Stelling van 26-1-2020:Wordt onze hobby onbetaalbaar? (1 Viewer)

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
69
Website
aquaforum.nl
Ja de winkels kunnen er weinig aan doen die hebben allerlei extra kosten, maar de groothandelsprijzen die zorgen ervoor dat de winkels zulke absurde prijzen moeten vragen, laatst sterbai's geleverd aan een winkel en die was er zo enorm blij mee, zijn letterlijke reactie: "nu kan ik tenminste normale prijzen voor ze vragen waar iedereen blij van word" Dus de winkels zijn ook helemaal niet happy als ze zulke hoge prijzen moeten vragen voor hun vissen
Sterbai's ik keek er pas naar; bijna 5 euro per stuk!

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Ja de winkels kunnen er weinig aan doen die hebben allerlei extra kosten, maar de groothandelsprijzen die zorgen ervoor dat de winkels zulke absurde prijzen moeten vragen, laatst sterbai's geleverd aan een winkel en die was er zo enorm blij mee, zijn letterlijke reactie: "nu kan ik tenminste normale prijzen voor ze vragen waar iedereen blij van word" Dus de winkels zijn ook helemaal niet happy als ze zulke hoge prijzen moeten vragen voor hun vissen
Ja dat begrijp ik heel goed hoor. Maar door dit krijg je wel het verschil. Dat mensen meer bij MP halen Dan LFS.

LFS kan ook zeggen, want voor vele is het makkelijker als je met bv baby ancistrus zit of vis wat niet meer kan aan een lfs te "verkopen" Dan mp verkopen.

Lfs kan ook zeggen ik geef je een x bedrag voor alle ancistrussen die je hebt of kardinalen of wat men ook aanbied.
Maar dat doen ze niet. Of vaak nemen ze het niet aan, of je krijgt een potje voer voor. Maar niet een x betaalbaar bedrag. Als ze dat wel doen, kunnen ze veel meer aanbieden voor niet zo een hoge bedragen. Kardinalen zie ik voornamelijk rond de 2.50 - 3.50 per stuk....

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Nou, 17 Kardinalen voor 10 Euro? Daar krijg je ze hier niet voor! Intratuin had onlangs een aanbieding; 10 voor 10 euro. Bij een Local Fish Store; 1,35 euro per stuk.
Ik heb ze via MP niet via LFS

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Ja dat begrijp ik heel goed hoor. Maar door dit krijg je wel het verschil. Dat mensen meer bij MP halen Dan LFS.

LFS kan ook zeggen, want voor vele is het makkelijker als je met bv baby ancistrus zit of vis wat niet meer kan aan een lfs te "verkopen" Dan mp verkopen.

Lfs kan ook zeggen ik geef je een x bedrag voor alle ancistrussen die je hebt of kardinalen of wat men ook aanbied.
Maar dat doen ze niet. Of vaak nemen ze het niet aan, of je krijgt een potje voer voor. Maar niet een x betaalbaar bedrag. Als ze dat wel doen, kunnen ze veel meer aanbieden voor niet zo een hoge bedragen. Kardinalen zie ik voornamelijk rond de 2.50 - 3.50 per stuk....
Ja de lfs heeft als probleem dat veel particulieren hun overtollig spul bij hun willen dumpen, maar wat moet een lfs met 50 ancistrussen van krap 2 cm? die zijn niet verkoopbaar, pas vanaf 5 cm lengte zijn ze verkoopbaar en dat duurt een ruim half jaar eer ze die lengte gehaald hebben, al die tijd zitten ze dus bij de lfs geld te kosten en bakken bezet te houden. Nee het is niet zo simpel als dat jij stelt.

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Ja de lfs heeft als probleem dat veel particulieren hun overtollig spul bij hun willen dumpen, maar wat moet een lfs met 50 ancistrussen van krap 2 cm? die zijn niet verkoopbaar, pas vanaf 5 cm lengte zijn ze verkoopbaar en dat duurt een ruim half jaar eer ze die lengte gehaald hebben, al die tijd zitten ze dus bij de lfs geld te kosten en bakken bezet te houden. Nee het is niet zo simpel als dat jij stelt.
Ja dat is ook niet zo simpel. I know maar zie vaak hele kleine ancistrussen te koop bij lfs hoor. Maar dat terzijde. Ook bv roodkopzalmen. Die man waar ik gister was. Had 35 roodkopzalmen voor 30 eu. Kan lfs toch wel wat mee?

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Ja dat is ook niet zo simpel. I know maar zie vaak hele kleine ancistrussen te koop bij lfs hoor. Maar dat terzijde. Ook bv roodkopzalmen. Die man waar ik gister was. Had 35 roodkopzalmen voor 30 eu. Kan lfs toch wel wat mee?
De lfs kan weinig met die roodkopzalme, ze weten niet hoe oud ze zijn dus voor hetzelfde geld leven die visjes nog maar 3 maanden, de lfs wil ook een bepaalde kwaliteit verkopen, als hobbykweker is het ook verdraait lastig om bij een lfs voet aan de grond te krijgen.

John.

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2012
Toch zijn sommige dingen schreeuwend duur, hoorde gisteren van een afnemer wat hij betaalt p/st voor sterbai's aan de groothandel, snapte ik meteen waarom er bij ons een wachtlijst is voor de sterbai's :LOL: en zo zijn e rheel veel aquariumbewoners die bij lokale kwekers vele malen goedkoper zijn dan bij de winkelier dus kijken op mp loont absoluut de moeite
Ken iemand die heel veel sterbai heeft, hij raakt ze via marktplaats niet kwijt, ja bijna gratis...
Veel aquarianen realiseren zich niet wat een werk er in het kweken van vissen zit.
I kweek ook een paar lastige soorten en dan krijg je als verzoek of je er een stuk of 10 wil opsturen, visjes die bij mij 3 keer per dag levend voer en 3 keer per week een waterwissel krijgen gedurende 2 maanden. En als je dan vraagt op welke waterwaardes ze de vissen gaan houden hebben ze zich niet eens ingelezen.
Mijn nakweek is duur en ze komen het maar ophalen als ze kunnen aantonen er goed voor te gaan zorgen.
Aan andere mensen geef ik ze weg, altijd goed om vissen te verspreiden als je er zeker van bent dat er goed voor gezorgd wordt.
Hobby steeds duurder, valt wel mee als je degelijke apparatuur koopt, maar vissen steeds duurder, terecht, er is te veel uitval van vissen door slechte verzorging.

Groetjes John.

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Ken iemand die heel veel sterbai heeft, hij raakt ze via marktplaats niet kwijt, ja bijna gratis...
Veel aquarianen realiseren zich niet wat een werk er in het kweken van vissen zit.
I kweek ook een paar lastige soorten en dan krijg je als verzoek of je er een stuk of 10 wil opsturen, visjes die bij mij 3 keer per dag levend voer en 3 keer per week een waterwissel krijgen gedurende 2 maanden. En als je dan vraagt op welke waterwaardes ze de vissen gaan houden hebben ze zich niet eens ingelezen.
Mijn nakweek is duur en ze komen het maar ophalen als ze kunnen aantonen er goed voor te gaan zorgen.
Aan andere mensen geef ik ze weg, altijd goed om vissen te verspreiden als je er zeker van bent dat er goed voor gezorgd wordt.
Hobby steeds duurder, valt wel mee als je degelijke apparatuur koopt, maar vissen steeds duurder, terecht, er is te veel uitval van vissen door slechte verzorging.

Groetjes John.
Ja zat mensen op mp die voor een duppie op de eerste rang willen zitten maar die vangen bij mij ook bot, zet er ook vaak bij dat genoemde prijzen vast zijn, ook vaak mensen die willen dat je ze verzend, begin ik ook niet aan ik vind verzenden via d epost enorm dieronvriendelijk.

Ja en wat is duur? jouw visjes zijn geen doorsneevisjes en daar is de prijs naar simpel zat.

Ja slechte verzorging begint met goede voorlichting, ik heb af en toe dat mensen hun vissen niet meekrijgen van me, omdat ze dan te klein komen te zitten of bij verkeerde bewoners, wel leg ik ze altijd dan uit waarom ze de vissen niet meekrijgen, daar zijn ze over het algemeen heel blij mee met die toelichting

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
De lfs kan weinig met die roodkopzalme, ze weten niet hoe oud ze zijn dus voor hetzelfde geld leven die visjes nog maar 3 maanden, de lfs wil ook een bepaalde kwaliteit verkopen, als hobbykweker is het ook verdraait lastig om bij een lfs voet aan de grond te krijgen.
Daar heb je een punt in.

Bastafari

Member
Lid geworden
8 november 2020
Leeftijd
29
Heb niet meer echt een goed prijsbesef vergeleken met vroeger, maar kon van het kleine beetje zakgeld en wat giften prima een aquariumpje houden.. financieel dan hè. Nu ik opnieuw begin merk ik ook dat het allemaal behoorlijk aan de prijs is, maar heb veel dingen via marktplaats geregeld, want tsja, er zijn altijd mensen die ook weer stoppen met een hobby.. en net als meubeltjes van een kringloop of tweedehands kleding, er zitten echt wel pareltjes tussen. En nog goed voor het milieu ook. Nou ben ik qua persoonlijke hygiëne niet een heel groot aanhanger van dergelijke kleding - tweedehands boxershort in de aanbieding.. iemand?, maar met objecten heb ik daar echt geen moeite mee. Toch zit er alsnog wel een klein ribje eigen geld in, maar weet je, ergens vind ik dat ook wel prima. We hebben het over levende plantjes en diertjes, en hoewel de meeste van ons absoluut het beste willen voor het diertje maar soms nog niet met alle kennis (net als aan kinderen beginnen, of een hond of zelfs kat nemen, for that matter) moeten we leren en investeren, en dat is prima. Maar doordat de prijs hoog is weten we waar we aan beginnen en zijn we bereid de investering, zowel in tijd als zeker ook geld, te doen. Als het te goedkoop zou zijn zouden we met 10 jaar allemaal de biezen kunnen pakken met ons tropisch aquarium, dan wordt het gewoon knetter illegaal omdat 90% maar wat aankloot en de vissterfte enorm zal zijn. Gechargeerd gesproken. :)

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
69
Website
aquaforum.nl
Mogelijk schijnt het houden van een aquarium duurder te worden omdat ook onze eisen hoger zijn gaan liggen. Led verlichting, automatisering het kan allemaal maar het kost, uiteraard ook het e.e.a. Vaak zijn er toch nog wel mogelijkheden om door zelf-creativiteit prijs besparend te werken.

Users who are viewing this onderwerp

Private conversations
Help Users
    You haven't joined any rooms.
    Bovenaan