Stelling van 26-1-2020:Wordt onze hobby onbetaalbaar?


Het is ook niet zo dat een aquarium 200 euro elektriciteit verbruikt iedere maand
Dat is nou juist wel zo... Enige tijd geleden heb ik een berekening geplaatst, mijn aquarium zou met de huidige energieprijzen rond de €450 per maand kosten.
 
Ik heb uitgerekend dat de Fusion en de Reefer hier zo n 120 euro aan energie pakken terwijl dat voorheen rond de 35-40 euro was.
 
Ik heb de mazzel (nu) van een vaste prijs contract, tot maart 2024 nog 0,14 euro per kwh. Dat is grof over de duim tussen de 15-25 eur per maand voor mijn hobby.

Als ik af zou moeten rekenen per 1 jan met een prijsplafond van 0,4 eur per kwh zou het ongeveer 45-75 eur worden. Maar zoals gezegd tot 2024 geen last van.
 
Nee, klopt. Mocht als tiener van mijn ouders niet groter dan een meter, dus nu last van compensatiegedrag. :rolleyes::ROFLMAO:
Dan heb je je nog aardig ingehouden...Er zijn er genoeg die met zo'n bak ook zonder compensatiedrang héél gelukkig zouden zijn :)
 
Dan heb je je nog aardig ingehouden...Er zijn er genoeg die met zo'n bak ook zonder compensatiedrang héél gelukkig zouden zijn :)
Nog groter zou ik wel willen maar ik wil graag zelf ook nog in mijn huis kunnen wonen. 🙃
 
Nog groter zou ik wel willen maar ik wil graag zelf ook nog in mijn huis kunnen wonen. 🙃
Jij hebt half de amazone in je huis zwemmen als je nog meer wilt kan je beter naar de amazone verhuizen 😂 als je het goed doet kan je je eigen dolfenariun maken! Vraag je entree voor mensen verdien je er nog wat mee 😁


Ik kijk gewoon niet op mn rekening en verbruiksmeters de komende winter maanden. Dat scheeld zo veel stress. Ik weet van niets, en ik bezuinig waar ik bezuinigen kan. Is me rekening leeg dan zie ik wel hoe ik de rest van de maand door kom. 😄
 
Aan elk begin komt een eind. Alleen om aan het eind niet vol teleurstelling te zitten wil je je verwachten bijstellen en realistisch blijven. Maar als je niet weet wat je moet verwachten dan is dat ontzettend eng. In angst leven is nooit goed. Angst is een spanning, en soms in het leven mag je best ontspannen. dingen waar je geen controle over hebt kan je toch niet veranderen. Daarom kan je je beter zorgen maken over dingen waar je wel controle over hebt.
 
Hoewel ik niet zal betwisten dat alles in ons leven duurder is geworden en dat er daardoor ook mensen in de financiële problemen raken, denk ik niet dat onze hobby onbetaalbaar is geworden. Hier (klikkerdeklik) hebben wij het in 2014 al eens over gehad, al ging het destijds meer om impuls aanschaf.

Volgens mij ging het toen en gaat het om keuzes maken en sparen. Iets wat wij als inwoners van een zeer welvarend land moeilijk vinden, helemaal in een tijd dat wij eraan gewend zijn geraakt alles nu te kunnen aanschaffen/krijgen. Bijkomend nadeel is de komst van internet, wij zien van alles en alles is ook binnen no time thuis geleverd al dan niet op afbetaling.... Of het nu uit ons eigen koude kikkerlandje of helemaal uit China moet komen binnen enkele dagen keurig aan huis afgeleverd.

Keuzes maken in de zin van geen discussen maar vissen die in een wat kleinere en koelere bak kunnen, geen dure verlichting en CO2 en daardoor alleen maar 'eenvoudige' planten of niet de spe sale wildvang, maar een simpel visje waar wij -pak hem beet- 15 jaar geleden al heel blij mee waren geweest. Mooi en recent voorbeeld hiervan is het advies van een set verlichting voor een Juwel bak van 1 meter voor pakweg 830 euro (topic).

Sparen voor iets wat wij graag willen, soms een paar maanden maar ook één of twee jaar sparen is een mogelijkheid. Daarnaast kunnen wij tegenwoordig ook best een koopje scoren op een site als marktplaats (een voordeel van het internet). En wat te denken van het ruilen of weggeven van stekjes van plantjes. Iets wat met het verdwijnen van de verenigingen wellicht moeilijker gaat als voorheen. Maar het valt mij wel op dat de sectie aangeboden hier op het forum niet heel erg druk is. Wellicht kunnen we daar met zijn allen ook nog een voordeeltje uit halen.

Terug naar het begin van deze stelling, "We komen allemaal denk ik met regelmaat bij de lfs voor aankopen van visjes of andere lagere dieren. Nu valt het wel op dat de prijzen de laatste jaren explosief zijn gestegen. Soms betaal je enkele tientjes voor een aankoop en de prijzen rijzen dus de pan een beetje uit". Dit klopt mijns inziens wel, maar ook hier heb je de keuze door te kijken naar alternatieve (lees goedkopere) soorten, hobby kwekers (het overbekende marktplaats), stekjes van mede-aquarianen of geduld hebben en niet direct en een schooltje van het een of ander en een mooi koppeltje.

Kortom, ik denk dat er nog steeds genoeg mogelijkheden zijn om de hobby betaalbaar te houden mits je maar niet al te hoge eisen hebt (wensen mogen natuurlijk altijd ;))) en creatief bent en geduld hebt (iets wat bij het houden van een aquarium sowieso wel handig is:DD). Maar het belangrijkste is dat wij tevreden zijn met hetgeen wij hebben en niet altijd maar meer, beter, anders willen. Iets wat ik mijzelf enige tijd ook heb gerealiseerd (klikkerdeklik) op het gebied van aquaria, geniet van wat je hebt en niet van wat je (nog) niet hebt.
 
Net zoals vele andere hobby's kun je aquarium houden zo duur maken als je wenst.
Velen zien een mooie bak in de winkel of internet en willen dit in hun huiskamer kopieren en liefst nog in een maatje groter .
Men gaat dan reeds diep in de geldbeugel om een mooie kast met bijhorende bak met led verlichting te kopen.
Enkele zakjes grind en 100euro aan plantjes kunnen er wel bij
Als het een goede aquariumzaak is zullen ze zeggen dat je bak 4weken moet ingedraaid worden.
Maand later staan ze daar achter een volledig overvol visbestand ,nieuwe plantjes en algenkillers, fofaatreducers , water voorbereiders en hopend dat de kosten nu stoppen.
je raad het al helft tot alle van vissen drijven na 1a2 boven ondanks de behandeling met medicijnen en ziet het water er troebel uit.
Nu geen vissen mee maar de plantjes die weer snot werden vervangen +grotere filter met uv lamp.
Een deel gaat het dan al opgeven en de mooie bak tekoop zetten.
Andere deel houd vol en gaat in de komende tijd zich goed inlezen op internet of alle hardware aanschaffen waar de bak in de winkel op draait , co2 apparatuur liefst met alle toeters en bellen planten voeding en ja hoor de verlichting voldeed ook niet.
Als die mensen dan terug kijken naar wat ze oorsprongkelijk wilden uitgeven als ze de mooie plaatje op internet of bak in de winkel zaggen gaan de uiteindelijk kosten en resultaat ervoor zorgen dat er nog een deel afhaken.

Zou zeggen tegen beginnende aquarianen leg de lat niet te hoog en start met een tweedehandse 60/80 tot 100 cm bakje zelfs liefst met oude TL balkjes lees hoe bakje moet indraaien , waterhardheid je vissen wensen en met plantjes hoe je deze kan voeden.
Het is een hobby als een andere waar 2 stapjes vooruit en soms wel eens achteruit gaat , je gaat merken dat je stappen vooruit zet en probeer geen sprongen te maken.
Zo heb ik het gedaan en na +25jaar leer ik nog steeds bij uit eigen ervaringen maar ook van vele anderen.
 
Ik ben het deels met Marcel eens maar veel hangt ook af waar je woont en of je vervoer hebt. Ik woon in Groningen en het aanbod in de buurt op MP is dan heel erg beperkt en ook is Frits Kuiper eigenlijk de enige echte lfs.
Hobbykwekers heb je hier ook al niet zoveel dus ja je bent een beetje afhankelijk van de regio waar je woont en ook of je al dan niet vervoer hebt.
Als ik kijk naar de zeewatertak dan vindt je hier in het Noorden erg weinig partikulier en juist dat is de tak van onze hobby die erg duur is en niet met zoet te vergelijken.
 
Dat de regio invloed heeft op het aanbod zal ik niet betwisten John. Alhoewel in stad Groningen toch zeker meer aquarioten moeten wonen.
Maar ik heb toch ook het idee dat men niet meer zo makkelijk in contact komt met mede-hobbyisten, mogelijk door de opkomst van internet (fora en Facebook) maar wellicht ook door een samenleving waarbij men steeds meer op zichzelf is gericht. In het verleden hebben we ook wel fysieke bijeenkomsten gehad binnen het forum, maar op het laatst was de animo ook heel matig.

Wat betreft zeewater, denk juist dat dit een perfect voorbeeld is van hetgeen ik hierboven bedoelde. Wil je een zeewater aquarium maar heb je het geld niet, wellicht moet je dan je wensen bijstellen en toch voor een zoetwaterbak gaan ;))
 
Alhoewel in stad Groningen toch zeker meer aquarioten moeten wonen.
Ja wel een paar maar in verhouding erg weinig en dan moeten dat net mensen zijn die iets aan te bieden hebben. Als ik zo rondkijk dan kun je beter in het zuiden of het westen wonen want dan is de keuze ruimer volgens mij. Maar goed we doen het er wel mee en je hoort me verder niet klagen;)
 
Ja wel een paar maar in verhouding erg weinig en dan moeten dat net mensen zijn die iets aan te bieden hebben. Als ik zo rondkijk dan kun je beter in het zuiden of het westen wonen want dan is de keuze ruimer volgens mij. Maar goed we doen het er wel mee en je hoort me verder niet klagen;)
In guningen trekken ze het zelf de zee uit! 😂 Heb nog 2 danios die je als aas kan gebruiken 😂
 

Terug
Bovenaan