd is. Maar of alle middeltjes noodzakelijk zijn kan je betwijfelen. Veel meer is het nodig dat er een begrip ontstaat waarom zaken lopen zoals ze lopen. Pas dan eigenlijk kan er goede beoordeeld worden wat er wanneer nodig is en of het überhaupt nodig is.
 
Nu heb ik het wel is met mijn opa over aquariums, maar die staat versteld van hoe tegenwoordig de hobby wordt bedreven.

Vroeger had hij een bak van 1m en dat was heel wat! Met een Eheim met kool en watten erin.

Als ik dan hoor hoe oud zijn vissen werden, is dat tegenwoordig een stuk beter.

Slechte viscombinaties zoals samutranen en Maanvissen en het dan gek vinden dat ze de sprieten afbeten. Water verversen deed die ook bijna nooit.

Vroeger zat er overigens wel chloor in ons water, hoe deden ze dat dan?

Ik denk dat veel problemen van vroeger opgelost zijn door meer water te verversen, bij lange na zijn ook al die middeltjes niet nodig. Hele schappen vol meuk.

Vroeger werd men lid van een aquarium vereniging. Daar liepen oud gedienden rond die hun kennis gebruikten om de starters wat te leren. Als je er niet uitkwam ging je vragen stellen in de vereniging. Door de opkomst van internet en sociale media is de snelheid waarmee informatie kan worden verkregen EN verwacht enorm gestegen. De verschuiving begon met fora. Vragen werden al sneller beantwoord dan bij de vereniging, doordat er enige controle was op wie er wat antwoordde waren de antwoorden nog van redelijke kwaliteit. Met de opkomst van sociale media werd de snelheid nog veel groter. Binnen een paar minuten is er antwoord.....helaas is daarmee ook de kwaliteit bedroevend gezakt. Je ziet niet meer wie er enige kennis van zaken heeft en wie er eigenlijk geen bal van weet of snapt. De antwoorden worden dan ook 100 x herhaald zonder te kijken naar wat er eerder is gezegd.....zelfs als de antwoorden gewoon fout zijn. (denk bv aan het advies na de vraag: help ik heb een slakkenplaag.....dan volgt al snel het hele korte antwoord: Clownbotia of Kogelvis.....zonder verder te vragen naar soort aquarium, afmetingen, mede bewoners etc etc etc.

Met zo'n voorbeeld denk ik meteen aan Facebook :rolleyes:
 
Ik heb genoten van bovenstaande berichten over de goede oude tijd.

Ik ben zelf op mijn 16e heel simpel begonnen met een 60 cm bakje, ik begon toen een tweede bakje etc., etc.. toen heel simpel, weinig voeding toevoegen, weinig water wisselen. Ging meestal wel lekker, soms ineens niet en dan geen idee waarom. Gewoon alles er uit en weer opnieuw beginnen alsof het allemaal niks is.

Inmiddels ben ik 12 jaar verder en pak ik het anders aan. Ik ben mijzelf gaan verdiepen in de basis om een aquarium te kunnen houden en het beste te kunnen bieden voor zowel planten als vissen en ik moet zeggen dat ik hier ook erg blij mee ben. Niet altijd natuurlijk omdat het me simpelweg meer handelingen en denkwerk kost. Maar het geeft me meer voldoening als dingen goed gaan omdat ik beter denk te begrijpen waardoor dingen beter gaan.

Lang verhaal kort; Ik denk dat alle kennis die wij hebben zeker een positieve bijdrage is aan aquaristiek. Ik ben zelf erg aan het wegkwijlen bij bakken van Takashi Amano en heb stiekem het doel gesteld volgend jaar zelf een nieuw aquarium te gaan kopen en op die manier in te gaan richten...
 
Probleem met middeltjes zijn er zo veel die allemaal veel beloven maar of ze het ook doen kreten als helderder water of voor komt algen en zo voort zijn niet van de lucht om er vervolgens achter te komen dat de algen dan wel langzaam weg gaan en ook de planten kapot gaan :stom::6
Dan het co2 verhaal bij lange na niet altijd nodig en of het echt zo goed werkt daar heb ik zo :juggle: over voor de ene plant wel voor de andere niet en of de co2 zo goed opgenomen wordt door planten als bv carbo das ook maar de vraag
Wat mij beteft middelen prima als het nodig is maar houd het zo natuurlijk mogelijk
 
Het grote verschil is denk ik dat je vroeger wel eens problemen had en niet wist waar het aan lag (als je niet de ervaring had of bij een aqua vereniging was aangesloten).
Je leunde toen veel meer op ervaren rotten in het vak.

Door het digitale tijdperk is er veel meer informatie beschikbaar, ook informatie die niet klopt.
Maar als je 100 antwoorden krijgt waarvan er 70 hetzelfde zijn, dan kan je over het algemeen er wel vanuit gaan dat de consensus van die 70 klopt.
De kracht van dit tijdperk is dat je veel meer input krijgt en je oplossingen of inzichten krijgt van meerdere ervaren mensen waar je vroeger gewoon van 1 iemand advies aan nam.

Het grote probleem van dit digitale tijdperk is echter dat men vaak binnen 5 minuten antwoord verwacht en het eerste de beste antwoord meteen voor waarheid aanneemt.
Tegenwoordig moet alles snel en is er weinig geduld meer.

Sommige middeltjes maken het aquarium houden makkelijker, of je kan makkelijker omgaan met slecht kraanwater, of met ziektes etc.
De commerciele markt springt daar slim in en elk merk heeft zijn eigen lijn met producten waardoor het er nu erg veel zijn.
In basis is de aquarium hobby echter niet verandert, behoudens het feit dat er nu LED is ipv TL en dat er wat meer moderne snufjes doorsijpelen.

Doordat er meer kennis makkelijker voorhanden is, is het denk ik wel makkelijker om moeilijke planten en vissen te houden.
Bij problemen kan je een hoop hulp krijgen.
Daarentegen worden mensen ook snel overmoedig en gaat het daarom ook vaak fout.
 
Nu heb ik het wel is met mijn opa over aquariums, maar die staat versteld van hoe tegenwoordig de hobby wordt bedreven.

Vroeger had hij een bak van 1m en dat was heel wat! Met een Eheim met kool en watten erin.

Als ik dan hoor hoe oud zijn vissen werden, is dat tegenwoordig een stuk beter.

Slechte viscombinaties zoals samutranen en Maanvissen en het dan gek vinden dat ze de sprieten afbeten. Water verversen deed die ook bijna nooit.

Vroeger zat er overigens wel chloor in ons water, hoe deden ze dat dan?

Ik denk dat veel problemen van vroeger opgelost zijn door meer water te verversen, bij lange na zijn ook al die middeltjes niet nodig. Hele schappen vol meuk.



Met zo'n voorbeeld denk ik meteen aan Facebook :rolleyes:
Hoezo,Facebook? vertel?
Daar zitten ook de DY hards van dit forum, vergis je dus niet daarin.
Die daar raad en daad geven.
 
Je vergelijking met GPS vind ik niet echt goed.
Die is in die zin ook niet helemaal goed.
Ik bedoelde het ook meer als voorbeeld dat nieuwe vindingen het leven makkelijker maken.

Ik heb een heel oud aquariumboekje uit de jaren '30.
Daar staat in hoe je een aquarium dient te verwarmen.
De aquariums waren toen van gegalvaniseerde platen.
Je moest dan een gat in de bodem zagen, daar een halve bol op solderen en daar een spiritusbrandertje onder zetten.
Zo eentje die ook onder een kraantjespot staat.
Thermometer erin en om de zoveel tijd kijken hoe warm het water is.
Wordt het te warm?
Vlammetje lager.
Koud?
Vlammetje hoger.
Vlammetje 's nachts uitgegaan?
Da's nou jammer...
Wellicht visjes dood.

nu zijn er elektrische verwarmingen, zo gewenst met digitale thermostaten.
Tot op de graad nauwkeurig als je dat wilt.

Zo zie ik het met die middeltjes ook.
De vooruitgang heeft ze uitgevonden.
Een test kan je een idee geven wat er mis is met je bak en de middeltjes kunnen dan soelaas bieden.

In datzelfde boekje staat hoe je vroeger witte stip bestreed: vlammetje omhoog tot een een graad of 28 - 30 en zout in het aquarium doen.
Als de ziekte uitgeroeid is het water vervangen, alsmede de planten die het niet overleefd hadden.
Nu zijn er allerlei middeltjes om stip te bestrijden.
Die weinig tot geen invloed hebben op het milieu in de bak.
 
Door het digitale tijdperk is er veel meer informatie beschikbaar, ook informatie die niet klopt.
Maar als je 100 antwoorden krijgt waarvan er 70 hetzelfde zijn, dan kan je over het algemeen er wel vanuit gaan dat de consensus van die 70 klopt.
De kracht van dit tijdperk is dat je veel meer input krijgt en je oplossingen of inzichten krijgt van meerdere ervaren mensen waar je vroeger gewoon van 1 iemand advies aan nam.
Als je 70 verkeerde antwoorden krijgt omdat iedereen maar wat roept en mekaar napraat zonder inhoudelijke kennis ben je “royal screwed”

Beste leden,

Hierbij een nieuwe stelling met dank aan Ruben01.

Vroeger ging het aquarium houden er heel anders aan toen dan nu, je had een bak, paar plantjes en visjes en je keek of het goed ging. Niks geen waterbereiders, voedingsmiddelen, van allerlei soorten voer. Gewoon kraanwater, 1 soort vlokvoer en geen plantenvoeding, laat staan CO2. (Klopt dit, is voor mijn tijd:oops::D) Anno 2019 vallen er hele schappen te vullen met waterbereiders, voer voor alle soorten vissen, plantenvoeding etc. De meeste mensen raken het overzicht kwijt als ze dat zien:oops:. Is dit alles niet overbodig?! Kunnen we het niet redden met 1-2 soorten voer, gewoon kraanwater gebruiken en geen plantenvoeding?

Kort gezegd, zijn al deze middeltjes een verbetering of een verslechtering voor deze hobby?
In beginsel is denk ik de startende hobbyist beter af om “old school” te starten en indien de interesse EN intiligentie er is dan kan je door met alle mooie middeltjes en theorieën die er zijn om het zo mooi/moeilijk/complex te maken als je zelf wilt.
Zolang de hobbyist maar snapt waar die mee bezig is zijn alle nieuwe middeltjes/technieken/inzichten inderdaad een verbetering in de hobby
 
Tegenwoordig moet alles makkelijk, en het liefst ook nog snel.

Een groot deel van de verkochte middelen bieden daar een oplossing voor. Aangedreven door een krachtige commerciële machine.

Is het goed of slecht? Kan ook 2 kanten op. Als je strikt de handelingen van de fabrikant opvolgt dan gaat het goed. En zit je gevangen in het verdienmodel.

Als je dat niet wilt, kost het meer moeite van de aquariaan zelf. Meer geduld en meer kennis nodig.

Je kunt een aquarium aanpassen aan wat je hebt. Of hetgeen je hebt aanpassen aan het aquarium wat je wilt.

Dat kan met allerhande middelen. Maar ook met techniek.

Je kunt middelen kopen voor helder water bijvoorbeeld. En dan nog afwachten of het werkt.
Je kunt ook een uvc plaatsen. En deze doet nog een stuk meer. Dan alleen verhelderen.

Je kunt allerhande verzurende, verzachtende middelen kopen. Je kunt ook met regenwater of osmose werken.

Je kunt zeer veel voeders kopen. En ook specifieke voeders voor een specifiek effect.

Je kunt je aquarium schoner houden door alleen een ander voer te kiezen bijvoorbeeld.
Maar dat vereist kennis en kunde. Je kunt ook een flesje kopen en een stofzuiger erbij.

Dus zijn al die middelen een verbetering of een verslechtering?
Nee.

Zijn ze noodzakelijk?
Nee.
 
grappig om alle ideeën van mensen hierboven te lezen over de ontwikkelingen binnen de aquaristiek.
Natuurlijk ben ik nog niet heel lang bezig in het houden van een aquarium (ongeveer anderhalf tot 2 jaar) maar ik denk het volgende hierover.

De ontwikkelingen zoals ik die lees maken het mogelijk om een diversiteit van biotopen te creëren die zonder al deze middelen niet of nauwelijks mogelijk waren. (natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel). Daarnaast zijn er relatief weinig tot geen complete handleidingen die nieuwe hobbyisten helpen bij het opstarten van de bak.
Vooruitgang is "altijd" verbetering, hierbij geld dat dus ook voor de ontwikkelingen binnen de techniek, middelen etc. Aan elke ontwikkeling zitten haken en ogen en zo ook aan deze ontwikkelingen.
De argumenten die ik hier voorbij zie komen gaan vooral om het verkeerd gebruik van deze ontwikkelingen, daarmee geven jullie meer de schuld aan de gebruiker dan het product.

Ik ben dan ook van mening dat deze ontwikkelingen een positief effect hebben op de hobby en dat er een complete handleiding moet komen voor beginnende hobbyisten, zodat zij geholpen zijn met het kiezen van wat ze kunnen gebruiken en waarom.

Als je namelijk niet weet wat je gebruikt of waarom je iets gebruikt kun je ook niks verwachten, de eindgebruiker mist de kennis.
Weet je wel wat je gebruikt en waarom je het gebruikt zal het in de regel veelal goed gaan.
 
Het doel van 90% van deze middeltjes is om beginners te laten geloven dat ze die middeltjes nodig hebben. Middeltjes tegen algen, plantenvoeding, aquasafe, vitaminen, mineralen en zelfs medicijnen. Het zijn allemaal middeltjes die door beginners worden gekocht omdat verkopers en zelfs de merken zelf doen alsof ze nodig zijn. Natuurlijk zijn er mensen die plantenvoeding, mineralen of medicijnen nodig hebben. Maar dit is in 80% van de gevallen niet nodig. En aquasafe, net als ph+ of ph- en dergelijke spullen zijn nooit nodig.

Wat mij betreft zijn ze dus zonder twijfel een verslechtering voor de hobby. Beginners leren nu niet hoe ze een aquarium gezond houden, ze leren dat ze middeltjes moeten hebben om een aquarium te houden, wat absoluut niet waar is. Dit gaat altijd ten koste van de vissen. En dat is altijd een verslechtering.
 
Als je namelijk niet weet wat je gebruikt of waarom je iets gebruikt kun je ook niks verwachten, de eindgebruiker mist de kennis.
Weet je wel wat je gebruikt en waarom je het gebruikt zal het in de regel veelal goed gaan.
Het probleem is dat de merken die deze producten produceren verkeerde informatie geven. Hier heeft dus ook het product de schuld.
 
Hoezo, verkeerde informatie... Je moet wel lezen wat er op staat. En dat doet 50 % niet.
 
Mijn Vader , had ook een 1 m, bak.
En iets chloorwater, kon toen niet anders om de leidingen schoon te houden.
Stonden emmers op de warande met water om te luchten.
En voer, hetzelfde wat je n hebt. en water verbeteraar. WAt ze in Belgie hard nodig hebben.
Niet alles is onzin. is net wat er nodig is.
 
Een waterverbeteraar hoort voor mij ook in Nederland als nodig.
Altijd goed om achter de hand te hebben. als er aan het leidingnet in de buurt is gewerkt. Het zal waarschijnlijk nooit voorkomen maar je zult maar net bezig zijn met een waterwissel.
Voor de rest dit middeltje links laten liggen.
 
Het doel van 90% van deze middeltjes is om beginners te laten geloven dat ze die middeltjes nodig hebben. Middeltjes tegen algen, plantenvoeding, aquasafe, vitaminen, mineralen en zelfs medicijnen. Het zijn allemaal middeltjes die door beginners worden gekocht omdat verkopers en zelfs de merken zelf doen alsof ze nodig zijn.

dit argument raakt kant noch wal.
90% van die middeltjes is niet om mensen te laten geloven dat ze, ze nodig hebben. 100% van deze middeltjes hebben een doel, alleen snapt de beginner niet waarvoor het dient en/of dat er een andere oplossing is.

Ja ik ben het met je eens dat de verkoper en het bedrijf blaam treft als ze dingen verkopen die in de situatie van de klant niet nodig zijn. Maar je kan het de verkoper moeilijk kwalijk nemen dat hij zijn spul probeert te verkopen.


Het probleem is dat de merken die deze producten produceren verkeerde informatie geven. Hier heeft dus ook het product de schuld.
Kan je hier een voorbeeld van geven?


Aangezien het houden van een aquarium complexer is dan het kopen van een broek zal je, voordat je hieraan begint jezelf moeten inlezen.
Daarop kom ik weer terug bij mijn vorige punt: Dat men dus eerst kennis moet hebben van wat men wilt doen/ gaat doen met het aquarium om hiervoor de benodigde stappen te ondernemen.
 
Toch wel vreemd dat volgens sommigen de plantjes niet hoeven te eten en dat ph +/- nooit nodig zou zijn en je zou maar een mooie school vissen gekocht hebben die wat gaan mankeren als de winkels dicht zijn bv
Tja het is maar hoe je het bekijkt :juggle: :6:D
 
dit argument raakt kant noch wal.
90% van die middeltjes is niet om mensen te laten geloven dat ze, ze nodig hebben. 100% van deze middeltjes hebben een doel, alleen snapt de beginner niet waarvoor het dient en/of dat er een andere oplossing is.

Ja ik ben het met je eens dat de verkoper en het bedrijf blaam treft als ze dingen verkopen die in de situatie van de klant niet nodig zijn. Maar je kan het de verkoper moeilijk kwalijk nemen dat hij zijn spul probeert te verkopen.



Kan je hier een voorbeeld van geven?


Aangezien het houden van een aquarium complexer is dan het kopen van een broek zal je, voordat je hieraan begint jezelf moeten inlezen.
Daarop kom ik weer terug bij mijn vorige punt: Dat men dus eerst kennis moet hebben van wat men wilt doen/ gaat doen met het aquarium om hiervoor de benodigde stappen te ondernemen.
De verkoop van aquasafe en dergelijke producten in Nederland bijvoorbeeld. Deze producten zijn hier nutteloos en toch worden ze goed verkocht, puur omdat ze gebruik maken van de onwetenheid van de koper.

En natuurlijk hebben al deze producten een doel, maar dat doel is minder belangrijk dan verkopen. Ik zou er geen problemen mee hebben als ze werden verkocht als wat het zijn. Maar de meeste producten worden verkocht als iets dat 100% essentieel is bij het aquarium houden en iedereen in huis zou moeten hebben, en dat is gewoon niet zo. Wat dat betreft zijn ze net Apple.


Aquariumhouders horen zich in te lezen, maar velen gaan naar de dierenwinkel en krijgen daar advies, en in het ergste geval krijgen ze een sera of tetra handleiding mee. Beginners denken dat ze dat kunnen vertrouwen, en dat is logisch, als een beginner weet je natuurlijk niet welke informatie klopt of niet. Eigenlijk is het pure oplichting.
 
De verkoop van aquasafe en dergelijke producten in Nederland bijvoorbeeld. Deze producten zijn hier nutteloos en toch worden ze goed verkocht, puur omdat ze gebruik maken van de onwetenheid van de koper.
Dit ben ik pertinent niet met je eens. Appelslakken leggen hier het loodje zonder aquasafe. Helaas al doende moeten leren. Pas de derde keer hield ik ze in leven, met Aquasafe wel te verstaan. Ik heb dit verhaal al twee keer eerder gepost op het forum dus zal dat voor nu de uitgebreide versie achterwege laten
 
Toch wel vreemd dat volgens sommigen de plantjes niet hoeven te eten en dat ph +/- nooit nodig zou zijn en je zou maar een mooie school vissen gekocht hebben die wat gaan mankeren als de winkels dicht zijn bv
Tja het is maar hoe je het bekijkt :juggle: :6:D
Ten eerste, nee, planten hoeven in veel gevallen geen extra voeding te krijgen. En in de gevallen waarbij het wel zo is is een EI mix of All in One van en vetrouwde verkoper duizend keer beter dan een standard "complete plantenvoeding" van bijvoorbeeld Colombo of Sera, die meestal niet compleet zijn en ook nog alles uit balans kunnen gooien.

Ten tweede, pH +/- zijn inderdaad nooit nodig. Het effect van deze middeltjes duurt hooguit 2 dagen, waarna je weer moet doseren. Je komt goedkoper uit als je een osmoseapparaat en turf koopt, plus het feit dat je waardes dan veel stabieler zijn.
Medicijnen zijn ook zoiets. Ja, je kan ze nodig hebben. Maar welke twee of drie merken worden hier geadviseerd? Bactopur en Voogle? De rest is waardeloos en is vaker in winkels te zien.
 
Mijn waterwaardes liggen altijd mooi binnen de limieten.
Soms wil het chloor nog wel eens aan de hogere kant zijn.
Dan gooi ik er Aquasafe bij en dan neemt dat af.
Dat komt dus volgens jou niet door dat spul?

Waar komt het dan door?
I'm willing to learn.
 
De verkoop van aquasafe en dergelijke producten in Nederland bijvoorbeeld. Deze producten zijn hier nutteloos en toch worden ze goed verkocht, puur omdat ze gebruik maken van de onwetenheid van de koper.

En natuurlijk hebben al deze producten een doel, maar dat doel is minder belangrijk dan verkopen. Ik zou er geen problemen mee hebben als ze werden verkocht als wat het zijn. Maar de meeste producten worden verkocht als iets dat 100% essentieel is bij het aquarium houden en iedereen in huis zou moeten hebben, en dat is gewoon niet zo. Wat dat betreft zijn ze net Apple.


Aquariumhouders horen zich in te lezen, maar velen gaan naar de dierenwinkel en krijgen daar advies, en in het ergste geval krijgen ze een sera of tetra handleiding mee. Beginners denken dat ze dat kunnen vertrouwen, en dat is logisch, als een beginner weet je natuurlijk niet welke informatie klopt of niet. Eigenlijk is het pure oplichting.
Mijn waterwaardes liggen altijd mooi binnen de limieten.
Soms wil het chloor nog wel eens aan de hogere kant zijn.
Dan gooi ik er Aquasafe bij en dan neemt dat af.
Dat komt dus volgens jou niet door dat spul?

Waar komt het dan door?
I'm willing to learn.
 
Dit ben ik pertinent niet met je eens. Appelslakken leggen hier het loodje zonder aquasafe. Helaas al doende moeten leren. Pas de derde keer hield ik ze in leven, met Aquasafe wel te verstaan. Ik heb dit verhaal al twee keer eerder gepost op het forum dus zal dat voor nu de uitgebreide versie achterwege laten
Appelslakken en andere slakken kunnen zeer gevoelig zijn voor zware metalen en dan kan aquasafe wel handig zijn inderdaad. Zware metalen komen echter steeds minder voor in Nederlands kraanwater.
Mijn waterwaardes liggen altijd mooi binnen de limieten.
Soms wil het chloor nog wel eens aan de hogere kant zijn.
Dan gooi ik er Aquasafe bij en dan neemt dat af.
Dat komt dus volgens jou niet door dat spul?

Waar komt het dan door?
I'm willing to learn.
Nederlands kraanwater bevat over het algemeen geen chloor, alleen als er aan de waterleidingen gewerkt wordt of als kraanwater vervuild blijkt te zijn. Dit duurt meestal maar een paar dagen en dan kun je net zo goed niet verversen.

Daarbij is dat niet wat ik bedoel. Ik ben tegen het feit dat er van de onwetenheid van beginners wordt geprofiteerd en dat dit soort producten als een "must have" worden verkocht terwijl in de meeste gevallen niet zo is.
 
Appelslakken en andere slakken kunnen zeer gevoelig zijn voor zware metalen en dan kan aquasafe wel handig zijn inderdaad.
Bij mij moet het in de leidingen hier zitten, aangezien de appelslakken 2 blokken verder op aangekocht waren.
Heb nochtans een koper test gedaan, die was negatief. Wat het dan wel is is de vraag.

Poelslakken, kleine schijfslakken, posthoorntjes en puntslakken zonder aquasafe, geen probleem.
 
Het begint gewoon eerst met inlezen en verdiepen. Waar het mis gaat is dat mensen dat niet doen en dan ineens terug moeten vallen op middeltjes.
 
Wij gebruiken een waterverbeteraar van JBL. Niet regulier bij verversingen. Wel bij het introduceren van nieuwe vis en bij grote werkzaamheden in de bak, omdat het de slijmlaag tijdelijk extra zou beschermen. Verder gebruiken wij het om onze diffusers die we met 50% bleekmiddel schoonmaken te ontchloren. Wij zijn er erg blij mee.

Wij gebruiken verschillende soorten plantenvoeding, easy carbo, verschillende soorten voeding (droog diepvries en levend), co2, bactopur, aquariumzout, verschillende testen voor waterwaarden, flubenol, verschillende filtermaterialen en vast nog veel meer. Wij zijn een goede klant van de verschillende aquariumzaken, en van wat ik hier noem, vind ik niets overbodig.

Vroeger deden ze de was op de hand, droogden ze het op de kachel of buiten in de zon, en streken ze het door erop te gaan zitten. Ik ben reuze blij met onze wasmachine en strijkapparaat.

Ik denk dat het zowel een verbetering als een verslechtering kan zijn. Met zoveel keuze kan je ook makkelijk verkeerd kiezen.

Maar bijvoorbeeld voer voor Betta's, nodig zal het niet zijn, maar het is wel een makkelijke manier om te zorgen dat mensen automatisch voer geven wat niet alleen plantaardig is. Aangezien veel mensen zich niet echt willen verdiepen in zulke dingen, kan een potje met Betta er op, zorgen dat hij geschikt voer krijgt. Denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om heel eerlijk te zijn heb ik nogsteeds soms geen idee wat ik aan het doen ben als het om mijn aquarium gaat. Vooral qua planten koop ik ze vaak te snel en zonder me er echt in verdiept te hebben omdat ze er gewoon mooi uitzagen en onder “simpele planten” stonden in de dierenwinkel. Soms gaat het goed, soms gaat het fout. Maar mijn betta is kerngezond en volgensmij doe ik echt niet alles goed en voeg ik misschien soms wel overbodige dingen toe aan mijn aquarium zoals aquariumzout en bactostart bij mijn nieuwe aquarium in dit geval.

Ik vind het zelf allemaal juist enorm verwarrend dat er zoveel keus is en dat eigenlijk niemand mij vertelt waarom iets beter is en waarom bijv niet. Zelfs op dit forum wordt mij vaak verteld dat ik iets juist wel of juist niet moet doen terwijl ik het daarna alsnog niet snap en waarschijnlijk dezelfde fout nog een keer ga maken. Ik denk daarom dat al die middeltjes het juist lastiger hebben gemaakt, behalve kraanwater verzachter, dat is echt een goede uitvinding!
 
Daarbij is dat niet wat ik bedoel. Ik ben tegen het feit dat er van de onwetenheid van beginners wordt geprofiteerd en dat dit soort producten als een "must have" worden verkocht terwijl in de meeste gevallen niet zo is.
Dat is een hele andere discussie en gaat voorbij aan de vraag die door de TS werd gevraagd.

Ten eerste, nee, planten hoeven in veel gevallen geen extra voeding te krijgen. En in de gevallen waarbij het wel zo is is een EI mix of All in One van en vetrouwde verkoper duizend keer beter dan een standard "complete plantenvoeding" van bijvoorbeeld Colombo of Sera, die meestal niet compleet zijn en ook nog alles uit balans kunnen gooien.

duizend keer beter? misschien beter in sommige opzichten ja, maar niet per direct beter. voor de jongen met een klein aquarium en een enkele plant volstaat de colomba of sera prima. Daarnaast zijn er meerdere leveranciers en gebruikt Amano alleen de ADA lijn die toch echt goeie resultaten heeft met alleen dat spul.
je moet ook niet vergeten dat bijvoorbeeld de soil een relatief recente ontwikkeling is die enorm bijdraagt aan de hobby.
 
Mijn waterwaardes liggen altijd mooi binnen de limieten.
Soms wil het chloor nog wel eens aan de hogere kant zijn.
Dan gooi ik er Aquasafe bij en dan neemt dat af.
Dat komt dus volgens jou niet door dat spul?

Waar komt het dan door?
I'm willing to learn.
Zuurstofpomp erop. en beluchten. dan vervliegt het chloor/
 

Terug
Bovenaan