Stelling van 26-1-2020:Wordt onze hobby onbetaalbaar?


Helemaal mee eens. Ik heb sinds kort de hobby weer opgepakt. Wat een wereld van verschil met toen. Nu is het verschil in de LFS wellicht wel erg extreem door corona maar ook het onderlinge ruilen/handelen is totaal anders als toen. De cultuur onder de aquarianen lijkt enorm veranderd. Ik hoor hier bijvoorbeeld vaak geklaag over het feit dat "iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten". Er wordt daarmee dus ook weinig gegund naar de mede mens toe. Men is meer individualistisch geworden (zoals ook pijnlijk vaak te zien deze crisis). Gelukkig zijn er nog mede hobbyisten als BigSmoke die mensen willen voorzien in een mooi planten bestand. Vroeger reed ik zelf op mn fietsje door Groningen om overgebleven vissen rond te brengen bij mede aquarianen in ruil voor een stekje, goede conversatie en een blik in hun aquarium. Ik heb in die tijd erg veel geleerd over de hobby en heb aan de bezoeken vele goede herinneringen.
Waarom moet alles maar gratis weggegeven worden? ik vind dat erg raar, als particulier heb je veel kosten aan het aquarium, waarom zou je dan geen schapelijke prijs mogen vragen voor je snoeiplanten en nakweek van vissen? ik vind dat mensen er veel te makkelijk vanuit gaan dat alles maar gratis of heel goedkoop moet aangeboden worden op mp "omdat het maar een particulier is" slaat werkelijk nergens op
 
Gratis weg geven doe ik ook niet zomaar. Al is het maar om marginalen buiten te houden.
Ik doe het alleen als ik spullen heb die nog geen 5€ waard zijn, en ik geen zin heb om ze zelf naar de container te brengen. (oude Ikea kast bv)
Wat ik dan doe is een afspraak maken om bv 18h, en rond 17h30 krijgen ze dan een berichtje dat de kast buiten staat en dat ze die mogen oppikken omdat ik zelf niet thuis kan zijn.
Anders krijg je mensen die je huis als tijdelijke opslagplaats gaan gebruiken.


Voor vissen probeer ik altijd een redelijke prijs te vragen (zowat helft van winkelprijs), maar als het iemand sympathiek is, en er geen afdingsessie aan te pas komt, dan krijgen ze meestal nog wat meer mee (plantjes, een extra visje,...).
Het gaat mij absoluut niet om het geld, wel om te vermijden dat ik jandoedels aan de deur krijg.
 
Waarom moet alles maar gratis weggegeven worden? ik vind dat erg raar, als particulier heb je veel kosten aan het aquarium, waarom zou je dan geen schapelijke prijs mogen vragen voor je snoeiplanten en nakweek van vissen? ik vind dat mensen er veel te makkelijk vanuit gaan dat alles maar gratis of heel goedkoop moet aangeboden worden op mp "omdat het maar een particulier is" slaat werkelijk nergens op
Idd tipische Nederland voor een duppie op de voorste rij willen zitten.. maar ook sommige prijzen die particulier worden gevraagt op Markplaats gaat soms wel wat te ver.
 
Begrijp niet zo goed wat wij op marktplaats zoeken, qua vissen is het altijd de niet geslaagde aquariaan die alles weer opruimd, maar daarbij krijg je dus de ellende van iemand mee die er ook geen raad mee wist.
 
Nou ja ik kijk er wel regelmatig en heb er al zaken zoals een filter en co2 setjes gekocht en dan kun je wel vaak een hoop geld besparen.
 
Afgedankt spul, let wel op dat meetsetje's een vervaldatum hebben, of je koopt ze goedkoop bij een winkelier die daar ook adverteerd.
 
Nou niet altijd want ik heb er jaren geleden 2 co2 sets gekocht en daar nooit wat mee gehad maar goed ik beken dat het niet helemaal zonder risico is natuurlijk.
 
Muah, je kunt met MP-filters prima scoren. Maar het is de sport om, achteraf gezien, op de juiste advertentie te hebben geboden. 😂 Daar kom je fijn achter als je dat filter hebt staan draaien. Als ie het doet. Okee... ik weerleg m'n eigen punt... Nouja het gaat in elk geval wel eens goed.
 
Met alles wat je 2e hands koopt neem je een risico en dat moet je op de koop toenemen.
 
Begrijp niet zo goed wat wij op marktplaats zoeken, qua vissen is het altijd de niet geslaagde aquariaan die alles weer opruimd, maar daarbij krijg je dus de ellende van iemand mee die er ook geen raad mee wist.
2e hands aquarium of een filter, luchtpompje en overige dingen kan je soms leuk scoren voor een leuk prijsje.
dus waarom zo negatief om op die manier aan spullen te komen.
 
ik ontmoet echt de leukste mensen door markplaats ook paar keer gratis planten weg gegeven kwamen er van die uit kering trekkers op af vond dat helemaal niks
 
ik ontmoet echt de leukste mensen door markplaats ook paar keer gratis planten weg gegeven kwamen er van die uit kering trekkers op af vond dat helemaal niks
Dan wil ik jou in elk geval bij deze bedanken dat je 'die uitkeringtrekkers' hebt voorzien in het kunnen uitvoeren van deze prachtige hobby
 
Nou kan er niks anders van maken, je schrijft het zelf letterlijk, als je niet zo denkt, waarom schrijf je het dan?
Ooh sorry, dat is niet mijn bedoeling. Mijn politieke voorkeur ligt niet aan die kant van het politieke spectrum. Maar dat terzijde. Het woord 'Uitkeringtrekker' haalde ik aan uit voorgaand bericht zoals te zien in het citaat.
 
Het is maar met wie je blij ben als ze aan de deur staan, ik heb nog e.e.a in de aanbieding wat ik niet meer gebruik, weggooien of aanbieden, dan maar voor het laatste, en belangrijker via dit forum.
 
Ooh sorry, dat is niet mijn bedoeling. Mijn politieke voorkeur ligt niet aan die kant van het politieke spectrum. Maar dat terzijde. Het woord 'Uitkeringtrekker' haalde ik aan uit voorgaand bericht zoals te zien in het citaat.
Ik zie niemand anders iets zeggen over uitkeringstrekkers maar dan is de kans groot dat die opmerking geplaatst is door of lalarasophie of gpatton, dan snap ik het wel beter
 
Ik zie niemand anders iets zeggen over uitkeringstrekkers maar dan is de kans groot dat die opmerking geplaatst is door of lalarasophie of gpatton, dan snap ik het wel beter
Dat was inderdaad zo. :engel:

Onhandig hoor, die blocks! Alleen al om die reden probeer ik tussen de wijsneuzerige opmerkingen door een beetje lief te blijven hier. ;)

Laten we wel on topic blijven beste mensen:deal:
Oh ja, ok ok ok!
 
ik ontmoet echt de leukste mensen door markplaats ook paar keer gratis planten weg gegeven kwamen er van die uit kering trekkers op af vond dat helemaal niks
Wat is er mis met uitkeringstrekkers? Jouw zin doet nogal denigrerend aan vind je niet? Zo'n opmerking vind ik niet nodig en/of passend in deze site. Jammer dus.
 
Wat is er mis met uitkeringstrekkers? Jouw zin doet nogal denigrerend aan vind je niet?
ja da klopt maar je hebt dus echt mensen die je gaan berichten heb uitkering dit dat wil niet betalen als of dat een reden is om minder of niks te betalen? van alles meegemaakt wat dat betreft en bedoel daarna natuurlijk niet iedereen met een uitkering mee..
 
Laten we marktplaats met rust laten, daar wordt nog veel op aquariumgebied verhandeld, kan toch ook via dit forum, en dan bereik je meteen de juiste hobbyisten.
 
ja da klopt maar je hebt dus echt mensen die je gaan berichten heb uitkering dit dat wil niet betalen als of dat een reden is om minder of niks te betalen? van alles meegemaakt wat dat betreft en bedoel daarna natuurlijk niet iedereen met een uitkering mee..
Op zich kan het best juist zijn dat mensen met een uitkering minder mogelijkheden hebben als anderen. Daarnaast kan er ook daar de behoefte zijn aan een hobby. Wanneer men kenbaar maakt om die redenen niet teveel te kunnen betalen is het aan de verkoper om al of niet zaken te doen. Net zo als het aan de koper is om te bieden wat hij of zij wil om welke redenen dan ook. Ook dan kan je gewoon netjes blijven. Daar is nooit iets mis mee.
 
Op zich kan het best juist zijn dat mensen met een uitkering minder mogelijkheden hebben als anderen. Daarnaast kan er ook daar de behoefte zijn aan een hobby. Wanneer men kenbaar maakt om die redenen niet teveel te kunnen betalen is het aan de verkoper om al of niet zaken te doen. Net zo als het aan de koper is om te bieden wat hij of zij wil om welke redenen dan ook. Ook dan kan je gewoon netjes blijven. Daar is nooit iets mis mee.
Precies dit inderdaad.


*offtopic: ik heb flowlong excuses aangeboden over mijn uitspraken dus misschien dat @TonHageraats mijn postings kan aanpassen/verwijderen aangaande die opmerking?
 
van de week aantal bakjes op gestart bak licht en filter 35 euro 54liter dus hobby is goed betaal baar
 
Dan wil ik jou in elk geval bij deze bedanken dat je 'die uitkeringtrekkers' hebt voorzien in het kunnen uitvoeren van deze prachtige hobby
Zeg, ga je me nu uitschelden als beroeps werkenloze ? :DD

pak-uitkeringstrekkers-hun-hondje-af-320x213.jpg
 
Laten we marktplaats met rust laten, daar wordt nog veel op aquariumgebied verhandeld, kan toch ook via dit forum, en dan bereik je meteen de juiste hobbyisten.
Hoeveel mensen zijn hier actief.... veel te weinig om iets kwijt te raken, en dikwijls wonen ze te ver.

Soms gaat het goed op MP of 2dehands, soms is het miserie.
Ooit een goede fiets te koop gezet, dan komen ze kijken, zeggen dat alles mis is, en willen 1/3 van de prijs betalen. Dan draai ik me gewoon om en ga naar binnen. Timewasters.
Maar je hebt ook leuke mensen die visjes kopen, interesse tonen en je ook iets aanbieden.
 
Tommie en daarom moeten we met zijn allen wat actiever zijn en worden op dit forum met het delen/ verkopen van gebruikte spullen en of vissen.
 
Op zich kan het best juist zijn dat mensen met een uitkering minder mogelijkheden hebben als anderen. Daarnaast kan er ook daar de behoefte zijn aan een hobby. Wanneer men kenbaar maakt om die redenen niet teveel te kunnen betalen is het aan de verkoper om al of niet zaken te doen. Net zo als het aan de koper is om te bieden wat hij of zij wil om welke redenen dan ook. Ook dan kan je gewoon netjes blijven. Daar is nooit iets mis mee.
Klopt helemaal. Ik ben zelf een uitkeringtrekker, om het maar even zo uit te drukken. Wegens zware zwangerschapsvergiftiging in mijn eerste zwangerschap niet meer in staat om te werken helaas. Mijn uitkering is in 20 jaar van 500 naar 668 euro gestegen, dus ik heb niet veel te besteden. Ik moet of heel lang sparen voor iets of ik koop het tweedehands. Ik kijk meestal heel erg lang voordat ik iets koop en soms koop ik iets wat ik graag zou willen hebben helemaal niet. Ik zoek altijd uit hoe ik voor zo min mogelijk geld zoveel mogelijk kan doen.
Ik heb laatst hier de mijn kubus aangeboden, geen reacties. Uiteindelijk via Marktplaats verkocht aan iemand die aangaf er heel erg blij mee te zijn. Voor 75 euro. Misschien had ik meer kunnen krijgen, maar zo zijn we alletwee tevreden. Dus Marktplaats is niet altijd slecht, je moet gewoon goed kijken, het ligt er gewoon aan wie je treft, over het algemeen heb ik leuke contacten, mensen waarmee je nog gezellig een tijd zit te praten, zoals toen ik garnalen kocht of mijn Heterandria formosaatjes verkocht. Als je contact hebt via de chat van Marktplaats krijg je vaak al een indruk van hoe iemand is en dan kan je zelf beslissen of je een deal met die persoon wil sluiten of niet.
 
Mijn dochter koopt en verkoopt veel via MP, gewoon omdat ze niet van verspilling houdt. Wat ze niet gebruikt, verkoopt ze of geeft ze weg. Ik kocht en koop ook veel tweedehands, zij het dan weinig via MP, maar wel omdat ik hergebruik voorsta. Dat heb ik aan mijn kinderen doorgegeven. Kleding, meubels, van alles. Mijn bak kwam wel van MP destijds, en mijn Javavarens komen voor een deel bij een kennis vandaan. Leve de recycle-economie! En dan maakt het niks uit of je een vaste baan hebt of een uitkering. Maar een zielig verhaal ophangen om zoveel mogelijk af te dingen of voor een kwartje op de eerste rang te kunnen zitten is natuurlijk gewoon oneerlijk. Helaas zul je altijd mensen hebben die de kluit beduvelen, maar zo zijn mensen nu eenmaal ( alle primaten trouwens, maar dat is een ander verhaal).

In ieder geval zijn er genoeg manieren om er een aquariumhobby op na te houden zonder enorme kapitalen te besteden. Autorijden is veel duurder bijvoorbeeld.
 
Autorijden is veel duurder bijvoorbeeld.
Je onderschat wat ik aan de hobby uitgeef. :DD

Grapje - maar in sommige maanden is dat overigens wel serieus meer dan wat ik kwijt ben aan mijn auto, maar ik heb dan ook een auto van de zaak en die kost netto niet zo gek veel.
Hoe dan ook; alle LFS waar ik kom, zijn veel en veel drukker dan pre-corona, dus dan stel ik dat de hobby nog wel te betalen moet zijn. Wat je er persoonlijk aan uit wil of kan geven is natuurlijk een andere kwestie.
 

Terug
Bovenaan