Stelling van 26-1-2020:Wordt onze hobby onbetaalbaar?


Ja, dat wordt dan wel een probleem. Maar ja, we kunnen ook niet eeuwig uit de fossiele brandstoffen putten, dat gaat een keer op.
Voorlopig hebben we meer dan genoeg. Zolang Eneco, Vattenval en Shell schaamteloos recordwinsten publiceren en wij ons gas verkopen aan het buitenland ben ik van mening dat we hier massaal in de maling worden genomen. Maar dat is een heel andere discussie.
 
ik heb ook een koudwaterbak. 25 liter, en daarin gebruikt water, gebruikt kienhout met javamos en wat zand in gekieperd. Er zitten nu al 2 maand succesvol garnalen, slakken en watervlooien in.

Geen filter of verwarming.

Ik draai alles zo laag mogelijk qua temperatuur en verlichting staat maximum uit.
 
ik heb ook een koudwaterbak. 25 liter, en daarin gebruikt water, gebruikt kienhout met javamos en wat zand in gekieperd. Er zitten nu al 2 maand succesvol garnalen, slakken en watervlooien in.

Geen filter of verwarming.

Ik draai alles zo laag mogelijk qua temperatuur en verlichting staat maximum uit.
Ik denk dat dit een slimme keuze is. Ik heb zelf een aquarium van ongeveer 45 liter met nu nog een school jonge visjes. Als die er uit zijn haal ik het verwarmingselement er ook uit en gaan er garnaaltjes in. Planten heb ik genoeg uit een ander aquarium. Op die manier hoeft het niet al te duur te zijn.
 
Ik denk dat dit een slimme keuze is. Ik heb zelf een aquarium van ongeveer 45 liter met nu nog een school jonge visjes. Als die er uit zijn haal ik het verwarmingselement er ook uit en gaan er garnaaltjes in. Planten heb ik genoeg uit een ander aquarium. Op die manier hoeft het niet al te duur te zijn.
Ieder mag daarin uiteraard zijn eigen keuzes maken maar ik verheugde mij erop om een mooie school Discusvissen in mijn huis te halen. Dan is overstappen op garnalen of andere koud water vissen niet echt een optie.
Voor mij voelt dat als willen motorracen maar het niet kunnen betalen en dan maar te gaan wielrennen. :rolleyes:
 
Ieder mag daarin uiteraard zijn eigen keuzes maken maar ik verheugde mij erop om een mooie school Discusvissen in mijn huis te halen. Dan is overstappen op garnalen of andere koud water vissen niet echt een optie.
Voor mij voelt dat als willen motorracen maar het niet kunnen betalen en dan maar te gaan wielrennen. :rolleyes:
Damn hier zet je me wel ff aan het denken. Niet dat er iets mis is met "wielrennen" maar je zoekt het gewoon niet. Je zoekt de kick die de discussen zouden brengen. We kunnen niet alles krijgen wat we maar willen natuurlijk, maar hoe gaan we daar mee om. Het vraagt heel wat acceptatie om te kunnen accepteren niet te kunnen doen wat je graag wilt. Is het dan onmogelijk om andere dingen te vinden die er op lijken, en daar genoegen mee te hebben. Of is dat iets waar wilskracht voor nodig is en begrip.

Zijn het dan de emoties die de overhand nemen die je belemmeren verder te komen of zijn het afwegingen die je maakt en uiteindelijk kiest voor iets anders. Een motor en fiets is een wereld van verschil maar heeft gelijkenis net zoals een koudwater aquarium of een geavanceerd discus aquarium. De kick en uitdaging moet je alleen ergens anders uit halen. Bij wielrennen komt kracht en conditie bij kijken. Terwijl je een simpel koudwater aquarium ook zo gecompliceerd kan maken als je maar wil.

Ik denk ook dat het totaal afhankelijk is van wat je bereiken wilt en wat je aantrekt natuurlijk. Is het het aquarium of zijn het de discussen bijvoorbeeld. Dan is het voor jou misschien meer een discus hobby dan een aquarium hobby 😄
Goeie vergelijking is het wel ja!
 
Damn hier zet je me wel ff aan het denken. Niet dat er iets mis is met "wielrennen" maar je zoekt het gewoon niet. Je zoekt de kick die de discussen zouden brengen. We kunnen niet alles krijgen wat we maar willen natuurlijk, maar hoe gaan we daar mee om. Het vraagt heel wat acceptatie om te kunnen accepteren niet te kunnen doen wat je graag wilt. Is het dan onmogelijk om andere dingen te vinden die er op lijken, en daar genoegen mee te hebben. Of is dat iets waar wilskracht voor nodig is en begrip.

Zijn het dan de emoties die de overhand nemen die je belemmeren verder te komen of zijn het afwegingen die je maakt en uiteindelijk kiest voor iets anders. Een motor en fiets is een wereld van verschil maar heeft gelijkenis net zoals een koudwater aquarium of een geavanceerd discus aquarium. De kick en uitdaging moet je alleen ergens anders uit halen. Bij wielrennen komt kracht en conditie bij kijken. Terwijl je een simpel koudwater aquarium ook zo gecompliceerd kan maken als je maar wil.

Ik denk ook dat het totaal afhankelijk is van wat je bereiken wilt en wat je aantrekt natuurlijk. Is het het aquarium of zijn het de discussen bijvoorbeeld. Dan is het voor jou misschien meer een discus hobby dan een aquarium hobby 😄
Goeie vergelijking is het wel ja!
45 jaar geleden begon ik, als 12 jarig jochie met een aquarium, dat liep al snel uit de hand. Ik had een gezelschapsbak van 100*40*40 met onder andere maanvissen. Verder nog zo'n 20 kweekbakjes waarin ik vooral Killivissen kweekte. Toen al was ik weg van Discussen alleen was mijn aquarium te klein, de vissen veel te duur en was er alleen wildvang beschikbaar. Na een jaar of 4-5 gestopt met de hobby om diverse redenen maar de droom om ooit een bak met Discussen te hebben is altijd gebleven. Dit jaar de knoop doorgehakt, begonnen met de bouw van het hele systeem, een bak van 225*70*70, bioloog eronder, UV lamp, dubbele opvoerpomp, enzovoort. Als ik iets doe pak ik het gelijk goed aan zonder compromissen.
Door de Corona leugen ben ik mijn bedrijf zo goed als kwijt, het bestaat nog maar verder dan 10% van de omzet die ik voorheen had kom ik, door levertijden op onderdelen, niet. Dat heeft ervoor gezorgd dat mijn vertrouwen in de overheid op een schaal van 1-10 op -11 staat, ik ben enorm geschrokken hoe een simpele narcistische schoolmeester met een simpele 'vingerknip' mijn hele bestaan onderuit heeft geschopt.
Ik hoopte even dat de ellende voorbij zou zijn, maar nee, het wordt slechts erger, we worden van crisis naar crisis geduwd door een overheid die vooral geen oplossingen zoekt maar nog meer crises.
Op dat moment moet je geen verplichtingen aangaan die je niet simpel terug kunt draaien, een aquarium betekent levende have, dat betekent een verantwoordelijkheid en een aanzienlijke verhoging van de vaste lasten. En nu dat laatste een beetje meer dan 'aanzienlijk' blijkt te zijn heb ik mijn conclusie getrokken. Ik wacht wel tot dit kabinet voor het tribunaal staat en we weer wat zekerder kunnen zijn van onze vrijheid.
Een aquarium zonder Discussen is voor mij dan ook geen optie.
 
45 jaar geleden begon ik, als 12 jarig jochie met een aquarium, dat liep al snel uit de hand. Ik had een gezelschapsbak van 100*40*40 met onder andere maanvissen. Verder nog zo'n 20 kweekbakjes waarin ik vooral Killivissen kweekte. Toen al was ik weg van Discussen alleen was mijn aquarium te klein, de vissen veel te duur en was er alleen wildvang beschikbaar. Na een jaar of 4-5 gestopt met de hobby om diverse redenen maar de droom om ooit een bak met Discussen te hebben is altijd gebleven. Dit jaar de knoop doorgehakt, begonnen met de bouw van het hele systeem, een bak van 225*70*70, bioloog eronder, UV lamp, dubbele opvoerpomp, enzovoort. Als ik iets doe pak ik het gelijk goed aan zonder compromissen.
Door de Corona leugen ben ik mijn bedrijf zo goed als kwijt, het bestaat nog maar verder dan 10% van de omzet die ik voorheen had kom ik, door levertijden op onderdelen, niet. Dat heeft ervoor gezorgd dat mijn vertrouwen in de overheid op een schaal van 1-10 op -11 staat, ik ben enorm geschrokken hoe een simpele narcistische schoolmeester met een simpele 'vingerknip' mijn hele bestaan onderuit heeft geschopt.
Ik hoopte even dat de ellende voorbij zou zijn, maar nee, het wordt slechts erger, we worden van crisis naar crisis geduwd door een overheid die vooral geen oplossingen zoekt maar nog meer crises.
Op dat moment moet je geen verplichtingen aangaan die je niet simpel terug kunt draaien, een aquarium betekent levende have, dat betekent een verantwoordelijkheid en een aanzienlijke verhoging van de vaste lasten. En nu dat laatste een beetje meer dan 'aanzienlijk' blijkt te zijn heb ik mijn conclusie getrokken. Ik wacht wel tot dit kabinet voor het tribunaal staat en we weer wat zekerder kunnen zijn van onze vrijheid.
Een aquarium zonder Discussen is voor mij dan ook geen optie.
Vervelend om te lezen! :( Dan is het antwoord op zich ook wel duidelijk. Ik begrijp volkomen wat je bedoeld en zonder te willen oordelen denk ik dat je totaal realistisch kijkt naar de huidige situatie. Ik denk wel eens na, waarom we soms zo en zo ongelukkig kunnen zijn met dingen terwijl ze in een land waar ze niet eens weten wat een aquarium is omdat ze geen geld voor scholing hebben. Toch het geluk kunnen vinden in het bestaan.

Ik denk niet dat het alleen naïviteit is maar ik denk voor een groot deel persceptie. Dat zeggende kom ik ook terug op dat ik eerder zei dat we allemaal verwend zijn. We leven allemaal als koningen. Als je na gaat hoe de wereld er een kleine 80 jaar geleden uit zag, en welke kant het soms op lijkt te draaien. Het is eng. En dat komt omdat we niets anders gewend zijn dan welzijn en voorspoed. En nu lijkt alles steeds meer en meer tegen te gaan zitten. Na regen komt zonneschijn. En tijden met de mooiste zonneschijn ooit zal het miezerige menselijke bestaan waarschijnlijk misschien nooit mee mogen maken. Maar ik denk ook niet dat we moeten kijken naar wat er niet is, want dat zijn bedrieglijke dromen, ze zeggen niet voor niets dat gras groener aan de overkant lijkt.

Ik hoor je spreken over een jongetje van 12 en ik kan me inbeelden hoe mooi de hobby is geweest altijd voor je en hoeveel je hebt genoten maar ook hoeveel van je droom je nu moet opgeven. Maar ik hoop niet dat het gaat voelen als een verlies, maar als een winst. En je de negatieve dingen aan de kant kan zetten, je ze niet laat weerhouden je ook gelukkig en dankbaar te kunnen zijn voor de dingen die je allemaal wel heb bereikt met een aquarium. Want dat heeft waarde.

De enige realiteit is het hier en nu. Jezelf verliezen aan emoties zorgt ervoor dat je niet voor 100% kan leven en de beste versie van je zelf kan zijn. Ik kan daar eerste hand in mee praten en maak me er misschien nogsteeds elke dag schuldig aan. Ik hoop vooral dat het ook lukt de andere kant nog te zien. Vooral in tijden waarin het wat minder mooi mag zijn. 😄
 
T zijn altijd maar weer eens de uitverkorende ploeterende soort van ondernemers, het is eigenlijk net als,
Een soort van mind emptyness
 
Ik bedoel dat jij je als een klimaatbedervend discusfannetje aansteld🤗🤗🤗
Zijn we dat niet allemaal op zn tijd 😂 does lief 😂 ik kan me voorstellen dat dit als een gigantische teleurstelling voelt dat is nooit prettig dat mag best geuit worden 😀
 
Zijn we dat niet allemaal op zn tijd 😂 does lief 😂 ik kan me voorstellen dat dit als een gigantische teleurstelling voelt dat is nooit prettig dat mag best geuit worden 😀
Mag wel en het is vervelend. Maar corona leugen zo te noemen??
 
Mag wel en het is vervelend. Maar corona leugen zo te noemen??
Dat heet volgens mij iedereen in zn waarde laten. Het topic gaat over een onbetaalbare hobby waar @Xammy39 zijn mening over deelde. Ik begon mij na zijn mening dingen af te vragen dus zijn we in discussie geraakt over onderbouwingen van zijn mening. Wat ontopic is. Hoewel er over politiek en corona gesproken word wat niet volgens de regels van dit forum mag. Ben ik daar niet op in gegaan omdat dit er niet toe doet. Wat er toe doet is dat @Xammy39 vind dat er door omstandigheden buiten hem zelf om nu geresulteerd heeft dat hij zijn droom niet na kan leven. Het is niet alleen off topic om vervolgens in te gaan op een punt wat niet draaid om de discussie maar het is respectloos, onvriendelijk en tegen de regels van het forum.
Daarom denk ik dat we er goed aan doen elkaar in elkaars waarde te laten en vooral ontopic te blijven 😄
 
Dat heet volgens mij iedereen in zn waarde laten. Het topic gaat over een onbetaalbare hobby waar @Xammy39 zijn mening over deelde. Ik begon mij na zijn mening dingen af te vragen dus zijn we in discussie geraakt over onderbouwingen van zijn mening. Wat ontopic is. Hoewel er over politiek en corona gesproken word wat niet volgens de regels van dit forum mag. Ben ik daar niet op in gegaan omdat dit er niet toe doet. Wat er toe doet is dat @Xammy39 vind dat er door omstandigheden buiten hem zelf om nu geresulteerd heeft dat hij zijn droom niet na kan leven. Het is niet alleen off topic om vervolgens in te gaan op een punt wat niet draaid om de discussie maar het is respectloos, onvriendelijk en tegen de regels van het forum.
Daarom denk ik dat we er goed aan doen elkaar in elkaars waarde te laten en vooral ontopic te blijven 😄

Daarom zei ik ervoor ook dat het vervelend is.
Tuurlijk is het niet de hoofdlijn van zijn topic. Het wordt wel gezegd. Heeft niks met waarde of respect te maken als ik aangeef waarom hij dat zegt. Want er zit behoorlijk wat gewicht aan zijn "corona leugen".

Desalniettemin is het rot en vervelend voor hem dat ie zijn droom niet 8erna kan gaan. Maar zo is het ook voor andere die het niet breedt heeft.
 
Ik bedoel dat jij je als een klimaatbedervend discusfannetje aansteld🤗🤗🤗
Dankjewel voor je mening. Volgens mij ben jij nu vooral degene die klimaatbedervend bezig is, ik laat iedereen hier gewoon in zijn of haar waarde.
Ik schrijf slechts hoe ik erin sta na wat mij de afgelopen drie jaar allemaal is overkomen.
@Ancistruz Ik ben geen Corona ontkenner maar doel ik meer op het overheidsbeleid waarvan nu duidelijk is dat het een opeenstapeling van leugens is. Maar het is hier inderdaad niet de juiste plek om daarover te discussiëren.
 
Misschien moeten we gewoon stoppen met verwijten aangezien dit geen toevoeging heeft aan het forum en we met vooroordelen en veroordelen niet concreet tot standpunten kunnen komen die waardevol zijn aan het onderwerp van het topic 😂 dit word kinderachtig
 
Ik denk ook dat we weer ontopic moeten gaan en individuele problemen of randzaken moeten laten voor wat het is. Anders gaan we deze posten opschonen zonder aankondiging.
 
Onderstaand is te lezen waar deze stelling voor was bedoeld destijds. Nu is door de hoge energieprijs er weer een prijsverhoging bijgekomen maar laten we het weer hebben over de visjes en spullen die we kunnen kopen bij de lfs.
Af en toe wat afdwalen is niet erg maar we moeten nu wel weer terug naar de stelling van destijds.

We komen allemaal denk ik met regelmaat bij de lfs voor aankopen van visjes of andere lagere dieren. Nu valt het wel op dat de laatste jaren explosief zijn gestegen. Soms betaal je enkele tientjes voor een aankoop en de prijzen rijzen dus de pan een beetje uit.
 
Denk ook dat we elkaar kunnen helpen om de hobby betaalbaar te houden door spullen aan elkaar te verkopen zonder gelijk naar de LFS te rennen voor nieuw.
Als ik naar mezelf kijk je houdt soms wel eens wat over.... je neemt een grotere bak, een pomp die te klein is en vervangen wordt door een grotere etc. en die gaan vaak in een doos.
Hetzelfde met planten en vissen, heb ook wel eens zomaar planten gehad van iemand hier die ze over had of tegen verzendkosten bv.
En ook wel eens garnalen voor een prikkie of voor niks ( en dan toch maar wat lekkers kopen voor degen als je ze op haalt.)
Dus ja het gebeurd al wel maar het is vaak even de moeite die je er voor moet nemen daarom ben ik dankbaar voor zo'n forum dat dat er is en je ook nog leuke contacten over houdt.(y)
 
Klopt Lex en veel zaken kun je ook prima op marktplaats kopen. Zelf heb ik daar alle 3 co2 sets gekocht.
 
Onderstaand is te lezen waar deze stelling voor was bedoeld destijds. Nu is door de hoge energieprijs er weer een prijsverhoging bijgekomen maar laten we het weer hebben over de visjes en spullen die we kunnen kopen bij de lfs.
Af en toe wat afdwalen is niet erg maar we moeten nu wel weer terug naar de stelling van destijds.
Destijds was er nog geen sprake van exorbitant hoge energieprijzen. Inmiddels bepalen die voor het grootste deel de kosten van het houden van een aquarium.
Om vanwege die verschuiving een nieuw topic te openen lijkt me niet zinvol, zeker omdat de titel de lading volledig dekt.
 
Nee dat klopt maar de insteek van de stelling was meer om te discussieren over de prijzen in de lfs en niet zozeer over andere kosten.
Maar goed als we weer een beetje ontopic blijven dan komt dat vast wel goed;)
 
De vraag is nu: Wat is in dit geval on topic? :rolleyes::ROFLMAO:
Als je het mij vraagt de vraag of alles in de lfs nu echt duurder is geworden en of het daardoor nog betaalbaar blijft. Zo staat het ook in de startpost;).
Zoals ik al zei is af en toe even offtopic niet zo n probleem maar het is niet de bedoeling om het energieprobleem of handelen van de overheid ter discussie te stellen.
 
Ik denk ook dat we weer ontopic moeten gaan en individuele problemen of randzaken moeten laten voor wat het is. Anders gaan we deze posten opschonen zonder aankondiging.
Zoals John hierboven ook al aangeeft, graag weer on topic.

Gr. Ed
@ Jessicapilon: Waarom is in deze topic het "leuk schildje" rechtsonder verdwenen?
Ik proef mostert maar ik heb net gegeten 😂

Mijn aquarium is voor 90% van marktplaats 😄 alleen mn vissen komen van de lfs. Planten heb ik toen heel veel kunnen kopen via een paar vriendelijke verkopers op marktplaats, een oproepje planten gezocht deed het hm vooral maar misschien kunnen we hier op de mp afdeling ook wel een weggeefhoek maken?

De vraag is nu: Wat is in dit geval on topic?
De stelling duid: word onze hobby onbetaalbaar
Ik denk zeker dat onze hobby, forum berichten schrijven erg onbetaalbaar word. De internet kosten en stroomkosten om mn telefoon te voorzien van de juiste omstandigheden om mn hobby op dit forum voort te zetten is bijna onbetaalbaar geworden. Aangezien tijd geld is en geld steeds meer kost is tijd ook waardevoller geworden met de tijd. Waardoor dit berichtje me niet 5 maar 6 cent aan moeite heeft gekost. Jullie zijn me een extra cent verschuldigd jongens. Dokke 😂
 
Ik kan niet op like drukken in dit topic. Die is hier uitgeschakeld denk ik 😄
Aha, die bedoelt Ben dus en het is mogelijk dat dit niet aanstaat voor deze sectie. Dit kan ook niet bij mededelingen Beheer namelijk.
 

Terug
Bovenaan