Stelling van 13-6-2019: Zijn al die middeltjes in de hobby een verbetering of een verslechtering?


wordt mij vaak verteld dat ik iets juist wel of juist niet moet doen terwijl ik het daarna alsnog niet snap

Ik denk dat het soms niet snappen voor veel leden opgaat hoor en vooral op scheikundig gebied. Het is ook niet nodig dat je alles snapt en dat doen de meeste aquarianen dan ook niet den ik.
 
Ga naar een 2e hands winkel, kijk of er boeken staan, dan kom je meer erover te weten.
Heb ik ook boeken vandaan.
 
Ten eerste, nee, planten hoeven in veel gevallen geen extra voeding te krijgen. En in de gevallen waarbij het wel zo is is een EI mix of All in One van en vetrouwde verkoper duizend keer beter dan een standard "complete plantenvoeding" van bijvoorbeeld Colombo of Sera, die meestal niet compleet zijn en ook nog alles uit balans kunnen gooien.

Ten tweede, pH +/- zijn inderdaad nooit nodig. Het effect van deze middeltjes duurt hooguit 2 dagen, waarna je weer moet doseren. Je komt goedkoper uit als je een osmoseapparaat en turf koopt, plus het feit dat je waardes dan veel stabieler zijn.
Medicijnen zijn ook zoiets. Ja, je kan ze nodig hebben. Maar welke twee of drie merken worden hier geadviseerd? Bactopur en Voogle? De rest is waardeloos en is vaker in winkels te zien.
Toch wel apart op het ene moment zeg je is rommel is niet nodig en op het ander ogenblik haal je EI mix of all in one aan als zijnde toch wel handig
Je hebt gelijk als je zegt het 1 product is het ander niet maar om dan alles als overbodig te betitelen :juggle:
ph- ph + kan je tijdelijke redding zijn als er iets kapot gaat bv je osmose en je daar te laat achter komt zelfde geld voor Medicijnen je haalt daar aan dat er hier geadviseerd wordt Bactopur en Voogle ook daar zijn de meningen over verdeelt
bij de 1 werkt het prima bij de ander totaal niet er zijn ook andere merken die prima hun werk doen die hier niet genoemd worden
Dus met je bewering alles is overbodig sla de de plank behoorlijk mis is mijn bescheiden mening.
 
Flink beluchten kan ook je co2 via gasuitwisseling flink verminderen.
 
Toch wel apart op het ene moment zeg je is rommel is niet nodig en op het ander ogenblik haal je EI mix of all in one aan als zijnde toch wel handig
Ik heb nooit gezegd dat het rommel is, alleen dat een groot deel van de aquariumhouders geen plantenvoeding nodig heeft. En helaas zie ik vaker mensen die een paar stengels waterpest in de bak hebben en plantenvoeding toevoegen omdat de planten er volgens de fabrikant of verkoper niet zonder kunnen. En dat is waar ik tegen ben.

Dus met je bewering alles is overbodig sla de de plank behoorlijk mis is mijn bescheiden mening.
Die bewering heb ik nooit gemaakt. Vanaf het begin heb ik duidelijk gemaakt dat er gevallen zijn waarbij bepaalde producten nodig zijn en dat ik niet tegen de producten zelf ben, maar tegen de manier waarom deze producten worden geadverteerd door de fabrikanten. Ph +/- is dan de enige uitzondering naar mijn mening omdat het de stabiliteit verstoort en uiteindelijk meer goed dan kwaad kan, zeker als die gebruikt wordt zoals de meeste fabrikanten aangeven (oftewel: als je ph te hoog/laag is, gooi dit in je aquarium, eventueel samen met ons ander product, kh+/-).
 
Ik denk beide.. Het probleem is dat nu je tegenwoordig middeltjes kan kopen, mensen niet meer weten hoe de chemie van water werkt. Vaak worden er dan dus te veel/weinig/verkeerde middelen gebruikt.
 
"Ik ben dan ook van mening dat deze ontwikkelingen een positief effect hebben op de hobby en dat er een complete handleiding moet komen voor beginnende hobbyisten, zodat zij geholpen zijn met het kiezen van wat ze kunnen gebruiken en waarom. "

Geen 2 aquaria zijn hetzelfde, geen 2 vis(dier-)samenstellingen zijn hetzelfde en geen 2 problemen in het aquarium zijn hetzelfde.

En dat is precies waarom 'middeltjes' soms helpen maar vaak niet, en dat is ook precies waarom ik in het algemeen niet vóór het gebruik van die 'middeltjes' ben.
En ook waarom ik vind dat het een illusie is een 'complete handleiding' voor aquariumhobbyisten te kunnen schrijven.

Alle op dit forum beschikbare ervaring (en dat is heel wat!) is bij lange na niet voldoende om voor elke denkbare situatie een pasklare oplossing te kunnen geven.
En het enige dat de moderne 'middeltjes' kunnen is een pasklare oplossing bieden. Maar dan niet voor het probleem dat de aquariaan ervaart, maar voor een probleem dat zich in een standaard situatie zou kunnen voordoen.

En er bestaan in aquaria geen standaard situaties.

Alleen wanneer heel heldere is wat het probleem is en waardoor dat veroorzaakt wordt èn wanneer voor precies die oorzaak een 'middeltje' bestaat kan dat een oplossing bieden. En dat is niet heel vaak het geval.

In het algemeen denk ik dat het beter is te proberen, met de hulp van goedbedoelende ervaren hobbyisten, achter de oorzaak van een probleem te komen, en van daaruit een oplossing te zoeken. Heel soms kan dan een 'middeltje' de oplossing bieden, maar veel vaker zal het doorvoeren van een verandering in de manier van het aquarium (onder-)houden dat doen.

Middeltjes zijn daarom volgens mij geen verbetering èn geen verslechtering. Nou ja, héél misschien een verbetering wanneer een probleem vrij algemeen blijkt te zijn èn er een middel bestaat dat hierop ingrijpt. Maar dan toch een héél kleine verbetering.

En een "complete handleiding voor beginnende hobbyisten"?
Dat is ècht een illusie!
 
Het doel van 90% van deze middeltjes is om beginners te laten geloven dat ze die middeltjes nodig hebben. Middeltjes tegen algen, plantenvoeding, aquasafe, vitaminen, mineralen en zelfs medicijnen. Het zijn allemaal middeltjes die door beginners worden gekocht omdat verkopers en zelfs de merken zelf doen alsof ze nodig zijn. Natuurlijk zijn er mensen die plantenvoeding, mineralen of medicijnen nodig hebben. Maar dit is in 80% van de gevallen niet nodig. En aquasafe, net als ph+ of ph- en dergelijke spullen zijn nooit nodig.

Wat mij betreft zijn ze dus zonder twijfel een verslechtering voor de hobby. Beginners leren nu niet hoe ze een aquarium gezond houden, ze leren dat ze middeltjes moeten hebben om een aquarium te houden, wat absoluut niet waar is. Dit gaat altijd ten koste van de vissen. En dat is altijd een verslechtering.
in het geval aquasafe (of een ander merk watervoorbereider) moet ik je toch zeer sterk tegenspreken. Zelfs in nederland zitten er geregeld stoffen in het water die zwaar dodelijk zijn en die dolrproducten ala aquasafe onschadelijk worden gemaakt.
Zeker hier in belgie is leidingwater gebruiken zonder dergelijke toevoeging nog gevaarlijker dan russische roulette spelen.
 
in het geval aquasafe (of een ander merk watervoorbereider) moet ik je toch zeer sterk tegenspreken. Zelfs in nederland zitten er geregeld stoffen in het water die zwaar dodelijk zijn en die dolrproducten ala aquasafe onschadelijk worden gemaakt.
NL heeft het schoonste water van de hele EU en daar zit niks geen narigheid in van foute stoffen
 
NL heeft het schoonste water van de hele EU en daar zit niks geen narigheid in van foute stoffen
Ik heb al meermaals nedelanders gesproken die de wanhoop nabij waren toen ze een ww gedaan hadden net na de leidingen gekuist waren en er voor enkele duizenden euri's aan vissen boven dreven.
Nederland heeft idd meestal heel proper water, iets waar ik enkel van kan dromen maar de uitzonderingen bevestigen de regel. Ook hier weer.
 
Ik heb al meermaals nedelanders gesproken die de wanhoop nabij waren toen ze een ww gedaan hadden net na de leidingen gekuist waren en er voor enkele duizenden euri's aan vissen boven dreven.
Dan is dat pure domheid, als de leidingen gereinigd worden word je daarvan van tevoren op de hoogte gesteld met zelfs het advies de boel erna eerst flink door te laten stromen
 
Dan is dat pure domheid, als de leidingen gereinigd worden word je daarvan van tevoren op de hoogte gesteld met zelfs het advies de boel erna eerst flink door te laten stromen
Hoe het bij jullie werkt weet ik niet volledig maar hier in belgie krijgen wij nergens melding van. Enkel als we de kraan open zetten, dan zien of ruiken we het
 
Hoe het bij jullie werkt weet ik niet volledig maar hier in belgie krijgen wij nergens melding van. Enkel als we de kraan open zetten, dan zien of ruiken we het
Ja België is een waardeloos land wat dat betreft, ik zag een tijdje terug in het nieuws dat er een boot was gezonken in een Belgisch kanaal en heel dat kanaal stonk gigantisch, evenals het leidingwater. Zulke dingen kunnen hier niet gebeuren daar zijn allerlei veiligheidsprotocols voor (die boot kan wel zinken maar het leingwater zal nooit zo aangeboden kunnen worden) en als er iets niet klopt dan tappen ze uit een ander punt het water
 
Dan is dat pure domheid, als de leidingen gereinigd worden word je daarvan van tevoren op de hoogte gesteld met zelfs het advies de boel erna eerst flink door te laten stromen
Dit klopt helemaal. Vandaar dat het wat mij betreft nooit nodig is. Misschien als je net op dat moment echt moet wisselen ivm. een ziekte of iets dergelijks, maar dat is puur toeval en geen reden om het als een must have te verkopen.

Ook een kleine correctie wat betreft pH-. Ik had het fout, het is niet nutteloos en iedereen zou een flesje moeten hebben. Het is namelijk heel handig om kalkresten te verwijderen :p
 
Dit klopt helemaal. Vandaar dat het wat mij betreft nooit nodig is. Misschien als je net op dat moment echt moet wisselen ivm. een ziekte of iets dergelijks, maar dat is puur toeval en geen reden om het als een must have te verkopen.

Ook een kleine correctie wat betreft pH-. Ik had het fout, het is niet nutteloos en iedereen zou een flesje moeten hebben. Het is namelijk heel handig om kalkresten te verwijderen :p
Met een waterverbruik van meer dan 2 kuub per week en een visbestand die in de duizenden euri's gaat (en dat ik in belgie woon) Laat ik die kans op dat toeval liever aan me voorbij gaan. Voor hetgeen me zo'n watervoorbereider maar kost (20€ om 10000l te behandelen) kan je wel begrijpen dat ik het zekere voor het onzekere neem.
 
Dan is dat pure domheid, als de leidingen gereinigd worden word je daarvan van tevoren op de hoogte gesteld met zelfs het advies de boel erna eerst flink door te laten stromen
Niet helemaal waar, toen men bezig was met de aanleg van de nieuwe N32 zijn er ook water leidingen verlegt en vernieuwd, daar is verder geen melding over gegeven, Jaap, de LFS en ikzelf alsmede leden van de AV hebben dat gemerkt in diezelfde tijd, gelukkig waren we allemaal goed bij de tijd en hebben de bakken zoveel mogelijk belucht waardoor er m.u.v. de LFS geen doden zijn gevallen in de bestanden.
 
Met een waterverbruik van meer dan 2 kuub per week en een visbestand die in de duizenden euri's gaat (en dat ik in belgie woon) Laat ik die kans op dat toeval liever aan me voorbij gaan. Voor hetgeen me zo'n watervoorbereider maar kost (20€ om 10000l te behandelen) kan je wel begrijpen dat ik het zekere voor het onzekere neem.
Dan misschien wel ja. Het gaat er bij mij eerder om dat zelfs in Nederland dit soort producten worden verkocht als must-haves. Als beginners denken dat ze met deze producten probleemloos een bak kunnen houden zonder enige kennis te hebben gaan de vissen in 90% van de gevallen dood. In veel gevallen worden deze producten zelfs gebruikt zonder te weten wat ze echt doen, dat leidt tot een instabiele bak en nog meer sterfgevallen. En dit is de schuld van de winkeliers en de houders zelf, maar ook van de fabrikant van deze middeltjes, die ze verkeerd adverteert.
Ik heb mensen gezien die zelfs zoutwaterproducten aangesmeerd krijgen voor hun zoetwaterbak en die elke waterwissel een calcium of magnesiumsupplement toevoegen.

Tuurlijk, ooit zal een klein deel van de echte hobbyisten een van deze producten handig vinden, maar laten we 100% eerlijk zijn, echte hobbyisten zijn maar een klein deel van de aquariumhouders. Dat betekent dat de meeste vissen in een winkel veel te vroeg zullen sterven, mede door deze producten.
 
Dan misschien wel ja. Het gaat er bij mij eerder om dat zelfs in Nederland dit soort producten worden verkocht als must-haves. Als beginners denken dat ze met deze producten probleemloos een bak kunnen houden zonder enige kennis te hebben gaan de vissen in 90% van de gevallen dood. In veel gevallen worden deze producten zelfs gebruikt zonder te weten wat ze echt doen, dat leidt tot een instabiele bak en nog meer sterfgevallen. En dit is de schuld van de winkeliers en de houders zelf, maar ook van de fabrikant van deze middeltjes, die ze verkeerd adverteert.
Ik heb mensen gezien die zelfs zoutwaterproducten aangesmeerd krijgen voor hun zoetwaterbak en die elke waterwissel een calcium of magnesiumsupplement toevoegen.

Tuurlijk, ooit zal een klein deel van de echte hobbyisten een van deze producten handig vinden, maar laten we 100% eerlijk zijn, echte hobbyisten zijn maar een klein deel van de aquariumhouders. Dat betekent dat de meeste vissen in een winkel veel te vroeg zullen sterven, mede door deze producten.
Op gewone waterverbeteraar na zal je me dan ook nooit betrappen op het promoten van enige andere toevoegingen (op meststoffen na dan)
Ik ben zelfs een absolute tegenstander van al die brol zoals zogezegde bacterien enz enz.
Het enige wat ik nog in huis heb is easylife vfm die ik aan de kant hou in geval van nood, niet als wekelijks aditief zoals het vaak verkocht wordt.
Voor mij heeft het probleem vele lagen.
De klant wil snel en gemakkelijk, de winkel weet niet wat die verkoopt en vertrouwd de groothandel blindelings en de producent... die wil enkel zo snel mogelijk rijk worden en smijt maar vanalles op de markt zonder naar het belang van het dier te kijken. Zolang de verpakking maar mooi is wordt de grootste zooi eerst verkocht.
 
Aansluitend op bovenstaande berichten kan ik toch iedereen (de Nederlanders) ten harte aanraden om altijd een fles Easy Life vloeibaar filtermedium in huis te hebben.

mocht er dan overhoop een keer verontreiniging in het leidingwater zitten, dan heb je een stok achter de deur.

maar waarom dan Easy life VFM en niet iets anders? omdat het behalve dat ook nog een uitstekend middel is als je verhoogde NH3/4 - NO2 waardes hebt.
ook bij extreme stress of lang vis transport kan het een uitkomst zijn.
Multi purpose middel die ik altijd achter de hand heb.

gebruik het trouwens ook tijdens het opstarten van bakken, maar dat ter zijde.

Als ik in Belgie zou wonen zou ik ook altijd een watervoorbereider gebruiken.
maar als Nederlander? nee, maar wel dus easy life VFM achter de hand hebben.

PS: het is overigens geen wondermiddel, maar wel 1 waar ik tevreden over ben :)
 
Zijn er verbeteringen met vroeger en heden kwa techniek en hulpmiddelen of doorbroken fabels door onderzoek.

Ja en nee..

Wat is er niet verbeterd:

Het geven van juiste informatie over te houden bepaalde vissen in een aquarium of middeltjes tegen ziektes en algen bestrijding door de winkelier bij problemen, ook hoop marketing en verkoop praatjes zijn onveranderd.

Filtratie technieken en filtermateriaal zonder aantoonbare meet resultaten zoals Biologische materialen (Biohome, siporax, grog, gravelstones, lavasteen, bioballen, spons en filterwatten) + welk grote van het filter het beste past bij een bepaalde biotoop of hoeveel flowrate bij afmeting van het aqaurium.

Potfilters fabrikanten geven weinig juiste informatie over de daadwerkelijke flowrate als hij gevuld is met media, dit was vroeger ook niet anders dus totaal geen verbetering met het heden.

Teveel middeltjes worden te snel gerepen en aanbevolen tegen algen of andere wonder middeltjes tegen algen problemen die maar tijdelijk werken en dus geld kosten zonder het probleem echt op te lossen. (was vroeger nog erger met name tegen witte stip)
Waterverbeteraars zijn niet meer noodzakelijk dus onnodige om aan te bevelen in Nederland wat nog steeds wordt gedaan en onnodig geld kosten.

Juiste Informatie over Led verlichting vs TL met name hoeveel PAR deze opleverd voor planten in micromols waar planten iets mee kunnen om te groeien + teveel van mooie verhalen over Lumen vs watt en lummen de liter water, hameren teveel op lange levenduur en energie zuinige reclame + het mooiste aanzien voor onze ogen in het aqaurium door het schitter effect. (hebben planten weinig aan als het om groei gaat)

Led is duur in aanschaf en vaak erg duur en zeker wanneer men met Ledcontrollers lichtschema's wil creeren zoals zon opkomst en zons ondergang en stimilatie maanlicht in de nacht uren, dus wie nog T5 buizen gebruikt kan beter wachten om een nieuw aqaurium aan te schaffen met led verlichting ingebouwd. (30-50% energie besparing weegt niet op tegen T5 buizen als je deze nu gebruikt en Led wil gaan aanschaffen dan moet je minstens 5-7jaar met je Led doen om je investering terug te verdienen op de energie rekening).


Wat is er wel verbeterd:

Verlichting is enorm vooruit gegaan op opbrengst en stroomverbruik+levensduur in de laatste 40jaar, eerst T12 buizen waar je wel 4buizen nodig had boven een meterbak om voldoende licht opbrengst te halen en elk jaar verwisselen, T8 een verbetering 2-3buizen waren voldoende voor een meterbak + 2x zo lange levensduur, T5 nog een verbetering op TL licht, 50% meer licht en langere levenduur van minsten 3jaar. CFL spaarlampen ook inzetbaar voor kleine aquariums is een verbetering in stroomverbruik voor dat led zijn intrede deed.

Kwaliteit van Aqauriums zijn tegenwoordig prima, vroeger mankeerde er nog wel eens wat aan de kit randen of je moest de TL verlichting nog er appart bij kopen + meubel , tegenwoordig heb je startklare complete sets voor een leuke prijs. Vroeger voor er volglazen aqauriums kwamen zat je met een metaal frame en waar de ruiten in stopverf werrden afgedicht voor water, ja Sileconenkit en dergelijk bestonden toen nog niet.

Led verlichting wordt steeds beter en er is meer mogelijk, wat goedkoper geworden de laaste jaren en kan zeker 30-50% energie besparing opleveren met name bij grote aqauriums zal het voordeel zeer merkbaar zijn tegen over TL + lage spanning 12/24vlt dus veiliger en minder warmte ontwikkeling.

Fabrikanten Potfilters zijn uitgebreider als vroeger en ook hiervan is de kwaliteit zeer verbetert (JBL. Sera, Oasen, Fluval) op uitzonderingen van de Eheim PRO range die behoorlijk in materiaal kwaliteit is achteruit gegaan en duur kosten in verhouding van andere merken.
Vroeger had je niet veel, AM, Eheim en wat buget merken wat vaak echt rommel was vergleken bij de Eheim classic range van nu.

Co2 installatie met computer en hervulbare flessen zijn echt een grote verbetering geweest tegenover vroeger, het was vroeger onbetaalbaar voor de gewone man.
Vroeger waar je met bio Co2 flessen om de 4weken gist en gelei + suikers al 24uur van te voren klaar moest maken om te vervangen om geen grote PH schommeling te krijgen was gewoon een maandtaak en disipline/routine in de hobby en met name met de intrede van T5 buizen waren er meer dingen mogelijk met moeilijke planten om ze toch in leven te houden met groei.
Ook Disffusors en Co2 reaktors techniek zijn sterk verbeterd mede omdat we met drukflessen werken terwijl met bio Co2 was dit enkel te doen op een Co2 reaktor of Co2 door het filter heen met een T-stukje aan de aanzuigbuis of uitstroom van het filter of een flipper met opvangbakje wat vaak gewoon niet echt wilde werken om Co2 op te lossen in het water..

Water verversing was vroeger vaak een probleem door chloride toevoeging in het leidingwater en was vaak beton hard water met een GH boven de 18 en PH van 8 dus je moest vaak turf of turf-exstacten en waterverbeteraars gebruiken + emmers water paaar uur doorluchten tegen de chloor resten
Tegenwoordig kan je leidinwater zo gebruiken en dat was een hele verbetering en minder kosten maken om het water te behandelen voor thuis in het aqaurium.
Veel meer informatie beschikbaar buiten boeken door forums en internet om ervaringen uit te delen met elkaar of om informatie op te zoeken.

Dus ja er is best wel wat verbetert de afglopen 40jaar maar helaas ook een hoop is het zelfde gebleven kwa kennis en vooral mensen die nieuw zijn met een aqaurium worden nog steeds door verkeerde informatie geinformeerd door winkeliers en dingen aangesmeerd die geen oplossing zijn, dus marketing en verkoop praatjes zijn niet echt veranderd in die 40jaar door aqauriumwinkels.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat ik niets in mijn bakken gooi aan middeltjes.
Gewoon kraanwater, goede pomp&filter, wat plantjes en klaar.
Maar.... ik heb een goudvissen/sluierstaartbad, die varkens slopen alle planten dus ik mik eens in de zoveel tijd wat bossen waterpest, javavarens, mosballen en valisneria in het bad wetende dat het toch opgegeten of kapot getrokken wordt. ;)

Ik test ook enkel wanneer ik vermoed dat er iets mis is en zal als eerste stap een grote waterwissel doen, daarna pas middeltjes toevoegen.
Bij ziekte gaat de zieke vis eruit en in quarantaine, krijgt een theelepel zout/liter en vaak baktopur direct, al is dat laatste afhankelijk van wat de vis mankeert.
Als (vrijwel) de hele bak ziek blijkt vis ik de slakken eruit en behandel ik de hele bak, ivm het aantal liters gebruik ik dan een middel/medicijn speciaal voor vijvers.
 
Ik moet zeggen dat ik niets in mijn bakken gooi aan middeltjes.
Gewoon kraanwater, goede pomp&filter, wat plantjes en klaar.
Maar.... ik heb een goudvissen/sluierstaartbad, die varkens slopen alle planten dus ik mik eens in de zoveel tijd wat bossen waterpest, javavarens, mosballen en valisneria in het bad wetende dat het toch opgegeten of kapot getrokken wordt. ;)

Ik test ook enkel wanneer ik vermoed dat er iets mis is en zal als eerste stap een grote waterwissel doen, daarna pas middeltjes toevoegen.
Bij ziekte gaat de zieke vis eruit en in quarantaine, krijgt een theelepel zout/liter en vaak baktopur direct, al is dat laatste afhankelijk van wat de vis mankeert.
Als (vrijwel) de hele bak ziek blijkt vis ik de slakken eruit en behandel ik de hele bak, ivm het aantal liters gebruik ik dan een middel/medicijn speciaal voor vijvers.

Als je aqaurium gezond is gerijpt dan heb je vaak ook geen problemen, maar er zijn nog steeds winkels die bij een nieuw aquarium kopen een te krap filter aanbevelen zoals op 180liter water ofwel 1meter bak een Eheim classic 250 of een pro3 250eco aaraden terwijl dit te krap bemeten is in flowrate en filtervolume.. bedoel 440liter debiet en een filterpot van 3liter op 180liter water in een gezeldschap aquarium is gewoon vragen om slechte filtratie met kans op algen, grotere kans op ziektes bij vissen + kans op blijven zweefvuil in het water door het geringe debiet van het filter.
Dat is wat al mens heugenis nog steeds zo al die jaren door winkeliers wordt gedaan, logische toch bij problemen des te meer middeltjes en andere dingen hij aan je kan verkopen wat oplossing zal bieden volgens hen.
Soms worden er teveel dingen te ingewikkeld gemaakt met name filtratie terwijl het echt niet ingewikkeld hoeft te zijn zolang je maar een toereikend filter debiet hebt en filtervolume dan volstaan sponzen en fitter watten voor een beplant aquarium al ruim voldoende om te filteren.

Dus ik zeg maar zo het enigste waar de meeste struikelblokken zijn blijft de verlichting voor planten omdat lumen niks zegt over PAR voor planten, plantloze bakken is het niet erg moeilijk om een gepaste kleur te maken die de gebruiker zelf het beste vindt uit komen op de vissen en decoratie dus veel tolleranter en makkelijker.
 
het bad is 1650l en er zit een pomp op van 8000l/u met een zelfgemaakte filterbak waar zo'n 15-20l filtermateriaal in zit.
Bedoeling is om dat nog te vergroten door een zgn tricklefilter te maken met 3 speciebakken, daarmee kan ik 60-75l filtermateriaal kwijt schat ik.
 
waar ik altijd kriegelig van wordt is het gebrek aan transparantie over wat er in de flesjes en potjes zit en waarvoor, of tegen, het werkt.
voor gezonde water, gezonde vissen of goede plantengroei, of tegen schadelijke stoffen. tis allemaal leuk maar nogal vaag en je kunt er niet zoveel mee, zeker als ook de ingrediënten niet bekend worden gemaakt. Zo wordt het wel heel moeilijk om te bepalen of het product in jouw situatie toegevoegde waarde heeft of kan hebben.

ik heb niks tegen toevoegingen en experimenteer en zelf ook graag mee. Maar ik wil wel altijd kunnen bearguementeren waarom het zou kunnen werken. Bij veel commerciële producten is dat lastig om je niet weet wat er allemaal inzit. Sommige ingrediënten laten zich raden, zo bevatten watervoorbereiders die chloor "verwijderen" doorgaans Naturiumthiosulfaat. Vloeibare CO2 producten zijn vaak op basis van gluteraldehyde. enz. maar wat er eventueel nog meer inzit is vaak onbekend... helaas....
 

Terug
Bovenaan