Stelling van 26-1-2020:Wordt onze hobby onbetaalbaar?


Ja de winkels kunnen er weinig aan doen die hebben allerlei extra kosten, maar de groothandelsprijzen die zorgen ervoor dat de winkels zulke absurde prijzen moeten vragen, laatst sterbai's geleverd aan een winkel en die was er zo enorm blij mee, zijn letterlijke reactie: "nu kan ik tenminste normale prijzen voor ze vragen waar iedereen blij van word" Dus de winkels zijn ook helemaal niet happy als ze zulke hoge prijzen moeten vragen voor hun vissen
Sterbai's ik keek er pas naar; bijna 5 euro per stuk!
 
Ja de winkels kunnen er weinig aan doen die hebben allerlei extra kosten, maar de groothandelsprijzen die zorgen ervoor dat de winkels zulke absurde prijzen moeten vragen, laatst sterbai's geleverd aan een winkel en die was er zo enorm blij mee, zijn letterlijke reactie: "nu kan ik tenminste normale prijzen voor ze vragen waar iedereen blij van word" Dus de winkels zijn ook helemaal niet happy als ze zulke hoge prijzen moeten vragen voor hun vissen
Ja dat begrijp ik heel goed hoor. Maar door dit krijg je wel het verschil. Dat mensen meer bij MP halen Dan LFS.

LFS kan ook zeggen, want voor vele is het makkelijker als je met bv baby ancistrus zit of vis wat niet meer kan aan een lfs te "verkopen" Dan mp verkopen.

Lfs kan ook zeggen ik geef je een x bedrag voor alle ancistrussen die je hebt of kardinalen of wat men ook aanbied.
Maar dat doen ze niet. Of vaak nemen ze het niet aan, of je krijgt een potje voer voor. Maar niet een x betaalbaar bedrag. Als ze dat wel doen, kunnen ze veel meer aanbieden voor niet zo een hoge bedragen. Kardinalen zie ik voornamelijk rond de 2.50 - 3.50 per stuk....
 
Nou, 17 Kardinalen voor 10 Euro? Daar krijg je ze hier niet voor! Intratuin had onlangs een aanbieding; 10 voor 10 euro. Bij een Local Fish Store; 1,35 euro per stuk.
Ik heb ze via MP niet via LFS
 
Ja dat begrijp ik heel goed hoor. Maar door dit krijg je wel het verschil. Dat mensen meer bij MP halen Dan LFS.

LFS kan ook zeggen, want voor vele is het makkelijker als je met bv baby ancistrus zit of vis wat niet meer kan aan een lfs te "verkopen" Dan mp verkopen.

Lfs kan ook zeggen ik geef je een x bedrag voor alle ancistrussen die je hebt of kardinalen of wat men ook aanbied.
Maar dat doen ze niet. Of vaak nemen ze het niet aan, of je krijgt een potje voer voor. Maar niet een x betaalbaar bedrag. Als ze dat wel doen, kunnen ze veel meer aanbieden voor niet zo een hoge bedragen. Kardinalen zie ik voornamelijk rond de 2.50 - 3.50 per stuk....
Ja de lfs heeft als probleem dat veel particulieren hun overtollig spul bij hun willen dumpen, maar wat moet een lfs met 50 ancistrussen van krap 2 cm? die zijn niet verkoopbaar, pas vanaf 5 cm lengte zijn ze verkoopbaar en dat duurt een ruim half jaar eer ze die lengte gehaald hebben, al die tijd zitten ze dus bij de lfs geld te kosten en bakken bezet te houden. Nee het is niet zo simpel als dat jij stelt.
 
Ja de lfs heeft als probleem dat veel particulieren hun overtollig spul bij hun willen dumpen, maar wat moet een lfs met 50 ancistrussen van krap 2 cm? die zijn niet verkoopbaar, pas vanaf 5 cm lengte zijn ze verkoopbaar en dat duurt een ruim half jaar eer ze die lengte gehaald hebben, al die tijd zitten ze dus bij de lfs geld te kosten en bakken bezet te houden. Nee het is niet zo simpel als dat jij stelt.
Ja dat is ook niet zo simpel. I know maar zie vaak hele kleine ancistrussen te koop bij lfs hoor. Maar dat terzijde. Ook bv roodkopzalmen. Die man waar ik gister was. Had 35 roodkopzalmen voor 30 eu. Kan lfs toch wel wat mee?
 
Ja dat is ook niet zo simpel. I know maar zie vaak hele kleine ancistrussen te koop bij lfs hoor. Maar dat terzijde. Ook bv roodkopzalmen. Die man waar ik gister was. Had 35 roodkopzalmen voor 30 eu. Kan lfs toch wel wat mee?
De lfs kan weinig met die roodkopzalme, ze weten niet hoe oud ze zijn dus voor hetzelfde geld leven die visjes nog maar 3 maanden, de lfs wil ook een bepaalde kwaliteit verkopen, als hobbykweker is het ook verdraait lastig om bij een lfs voet aan de grond te krijgen.
 
Toch zijn sommige dingen schreeuwend duur, hoorde gisteren van een afnemer wat hij betaalt p/st voor sterbai's aan de groothandel, snapte ik meteen waarom er bij ons een wachtlijst is voor de sterbai's :LOL: en zo zijn e rheel veel aquariumbewoners die bij lokale kwekers vele malen goedkoper zijn dan bij de winkelier dus kijken op mp loont absoluut de moeite
Ken iemand die heel veel sterbai heeft, hij raakt ze via marktplaats niet kwijt, ja bijna gratis...
Veel aquarianen realiseren zich niet wat een werk er in het kweken van vissen zit.
I kweek ook een paar lastige soorten en dan krijg je als verzoek of je er een stuk of 10 wil opsturen, visjes die bij mij 3 keer per dag levend voer en 3 keer per week een waterwissel krijgen gedurende 2 maanden. En als je dan vraagt op welke waterwaardes ze de vissen gaan houden hebben ze zich niet eens ingelezen.
Mijn nakweek is duur en ze komen het maar ophalen als ze kunnen aantonen er goed voor te gaan zorgen.
Aan andere mensen geef ik ze weg, altijd goed om vissen te verspreiden als je er zeker van bent dat er goed voor gezorgd wordt.
Hobby steeds duurder, valt wel mee als je degelijke apparatuur koopt, maar vissen steeds duurder, terecht, er is te veel uitval van vissen door slechte verzorging.

Groetjes John.
 
Ken iemand die heel veel sterbai heeft, hij raakt ze via marktplaats niet kwijt, ja bijna gratis...
Veel aquarianen realiseren zich niet wat een werk er in het kweken van vissen zit.
I kweek ook een paar lastige soorten en dan krijg je als verzoek of je er een stuk of 10 wil opsturen, visjes die bij mij 3 keer per dag levend voer en 3 keer per week een waterwissel krijgen gedurende 2 maanden. En als je dan vraagt op welke waterwaardes ze de vissen gaan houden hebben ze zich niet eens ingelezen.
Mijn nakweek is duur en ze komen het maar ophalen als ze kunnen aantonen er goed voor te gaan zorgen.
Aan andere mensen geef ik ze weg, altijd goed om vissen te verspreiden als je er zeker van bent dat er goed voor gezorgd wordt.
Hobby steeds duurder, valt wel mee als je degelijke apparatuur koopt, maar vissen steeds duurder, terecht, er is te veel uitval van vissen door slechte verzorging.

Groetjes John.
Ja zat mensen op mp die voor een duppie op de eerste rang willen zitten maar die vangen bij mij ook bot, zet er ook vaak bij dat genoemde prijzen vast zijn, ook vaak mensen die willen dat je ze verzend, begin ik ook niet aan ik vind verzenden via d epost enorm dieronvriendelijk.

Ja en wat is duur? jouw visjes zijn geen doorsneevisjes en daar is de prijs naar simpel zat.

Ja slechte verzorging begint met goede voorlichting, ik heb af en toe dat mensen hun vissen niet meekrijgen van me, omdat ze dan te klein komen te zitten of bij verkeerde bewoners, wel leg ik ze altijd dan uit waarom ze de vissen niet meekrijgen, daar zijn ze over het algemeen heel blij mee met die toelichting
 
De lfs kan weinig met die roodkopzalme, ze weten niet hoe oud ze zijn dus voor hetzelfde geld leven die visjes nog maar 3 maanden, de lfs wil ook een bepaalde kwaliteit verkopen, als hobbykweker is het ook verdraait lastig om bij een lfs voet aan de grond te krijgen.
Daar heb je een punt in.
 
Heb niet meer echt een goed prijsbesef vergeleken met vroeger, maar kon van het kleine beetje zakgeld en wat giften prima een aquariumpje houden.. financieel dan hè. Nu ik opnieuw begin merk ik ook dat het allemaal behoorlijk aan de prijs is, maar heb veel dingen via marktplaats geregeld, want tsja, er zijn altijd mensen die ook weer stoppen met een hobby.. en net als meubeltjes van een kringloop of tweedehands kleding, er zitten echt wel pareltjes tussen. En nog goed voor het milieu ook. Nou ben ik qua persoonlijke hygiëne niet een heel groot aanhanger van dergelijke kleding - tweedehands boxershort in de aanbieding.. iemand?, maar met objecten heb ik daar echt geen moeite mee. Toch zit er alsnog wel een klein ribje eigen geld in, maar weet je, ergens vind ik dat ook wel prima. We hebben het over levende plantjes en diertjes, en hoewel de meeste van ons absoluut het beste willen voor het diertje maar soms nog niet met alle kennis (net als aan kinderen beginnen, of een hond of zelfs kat nemen, for that matter) moeten we leren en investeren, en dat is prima. Maar doordat de prijs hoog is weten we waar we aan beginnen en zijn we bereid de investering, zowel in tijd als zeker ook geld, te doen. Als het te goedkoop zou zijn zouden we met 10 jaar allemaal de biezen kunnen pakken met ons tropisch aquarium, dan wordt het gewoon knetter illegaal omdat 90% maar wat aankloot en de vissterfte enorm zal zijn. Gechargeerd gesproken. :)
 
Mogelijk schijnt het houden van een aquarium duurder te worden omdat ook onze eisen hoger zijn gaan liggen. Led verlichting, automatisering het kan allemaal maar het kost, uiteraard ook het e.e.a. Vaak zijn er toch nog wel mogelijkheden om door zelf-creativiteit prijs besparend te werken.
 
Ik vind de instapprijs wel wat te hoog als het je kind betreft, de kans is aannemelijk dat ze gaan versloffen en het aquarium de deur weer uit moet. Moet je nagaan als je meer kinderen heb. Je bent zo een paar honderd euro kwijt per aquarium en dan kans is reeel dat al die beesten doodgaan en de plantjes niet een heel jaar lang worden onderhouden. Zelfs die nano aquariums zijn nog best prijzig voor een hoekige bloemenvaas met als nadeel dat veel visjes er niet in kunnen.
 
Ik vind de instapprijs wel wat te hoog als het je kind betreft, de kans is aannemelijk dat ze gaan versloffen en het aquarium de deur weer uit moet. Moet je nagaan als je meer kinderen heb. Je bent zo een paar honderd euro kwijt per aquarium en dan kans is reeel dat al die beesten doodgaan en de plantjes niet een heel jaar lang worden onderhouden. Zelfs die nano aquariums zijn nog best prijzig voor een hoekige bloemenvaas met als nadeel dat veel visjes er niet in kunnen.

Juist om die reden is het maar goed dat kinderen het niet zomaar kunnen bekostigen....
 
Sterbai's ik keek er pas naar; bijna 5 euro per stuk!
Goeiedag zeg... Je zou zeggen dat dit soort dingen onjuiste verzorging in de hand werkt...
"zo dat is duur dan neem ik er ééntje"
bij de helft van de zaken zullen ze dan ook zeggen dat dat prima gaat
 
Goeiedag zeg... Je zou zeggen dat dit soort dingen onjuiste verzorging in de hand werkt...
"zo dat is duur dan neem ik er ééntje"
bij de helft van de zaken zullen ze dan ook zeggen dat dat prima gaat
Zo kan het werken ja.
Tegelijk kun je je afvragen hoe de situatie zou zijn als álle vissen duurder waren. Als vissen een winkelprijs zouden hebben waarin tot uitdrukking komt dat ze met zorg geïmporteerd of (liever nog) gekweekt en grootgebracht zijn, op --hoe cliché-- verantwoorde wijze. Qua welzijn, qua medicijngebruik, qua genetische gezondheid, dat soort dingen. Dingen waar nu nog wel eens op bezuinigd wordt in naam der commercie.

Dan zou de prijs wellicht meer de werkelijke waarde van zo'n dier benaderen. Of, anders gezegd: we stellen zo'n visje dan beter op prijs, we zien het meer voor wat het ís. 🙃

De aanschaf van vissen zou dan ook een meer weloverwogen besluit worden. Of althans, daar mag je van uitgaan als "simpele" tetra's voortaan (ik zeg maar iets) 8 euro per stuk zouden kosten, een corydoras 10 euro en een goudvis 15 euro.

In hoeverre er rechtgedaan wordt aan de minimale groepsgrootte van een vis, is dan denk ik bijzaak. Niet zozeer omdat dat onbelangrijk zou zijn, maar juist omdat niet het koopgemak (de prijs) voorop zou moeten staan bij de aanschaf, maar een goede zorg. En dan volgt vanzelf het inzicht dat bijv corydorassen alleen in een groep op een goede manier te houden zijn. En goh, dat is aardig duur. Goh, zou dat nu wel zo handig zijn om te doen dan. Laat ik een andere vis overwegen.


En terwijl ik dit heerlijk utopische scenario typ, is er die telkens terugkerende vaststelling dat we hoe dan ook te maken hebben met de factor "mensen". En mensen zijn, en blijven, in de basis nog het allerbest in het maken van beslissingen die gunstig uitvallen voor de eigen situatie...

Dus ja, beste visjes op dees aard... blijf je vooral schrapzetten. En houd moed. Want dan uh... dan heb je wat te doen. In die kleine bak van je. Tussen dat spongebob-beeldje aan je linkerkant en die ziekelijke medevis aan je rechterkant. 🤪
 
Dus ja, beste visjes op dees aard... blijf je vooral schrapzetten. En houd moed. Want dan uh... dan heb je wat te doen. In die kleine bak van je. Tussen dat spongebob-beeldje aan je linkerkant en die ziekelijke medevis aan je rechterkant. 🤪
Dat is wel nodig ook, vooral in deze tijd. Er wordt veel online gekocht, en als ik zie wat er voor de kids te koop is, ook bij doorgaans gerenommeerde fabrikanten van toch niet de slechtst denkbare bakken...

 
Dat is wel nodig ook, vooral in deze tijd. Er wordt veel online gekocht, en als ik zie wat er voor de kids te koop is, ook bij doorgaans gerenommeerde fabrikanten van toch niet de slechtst denkbare bakken...

Oh wauw, dat zijn een hele hoop kleuren. En kijk, daar hebben we spongebob! :D

aquatlantis-kids-aquarium-spongebob-set.jpg

Als ik dat rijtje kinderbakjes zo zie, vind ik Tetra nog wel een redelijk aanbod doen met die bakken van 60 cm.
Aquatlantis maakt dan weer een wat mindere beurt, door met de foto's te suggereren dat hun 13-literbakjes geschikt zijn voor goudvissen. Jammer om te zien waar hun prioriteiten liggen.
 
Het ligt er maar net aan. Ik kocht een bakje van Superfish voor 49 euro, inclusief pomp, verwarming, filter, voer, water verbeteraar en schepnet. Ik vind dat echt niet duur.
Sommige vissen zijn wel aan de prijs. Maar je kunt het zo duur maken als je wilt. Als ik bij een aquariumwinkel garnalen koop, dan weet ik dat ik veel geld betaal, meer dan wanneer ik naar een verkoper op Marktplaats ga.
De prijzen van aquaria zijn ook heel wisselend. De bakken van Jewel zijn betaalbaar, andere bakken van andere merken zijn vaak duurder maar dan heb je ook weer een andere afwerking. Het is maar net waar je voor kiest.
Bovendien ligt het er maar ook aan wat je eigen uitgaven in je privéleven zijn. Heb je 5 kinderen en een duur huis, dure auto en een dure lening, dan zul je minder geld overhouden voor een hobby. Voor mij is het in elk geval nog goed te betalen aangezien ik geen kinderen heb, samenwoon, geen dure auto heb en geen dure woning. Ik hou dus meer geld over om te besteden aan deze hobby.
 
Hobby wordt in ieder geval met discussen steeds duurder.
Stendker discussen gewoon belachelijke prijzen.
Red flame/Marlborro red 10-12cm 90euro
German Wonder 10-12cm 90euro
Kobalt Blue 12-14cm 120euro
Tefe 10-12cm 49euro
Checkerboard 10-12cm 89euro
Santarem 8cm-10cm 59euro
Snakeskin 10-12cm 89euro
Leopart 10-12cm 90euro
Dark angel 10-12cm 90euro

Stenker discus voer platen 500gram
Color 18,95
Spirulina 18,95

Wat is er bij stendker Duitsland aan de hand joh ? :eek:
Kan je nagaan mijn 10 discussen zijn nu na 14maanden 18cm, ik heb gewoon ruim 2500euro aan Discus in mijn Rio450 zwemmen omdat dit formaat 249euro per stuk kost en de Jumbo's gaan al naar 320euro !
 
Edje, meteen verkopen en jonge vissen aanschaffen, zo verdien je geld met de verzorging;) maar zo werkt het niet helemaal. Je kan er wel een prijskaartje aanhangen maar die 2500 euro is een benadering, maar mooi dat ze zo snel gegroeid zijn top(y).

Is onze hobby onbetaalbaar geworden, weet ik niet, het ligt er maar aan of je alles al hebt en of het draaid, en dan heb je weinig nodig.
Gaat iemand in deze tijd opstarten met niets dan kun je zomaar naar grote van" aquarium" duizenden euro's kwijt zijn.

Bij de meeste aquarianen zit het met en in de vaste- maandelijkse uitgaven en dan merk je (ik) er niet zo heel veel van.
 
Hobby wordt in ieder geval met discussen steeds duurder.
Stendker discussen gewoon belachelijke prijzen.
Red flame/Marlborro red 10-12cm 90euro
German Wonder 10-12cm 90euro
Kobalt Blue 12-14cm 120euro
Tefe 10-12cm 49euro
Checkerboard 10-12cm 89euro
Santarem 8cm-10cm 59euro
Snakeskin 10-12cm 89euro
Leopart 10-12cm 90euro
Dark angel 10-12cm 90euro

Stenker discus voer platen 500gram
Color 18,95
Spirulina 18,95

Wat is er bij stendker Duitsland aan de hand joh ? :eek:
Kan je nagaan mijn 10 discussen zijn nu na 14maanden 18cm Tering ik heb gewoon ruim 2500euro aan Discus in mijn Rio450 zwemmen omdat dit formaat 249euro per stuk kost en de Jumbo's gaan al naar 320euro !
Ik weet niet of Stendker de prijze opdrijft, dan wel de LFS.

Bedenk maar eens welke omzet je moet maken en welke marge je daar op moet halen als je moet leven van een winkel, en dan al zeker als je nog een paar man personeel in dienst hebt.
Met Juwel bakjes van 2-300€ lukt dat niet....
 
Discusvissen van 249-320 euro tja is dat duur,, ik zou er zelf in investeren ( in aantal) als ik de jonge vissen voor 10-15 euro kwijt kon bij een nest van 2-300 maar er zit geen handel meer in nakweek dus stendker laat waarschijnlijk zijn vissen die hun best hebben gedaan voor een dergelijke prijs of lfs prijs kwijt.
 
Ik weet niet of Stendker de prijze opdrijft, dan wel de LFS.

Bedenk maar eens welke omzet je moet maken en welke marge je daar op moet halen als je moet leven van een winkel, en dan al zeker als je nog een paar man personeel in dienst hebt.
Met Juwel bakjes van 2-300€ lukt dat niet....
Voor zover ik vernam is dat Stendker de prijzen opdrijft dat is wat de LFS mij vertelde dat ze nu ook om die reden Aziatische hebben die wat goedkoper zijn.
snap best dat je als LFS omzet wil maken maar dierenwinkels zijn gewoon open met deze lockdown en het was druk zat in de winkel dat je zelfs buiten moest wachten als de winkelmandjes op waren met aantal bezoeker.
Beetje op internet gesnuffeld maar kan verder weinig vinden waarom de prijzen zo hoog zijn geworden van Stendker.
 
Edje, meteen verkopen en jonge vissen aanschaffen, zo verdien je geld met de verzorging;) maar zo werkt het niet helemaal. Je kan er wel een prijskaartje aanhangen maar die 2500 euro is een benadering, maar mooi dat ze zo snel gegroeid zijn top(y).

Is onze hobby onbetaalbaar geworden, weet ik niet, het ligt er maar aan of je alles al hebt en of het draaid, en dan heb je weinig nodig.
Gaat iemand in deze tijd opstarten met niets dan kun je zomaar naar grote van" aquarium" duizenden euro's kwijt zijn.

Bij de meeste aquarianen zit het met en in de vaste- maandelijkse uitgaven en dan merk je (ik) er niet zo heel veel van.
Ben blij dat ik ze mooi heb laten groeien en je raak aan ze gehecht he als groep, ze eten uit de hand en je kan ze zelfs kietelen en ze wachten al voor de ruit als de koelkast open trekt :chef::LOL:
De dikste Pigeon silver is zo tam dat je hem zo kan pakken met de hand... dus nee deze groep is blijvend ,geen ruzie in de bak op wat opstootjes na als er weer een koppel eieren ergens tegen aan dumpt.
Had toch de Juwel rio180 over daar heb ik nu een koppel Kobalt Blue in zitten toch proberen wie weet komt er een nest met jongen, maar geen ervaring met kweken en ik heb ook geen uitzwem bak + het koppel kan niet bij de andere groep , 2 dagen hebben ze erin gezeten was kompleet hommeles, de nieuwe jaagde de hele groep op dus erg dominant stel.
Ze doen het nu prima in de rio180 als koppel en wie weet.
 
Discusvissen van 249-320 euro tja is dat duur,, ik zou er zelf in investeren ( in aantal) als ik de jonge vissen voor 10-15 euro kwijt kon bij een nest van 2-300 maar er zit geen handel meer in nakweek dus stendker laat waarschijnlijk zijn vissen die hun best hebben gedaan voor een dergelijke prijs of lfs prijs kwijt.
Denk dat thuis kweken niet echt loont, stroom verbruik + voer dan mag je echt wel 50 tot 100stuks opkweken tot 10-12cm dan heb je best wel 6 bakken nodig van 350liter om ze kwijt te kunnen en dan je filters nog haha nope gaat em niet worden
 
ik heb eens kennis die discus opgroeid van klein af aan da loont wel blijk baar. is het ook niet dat die vissen minder uit het buiten land kunnen halen daarom meer waard zijn nu?
 
Edje, meteen verkopen en jonge vissen aanschaffen, zo verdien je geld met de verzorging;) maar zo werkt het niet helemaal. Je kan er wel een prijskaartje aanhangen maar die 2500 euro is een benadering, maar mooi dat ze zo snel gegroeid zijn top(y).

Is onze hobby onbetaalbaar geworden, weet ik niet, het ligt er maar aan of je alles al hebt en of het draaid, en dan heb je weinig nodig.
Gaat iemand in deze tijd opstarten met niets dan kun je zomaar naar grote van" aquarium" duizenden euro's kwijt zijn.

Bij de meeste aquarianen zit het met en in de vaste- maandelijkse uitgaven en dan merk je (ik) er niet zo heel veel van.
Wat Bert zegt is eigenlijk wel de rode draad. Al heb je draaiende bakken dan valt het allemaal wel mee.

Ik denk wel dat de tijd waar wij nu inzitten de prijs wat heeft opgedreven. Ik denk dan aan 2 redenen:
- Doorgaans heeft iedereen meer tijd om aan zijn hobby te besteden (mits je beroep dat toelaat natuurlijk)
- Bevoorrading van bv planten stokt hier en daar.

Aan de andere kant kan je de kosten weer drukken door goed te kijken op forums en mp bv.
 
Ik krijg, en wil ook geen cent terug van mijn aquarium.
Het is een hobby waar ik graag mee bezig ben tijdens mijn vrije tijd.
Voordat ik investeer, doe ik eerst het nodige voorwerk op dit forum.
Uiteindelijk hak ik de knoop door, en probeer ik door een goede aankoop het aquarium te verbeteren.
Bij de meesten hier, en daar hoor ik ook bij: wij moeten sparen voor een aankoop.
Ik spaar liever wat langer door om het juiste aan te schaffen. Alles 3x aanschaffen vanwege een compromis is veel duurder!!!!
 
Zover ik begrijp van mijn lfs zijn de prijzen nu hoger door schaarste en veel hogere transportkosten vanuit het buitenland. Vooral bij zeewater zie je dat heel duidelijk.
 
Zover ik begrijp van mijn lfs zijn de prijzen nu hoger door schaarste en veel hogere transportkosten vanuit het buitenland. Vooral bij zeewater zie je dat heel duidelijk.
Bij zeewater zit je met vliegtransport.
Voor Corona werd de vrije plaats in het bagageruim vrij goedkoop verkocht voor cargo, en dat maakte dat transport redelijk betaalbaar.
Nu vliegt er veel minder, en als er vliegtuigtransport nodig is, dan wordt dat heel duur.
Trouwens, die plaats wordt nu vooral opgekocht door fabrikanten van electronica die de autoindustrie wereldwijd vertragen.
Dan is een vis in een zak water van 1kg duur in vergelijking met een pakket van 1kg microchips.

En vissen vervoeren per container gedurende 20-30 dagen vanuit Zuid-Oost Azie of Zuid-Amerika gaat nog niet lukken vrees ik.
 
Er is gewoon ook veel niet nodig qua kosten....Ik bied al jaren mijn overbodige planten hier op AF aan voor een schijntje. Tot een jaar of 3 terug was ik ze vaak wel 4 x kwijt binnen een paar dagen. Nu reageert niemand.....5 soorten voor € 12,50 is dan te duur?? Kosten bij LFS en tuincentra wel 5-7,50 per stuk....!
We roepen het vaak gewoon over onszelf af.
Peckoltia Brevis 5 stuks, in 2000, samen voor Hfl. 35,00. Tich jongen van gehad, NOOIT eentje kunnen verkopen.....Zelfs de LFS wou ze nog niet gratis. Kosten nu wel € 22,50 per stuk....!! Hobby wordt duur gemaakt door de commercie en door de houding van de consument. LFs die bij aankoop van tubifex voor € 4 zegt dat pinnen eigenlijk niet mag , omdat dat te duur is, is ook een teken aan de wand, toch?
 
Raar....
Als ik iets op MP zet (planten, Ancistrus, Dwergciclyden), dan waren die heel snel weg.

Feit is... je maakt het allemaal zo duur en moeilijk als je zelf wil.
En de aankoop van vissen is meestal niet de grote factor.
 
Er is gewoon ook veel niet nodig qua kosten....Ik bied al jaren mijn overbodige planten hier op AF aan voor een schijntje. Tot een jaar of 3 terug was ik ze vaak wel 4 x kwijt binnen een paar dagen. Nu reageert niemand.....5 soorten voor € 12,50 is dan te duur?? Kosten bij LFS en tuincentra wel 5-7,50 per stuk....!
We roepen het vaak gewoon over onszelf af.
Peckoltia Brevis 5 stuks, in 2000, samen voor Hfl. 35,00. Tich jongen van gehad, NOOIT eentje kunnen verkopen.....Zelfs de LFS wou ze nog niet gratis. Kosten nu wel € 22,50 per stuk....!! Hobby wordt duur gemaakt door de commercie en door de houding van de consument. LFs die bij aankoop van tubifex voor € 4 zegt dat pinnen eigenlijk niet mag , omdat dat te duur is, is ook een teken aan de wand, toch?
Helemaal mee eens. Ik heb sinds kort de hobby weer opgepakt. Wat een wereld van verschil met toen. Nu is het verschil in de LFS wellicht wel erg extreem door corona maar ook het onderlinge ruilen/handelen is totaal anders als toen. De cultuur onder de aquarianen lijkt enorm veranderd. Ik hoor hier bijvoorbeeld vaak geklaag over het feit dat "iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten". Er wordt daarmee dus ook weinig gegund naar de mede mens toe. Men is meer individualistisch geworden (zoals ook pijnlijk vaak te zien deze crisis). Gelukkig zijn er nog mede hobbyisten als BigSmoke die mensen willen voorzien in een mooi planten bestand. Vroeger reed ik zelf op mn fietsje door Groningen om overgebleven vissen rond te brengen bij mede aquarianen in ruil voor een stekje, goede conversatie en een blik in hun aquarium. Ik heb in die tijd erg veel geleerd over de hobby en heb aan de bezoeken vele goede herinneringen.
 
Inderdaad big smoke, de meeste mensen rennen toch naar de winkel, een voorbeeld even geleden gevraagd naar een red back manacapuru vrouwtje, niemand reageerd, is mogelijk maar toch.
Had er misschien bij moeten vermelden dat ik er wel 100 km. Met de auto voor overhad,, maar goed .En met een prijs hadden we er ook wel uitgekomen, jammer.

Volgende voorbeeld, begin januari alles aangeboden, aquarium, 2x led, opvoerpompen, osmose co2 inkbird etc,etc. Daar heeft ook niemand op gereageerd ondanks dat mijn vraagprijs niet echt hoog lag voor het totaal, maar januari is in het algemeen niet de beste maand om een aquarium te verkopen, net na de feestdagen.

Had misschien wel de reden van verkoop moeten vermelden, de reden was dat ik s'morgens op 12 dec. J.l een plas water op de laminaatvloer had leggen, het meeste was opgezogen door een dik wollen kleed wat zijknat was ( en rondom de bak lag) was, enkele dagen daarna de stond de pvc laminaat in de lengte richting iets omhoog ( licht uitgezet).De plotselinge verkoop had dus ook te maken met frustratie.

Om hier nog even op door te gaan de verzekeringspolis opgezocht van stad rotterdamverzekeringen ( uit ja 1997) en waterschade was gedekt, gelukkig. Maar na de tussenpersoon gebeld te hebben kreeg ik enkele dagen daarna de afwijzing omdat de polis "ooit" veranderd was,, zou daar jaren geleden een e-mail over hebben ontvangen?.

Omdat ik flink baalde dat waterschade door een aquarium niet gedekt was ben ik opzoek gegaan om een aparte aquariumverzekering af te sluiten maar dat is onmogelijk, alle ( meeste) maatschappijen hebben dit in de polis, maar mijn polis was antiek:sleep:.
Zelfs nog een mail gestuurd naar herasto, deze verzekeraar zat hier jaren geleden op het forum, maar die doen daar niet meer in.

Vorige week weer gemaild naar mijn tussenpersoon en wat blijkt ik kan een nieuwe extra uitgebreide inboedel verz. Afsluiten die ook nog weer eens 10 euro p/m goedkoper is, dus daar maar in meegegaan.
De lekkage is overgens veroorzaakt door een jbl 1900 liter die lekte uit de kop, ( dit is laat in de avond begonnen tot de volgende morgen) deze pomp is nu in het bezit van een nieuwe eigenaar en wel HVC ons afval en breng station.

De laatste mail naar de tussenpersoon was met de vraag wat er gebeurt bij een eventuele nieuwe schade als dit ooit weer eens gebeurt, was dat ik moet aantonen (bon) dat de vloer gerepareerd is anders noemen ze dit vervolgschade wat niet gedekt is dus mijn hobby wordt weer wat duurder wanneer de vloer t.z.t. Gerepareerd is.

Wilde deze korte uiteenzetting toch even kwijt want als we praten over de kosten van de hobby kan het zoals in mijn geval kosten met zich meebrengen die qua kosten buiten de hobby staan maar wel veel geld kunnen kosten.

Voor zover, gr.bert
 

Terug
Bovenaan