Stelling van 25-02-2023: Filtersponzen onder de kraan uitspoelen


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,344
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Deze stelling komt tot stand met medewerking van MarcelK en waarvoor onze dank.

Het filter schoonmaken, iedere aquariaan weet dat dit zo nu en dan moet gebeuren. Hoe, dat kan op vele manieren maar dat het met oud aquariumwater moet gebeuren is wel een feit..... toch?

xproxy.php,qimage=https,P3A,P2F,P2Fwww.aquascaping-blog.com,P2Fwp-content,P2Fuploads,P2F2016,P2F05,P2Faquariumfilter-schoonmaken.jpg,ahash=da06e775ac44d19f7ec43b7bbf3f93f8.pagespeed.ic.gp8PCxUSMe.webp





Er zijn de afgelopen weken al aardig wat stellingen en discussies voorbij gekomen over waar al die nuttige bacteriën verstopt zitten. Ook is er genoeg gezegd over de kwaliteit van het kraantjeswater in Nederland. Eén ding laat deze schrijver nog niet los, waarom moeten wij ons filter uitspoelen in aquariumwater?
Op basis van de afgelopen discussies trek ik de conclusie dat de hoeveelheid bacteriën in het aquariumwater verwaarloosbaar zijn en dat het kraanwater in Nederland goed genoeg is om zonder zogenaamde ‘verbeteraar’ te gebruiken.

Waarom moeten wij dan ons filter uitspoelen in kraanwater. Heeft dit echt nut of is dit ook een van de, wat de laatste tijd ook vaak voorbij is gekomen, regels uit de aquarium oudheid welke wij nu massaal voor waar aannemen en verkondigen. Houden wij hier wederom een mythe in stand of is het toch echt wel zinvol om te doen. Zelf heb ik goede ervaring met het uitspoelen van de sponsen/watten onder lauw kraanwater, rommel rechtstreeks de wasbak in. Geen enkel probleem mee gehad tot op heden. Binnen de vijver wereld is het zelfs gebruikelijk om de filter matten uit te spoelen middels een hogedruk reiniger. Ook hier heb ik mij meermaals ‘schuldig’ aan gemaakt.

Kortom, de stelling deze keer luidt dan ook:
Filtersponsen kan men prima onder de kraan uitspoelen

Voor nu zijn jullie aan zet. Zoals altijd heb respect voor elkaar!
 
ik draai nu al jaren met bioloog maar vroeger deed ik alles gewoon onder de kraan. Uiteraard niet alle sponzen tegelijk. Wel onder lauw water maar dat was meer om geen koude handen te krijgen.
 
Ik verklaar dit zelf altijd als volgt voor mezelf:
De waardevolle bacteriekoloniën die in onze filtersponzen zitten, zijn gegroeid in een stabiel klimaat waarbij het water een min of meer stabiele temepratuur, pH en hardheid heeft. Er is in de loop van weken tot maanden een bepaald evenwicht bereikt in de filterwatten. Dit is een redelijk langdurig proces geweest.

Omdat je tijdens het wassen van de filterwatten vooral je bacteriekoloniën niet wilt schaden, is het in mijn manier van denken beter om met datzelfde aquarium water al het grove vuil uit mijn sponzen te wassen. Immers, het aquariumwater waar de bacterie-kolonie al jaren stabiel in leeft, zal dezelfde bacteriën niet zomaar schaden bij uitspoelen.

Bij het uitspoelen met kraanwater zou je mijns insziens mogelijk een deel van de bacteriën kunnen schaden. Door juist relatief hard of zacht water, hoge of lage pH of door een temperatuur die mogelijk al snel te hoog of te laag is voor de (gevoelige??) bacteriën in ons filter.

Lang verhaal kort: omdat mijn bacteriën leven in mijn aquariumwater, denk ik dat ik ze minder snel zal schaden als ik mijn sponzen met datzelfde water uitspoel. Dat wil niet zeggen dat kraanwater per definitie slecht is, maar wel mogelijk iets van een risico met zich meebrengt (?).

Hoe groot dit risico is of hoe gevoelig onze bacteriëkoloniën zijn, dat zou ik echt niet weten. Mijn redening is dan ook alles behalve wetenschappelijk onderbouwd.
 
Ik verklaar dit zelf altijd als volgt voor mezelf:
De waardevolle bacteriekoloniën die in onze filtersponzen zitten, zijn gegroeid in een stabiel klimaat waarbij het water een min of meer stabiele temepratuur, pH en hardheid heeft. Er is in de loop van weken tot maanden een bepaald evenwicht bereikt in de filterwatten. Dit is een redelijk langdurig proces geweest.

Omdat je tijdens het wassen van de filterwatten vooral je bacteriekoloniën niet wilt schaden, is het in mijn manier van denken beter om met datzelfde aquarium water al het grove vuil uit mijn sponzen te wassen. Immers, het aquariumwater waar de bacterie-kolonie al jaren stabiel in leeft, zal dezelfde bacteriën niet zomaar schaden bij uitspoelen.

Bij het uitspoelen met kraanwater zou je mijns insziens mogelijk een deel van de bacteriën kunnen schaden. Door juist relatief hard of zacht water, hoge of lage pH of door een temperatuur die mogelijk al snel te hoog of te laag is voor de (gevoelige??) bacteriën in ons filter.

Lang verhaal kort: omdat mijn bacteriën leven in mijn aquariumwater, denk ik dat ik ze minder snel zal schaden als ik mijn sponzen met datzelfde water uitspoel. Dat wil niet zeggen dat kraanwater per definitie slecht is, maar wel mogelijk iets van een risico met zich meebrengt (?).

Hoe groot dit risico is of hoe gevoelig onze bacteriëkoloniën zijn, dat zou ik echt niet weten. Mijn redening is dan ook alles behalve wetenschappelijk onderbouwd.
Ik ben altijd van mening geweest dat als je 1 van de 3 sponzen zou uitspoelen er nog genoeg bacteriën overblijven. Die zich vervolgens wel weer gaan vermenigvuldigen.
Nooit problemen mee ondervonden dus dan blijf je al gauw op die manier werken.
 
Ik ben altijd van mening geweest dat als je 1 van de 3 sponzen zou uitspoelen er nog genoeg bacteriën overblijven. Die zich vervolgens wel weer gaan vermenigvuldigen.
Nooit problemen mee ondervonden dus dan blijf je al gauw op die manier werken.
Ja precies, helemaal eens! Klinkt ook heel logisch naar mijn idee. Met mijn redenering probeer ik alleen de voorkeur voor aquariumwater boven kraanwaterte rechtvaardigen.
Daarmee is dus niet gezegd dat spoelen met kraanwater ook echt een negatief effect kan hebben op de balans van het aquarium.

Ik ben vooral benieuwd of er hier mensen zijn die altijd al hun filterwatten grondig met kraanwater spoelen.

Een mooie proef zou zijn:
Een volstrekt stabiel aquarium waarbij altijd al het filtermateriaal steeds is uitgespoeld met aquariumwater. (Zeg 1x/maand).
En daarbij plots overgaan op 1x/maand uitspoelen van al het filtermateriaal, maar dan met kraanwater.

Daarmee zou je (op niet al te wetenschappelijke manier) kunnen bekijken of het spoelen met kraanwater an sich een effect heeft op de balans van je bak, en dus op de balans van je bacteriekoloniën.

Misschien onderschatten wij de weerbaarheid van deze bacteriën. Misschien gaat er geen bacterie verloren bij uitspoelen met kraanwater, wie zal t zeggen? Leuk vraagstuk!
 
Ik knijp de filterwatten en sponzen uit in de emmer aquariumwater tijdens de waterwissel. Ik weet niet of dit een meerwaarde voor de bacteriën opleverd.
 
Ik denk persoonlijk dat die meerwaarde klein of nihil is maar goed daarom ook deze stelling.
 
Ja dat zal per bak verschillen en ook of ik er wel of geen zin in heb. Ik denk dat ik het zo n 1x per 2-3 maanden doe en dan doe ik ze allemaal maar ik spoel ze wel heel licht even uit.
Ik heb vaak weinig zin om telkens 1 spons uit te spoelen.
 
Je hebt uitspoelen en uitspoelen. Lichtjes uitspoelen deed ik meestal. Ben ik nu weer van plan om te doen. Al heb ik in de eheim alleen bovenin een fijne vlies zitten, en onderin de grove.

goed uitspoelen staat voor mij bijna gelijk aan helemaal vervangen door nieuwe spons of watten.
 
Bij mij ligt het maar net aan wat ik op die moment denk dat het beste is . Meestal doe ik gewoon uitspoelen/knijpen in een emmer aquariumwater (makkelijkst en snelst te doen) Op de vijver ga pak ik de grondwaterpomp en spuit alles op "druk" schoon , anders krijg ik het vuil niet uit de trickle .
 
Ik denk dat het te maken heeft met de osmotische aarde van het water in je aquarium zitten er allemaal stoffen opgelost waardoor je een andere osmotische waarde hebt dan in je kraanwater. Dus als je je filters zou schoonmaken in kraanwater zou het kunnen gebeuren dat je en deel van je bacterie cultuur om zeep helpt doordat het ater een andere osmotische waarde heeft als je aquarium water.
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat er in het filter sommige bacterien onder aerobe omstandigheden leven en andere onder anaerobe omstandig heden. Dus als je daar je zuurstof rijke water op zou doen dan zullen je bacterien dat niet heel erg leuk vinden.
Dus naar mijn inzien zou het beter zijn om een deel van het filter gewoon in wat aquarium uit te spoelen.
 
Maar goed als je het in aquawater uitspoelt dan is dat ook water met zuurstof dus dan zullen die anaerobe wel weer niet blij zijn.
 
In je aquarium vinden bacteriën overal een plek. Ook in je filter nestelen ze zich. Maar het, zelfs flink, uitspoelen van je voorfilter sponzen maakt een mijns inziens dusdanig klein verschil dat het gebruik van kraanwater niet uit maakt. Neem daarbij ook maar eens in aanmerking de veel grotere hoeveelheid verversing (kraan-)water die met een regelmaat toegevoegd wordt!
 
In je aquarium vinden bacteriën overal een plek. Ook in je filter nestelen ze zich. Maar het, zelfs flink, uitspoelen van je voorfilter sponzen maakt een mijns inziens dusdanig klein verschil dat het gebruik van kraanwater niet uit maakt. Neem daarbij ook maar eens in aanmerking de veel grotere hoeveelheid verversing (kraan-)water die met een regelmaat toegevoegd wordt!
Vooral mensen die de EI volgen en dan de helft eruit trekken.
 
Zoals ik dit lees en ook gereageerd heb was het vooral om situaties waarmee ik te maken heb gehad. Een filter met meerdere sponzen. Als je er 1 zou uitspoelen onder de kraan gebeurd er weinig is mijn mening omdat er genoeg bacteriën overblijven welke wel weer vermingvuldigen.

Maar ……..als je nou een klein filtertje zou hebben met maar 1 spons word het misschien wel een ander verhaal.
 
Ik denk dat je bij deze stellingonderscheid moet maken tussen bakken met 'speciaal' water (osmose, aangezuurd, brak, verlaagde GH/KH etc) en bakken die gewoon bijgevuld worden met kraanwater.
In het geval van speciaal water zou het verstandig kunnen zijn om aquariumwater te gebruiken, omdat het verschil in 'waters' (te) groot kan zijn.
Als je je bak aanvult met kraanwater, zie ik geen toegevoegde waarde van uitspoelen met aquariumwater. (Ik ga wel uit van ongeveer dezelfde temperatuur, hoewel te heet gevaarlijker is dan te koud). Ik spoel mijn filtermateriaal dan ook gewoon uit onder/ met kraanwater.
 
Maar ……..als je nou een klein filtertje zou hebben met maar 1 spons word het misschien wel een ander verhaal.
Ik heb een nano met ph verlagende bodem en dus een lage ph en dat ene sponsje spoel ik onder de kraan uit om de paar weken zonder problemen.
 
Ik heb een nano met ph verlagende bodem en dus een lage ph en dat ene sponsje spoel ik onder de kraan uit om de paar weken zonder problemen.
Dit zou dus gewoon betekenen dat er genoeg bacteriën overblijven als deze al vernietigd zouden worden onder de kraan …. ?
 
Dit zou dus gewoon betekenen dat er genoeg bacteriën overblijven als deze al vernietigd zouden worden onder de kraan …. ?
Veel zullen in de bodem zitten en die vangen veel op als er al teveel uit de spons zullen verdwijnen.
 
Veel zullen in de bodem zitten en die vangen veel op als er al teveel uit de spons zullen verdwijnen.
Dat is idd wat ik ook altijd dacht. Heb zelf ook nooit de behoefte gehad om alles in 1 x uit te spoelen.
Maar vissen houden in aquaria doet ieder op zijn eigen manier. De discussies zullen altijd blijven omdat ieder gewoon een andere aanpak heeft.
En zolang je geen problemen ondervind zou ik het ook niet snel veranderen.
 
Overigens zou het me verbazen als bacteriën die in waterig milieu leven zo gevoelig zouden zijn op water. Uitdroging en zuurstofgebrek is veel groter gevaar.
Je spoelt natuurlijk (wel of niet met aquariumwater) gewoon een hoeveelheid bacteriën weg samen met de prut. Om de doodsimpele reden dat er in de prut bacteriën zitten.Maar dat is niet erg, want na het spoelen is er weer ruimte en aanvoer van verse voedingstoffen en zuurstofrijk water, zodat ze weer gaan groeien. Je spoelt namelijk ook dode bacteriën weg, die verse bacteriën verhinderen te groeien.

Het belangrijkste is dat je weet hoe bacteriën groeien en wat ze nodig hebben en waar ze dood aan gaan, en wat hun groei remt. Ze gaan níet dood van kraanwater. Anders zou niemand nog bacteriën over hebben na een waterwissel....
 
Ik denk ook dat ze een hele brede range hebben en prima kraanwater kunnen overleven. Misschien dat door de andere waterwaarde van het kraanwater een deel dood zal gaan maar dat valt denk ik reuze mee.
 
Anders zou niemand nog bacteriën over hebben na een waterwissel....
Volgens mij zit er in het water bijna geen bacteriën maar vooral in de bodem en het filter.
Wat ook altijd een discussie op gang brengt zijn de zogenaamde bacteriën uit een flesje. Heb ooit eens een onderzoek gelezen en de uitkomst was behoorlijk vreemd. Zo vreemd dat in sommige gevallen in kraanwater nog meer zat dan in het flesje. Sommige zweren erbij maar vooral leuk voor de verkoper.
Laten we hier maar verder niet op in gaan anders word dit een hele lange discussie. Mocht er mensen die dit gebruiken en alles gaat goed vooral blijven gebruiken zou ik zeggen.
 
Vooral mensen die de EI volgen en dan de helft eruit trekken.
Maar een waterwissel is toch niet te vergelijken met uitspoelen van filtermateriaal? Omdat er in het water relatief weinig bacterien zitten in verhouding met de bodem en filtersponzen?

Dus naar mijn idee is het spoelen van filtermateriaal in aquariumwater vooral handig vanwege het geconditioneerde water en niet per se omdat daar ook wat bacterieën inzitten?
 
Ik heb een nano met ph verlagende bodem en dus een lage ph en dat ene sponsje spoel ik onder de kraan uit om de paar weken zonder problemen.
Dat is wel interessant! Dat toont in mijn ogen in belangrijke mate aan dat het uitspoelen met kraanwater onvoldoende effect heeft om je bak uit balans te halen. Los van het feit of het wel of niet goed is voor je bacterien in de spons. Uiteindelijk gaat het erom hoe stabiel je bak is, en niet hoeveel bacteriën er in je spons zitten toch.
Het is de uitwerking op de bak waar het uiteindelijk om draait.
 
Dat is wel interessant! Dat toont in mijn ogen in belangrijke mate aan dat het uitspoelen met kraanwater onvoldoende effect heeft om je bak uit balans te halen. Los van het feit of het wel of niet goed is voor je bacterien in de spons. Uiteindelijk gaat het erom hoe stabiel je bak is, en niet hoeveel bacteriën er in je spons zitten toch.
Het is de uitwerking op de bak waar het uiteindelijk om draait.
Je bacteriën heb je wel nodig om de bak stabiel te houden. Bij te weinig bacteriën komen er natuurlijk wel problemen. Maar bacteriën zitten niet alleen in de spons en daardoor denk ik dat als je een gedeelte of de hele spons uitspoelt de rest van de bacteriën dit gewoon kunnen opvangen die elders gehuisvest zijn zoals in de bodem.
 
Je bacteriën heb je wel nodig om de bak stabiel te houden. Bij te weinig bacteriën komen er natuurlijk wel problemen. Maar bacteriën zitten niet alleen in de spons en daardoor denk ik dat als je een gedeelte of de hele spons uitspoelt de rest van de bacteriën dit gewoon kunnen opvangen die elders gehuisvest zijn zoals in de bodem.
Precies dit inderdaad, denk ik ook👌👌
 
Onder de kraan uitspoelen of in aquariumwater dat je sowieso wekelijks ververst als je daarvoor kiest maakt niet zo veel uit. Verhaal wordt anders als er zich in kraanwater chloor zou bevinden wat bacteriën doodt. Ik heb zo behoorlijk veel sponzen, filter fleece en een mandje met Siporax onder het voorfilter, boven de Siporax. Sponzen spoel ik alleen bij minder doorstroming, fleece vervang ik regelmatig, Siporax laat ik ongemoeid om de bacteriën te behouden
 
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat er in het filter sommige bacterien onder aerobe omstandigheden leven en andere onder anaerobe omstandig heden
Waaruit blijkt dat er in (delen van) een filter ook anaerobe omstandigheden heersen? Gezien de continue waterstroom lijkt het me sterk dat die omstandigheden zich in een filter snel zullen voordoen. En als er al een hoekje is waar het water (= vol met zuurstof) niet goed bij kan, betekent dat automatisch ook dat daar vrijwel geen voedingsstoffen kunnen komen. Dan is er m.i. voor wat betreft het eventuele anaerobe deel geen merkbaar effect te verwachten van een filterschoonmaak.

Ik denk dat het te maken heeft met de osmotische aarde van het water in je aquarium zitten er allemaal stoffen opgelost waardoor je een andere osmotische waarde hebt dan in je kraanwater. Dus als je je filters zou schoonmaken in kraanwater zou het kunnen gebeuren dat je en deel van je bacterie cultuur om zeep helpt doordat het ater een andere osmotische waarde heeft als je aquarium water.
Bacteriën kunnen best wat hebben. :) Als we nou met regelrecht zeewater onze sponzen zouden schoonmaken.... tsja. Zelfs als je met chloorbevattend kraanwater zou spoelen --iets waar meer gevaar van te verwachten is dan van een klein verschil in osmolaliteit-- is er echt wat tijd nodig qua blootstelling voor er massaal bacteriën afsterven. Tegen die tijd ben je allang uitgepoetst zeg maar.

Maar ……..als je nou een klein filtertje zou hebben met maar 1 spons word het misschien wel een ander verhaal.
Yep, dan zou ik vooral niet te enthousiast gaan lopen spoelen. Enkel het hoognodige doen om weer doorstroom te krijgen.
 
In mijn zure theebakken deed ik het altijd, sponzen spoelen in aquariumwater. Onder het mom van baat het niet dan schaad het niet. Met zo'n lage hardheid en pH is het verschil erg groot met kraanwater.
In andere bakken nooit gedaan, gewoon onder de kraan afspoelen. Nooit een probleem mee gehad.
 

Terug
Bovenaan