Stelling van 2-10-2019: Titel: Het filter uitzetten tijdens het toedienen van medicatie of in de vijver tijdens de winterperiode is overbodig.


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
119,701
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Deze stelling is tot stand gekomen met medewerking van Ruben01 en hiervoor onze dank natuurlijk.

Vijverianen kennen het wel wel, velen zetten hun filter uit tijdens de winterperiode en halen de pomp zelf uit het water zodat deze niet kapot vriest. Ook tijdens het toedienen van medicatie in het aquarium/vijver wordt de pomp bij sommige mensen afgekoppeld, zodat de goede bacterien in het filter niet doodgaan.
Is dit wel echt nodig? En heeft het geen negatieve gevolgen, bijv. dat de gehele bacteriekolonie weer moet aangroeien na de winter en dat bacterien/virussen van de ziekte in het filter achterblijven zodat de vissen opnieuw ziek worden omdat ze ookal verzwakt zijn door de medicatie.

Daarom deze stelling: Het filter uitzetten tijdens het toedienen van medicatie of in de vijver tijdens de winterperiode is overbodig.
 
pfieuw, lastig zo antwoorden op 2 vragen ineens, zeker met dat het een weinig met het andere te maken heeft.
De reden waarom de meeste vijverfilters uit gaan heeft veel redenen, niet alleen de vorst.
Waterbeweging zorgt ook voor afkoeling, een stilstaande vijver zal dus warmer blijven dan ene met stroming.
Ook is er amper tot geen vervuiling in de winter, de bacteries gaan zowizo dood. Idem door de temperatuur, filter bacteriën overleven dit niet.
Het enige voordeel dat je hebt is dat je in het voorjaar niets speciaal moet doen als je je filter laat doordraaien.


Wat betreft filter en medicatie.. lijkt me ook enkel dom om de filter uit te zetten.
De bacteriën gaan toch dood in een stilstaande filter. Kan je maar net zo goed je filter ook behandelen (zoals je zelf al aangaf)
Ook is vele medicatie slecht voor het zuurstofgehalte in je water, dan is het wegnemen van de stroming wel het laatste wat je wil doen.
 
Helemaal eens met @Vis&versa

Gewoon laten draaien. Wel moet je actieve kool - of evt. andere chemische filtering - eruit halen, als je die er in hebt zitten tenminste. Uitzetten van je filter voor langere tijd is funest voor je bacteriekweekjes in de filter. Bovendien zijn veel ziektes besmettelijk door overdracht via het water, en dan zitten de ziektekiemen dus ook in de filter. Maar die blijven buiten schot als je 'm stopzet. Na de kuur zet je 'm weer aan en worden je vissen wéér ziek.

Zelfs bij het toedienen van anti-biotica zou ik 'm dus gewoon laten draaien. Na een medicijnkuur is het een goed plan om een paar dagen te filteren over actieve kool om de medicijnresten uit het water te verwijderen, én flink water te verversen. Daarna een tijdje je waterwaarden goed in de gaten houden.
 
Medicatie gebruik ik liever sowieso niet, mocht het al nodig zijn dan de vis uitvangen en behandelen.

De discussie over het vijverfilter wel of niet in de winter laten draaien, is er één die elk jaar rond deze tijd
terug komt. Onderstaande link is (denk ik) het oudste topoverleg hierover;

Er is geen bewezen goed of fout, beide kampen hebben voorbeelden van dat het goed kan gaan. Zelf laat ik het filter in elk geval lekker aan staan in de winter:)
 
Medicatie gebruik ik liever sowieso niet, mocht het al nodig zijn dan de vis uitvangen en behandelen.

Ja, bij ziektes die niet besmettelijk zijn wel, of als een vis moet herstellen van verwondingen bijvoorbeeld. Maar bij besmettelijke ziektes zul je toch de hele bak of vijver moeten behandelen lijkt me.
 
Allereerst is er vwb nitrificatie niet alleeen maar sprake van ammonia-oxidizing bacteria (AOB) maar ook van ammonia-oxidizing archaea (AOA)
Over een kam scheren gaat dus niet vwb "afsterven"
Daarnaast zijn er div soorten filters, ook dat kun je dus niet over een kam scheren, een bewegend bed filter is wat anders dan een meerkamer filter, en een sponsfilter is weer iets anders.
Bacteriën en archaea gaan niet dood van temperatuurverlaging, alleen hun aktiviteit daalt. Gelukkig maar anders zou er in het voorjaar overal ellende zijn in alle wateren die bevriezen en afkoelen.
Ook afsterven door medicatie is nooit voor 100%, voor beide situaties is nl het EPS verantwoordelijk als "beschermer"

It can be concluded from the data that nitrification may not be adequately inhibited during the winter months, which may result in more advanced stages of nitrification the following season. Free chlorination can be effective in controlling AOB activity in the short term, but may not prevent reestablishment of a nitrifying biofilm upon return to chloramination.

Iets over hoe een biofilm eigenlijk ontstaat, zichzelf opbouwt en beschermd.

Terug naar filter uitzetten, nee goed is het niet, je mag wel de doorstroomsnelheid verlagen.
Medicatie, een biofilter waarin een stevige biofilm is opgebouwd kan best tegen een stootje, de vraag diee jee moet stellen is wat er na de medicatie gebeurd.
Biofilm krijgt een stevige optater, je NH3/4 zal niet volledig verwerkt worden, nitriet zal ook stijgen > visssen gaan zich nog zieker voelen.
Was de vis ziek agv van parasieten ? dan was zijn weerstand al laag, en wordt nu nog lager. Spiraaal omlaag.
 

Terug
Bovenaan